Bengtsson Bil visar upp Porsche 944 ifrån 1988 i Toppskick – Balans, Historia & Mycket Nostalgi och Hjärta

Vi möts upp utanför Åkeshofs Slott där Magnus kommer köra exklusiva bileventet – Classic & Dream Cars 14 September tillsammans med Annie Seel. Där vi blir bjudna på en magisk åktur och får höra historian om ikoniska Porsche 944 med härlig inlevelse över kaffe & morotskaka på slottet.

”Jag brinner för att hitta bilar med egen själ – gärna något unikt, med en egen historia. Och det handlar inte om det ska vara dyrast – utan just om känslan, historien om modellen, historien om just den specifika bilen.” – säger Magnus Bengtsson, Bengtsson Bil Premium Selection

Företaget Bengtsson Bil Premium Selection har precis hittat och köpt en Porsche 944 från 1988 med just det. Där senaste ägaren idag 78 årig pensionär som köpte denna för 22 år sedan. Handtvättat den, polerat den varje år. Dokumentation vad som har gjorts och med tanke på personens yrkeskunskap som rallymekaniker så har bilen just denna specifika historia. Sen att den allltid stått i varmgarage, aldrig körd på vintern. Precis slagit om till 16000 mil. Såld ny i Sverige och har allt orginal kvar.

Det är just det som är en Bengtsson Bil Premium Selection bil istället för liknande andra bilar oftast Europa import. Bilar som är kanske omgjorda, trimmade, sänkta ej original. Kanske i vissa fall med ett oklart förflutet, osäker mätarställning och tidigare rost/krockskadade. De kostar oftast betydligt mycket mindre pengar att köpa men inte de bilar jag söker efter. 

Den är klädd i Guards Red, med tidsenliga ”phone dial”-fälgar som finns med från när bilen är ny. Står idag på S2 fälgarna som är tidsenliga och för många var att försöka styla bilen mot en dyrare modell . Bilen är i ett skick som skvallrar om att detta inte är vilken 944 som helst. Utan just den där Porsche 944,an och i detta fall bara ett exempel från hur det tänks och jobbas. Jag träffar Magnus Bengtsson – Mångårig inom bilbranschens alla positioner som VD, Sverigechef på både bilimportörer som återförsäljare.

En inbiten bilentusiast och passionerad historiejägare för bilar runt 70–90 tal – för ett samtal om bilar som bär på mer än bara teknik.

Edvard Emanuelsson (Motorextra): Magnus, du har ett öga för att hitta bilar som sticker ut – inte nödvändigtvis de dyraste, men ofta de mest intressanta. Vad är det som driver dig?

Magnus Bengtsson: Jag älskar bilar med en egen berättelse. Det är förstås även modellen men kan vara en ägare som haft bilen i 20-30 år, en udda färgkombination, en unik tillvalsspec – eller bara ett extremt välbevarat dokumenterat exemplar. En unik mätarställning. För mig handlar det inte bara om att köpa och sälja, utan att vårda göra dom fina och förmedla en historia. Jag köper aldrig en bil , tvättar av den och försöker sälja den. Jobbar inte med snabba omsättningshastigheter som alltid har varit i fokus i tidigare bilroller.

Utan just letande efter orginaldelar. Ta bord delar som stötfångare, lister för att rostlaga, dokumentera och sätta tillbaka. Byta och fixa så bilen återfår sin fornstora glans. Jag brukar ibland likna det med en sjötomt med ett slitet hus på .

När huset ( läs bilen ) är renoverad så är helheten toppen. Dvs finns historian där. Det låga milantalet, 1 ägare så är det en del i vårt rullande kulturarv att den får återskapas och komma ut på våra vägar som ett fint exemplar igen. Jag borde få EU bidrag kan man tycka som värnar om detta, skrattar Magnus. Och Porsche 944 är ett perfekt exempel av företagets slogan. Köp din dröm, njut av investeringen. 944,an är fortfarande prisvärd, men har en självklar sin plats i sportbilshistorien – och rätt exemplar kan bli en fantastisk investering.

