Exklusiv Intervju: Mercedes-Konnässören Magnus Bengtsson Om Ikoniska Mercedes-Benz 280 CE – Den Sista W114 Coupén

Platsen är Åkeshofs Slott i Bromma utanför Stockholm. En stillsam höstdag nu i oktober där löven faller mjukt över slottsparken, och inne i den rustika matsalen doftar det nybakat bröd och kaffe. Det är här jag, Edvard Emanuelsson från Motorextra, möter Magnus Bengtsson igen från Bengtsson Bil Premium Selection – en man med över 35 år inom bilbranschens alla positioner ( VD, Sverigechef, Försäljningsdirektör) och idag egen som inte bara säljer bilar, utan idag lever och andas klassiska bilar från 80-90 talet och med en enorm Mercedes-Benz-historia men även andra märken.
Det blir en lunch som förvandlas snabbt till en levande tidsresa – och tillika en intervju som fångar både passion och precision. Helt underbart att höra alla detaljerade historier från förr. Snacka om att leva som man lär och älskar att hjälpa folk i vardagen. Ibland med värderingar. Ibland med förmedlingar. Tips och råd, köp och sälj men också så kul att höra om alla bilar han samlar på. Det är Mini BMC 850, det är BMW 2002-74. Det är ett 10-15 tal Mercedesbilar från 60,70,80,90 talet med flera ikoner och vem har en vit Rolls- Royce bara för skoj skull.

🗣️ Edvard Emanuelsson:

Magnus, du har med dig något alldeles speciellt i dag – en Mercedes-Benz WW114
280 CE från 1975. Berätta, vad är det som gör just den här bilen så unik?

🚘 Magnus Bengtsson:

Ja, det här är verkligen något för finsmakaren. 280 CE är kronan på verket i W114-serien – den sista och mest förfinade coupén innan produktionen upphörde 1976. Bara 844 exemplar tillverkades 1975–76, så det är en mycket ovanlig bil, särskilt i så här orört skick.
Det är dessutom en svensksåld bil, helt original, med endast 14.200 mil, skinnklädsel, taklucka och komplett dokumentation. Kort sagt – en bil som får varje Mercedes-entusiast att le. När jag besöker diverse bilträffar ser jag nästa aldrig en Coupe av kompakt serien. Jag verkligen älskade denna bil när jag såg den och sen när jag körde den så var det bara vill ha.

🗣️ Edvard:

För många symboliserar W114 en tid då Mercedes byggde sina bilar med överdimensionerad kvalitet. Vad utmärker coupéversionen jämfört med sedanmodellen?

🚘 Magnus:

Coupén introducerades 1969 som ett elegantare och sportigare alternativ.
Den saknar mittstolpen – alltså pelarlös design – vilket ger en otroligt stilren silhuett när rutorna är nedvevade.
Det är något nästan aristokratiskt över den. Man får en öppen, flytande linje som gör att bilen ser ut att glida snarare än rulla. Man åker så otroligt bra och bilen är 50 år gammal.

🗣️ Edvard:

Och under huven? Jag vet att du uppskattar mekanik lika mycket som design.

🚘 Magnus:

Absolut. Här sitter den klassiska M110-motorn, en 2,8-liters rak sexa med dubbla överliggande kamaxlar och Bosch D-Jetronic-insprutning – toppmodern teknik på sin tid.
Effekten är 185 hästkrafter, 0–100 km/h på runt 9,5 sekunder, och en toppfart på 198 km/h. Jag tycker det är så underbart. Alla skulle säga 200km/h som toppfart men ingenjörerna hade testa ett antal bilar och kommit fram att de gjorde garanterat 198km/h. Vissa mer. Inga mindre Den kombinerar kraft och finess på ett sätt som få bilar gjorde då.
Dessutom med automat och en fjädring med diagonalpendelarm bak, vilket gav en helt ny stabilitet och sportigare känsla jämfört med föregångarna. Bilen har faktiskt bra väghållning 50 år senare. Jg körde den nyligen på bana när Gillingebanan fyllde 50 år och Bengtsson Bil Premium Selection var inbjuden dels att köra den på banan men också få vara med som domare i deras Concour de charme vilket var en ära och jättekul.

