Ferrari KC23 – Ett Rullande Konstverk Med Racerhjärta

Det finns bilar – och så finns det Ferrari KC23. Ett namn som ännu inte ekar i motorsportens historieböcker, men som redan skrivits in i Ferraris egen legendbok som ett av de mest spektakulära enstyckesbyggen som någonsin rullat ut ur Maranello. Detta är inte en konceptbil. Inte en framtida modell. Det är en vision förverkligad – ett samarbete mellan Ferraris Special Projects-team, under ledning av designikonen Flavio Manzoni, och en mycket passionerad och krävande samlare.

Resultatet? KC23. En bil som likt en kameleont skiftar från skulptural elegans i viloläge till extrem banprestanda med ett knapptryck. En Ferrari som bokstavligen andas framtid, men som samtidigt bär på själen från märkets mest framgångsrika tävlingsbil genom tiderna: Ferrari 488 GT3 Evo 2020.


Monolitisk skönhet och brutal teknik

Vid första anblick ser KC23 ut som något hämtat ur en sci-fi-film – ett svepande karosspaket lackerat i Gold Mercury, en specialutvecklad, fyra-lagers aluminiumfärg som förändras beroende på ljusets infallsvinkel. Den skimrar, lever och andas som om den vore huggen ur flytande metall. Men detta är inte bara en vacker fasad.

Under den handformade karossen döljer sig ett beprövat racingchassi – 488 GT3 Evo – som har tagit över 530 segrar och vunnit 119 mästerskapstitlar världen över. Hjärtat är den välbekanta 3,9-liters V8 biturbo-motorn med racingkalibrering. Effektuppgifterna är hemliga, men med 670 hk i GT3-konfiguration och en bantad vikt lär KC23 bjuda på oförskämt brutal acceleration.

Till skillnad från sin tävlingssyskon är dock KC23 inte avsedd för racing – den är skapad för privat banbruk, där ägaren själv styr showen.


Aktiv aerodynamik – när stillhet blir till storm

Det kanske mest fascinerande med KC23 är dess transformativa aerodynamik. När bilen står stilla är luftintag, spoilrar och kylsystem dolda – linjerna är rena, sensuella och närmast organiska. Men tryck på startknappen och bilen väcks till liv som en best som kastar av sig sin mask.

  • De motoriserade luftintagen öppnar sig i sidorna
  • Den aktiva bakvingen, som i standardläge är borttagen för att framhäva linjerna, kan monteras för extra marktryck
  • Den gigantiska diffusorn bak aktiveras tillsammans med kylsystemet för banprestanda

Det är som att se ett elegant konstverk förvandlas till en attackrobot – design som tjänar funktion i varje svepande linje.


Design som blickar bakåt – och framåt

Inspirationen till KC23:s formspråk hämtar stolt från flera epokgörande Ferrari-bilar:

  • Framlyktorna för tankarna till Le Mans-vinnaren Ferrari 499P
  • Bakljusen – en dynamisk ljuslist i metakrylat – flirtar med konceptbilen Vision Gran Turismo
  • Vertikalöppnande dörrar, i stil med LaFerrari, förstärker bilens dramatiska uppsyn

Varenda komponent har ritats om från grunden – från glaspanelerna till karossens proportioner. Det finns ingenting som antyder att KC23 har något gemensamt med en standard-Ferrari. För det har den inte.


Ett cockpit för framtiden – med racing i fokus

Invändigt är KC23 lika kompromisslös som utsidan. Interiören är rensad på onödiga distraktioner och påminner snarare om en prototypbil än en vanlig superbil. Förarstolen är en skräddarsydd skål i Alcantara, ytorna är funktionella, med en racing-ratt täckt av knappar och en omkopplarpanel som skriker långloppsbanor.

Endast vissa detaljer, som dörrpanelerna och passagerarsidans finish, har fått ett mer exklusivt uttryck – ett medvetet grepp som förstärker kontrasten mellan rå racing och subtil lyx.


Specifikationer (estimerade, ej officiella):

ParameterSpecifikation
Motor3,9L V8 Twin-Turbo (bas: 488 GT3 Evo)
Effekt~670 hk (ej bekräftat)
DrivningBakhjulsdrift
VäxellådaSekventiell racinglåda
Acceleration (0–100 km/h)~2,7 sekunder
TopphastighetÖver 320 km/h (estimerad)
KarossmaterialKolfiberkomposit
FärgSpeciallack: Gold Mercury
AnvändningsområdeEndast för privat banbruk

En dröm förverkligad – för en hel värld att beundra

Till skillnad från flera andra Ferrari Special Projects-bilar, som ofta hålls hemliga av sina ägare, valde beställaren av KC23 att visa upp sin skapelse för världen. Premiären ägde rum vid Goodwood Festival of Speed i juli 2023, där den drog till sig tusentals blickar och hjärtan. Därefter visades bilen på Ferrari-museet i Maranello under sensommaren – en plats den utan tvekan förtjänar.