Edvard Emanuelsson: Varför just 1988 årsmodell av 944?

Magnus: Det är en härlig modell version som blivit styvmoderbehandlad från första början då bara 911 var i fokus och var en Porsche och good enough. Det var inte så många pojkrum som hade bilen som plansch på väggen men visst var det en drömbil. Själv hade jag gärna haft en ny 944 1988 istället för min Nissan Sunny 1.5 SLX 70 hk som det blev istället smile 1988 fick bilen bättre inredningsmaterial som gör att den känns lite modernare, utan att tappa den ursprungliga 80-talskaraktären. Det här exemplaret har just lågt miltal, samma ägare i 78 års åldern idag som haft den de senaste 22 åren. Svensksåld så att det går att spåra dess historia , ej krockad eller stulen och i detta fall ett välbevarat originalskick – det är sådant jag letar efter.

Edvard Emanuelsson: Vad ska man leta efter som köpare idag?

Magnus: Du behöver inte jaga specialmodeller för att få något riktigt fint. Även om just jubilemum modeller är kul med något firande från historien. En välvårdad 944 med dokumentation, rätt känsla och rätt historik tycker jag är mycket roligare än en sliten Turbo som bara är ”dyr för att den är Turbo”. Jag gillar att hitta guldkornen – bilar som kanske inte synts på länge, men som bara väntar på rätta nästa ägare. En bil som jag sen gärna blir kvar i landet och syns på kommande bilträffar. Tyvärr vill jag tillägga att så många fina bilar försvinner ut ur landet vilket ibland är lite ledsamt. Man provar i 2 månader på bilträffar, sociala nätverk, kontakter och proaktivt jobbande inom Sverige utan napp eller låga bud. Och sen börjar man ringa utomlands så som ofta får man helt annat gehör, pris och avslut. 

Edvard Emanuelsson: Och körkänslan – hur är den jämfört med andra sportbilar från samma tid?

Magnus: Det är här 944:an verkligen briljerar. Tack vare transaxel-layouten får du helt perfekt balans – 50/50 viktfördelning. De som har kört en 944 kommer hålla med mej att bilen har en perfekt väghållning och rolig att köra oavsett bara 160 hk och idag ingen direkt prestanda. Väghållningen var så bra att 944 i tester slog andra kultbilar som Ferrari 308 på kurviga vägar. Den är inte snabbast rakt fram, men det är inte det som spelar roll. Det handlar om själ.

Edvard Emanuelsson: Hur viktig är historiken för dig när du köper in bilar?

Magnus: Otroligt viktig. Kanske allt. Jag letar efter det lilla extra – kanske är det en bil som ägts av en känd profil, stått avställd i ett garage sedan 90-talet, eller bara är orörd i orginal utförande. Det är som att jaga personlighet. Jag vill att mina kunder inte bara köper en bil – utan köper en berättelse, en familjemedlem. Jag kallar det bilkärlek.  Jag får meddelande från bilar som är på semester med sina ägare smile och inte tvärtom. Hej Bengtsson. Idag har jag tagit min familj till åland och här står jag vid havet fick jag ett sommarbrev nyligen. Det var en jättefin enägare bil av Mercedes w115 som hade renoverats till nyskick. Tog ett år och kostade 100.000. Men idag är ute och rullar som en av Finlands finaste kompakter i många år framöver. Bilen var bara en 200,a. Men sista årsmodellen, låga mil, 1 ägare. Så från rostig till fin så bär den idag vidare sin historia med stolthet

Edvard Emanuelsson: Tillbaka till Porsche 944.  Hur ser du 944 som en framtida klassiker?

