Revolutionerande Förändringar inom STEC – Nya Regler som Slår Ner på Fusket och Öppnar För Ny Tävlingsglädje!

STEC har länge varit synonymt med Svenska Mästerskapet i Endurance Racing, men nu tas ett stort steg framåt. Inför 2025 införs nya regler som syftar till att sätta stopp för det utbredda fusket som har plågat motorsporten, från rally VM till Formel 1, och som även har nått hobbyracingens domäner.

Fusk inom bilsporten har varit en mörk skugga över tävlingarna, vilket har fått många förare och team att helt enkelt ge upp tävlandet. Manipulation av motorvolym, större turbos, manipulerade databoxar och otillåtna modifieringar har varit några av de vanligaste metoderna. Nu säger STEC stopp – genom att göra reglerna transparenta och tillåtande på ett sätt som aldrig tidigare skådats.

Frihet att Bygga Din Drömbil
Från och med 2025 kommer STEC att tillåta att deltagarna bygger sina bilar helt enligt egna önskemål. Det innebär att det inte längre finns några begränsningar gällande motorvolym, växellådor, bromsar, hjulupphängningar eller drivningar – fram, bak eller fyrhjulsdrift.

Det enda som krävs är att säkerhetsutrustningen uppfyller kraven: bur, stol, bälte, personlig racingutrustning och maximalt 225 breda däck.

Denna revolutionerande förändring öppnar dörrarna för i princip alla typer av bilar att delta i STEC 2025. Den enda faktorn som kommer att avgöra vilken klass du tävlar i är din varvtid, och du kan själv välja om du vill tävla i ett format som varar 1, 3 eller 6 timmar.

En Ny Era för Svensk Endurance Racing
STEC
nya regelverk syftar till att skapa Sveriges främsta serie i endurance racing, och SM-sanktioneringen är redan godkänd. Under 2024 kommer de nya reglerna att testas på Mittsverigebanan för att samla data och hitta en lämplig klassindelning.

STEC – Står för gemenskap, racingglädje & samverkan på banan!

En särskilt spännande nyhet är GT-klassen, ett 60-minutersformat som passar perfekt för förare som vill köra test/kval och tävla i en timme innan lunch. Detta format respekterar deltagarnas tid och möjliggör att de kan vara hemma till middagen. STEC bygger sitt koncept på max lördag-söndag och samarbetar med Time-Attack för att maximera körningen och minimera kostnaderna för resor.

Tre Timmars Formatet – Populärt och Familjevänligt
Det tre timmars format som introducerades 2024 har mottagits positivt. Många team med 1-3 förare uppskattar formatet, som ibland delas upp med en lunchpaus för att ge två 90-minuterspass med obligatoriskt depåstopp. Detta har blivit populärt bland familjeteam, där föräldrar tävlar tillsammans med sina barn och skapar mervärden runt tävlandet.

Sex Timmars Formatet – En Klassiker
Den klassiska sex timmars endurancetävlingen fortsätter att vara en stöttepelare inom STEC, med Svenska Mästerskapet sedan 2017 och ett nyligen instiftat Skandinaviskt Mästerskap som även inkluderar tävlingar i Norge. Det enkla regelverket gör det möjligt för norska klasser som B-Zero och GT 3-4-5 NM att delta, vilket skapar ett spännande och diversifierat tävlingsfält.

Gotland 1000 Kilometer – Nordens Tuffaste Tävling
En annan höjdpunkt är Gotland 1000 Kilometer, som anses vara Nordens tuffaste tävling. På Gotland Ring, Nordens längsta tävlingsbana på 7,3 kilometer, kan förare tävla i traditionella 1, 3 eller 6 timmars format och sedan fylla på upp till 1000 kilometer. Den 28 september går denna prestigefyllda tävling av stapeln, och den räknas som Svenska öppna långloppsfinalen bland de främsta teamen i Sverige.

Mer om STEC & Kontakt:

Vi bjuder gärna in dig på en fribiljett att besöka STEC och uppleva tävlingarna på plats.

Genom dessa förändringar sätter STEC en ny standard inom endurance racing i Sverige och Skandinavien. Med ett regelverk som fokuserar på rättvisa och öppenhet ser vi fram emot en säsong fylld med spänning, innovation och framförallt, äkta racingglädje.