🗣️ Edvard:

Det låter som en perfekt balans mellan sport och komfort. Men det finns också ett starkt samlarvärde idag, eller hur?

🚘 Magnus:

Ja, helt klart. W114 Coupé – och särskilt 280 CE – är idag den mest eftertraktade modellen i serien. Ett riktigt fint exemplar, med originalinteriör, orginallack, ej rostig, låga mil och historik, ligger idag runt 200 000. Internationellt har vi sett toppskicksexemplar på auktioner iår närma sig 400 000 SEK-gränsen.
Det handlar inte bara om nostalgi – det är en investering i klassisk tysk ingenjörskonst när den var som bäst.

🗣️ Edvard:

Finns det några detaljer som särskilt lockar samlare?

🚘 Magnus:

Definitivt. “CE” står för Coupé Einspritzung – alltså bränsleinsprutning – vilket var avancerat på 70-talet. Dessutom byggdes coupéerna delvis för hand, särskilt interiören och i få exemplar.
Designen signerades Paul Bracq, en av Mercedes mest hyllade formgivare.
Han skapade en bil som var lika mycket ett konstverk som ett transportmedel.
Lacken, kromet, linjerna, detaljerna – Detta är ett formspråk man bara kan sitta och njuta utav. Ett konstverk när den står som här i en härlig miljö.

🗣️ Edvard:

1975 var alltså sista året för denna modell. Fanns det några specifika uppdateringar?

🚘 Magnus:

Ja, Mercedes gjorde några finslipningar eller på bilspråk enklare facelift det sista åren från 1973-1975:

Modifierade stötfångare,

Förbättrad interiörfinish,

Ribbade bakljus

Större backspeglar

Och en lätt uppdatering av insprutningen för jämnare gång och lägre förbrukning.

Man kan säga att 1975 års 280 CE representerar den sista och mest fulländade versionen av en epok som satte standarden för mellanklassens lyxbilar. Ännu mer denna med skinnklädsel, automatlåda, elektrisk taklucka och högtalare bak.

🗣️ Edvard:

Hur skulle du beskriva känslan av att köra en sådan bil i dag?

🚘 Magnus:

Det är som att färdas genom tiden – tyst, solid och majestätisk. Pampigt är ordet. Du känner hur varje detalj är byggd med omtanke.
Det finns en tyngd i dörrarna, en precision i styrningen och ett lugn i motorgången som moderna bilar saknar.
Och när du vevar ner rutorna, utan någon B-stolpe i vägen, flödar ljuset in – det är nästan poetiskt. Detta är vad jag kallar bilkärlek.

🗣️ Edvard:

Magnus, om någon nu vill lägga beslag på just den här bilen, vad pratar vi om för prisläge?

🚘 Magnus:

Nja, jag har för avsikt att spara den men med tanke på skicket – rostfri, original, svensksåld och väl dokumenterad – så är det rimligt att säga mellan 200 000 och 250 000 kronor.
Det är en bil för den som vill ha klass, historia och genuin kvalitet, inte bara en gammal Mercedes. Denna kommer bli ett slitet bilutryck, unik. Då de allra flesta är bortrostade.

🗣️ Edvard:

En sann tidskapsel – och ett stycke Mercedes-historia i sitt vackraste utförande.
Magnus, stort tack för en fantastisk lunch och för att du delade med dig av din kunskap och passion.