Magnus: Absolut gör jag det. De gamla fula rostiga på marketplace eller blocket börjar så sakta nu skrotas bort och blir lite truckbilar. Så det börjar absolut nu. Priserna har ökat, men det går fortfarande att hitta exemplaren som är rimligt prissatta . Och det fina är att man får vad jag tycker en äkta Porsche. Med 80 tals charm från dåtidens coola folket, med pop-up-lyktor, sportbilskänsla och dåtidens kultstatus – utan att behöva lägga ut halv miljon. Det här är bilar som går att köra, njuta av och vårda.

Edvard Emanuelsson: Vilka färger och detaljer ska man hålla utkik efter?

Magnus: Ljusblå metallic, Guards Red och Champagne Gold är tidstypiska och eftertraktade. Fuchs-fälgar är coola men även klassiska ”phone dial”-fälgar är charmiga tycker jag. De S2 fälgarna som sitter på tycker jag klär bilen allra bäst, men smaken är som… Det viktiga är att bilen har en historia som går att följa från ny.

Edvard Emanuelsson: Vad säger du till en ung entusiast som vill in i Porschevärlden?

Magnus: En Porsche 944 är inte bara en väg in – det är en destination i sig. Den är ärlig, snygg, kul att köra och börjar få det erkännande den länge har förtjänt. Köp inte för att spekulera – köp för att köra, känna och njuta. Då kommer värdet på köpet och ni kommer tänka på mej. Jag köpte en dröm och gjorde en investering.  Både kroppsligt, i själen och i ekonomin. 

En 1988 års Porsche 944 är mer än siffror på ett datablad – det är en levande tidsmaskin till ett årtionde där design mötte körglädje och drömmen om sportbilsliv blev tillgänglig för fler. Och i händerna på någon som Magnus Bengtsson får den chans att inte bara överleva – utan att leva vidare, med full kraft. Lev nu, dö sen. Vi alla behöver lite bilkärlek. 

📍 Bengtsson Bil Premium Selection – där varje bil har en egen unik berättelse att berätta.

✍️ Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra

📷 Foto: Bengtsson Bil Premium Selection

Bengtsson Bil Premium Selection

Magnus Bengtsson

Oberoende besiktnings-/värderingsman

Förordnad av Bengtsson Bil Premium Selection AB

0709-580 911

mb@bengtssonbil.se

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
McLaren F1 GTR Har Återvänt – Möt Den Gröna S1 LM

McLaren F1 GTR Har Återvänt – Möt Den Gröna S1 LM

Nej, du har inte fallit ner i ett maskhål i rumtiden. Det är fortfarande 2025, och 30 år efter Gordon Murrays legendariska Le Mans-seger med F1 GTR har vi nu fått något som både hyllar och moderniserar det ikoniska mästerverket: S1 LM – Green Edition. Byggd av Gordon Murray Automotive (GMA) för en mycket speciell kund, är denna S1 LM en väglaglig F1 GTR-hyllning med en unik färgsättning som understryker bilens exklusivitet och racingarv. Den gröna lacken är inte bara visuellt slående – den är en blinkning till de klassiska racingfärgerna som prydde McLaren F1 GTR under 90-talet, nu kombinerad…
Gordon Murray Automotive Le Mans GTR – En Hyllning Till  De Avlånga Supersportbilarna

Gordon Murray Automotive Le Mans GTR – En Hyllning Till De Avlånga Supersportbilarna

Under Monterey Car Week 2025 visade Gordon Murray Special Vehicles (GMSV) världen en superbil som väcker minnen från Le Mans guldålder: Le Mans GTR. Denna moderna skapelse är en hyllning till de legendariska långsvansprototyperna från 1970-, 80- och 90-talen – bilar som Matra-Simca MS660, Porsche 917 och Alfa Romeo Tipo 33/3. Med endast 24 exemplar planerade – en för varje timme av det ikoniska 24-timmarsloppet i Le Mans – har alla redan blivit sålda, och de första leveranserna väntas 2026. Detta gör Le Mans GTR till en av de mest exklusiva superbilarna på marknaden. Design och aerodynamik – en hyllning…
Gordon Murray Automotive S1 LM – En Modern Hyllning till F1 GTR

