
Monterey Car Week. Kalifornisk sol, salt bris från Stilla havet – och bland tusenmiljoners dollar av samlade superbilar stod något som fick även de mest blasé samlarna att stanna upp. Under Hennesseys tält på The Quail avtäcktes en hyperbil som inte bara handlar om fart, utan om en nästan besatt hängivenhet till hantverk, detaljer och personlig individualisering. Namnet? Venom F5 Stealth Series.

Tre exemplar – redan slutsålda
Endast tre bilar kommer någonsin att byggas. Tre stycken – av totalt 99 Venom F5 som Hennessey planerar att producera. Prislappen? Över 3 miljoner dollar styck. Trots det var de slutsålda innan någon ens hunnit se dem i offentligheten.

Förklaringen är enkel. Stealth Series är inte enbart ännu en version av Venom F5 – bilen som redan bär titeln Amerikas hyperbil – utan en skräddarsydd hyllning till hantverk och extrem personlig design.

Exponerad kraft och mörk skönhet
Det som omedelbart skiljer Stealth Series från andra F5-modeller är ryggraden av exponerad kolfiber, som löper från den nosmonterade H-logotypen, över hela taket, förbi motorkåpan och ända bak till de fyra centralt placerade avgaspiporna. En svart, pulserande åder som både förhöjer aerodynamiken och markerar bilens råa identitet.

Kolfibern – i både svart och tonade nyanser – möter handmålade paneler som kräver 650–750 timmars arbete per bil, efter de 2 350 timmar som redan lagts på att skapa själva karossens perfekta kolfiberstruktur. Resultatet blir en yta där skiftningarna från kolfiber till lack är så subtila att de nästan försvinner för ögat.
Skräddarsydda detaljer för odödlighet
Hennesseys designteam arbetar direkt med varje kund för att skapa något helt unikt. Det kan vara dolda startnummer inbakade i kolfibern, färgmatchade bromsok eller diskreta påskägg som bara ägaren själv känner till. Interiören kläs för hand, från instrumentpanelen till stolar och dörrpaneler, och pryds med broderade Hennessey-signaturer.

“Alla vet att Venom F5 är världens mest extrema förbränningsdrivna hyperbil,” sade John Hennessey, grundare och VD. “Men i Stealth Series handlar det lika mycket om skönhet, hantverk och odödlighet som om rå hästkraft.”

Revolution – i ordets rätta bemärkelse
Stealth Series är enbart tillgänglig på den mest extrema versionen av F5 – Revolution-modellen. Den skiljer sig från vanliga Coupé och Roadster genom en massiv bakvinge i kolfiber, ett takmonterat luftintag, större splitter fram och en bakdiffusor stor nog att kunna sluka en mellanstor bil. Lägg till omarbetad fjädring, extra kylning för den 6,6-liters dubbelturbo-V8:an Fury och avancerad telemetri – och du får en bil byggd för bana men med en toppfart som siktar på att bryta 300 mph-gränsen.
Revolution har redan visat musklerna: 2:10.90 runt Circuit of The Americas, nytt produktionsbilsrekord, och 221,92 mph på en stående halvmil.

En amerikansk ikon i vardande
Produktionen sker i Sealy, Texas, bara tio mil från COTA. Här byggs varje Venom F5 för hand av ett litet team ingenjörer och hantverkare, i en process som förenar texansk råstyrka med minutiöst detaljarbete. Hittills har 24 bilar levererats globalt, och med de tre Stealth Series inräknade är ytterligare 16 redan bokade fram till 2025.

Ett ögonblick av stillhet i hyperbilarnas värld
När täckena föll över de två Stealth-modellerna i Monterey – en Revolution Roadster och en Revolution Coupé – var det som om hela Quail drog efter andan. För även i en värld fylld av Pagani, Bugatti och Koenigsegg stack de här tre bilarna ut. Inte bara för att de är snabba – utan för att de är skapade som rullande konstverk, tillverkade för en handfull människor vars smak, pengar och mod matchar bilens extremitet.

Venom F5 Stealth Series är mer än en hyperbil. Den är en statement piece – ett bevis på att i en tid där elektrifiering och regler allt mer sätter ramar, finns det fortfarande plats för rena, brutala, bensindoftande drömmar.