🚘 Bengtsson Bil Premium Selection
Upptäck fler klassiker och samlarbilar på www.bengtssonbil.se
Din personliga bilhjälp

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Laguna Seca är en bana som inte ger bort någonting gratis. Den slukar självförtroende i Corkscrew, kräver laserprecision i Rainey Curve och avslöjar genast om en bil inte är byggd för kompromisslös fart. Men den 4 november 2025 fick den ikoniska racerbanan bevittna något som redan nu går rakt in i hyperbilshistorien: Koenigsegg Sadair’s Spear satte nytt varvrekord för homologerade produktionsbilar. Och det skedde under förutsättningar som egentligen borde ha gjort det omöjligt. Den dagen gällde en stenhård ljudgräns på 90 dB. För att ens få köra var Sadair’s Spear tvungen att bära ett extra ljuddämpande system – en tung,…
Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

I år firar Ferrari inte bara sin tredje raka seger på 24-timmars Le Mans med 499P, utan också sitt historiska arv genom lanseringen av F76 – hyperbilen som existerar enbart i den digitala världen. Detta är inte en bil du kan parkera i garaget; det är en NFT-baserad digital skapelse som förenar Ferraris racingtradition med framtidens design och teknik. Namnet F76 hyllar Ferraris första Le Mans-seger 1949, när Luigi Chinetti och Lord Selsdon tog hem vinsten i en 166 MM barchetta med kaross från Touring. Nu, 76 år senare, tar Ferrari samma anda in i den virtuella eran. En ny…
Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

När du trycker gasen i botten på Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster händer något nästan magiskt. 0–100 km/h på 3,8 sekunder – och plötsligt känns världen både för liten och full av möjligheter. Vinden river genom håret, hjärtat slår snabbare, och varje växel i den smidiga 5-växlade automatlådan med fläppar förstärker känslan av ren, ostoppbar kraft. SLR McLaren är resultatet av ett banbrytande samarbete mellan Mercedes-Benz och McLaren. Målet var att skapa en roadster som kombinerar raceteknik med vardaglig lyx, och som står kvar som en ikon i supersportbilens historia. Tekniska underverk under huven Motor: 5,4-liters supercharged V8 Effekt: 626 hk…
Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

På Japan Mobility Show 2025 visade Lexus upp något som fullständigt förändrar bilden av lyxbilar. Med LS Concept tar märket ett djärvt steg bortom traditionell sedan-design och introducerar en sexhjulig, chaufförstyrd rullande fristad – ett utrymme där lyx, komfort och frihet smälter samman på ett sätt som aldrig tidigare skådats. “Det här är inte bara en bil,” säger Simon Humphries, Chief Branding Officer på Toyota Motor Corporation.“Det är ett utrymme som bjuder in dig att upptäcka ditt eget rum – en portal till ett större lyxliv.” Från flaggskeppssedan till Luxury Space LS Concept bryter med den klassiska definitionen av LS.…
Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

När tystnaden lagt sig över hyperbilsvärlden, där eldrivna maskiner och digitala instrument dominerar samtalet, kom en chockvåg från Frankrike. Ett namn som länge vilat i historieböckerna väcktes till liv – Delage. Och med återkomsten kom en skapelse så kompromisslös att hela industrin tvingades stanna upp och lyssna. Den heter Delage D12, och den låter som ingen annan. Ett inferno av mekanik, hybridteknik och Formel 1-genetik – född ur samma galenskap som en gång skapade världens första Grand Prix-mästare. En legend återföds – med 1 100 hästkrafter och total kontroll När Delage grundades 1905 var det med en enkel idé: att…
Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Det finns Ferraris – och så finns det Ferraris som ingen annan har. Bilar där ägaren, genom Ferraris egen Atelier-personalisering, skapat något så unikt att den blir mer än en bil – den blir ett självporträtt i kolfiber och färg. Den här Ferrari 488 Pista Spider är just det. Ett rullande bevis på hur skräddarsydda specifikationer har förändrat spelplanen för samlare världen över. Ett mästerverk av kontraster Vid första anblick är den omisskännligt Ferrari – klädd i Rosso Corsa, märkets mest ikoniska röda nyans. Men där slutar likheterna med det förväntade. Genom Blu Scozia-racinglivery, förlängd över karossen, och matta blå…
MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