Gordon Murray Automotive S1 LM – En Modern Hyllning till F1 GTR

I bilvärlden finns det vissa ikoner som aldrig bleknar. McLaren F1 GTR, som triumferade på Le Mans 1995, är en av dem. Nu återuppväcker Gordon Murray Automotive (GMA) denna legend med S1 LM, en väglegal superbil som förenar motorsportens historia med banbrytande ingenjörskonst och designfilosofi. Resultatet är en bil som alla som älskar McLaren F1 kan beundra och njuta av i en helt ny form. En direkt koppling till F1 GTR S1 LM är mer än inspiration – den är en modern tolkning av McLaren F1 GTR:s essens. Den bygger på T.50S-chassit, utvecklat av Murray själv, och är utrustad med…
Curvistan Bangkok Firar Första Året Med En Porsche-Ikonen Porsche 956 LH

Curvistan Bangkok Firar Första Året Med En Porsche-Ikonen Porsche 956 LH

Bangkok, september 2025 – när motorsportens historia möter kreativ kultur I hjärtat av Thong Lo, ett av Bangkoks mest pulserande kvarter, fylls galleriet och kreativa hubben Curvistan Bangkok av motorsportens magi. För att fira sitt första jubileum öppnar Curvistan en ny specialutställning, Raceborn, där Porsche 956 LH står i centrum – en bil som har sin plats i motorsportens historia, men som nu för första gången visas i Thailand. Bilen är på exklusivt lån från Porsche Museum i Stuttgart och bar startnummer ett när den kördes till seger av Jacky Ickx och Derek Bell vid 24 Hours of Le Mans…
Porsche 911 Turbo S – Den Ultimata Allround-Sportbilen

Porsche 911 Turbo S – Den Ultimata Allround-Sportbilen

IAA Mobility 2025, München – när prestanda möter lyx och intelligens På IAA Mobility 2025 i München stod en ikon återigen i rampljuset: Porsche 911 Turbo S, toppmodellen i 911-serien. Men denna gång är det mer än en evolution – det är en revolution i prestanda, teknik och körglädje. Med T-Hybrid-teknologi och en ny, innovativ twin-turbo drivlina tar Porsche sin mest kraftfulla produktions-911 hittills till en nivå som tidigare bara kunde drömmas om. “911 Turbo S är den mest kompletta och mångsidiga formen av att köra en Porsche 911. Den kombinerar komfort, individuell karaktär och otrolig prestanda – från daglig…
Audi Concept C – Starten På En Ny Radikal Era

Audi Concept C – Starten På En Ny Radikal Era

Milano/Ingolstadt, februari 2025 – en designfilosofi som ska förändra Audi för alltid Det är en kylig morgon i Milano, men inne i den ljusa hallen där Audi just avslöjat Concept C vibrerar luften av förväntan. Framför scenen står Massimo Frascella, Audis Chief Creative Officer, med blicken stadigt riktad mot bilen som symboliserar hans vision. Han talar inte bara om en ny modell – han presenterar ett nytt tankesätt. En radikal omstart för ett av världens mest ikoniska bilmärken. Audi kallar det “The Radical Next”, ett koncept som sträcker sig långt bortom formgivning och in i själva hjärtat av varumärket. ”Vår…
Hyundai Concept THREE – En Ny Era För Kompakta Elbilar

Hyundai Concept THREE – En Ny Era För Kompakta Elbilar

IAA Mobility 2025, München – framtiden får en ny form Under den pulserande mässgolvet i München, där världens bilentusiaster, ingenjörer och designers samlats för IAA Mobility 2025, drog ett namn till sig allas blickar – Hyundai Concept THREE. Med detta koncept tar Hyundai nästa steg i utvecklingen av sitt framgångsrika IONIQ-program och presenterar sin första kompakta elbilsstudie, som kombinerar banbrytande teknik med en djärv designfilosofi. Design som talar framtidens språk Vid första anblick är det tydligt att Concept THREE inte är en vanlig kompaktbil. Karossen präglas av rena, aerodynamiska linjer där varje detalj fyller en funktion – från de distinkta…
Ferrari 849 Testarossa – En Legend Återföds

