Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection – En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Text & intervju: Edvard Emanuelsson, Motorextra i samarbete med Magnus Bengtsson & Bengtsson Bil Premium Selection


En tidlös kraft bland eldrivna nyheter

I en tid då eldrivna prestandamodeller dominerar rubrikerna står en annan sorts kraft redo att påminna oss om vad äkta AMG-magi egentligen handlar om. Hos Bengtsson Bil Premium Selection i Stockholm finns nämligen ett stycke tysk ingenjörskonst som många i bilsamlarkretsar anser vara en framtida klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG från den första generationen C208 Coupé.

Jag träffar Magnus Bengtsson, grundare av Bengtsson Bil Premium Selection och med lång erfarenhet inom bilbranschen, för att prata om vad som gör just denna modell så speciell.


“En bil som föddes på racingbanan”

Magnus möter upp mig med bilen. Där står den – låg, bred och självsäker – med dovt motorljud så man förstår att det är mycket motor.

– Det här är en bil som föddes på racingbanan, säger Magnus med ett leende.
Redan innan kunden ens kunde köpa den eller ännu mindre att den skulle gå att köpa användes CLK 55 AMG som Formel 1-safety car under säsongerna 1997 och 1998.
Det säger mycket om vad AMG ville visa världen.

Först år 2000, två år senare, kom kundversionen – byggd direkt vidare på samma DNA: prestanda, hållbarhet och ett härligt motorljud som fortfarande får hjärtan att slå snabbare.

I samband med år 2000 gjordes det man i bilsammanhang kallar en facelift. Man kunde växla automatlådan manuellt, fick funktioner som styrdes från ratten, parkeringssensorer fram och bak, blinkers i backspeglarna – ett signum som senare spreds till många andra modeller – och flera andra detaljer.


Den handbyggda hjärtmaskinen

Under huven vilar AMGs handbyggda M113 V8, en 5,4-liters motor som levererar 347 hästkrafter och hela 520 Nm till bakhjulen. Bilen är urstark, och många menar att just denna motor – utan turbo eller kompressor, bara ren cylindervolym – är en av de riktiga AMG-klassikerna.

– AMG-motorerna började då precis som idag att byggas för hand, en motor – en tekniker, förklarar Magnus.
Och resultatet känns. Du får den där direkta, råa kraften som finns där hela tiden, men samtidigt med en karaktär som är elegant.

Med en 0–100-tid på runt 4,9 sekunder och en toppfart elektroniskt begränsad till 250 km/h var den snabbare än det mesta på vägen vid millennieskiftet – och än idag imponerande i siffror.

– Man ska veta att detta inte är en liten sportbil, säger Magnus.
Det är en brutal autobahn-kryssare som utan elektronisk fartspärr sträcker ut betydligt mer än 250 km/h.


Exklusivitet och framtida potential

Mellan 2000 och 2002 byggdes endast 3 381 exemplar av CLK 55 AMG Coupé – bara 1,4 % av hela produktionen.

Av dessa har bara ett fåtal hittat till Sverige. Många har dessutom gått tillbaka till Tyskland, då svenska exemplar ofta setts som billiga och välbevarade tack vare våra vägar och klimat.

– Det gör den här modellen ovanligt intressant, både som entusiastbil, samlarobjekt och investering, säger Magnus.
Många CLK-modeller producerades – över 233 000 totalt – men 55 AMG står i en klass för sig. Den kombinerar brutal kraft med tidlös design.
Dessutom har modellen ännu inte nått sin stjärnstatus – när många CLK-bilar skrotas bort av rostproblem blir bara de fina exemplaren kvar.

Nypriset i Sverige år 2000 låg på omkring 775 000 kronor – en ansenlig summa på den tiden, men enligt Magnus är värdet idag snarare symboliskt.

– Du köper inte bara en bil, du köper en bit AMG-historia. Du köper en blivande klassiker.
Det är den typen av bil som väcker respekt, oavsett om du står på ett bilmuseum eller vid rödljuset.


“Köp din dröm – njut av investeringen”

Hos Bengtsson Bil Premium Selection handlar allt om att hitta de där exemplaren som har “det lilla extra”. Och den här CLK 55 AMG är just en sådan.

Hör det här – de senaste 15 åren har en äldre kvinna ägt bilen och kört den som sin vanliga bil till och från jobbet. En gammal AMG brukar i nästan 100 % av fallen ha en helt annan historia och flera ägarbyten under så lång tid. Men inte den här.

– Den är på väg in i den kategori vi kallar moderna klassiker – “youngtimers”, berättar Magnus.
Bilen har rätt specifikation, rätt skick och rätt historia. Och framför allt – rätt känsla.


Omsorg och detaljarbete

Innan den nu går ut till försäljning har bilen genomgått en omfattande behandling för att nästa kund ska få njuta vidare av denna blivande klassiker.