För mer information och för att ta del av den spännande säsongen 2025, besök:

Kontaktinfo@stec.se

Webbwww.stec.se

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Maserati MCPURA – Essensen Av Prestanda Gjorde Debut På Goodwood Festival Of Speed

Maserati MCPURA – Essensen Av Prestanda Gjorde Debut På Goodwood Festival Of Speed

| Goodwood Festival of Speed är platsen där myter föds och framtidens ikoner tar sin första suck. Sommaren 2025 blev det Maseratis tur att skriva ett nytt kapitel i den italienska sportbilshistorien. Inför publikens jubel i South Downs National Park avtäcktes MCPURA – en supersportbil som bär Tridentens själ i sin renaste form: ren energi, ren elegans, ren prestanda. | Från MC20 till MCPURA – evolutionen av en legend När Maserati 2020 lanserade MC20 markerade det en återfödelse för märket – en ny era definierad av teknologiskt mod och designmässig skärpa. MCPURA är arvtagaren, men också förstärkningen, förfiningen och förhöjningen…
Giamaro Krafla – Ett Mästerverk Med 1670 Hästar

Giamaro Krafla – Ett Mästerverk Med 1670 Hästar

När ett nytt bilmärke träder in på den extrema hyperbilsscenen är det sällan med blygsamma anspråk. Men Giamaro Automobili gör allt annat än att smyga. Med sin första skapelse, Krafla, vill de inte bara väcka uppmärksamhet – de vill släppa lös en naturkraft. Namnet är hämtat från Islands mest aktiva vulkansystem, och det är ingen slump. Likt en vulkan är Krafla ett våldsamt utbrott av rå kraft, intensiv passion och kompromisslös ingenjörskonst. Ett hjärta som ingen annan I centrum pulserar en motor som är allt annat än konventionell: en helt nyutvecklad 6,988 cc V12 med 120° hot-V och fyra turboaggregat.…
YANGWANG U9 Track Edition Spränger Gränserna & Tar Rekordet Ifrån Rimac Nevera R – Nytt Världsrekord För Elbilar: 472,41 km/h

YANGWANG U9 Track Edition Spränger Gränserna & Tar Rekordet Ifrån Rimac Nevera R – Nytt Världsrekord För Elbilar: 472,41 km/h

Papenburg, Tyskland – 8 augusti 2025 En ny kung har krönts på snabbhetens tron. På den legendariska testbanan ATP Automotive Testing Papenburg i norra Tyskland skrev YANGWANG, BYD:s premiumsub-brand, historia. Deras senaste vapen – U9 Track Edition – har slagit världen med häpnad genom att sätta ett nytt globalt toppfartsrekord för elbilar: 472,41 km/h. Med detta pulveriseras den tidigare gränsen för vad vi trodde var möjligt för en elektrisk superbil. U9 Track Edition är inte bara snabb – den är en teknologisk revolution som visar att elbilar nu spelar i samma liga som världens mest extrema hyperbilar. Banbrytande teknik under…
RGNT Motorcycles Gör Elektrisk Entré på Göteborg Motorfestival Med Modellerna Turbo & Racing

RGNT Motorcycles Gör Elektrisk Entré på Göteborg Motorfestival Med Modellerna Turbo & Racing

Göteborg – 7 september 2025. När motorvärlden samlas på Göteborg Motorfestival vid Stora Holms trafikövningsplats blir det inte bara en fest för ögat och örat – utan också ett avstamp in i framtiden. RGNT Motorcycles kliver in med två av sina mest uppmärksammade maskiner: RGNT Turbo och RGNT Racing, samtidigt som de lanserar något som kan förändra svensk motorsport för alltid. Festivalbesökarna får inte bara se dessa eldrivna ikoner – de får provköra dem på plats och uppleva hur elektrisk kraft kan kännas både brutalt och sofistikerat. RGNT Turbo – elektrisk kraft i sin renaste form Byggd för fart, precision…
Bugra Canbas & Motorextra Taggar För Motorfest – Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang Vid Vårgårda Motorfestival & Göteborg Motorfestival!

Bugra Canbas & Motorextra Taggar För Motorfest – Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang Vid Vårgårda Motorfestival & Göteborg Motorfestival!