Ferrari 849 Testarossa – En Legend Återföds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra När Ferrari släpper en ny modell är det alltid en världsnyhet. Men när de väljer att återuppliva ett av sina mest ikoniska namn – Testarossa – blir det en historisk milstolpe. Den nya Ferrari 849 Testarossa är mer än en bil. Det är ett konstverk, ett tekniskt mästerverk och ett tydligt statement: Ferrari tänker inte bara bevara sitt arv, de tänker utveckla det och ta det in i framtiden. En Historisk Symbol Med Moderna Muskler Namnet Testarossa har en särskild plats i Ferraris historia. Det betyder ”rött huvud”, en hyllning till de rödmålade topplocken på Ferraris…
Ferrari 849 Testarossa Spider – En Ny Ikon Föds

Ferrari 849 Testarossa Spider – En Ny Ikon Föds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra När Ferrari presenterar en ny modell är det alltid en global händelse. Men när de lanserar något som bär namnet Testarossa, ett av de mest legendariska namnen i märkets historia, blir det mer än bara en ny bil – det blir en manifestation av Ferraris själ. Med Ferrari 849 Testarossa Spider tar märket sina mest avancerade tekniska innovationer, inspirerade av både klassiska sportprototyper från 70-talet och modern Formel 1-teknologi, och paketerar dem i en öppen superbil som tänjer på gränserna för vad en roadster kan vara. En ny Testarossa – med historien i ryggen Namnet Testarossa…
Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In i Framtiden – Longbow Roadster Är Här!

Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In i Framtiden – Longbow Roadster Är Här!

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra Det finns ögonblick i bilvärlden som markerar starten på något nytt – där tradition och innovation möts i perfekt harmoni. Ett sådant ögonblick är nu här. Med den helt nya Longbow Roadster återupplivas essensen av brittiska sportbilar, men med ett modernt och kompromisslöst tillvägagångssätt. I centrum för detta spännande projekt står Jenny Keisu, en svensk entreprenör med en passion för bilar och teknik. Som medgrundare till Longbow Cars är hon med och bygger ett varumärke som redan innan lanseringen väckt stort internationellt intresse. ”Vi vill skapa en bil som inte bara hyllar det förflutna utan också…
Svenska Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In I Framtiden – Longbow Speedster Föds

Svenska Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In I Framtiden – Longbow Speedster Föds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra På de brittiska landsvägarna där historien om ikoniska sportbilar skrivits om och om igen, föds nu ett nytt kapitel. Longbow, en helt ny aktör på den internationella bilscenen, tar sikte på att förena klassisk brittisk sportbilsdesign med modern prestanda och en exklusiv känsla. Bakom projektet finns bland andra svenska Jenny Keisu, som med sin entreprenörsanda och passion för bilar är med och bygger ett varumärke som redan väcker uppmärksamhet världen över. Och i centrum står Longbow Speedster – en bil skapad för entusiaster, samlare och alla som älskar körglädje i sin mest avskalade och råa form.…
Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion - Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion - Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra Det är en stilla förmiddag när jag möter Magnus Bengtsson över en kopp kaffe vid Åkeshofs Slott i Bromma. Platsen är lika stämningsfull som klassisk – en perfekt miljö för att prata om historien bakom en av världens mest ikoniska sportbilar. Åkeshofs Slott är dessutom destinationen för det kommande Classic & Dream Cars-eventet den 14 september, som Magnus arrangerar tillsammans med rallystjärnan och partnern Annie Seel. Snart kommer slottsgården att fyllas av unika bilar, passionerade entusiaster och drömmar på fyra hjul. Men idag är det en specifik bil som står i fokus – en Mercedes-Benz 350…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card