Inredningen – en specialbeställd Designo-kombination i blått och svart läder – har rengjorts, smörjts, behandlats och färgats om till originalskick.
AC-systemet har fått nya komponenter och fyllts på med kylmedel.
Elstolarna, som stått orörda i 15 år, har fått nya motorer och reläer.
Den stora V8:an har fått ny olja – hela 10,5 liter – och service.

Dessutom har högtalare och spruckna galler bytts ut, och bilen har genomgått en noggrann rekond och polering efter att ha stått stilla.

Det enda som kvarstår är en 10 år gammal spricka i nedkant av frontspoilern – något som Magnus medvetet låter nästa ägare själv avgöra om man vill reparera eller byta ut.


Snart till salu

Den kraftfulla coupén kommer nu från mitten av oktober 2025 att finnas till salu via Bengtsson Bil Premium Selection i Stockholm.

För entusiaster som vill äga ett stycke AMG-historia kan det mycket väl vara sista chansen att hitta en fin CLK 55 AMG för omkring 150 000 kronor, innan priserna börjar stiga.


📍 Bengtsson Bil Premium Selection
🌐 www.bengtssonbil.se
📸 Instagram: @bengtssonbil_premiumselection

💫 Köp din dröm – njut av investeringen.

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Laguna Seca är en bana som inte ger bort någonting gratis. Den slukar självförtroende i Corkscrew, kräver laserprecision i Rainey Curve och avslöjar genast om en bil inte är byggd för kompromisslös fart. Men den 4 november 2025 fick den ikoniska racerbanan bevittna något som redan nu går rakt in i hyperbilshistorien: Koenigsegg Sadair’s Spear satte nytt varvrekord för homologerade produktionsbilar. Och det skedde under förutsättningar som egentligen borde ha gjort det omöjligt. Den dagen gällde en stenhård ljudgräns på 90 dB. För att ens få köra var Sadair’s Spear tvungen att bära ett extra ljuddämpande system – en tung,…
Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

I år firar Ferrari inte bara sin tredje raka seger på 24-timmars Le Mans med 499P, utan också sitt historiska arv genom lanseringen av F76 – hyperbilen som existerar enbart i den digitala världen. Detta är inte en bil du kan parkera i garaget; det är en NFT-baserad digital skapelse som förenar Ferraris racingtradition med framtidens design och teknik. Namnet F76 hyllar Ferraris första Le Mans-seger 1949, när Luigi Chinetti och Lord Selsdon tog hem vinsten i en 166 MM barchetta med kaross från Touring. Nu, 76 år senare, tar Ferrari samma anda in i den virtuella eran. En ny…
Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

När du trycker gasen i botten på Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster händer något nästan magiskt. 0–100 km/h på 3,8 sekunder – och plötsligt känns världen både för liten och full av möjligheter. Vinden river genom håret, hjärtat slår snabbare, och varje växel i den smidiga 5-växlade automatlådan med fläppar förstärker känslan av ren, ostoppbar kraft. SLR McLaren är resultatet av ett banbrytande samarbete mellan Mercedes-Benz och McLaren. Målet var att skapa en roadster som kombinerar raceteknik med vardaglig lyx, och som står kvar som en ikon i supersportbilens historia. Tekniska underverk under huven Motor: 5,4-liters supercharged V8 Effekt: 626 hk…
Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

På Japan Mobility Show 2025 visade Lexus upp något som fullständigt förändrar bilden av lyxbilar. Med LS Concept tar märket ett djärvt steg bortom traditionell sedan-design och introducerar en sexhjulig, chaufförstyrd rullande fristad – ett utrymme där lyx, komfort och frihet smälter samman på ett sätt som aldrig tidigare skådats. “Det här är inte bara en bil,” säger Simon Humphries, Chief Branding Officer på Toyota Motor Corporation.“Det är ett utrymme som bjuder in dig att upptäcka ditt eget rum – en portal till ett större lyxliv.” Från flaggskeppssedan till Luxury Space LS Concept bryter med den klassiska definitionen av LS.…
Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

När tystnaden lagt sig över hyperbilsvärlden, där eldrivna maskiner och digitala instrument dominerar samtalet, kom en chockvåg från Frankrike. Ett namn som länge vilat i historieböckerna väcktes till liv – Delage. Och med återkomsten kom en skapelse så kompromisslös att hela industrin tvingades stanna upp och lyssna. Den heter Delage D12, och den låter som ingen annan. Ett inferno av mekanik, hybridteknik och Formel 1-genetik – född ur samma galenskap som en gång skapade världens första Grand Prix-mästare. En legend återföds – med 1 100 hästkrafter och total kontroll När Delage grundades 1905 var det med en enkel idé: att…
Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Det finns Ferraris – och så finns det Ferraris som ingen annan har. Bilar där ägaren, genom Ferraris egen Atelier-personalisering, skapat något så unikt att den blir mer än en bil – den blir ett självporträtt i kolfiber och färg. Den här Ferrari 488 Pista Spider är just det. Ett rullande bevis på hur skräddarsydda specifikationer har förändrat spelplanen för samlare världen över. Ett mästerverk av kontraster Vid första anblick är den omisskännligt Ferrari – klädd i Rosso Corsa, märkets mest ikoniska röda nyans. Men där slutar likheterna med det förväntade. Genom Blu Scozia-racinglivery, förlängd över karossen, och matta blå…
MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