I en värld där bilindustrin ständigt blickar mot framtiden, finns det ibland ögonblick då tradition och innovation möts i en nästan poetisk symbios. Ett sådant ögonblick inträffade 2014, när Touring Superleggera – den italienska karosskonstnären med rötter från 1926 – förenade krafter med brittiska MINI för att skapa något helt unikt: MINI Superleggera™ Vision. Det blev en bil som föddes ur passion snarare än produktion, där designen fick tala fritt. Resultatet? Ett verk som inte bara vann “Grand Prix du Plus Beau Concept Car de l’Année” vid Festival Automobile International 2015, utan även Design Award in Class L “Concepts &…
Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Under det sena 1990-talet, när Ferrari ännu lät sina bilar andas fritt utan turbo eller hybridhjälp, föddes en ny grand tourer med ett uppdrag: att återföra märket till de klassiska frontmonterade V12:ornas elegans. Resultatet blev Ferrari 550 Maranello – en bil som på många sätt symboliserade en återgång till Ferraris rötter. Det här exemplaret, lackerat i den ikoniska och uppseendeväckande Giallo Modena, är mer än bara en sportbil. Det är en modern klassiker – ett konstverk i rörelse, där design, teknik och passion möts i perfekt harmoni. Under den långa motorhuven vilar ett mästerverk: en 5,5-liters V12 utan överladdning, som…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Intervju: Magnus Bengtsson om nya Mercedes-AMG G63 – lyx, kraft och karaktär i perfekt harmoni Text & foto: Edvard Emanuelsson, Motorextra ”Hallå där –Ropar vi till Bengtsson på håll när vi ser honom över en fika. Det med glimten i ögat från hans populära filmer på sociala näten som alltid med högsta energi börjar med ”Hallå där ” Bengtsson skrattar och säger , ja när jag träffar folk i olika samman hang och tar i hand och säger hej så svarar dom, nej nej du måste säga hallå där” haha. Blivit ett begrepp från nått som bara är på skoj.…
High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

Från garage till lokal… Det är en lugn eftermiddag på Backa Bergögata 2F i Göteborg.I den nyöppnade, skinande lokalen hos Mr Detailing Sverige står en klassisk Mercedes SL 320 Cabriolet från 1997 – en bil med själ, historia och elegans.Och just här får den ett nytt liv! Motorextra har hälsat på för att följa arbetet i realtid – ett arbete som inte handlar om att bara putsa, utan om att restaurera lacken i bästa skick.Ägaren till denna Mercedes har valt det närmaste man kan komma ett ”all inclusive”-paket för lacken – där varje stenskott, tvättrepa och minsta skönhetsfel får sin…
Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Carmel, Kalifornien – augusti 2025 Det finns ögonblick i bilhistorien när dåtid, nutid och framtid smälter samman – när tekniken inte bara talar om vart vi är på väg, utan påminner oss om var allt började. Ett sådant ögonblick inträffade när Mercedes-Benz rullade ut Vision EQ Silver Arrow, ett elektriskt mästerverk som hyllar märkets mest legendariska skapelse: W 125 Silver Arrow, Grand Prix-dominanten från 1937. Den nya Vision EQ Silver Arrow är mer än en konceptbil – den är en tidsmaskin i rörelse, ett elektrifierat epos som förenar 1930-talets fartdrömmar med 2030-talets teknik. Ett epos i aluminium och ljus Karossen,…
Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Poissy, Frankrike – oktober 2025 Historien upprepar sig, men den gör det elektrifierat.När Citroën den 20 oktober i Poissy avtäcker sin helt nya Formel E-bil – en skinande, trikolorprydd ensitsare redo för ABB FIA Formula E World Championship – markerar det inte bara en comeback till motorsporten. Det är en pånyttfödelse av Citroëns racing-själ. ”Vi återvänder till vårt hjärtas hemvist – tävlingsbanan.” Med orden från Citroëns vd Xavier Chardon vibrerade luften av stolthet: “Motorsporten har format Citroëns historia och legend i över 60 år. Den är det bultande hjärtat av vår passion. Att nu ansluta oss till ett 100 %…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card