KC23 är inte bara en bil. Den är en hyllning till vision, ingenjörskonst och passion. En manifestation av vad som händer när ett av världens mest ikoniska märken lyfter alla kreativa spärrar – och ger form åt det som tidigare bara funnits i fantasin.

www.ferrari.com/en-GB/magazine/articles/the-kc23-uniquely-special

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Laguna Seca är en bana som inte ger bort någonting gratis. Den slukar självförtroende i Corkscrew, kräver laserprecision i Rainey Curve och avslöjar genast om en bil inte är byggd för kompromisslös fart. Men den 4 november 2025 fick den ikoniska racerbanan bevittna något som redan nu går rakt in i hyperbilshistorien: Koenigsegg Sadair’s Spear satte nytt varvrekord för homologerade produktionsbilar. Och det skedde under förutsättningar som egentligen borde ha gjort det omöjligt. Den dagen gällde en stenhård ljudgräns på 90 dB. För att ens få köra var Sadair’s Spear tvungen att bära ett extra ljuddämpande system – en tung,…
Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

I år firar Ferrari inte bara sin tredje raka seger på 24-timmars Le Mans med 499P, utan också sitt historiska arv genom lanseringen av F76 – hyperbilen som existerar enbart i den digitala världen. Detta är inte en bil du kan parkera i garaget; det är en NFT-baserad digital skapelse som förenar Ferraris racingtradition med framtidens design och teknik. Namnet F76 hyllar Ferraris första Le Mans-seger 1949, när Luigi Chinetti och Lord Selsdon tog hem vinsten i en 166 MM barchetta med kaross från Touring. Nu, 76 år senare, tar Ferrari samma anda in i den virtuella eran. En ny…
Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

När du trycker gasen i botten på Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster händer något nästan magiskt. 0–100 km/h på 3,8 sekunder – och plötsligt känns världen både för liten och full av möjligheter. Vinden river genom håret, hjärtat slår snabbare, och varje växel i den smidiga 5-växlade automatlådan med fläppar förstärker känslan av ren, ostoppbar kraft. SLR McLaren är resultatet av ett banbrytande samarbete mellan Mercedes-Benz och McLaren. Målet var att skapa en roadster som kombinerar raceteknik med vardaglig lyx, och som står kvar som en ikon i supersportbilens historia. Tekniska underverk under huven Motor: 5,4-liters supercharged V8 Effekt: 626 hk…
Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

På Japan Mobility Show 2025 visade Lexus upp något som fullständigt förändrar bilden av lyxbilar. Med LS Concept tar märket ett djärvt steg bortom traditionell sedan-design och introducerar en sexhjulig, chaufförstyrd rullande fristad – ett utrymme där lyx, komfort och frihet smälter samman på ett sätt som aldrig tidigare skådats. “Det här är inte bara en bil,” säger Simon Humphries, Chief Branding Officer på Toyota Motor Corporation.“Det är ett utrymme som bjuder in dig att upptäcka ditt eget rum – en portal till ett större lyxliv.” Från flaggskeppssedan till Luxury Space LS Concept bryter med den klassiska definitionen av LS.…
Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

När tystnaden lagt sig över hyperbilsvärlden, där eldrivna maskiner och digitala instrument dominerar samtalet, kom en chockvåg från Frankrike. Ett namn som länge vilat i historieböckerna väcktes till liv – Delage. Och med återkomsten kom en skapelse så kompromisslös att hela industrin tvingades stanna upp och lyssna. Den heter Delage D12, och den låter som ingen annan. Ett inferno av mekanik, hybridteknik och Formel 1-genetik – född ur samma galenskap som en gång skapade världens första Grand Prix-mästare. En legend återföds – med 1 100 hästkrafter och total kontroll När Delage grundades 1905 var det med en enkel idé: att…
Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Det finns Ferraris – och så finns det Ferraris som ingen annan har. Bilar där ägaren, genom Ferraris egen Atelier-personalisering, skapat något så unikt att den blir mer än en bil – den blir ett självporträtt i kolfiber och färg. Den här Ferrari 488 Pista Spider är just det. Ett rullande bevis på hur skräddarsydda specifikationer har förändrat spelplanen för samlare världen över. Ett mästerverk av kontraster Vid första anblick är den omisskännligt Ferrari – klädd i Rosso Corsa, märkets mest ikoniska röda nyans. Men där slutar likheterna med det förväntade. Genom Blu Scozia-racinglivery, förlängd över karossen, och matta blå…
MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