I en värld där bilindustrin ständigt blickar mot framtiden, finns det ibland ögonblick då tradition och innovation möts i en nästan poetisk symbios. Ett sådant ögonblick inträffade 2014, när Touring Superleggera – den italienska karosskonstnären med rötter från 1926 – förenade krafter med brittiska MINI för att skapa något helt unikt: MINI Superleggera™ Vision. Det blev en bil som föddes ur passion snarare än produktion, där designen fick tala fritt. Resultatet? Ett verk som inte bara vann “Grand Prix du Plus Beau Concept Car de l’Année” vid Festival Automobile International 2015, utan även Design Award in Class L “Concepts &…
Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Under det sena 1990-talet, när Ferrari ännu lät sina bilar andas fritt utan turbo eller hybridhjälp, föddes en ny grand tourer med ett uppdrag: att återföra märket till de klassiska frontmonterade V12:ornas elegans. Resultatet blev Ferrari 550 Maranello – en bil som på många sätt symboliserade en återgång till Ferraris rötter. Det här exemplaret, lackerat i den ikoniska och uppseendeväckande Giallo Modena, är mer än bara en sportbil. Det är en modern klassiker – ett konstverk i rörelse, där design, teknik och passion möts i perfekt harmoni. Under den långa motorhuven vilar ett mästerverk: en 5,5-liters V12 utan överladdning, som…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Intervju: Magnus Bengtsson om nya Mercedes-AMG G63 – lyx, kraft och karaktär i perfekt harmoni Text & foto: Edvard Emanuelsson, Motorextra ”Hallå där –Ropar vi till Bengtsson på håll när vi ser honom över en fika. Det med glimten i ögat från hans populära filmer på sociala näten som alltid med högsta energi börjar med ”Hallå där ” Bengtsson skrattar och säger , ja när jag träffar folk i olika samman hang och tar i hand och säger hej så svarar dom, nej nej du måste säga hallå där” haha. Blivit ett begrepp från nått som bara är på skoj.…
High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

Från garage till lokal… Det är en lugn eftermiddag på Backa Bergögata 2F i Göteborg.I den nyöppnade, skinande lokalen hos Mr Detailing Sverige står en klassisk Mercedes SL 320 Cabriolet från 1997 – en bil med själ, historia och elegans.Och just här får den ett nytt liv! Motorextra har hälsat på för att följa arbetet i realtid – ett arbete som inte handlar om att bara putsa, utan om att restaurera lacken i bästa skick.Ägaren till denna Mercedes har valt det närmaste man kan komma ett ”all inclusive”-paket för lacken – där varje stenskott, tvättrepa och minsta skönhetsfel får sin…
Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Carmel, Kalifornien – augusti 2025 Det finns ögonblick i bilhistorien när dåtid, nutid och framtid smälter samman – när tekniken inte bara talar om vart vi är på väg, utan påminner oss om var allt började. Ett sådant ögonblick inträffade när Mercedes-Benz rullade ut Vision EQ Silver Arrow, ett elektriskt mästerverk som hyllar märkets mest legendariska skapelse: W 125 Silver Arrow, Grand Prix-dominanten från 1937. Den nya Vision EQ Silver Arrow är mer än en konceptbil – den är en tidsmaskin i rörelse, ett elektrifierat epos som förenar 1930-talets fartdrömmar med 2030-talets teknik. Ett epos i aluminium och ljus Karossen,…
Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Poissy, Frankrike – oktober 2025 Historien upprepar sig, men den gör det elektrifierat.När Citroën den 20 oktober i Poissy avtäcker sin helt nya Formel E-bil – en skinande, trikolorprydd ensitsare redo för ABB FIA Formula E World Championship – markerar det inte bara en comeback till motorsporten. Det är en pånyttfödelse av Citroëns racing-själ. ”Vi återvänder till vårt hjärtas hemvist – tävlingsbanan.” Med orden från Citroëns vd Xavier Chardon vibrerade luften av stolthet: “Motorsporten har format Citroëns historia och legend i över 60 år. Den är det bultande hjärtat av vår passion. Att nu ansluta oss till ett 100 %…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card