I en värld där bilindustrin ständigt blickar mot framtiden, finns det ibland ögonblick då tradition och innovation möts i en nästan poetisk symbios. Ett sådant ögonblick inträffade 2014, när Touring Superleggera – den italienska karosskonstnären med rötter från 1926 – förenade krafter med brittiska MINI för att skapa något helt unikt: MINI Superleggera™ Vision. Det blev en bil som föddes ur passion snarare än produktion, där designen fick tala fritt. Resultatet? Ett verk som inte bara vann “Grand Prix du Plus Beau Concept Car de l’Année” vid Festival Automobile International 2015, utan även Design Award in Class L “Concepts &…
Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Under det sena 1990-talet, när Ferrari ännu lät sina bilar andas fritt utan turbo eller hybridhjälp, föddes en ny grand tourer med ett uppdrag: att återföra märket till de klassiska frontmonterade V12:ornas elegans. Resultatet blev Ferrari 550 Maranello – en bil som på många sätt symboliserade en återgång till Ferraris rötter. Det här exemplaret, lackerat i den ikoniska och uppseendeväckande Giallo Modena, är mer än bara en sportbil. Det är en modern klassiker – ett konstverk i rörelse, där design, teknik och passion möts i perfekt harmoni. Under den långa motorhuven vilar ett mästerverk: en 5,5-liters V12 utan överladdning, som…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Intervju: Magnus Bengtsson om nya Mercedes-AMG G63 – lyx, kraft och karaktär i perfekt harmoni Text & foto: Edvard Emanuelsson, Motorextra ”Hallå där –Ropar vi till Bengtsson på håll när vi ser honom över en fika. Det med glimten i ögat från hans populära filmer på sociala näten som alltid med högsta energi börjar med ”Hallå där ” Bengtsson skrattar och säger , ja när jag träffar folk i olika samman hang och tar i hand och säger hej så svarar dom, nej nej du måste säga hallå där” haha. Blivit ett begrepp från nått som bara är på skoj.…
High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

Från garage till lokal… Det är en lugn eftermiddag på Backa Bergögata 2F i Göteborg.I den nyöppnade, skinande lokalen hos Mr Detailing Sverige står en klassisk Mercedes SL 320 Cabriolet från 1997 – en bil med själ, historia och elegans.Och just här får den ett nytt liv! Motorextra har hälsat på för att följa arbetet i realtid – ett arbete som inte handlar om att bara putsa, utan om att restaurera lacken i bästa skick.Ägaren till denna Mercedes har valt det närmaste man kan komma ett ”all inclusive”-paket för lacken – där varje stenskott, tvättrepa och minsta skönhetsfel får sin…
Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Carmel, Kalifornien – augusti 2025 Det finns ögonblick i bilhistorien när dåtid, nutid och framtid smälter samman – när tekniken inte bara talar om vart vi är på väg, utan påminner oss om var allt började. Ett sådant ögonblick inträffade när Mercedes-Benz rullade ut Vision EQ Silver Arrow, ett elektriskt mästerverk som hyllar märkets mest legendariska skapelse: W 125 Silver Arrow, Grand Prix-dominanten från 1937. Den nya Vision EQ Silver Arrow är mer än en konceptbil – den är en tidsmaskin i rörelse, ett elektrifierat epos som förenar 1930-talets fartdrömmar med 2030-talets teknik. Ett epos i aluminium och ljus Karossen,…
Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Poissy, Frankrike – oktober 2025 Historien upprepar sig, men den gör det elektrifierat.När Citroën den 20 oktober i Poissy avtäcker sin helt nya Formel E-bil – en skinande, trikolorprydd ensitsare redo för ABB FIA Formula E World Championship – markerar det inte bara en comeback till motorsporten. Det är en pånyttfödelse av Citroëns racing-själ. ”Vi återvänder till vårt hjärtas hemvist – tävlingsbanan.” Med orden från Citroëns vd Xavier Chardon vibrerade luften av stolthet: “Motorsporten har format Citroëns historia och legend i över 60 år. Den är det bultande hjärtat av vår passion. Att nu ansluta oss till ett 100 %…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card