När passion möter precision – då föds något som får hela bilvärlden att stanna upp. Den 6 september på Vårgårda Motorfestival och den 7 september på Göteborg Motorfestival är det dags för ett av årets mest omtalade inslag: Bugra Canbas, mannen bakom succén med restaurangen Kalimera i Torslanda, kliver upp på scen tillsammans med Motorextra – och med sig har han Sveriges mest påkostade Mustang. Det här är ingen vanlig bil. Det är ett konstverk på hjul, byggt med blod, svett och tårar – och en löpande investering som fortsätter sin resa med nya ansiktslyft & modifieringar hela tiden. Resultatet?…
Maserati på Monterey Car Week 2025 – Tradition, Innovation & Ett Rekord Som Skrev Historia

Maserati på Monterey Car Week 2025 – Tradition, Innovation & Ett Rekord Som Skrev Historia

Monterey, Kalifornien – Augusti 2025. Under den mest exklusiva bilveckan i världen gjorde Maserati något mer än att bara synas – de dominerade. Med en tradition som sträcker sig över hundra år och en framtid som andas innovation, blev Monterey Car Week en scen där det italienska Tridentmärket både hyllade sitt arv och visade sin djärva vision framåt. MCPURA – En ny ikon föds i Kalifornien Fredagen den 15 augusti markerade ett ögonblick som många entusiaster väntat på: Nordamerikapremiären av Maserati MCPURA på The Quail, A Motorsports Gathering. Den nya super sportbilen presenterades i sin Cielo-konfiguration, en öppen variant som…
Alfa Romeo 33 Stradale – En Italiensk Ikon Återfödd På Monterey Car Week

Alfa Romeo 33 Stradale – En Italiensk Ikon Återfödd På Monterey Car Week

Monterey Car Week 2025 blev scenen för något helt extraordinärt. Bland hyperbilar, klassiska skönheter och världspremiärer stal en bil uppmärksamheten – Alfa Romeo 33 Stradale. En legend från 1967 återuppstånden i modern tappning, begränsad till endast 33 exemplar världen över. Och när täckelset föll över denna handbyggda skapelse på amerikansk mark för första gången, var det som om tiden stod stilla. Det var mer än en premiär. Det var en återfödelse. En hyllning till den italienska ingenjörskonstens själ, där historia och framtid smälter samman i en bil som snarare är ett konstverk än ett transportmedel. Från Tipo 33 till en…
Ferrari Avslöjar En Unik Daytona SP3 För Välgörenhet – En Ikonisk Skapelse Under Monterey Car Week

Ferrari Avslöjar En Unik Daytona SP3 För Välgörenhet – En Ikonisk Skapelse Under Monterey Car Week

När världens mest exklusiva bilar samlas i Kalifornien för Monterey Car Week 2025, är det en röd hingst från Maranello som stjäl showen. Ferrari har nämligen presenterat en unik Tailor Made Daytona SP3 – en bil som inte bara representerar yttersta lyx och prestanda, utan också ett syfte som går bortom vägarna. Detta unika exemplar, med numret 599+1, existerar utanför den redan slutsålda produktionsserien på 599 bilar. Och det har ett uppdrag: att gå under klubban hos RM Sotheby’s i en spektakulär auktion, där varenda dollar går till The Ferrari Foundation för att stödja utbildningsinitiativ världen över. En Daytona som…
Världspremiär: ID. Buzz GTX – Folkabussen Som blivit En Kraftfull Ikon För En Ny Era

Världspremiär: ID. Buzz GTX – Folkabussen Som blivit En Kraftfull Ikon För En Ny Era

När Volkswagen för första gången avslöjade ID. Buzz, den elektriska arvtagaren till den ikoniska folkabussen, väckte den nostalgiska känslor och framtidstro i samma andetag. Men nu tar historien en dramatisk vändning. Med världspremiären av ID. Buzz GTX skriver Volkswagen ett nytt kapitel – ett där den klassiska bussen inte bara är charmig och hållbar, utan också kraftfull och teknologiskt banbrytande. Det här är den starkaste serietillverkade folkabussen på 75 år – med 340 hästkrafter, intelligent fyrhjulsdrift, och ett temperament som får prestandabilar att kasta en nyfiken blick i backspegeln. 340 hästkrafter och 4MOTION: Från hippieikon till dynamisk dragmaskin Under skalet…
”En framtida ikon på fyra hjul” – Exklusiv Intervju med Bengtsson Bil Premium Selection som visar upp Mercedes C124 i Toppskick!

”En framtida ikon på fyra hjul” – Exklusiv Intervju med Bengtsson Bil Premium Selection som visar upp Mercedes C124 i Toppskick!

Det är en stilla sensommardag när jag möter upp Magnus Bengtsson ägare av Bengtsson Bil Premium Selection. Han är ägare till många fina klassiska modeller som han har sparat o h denna gång står en klassisk bil i fokus som fångar blicken direkt: en jättefin svart Mercedes-Benz 300-24 CE, internkod C124. Den representerar en tid då bilar byggdes för att hålla livet ut – och den här, årsmodell 1990, bär på en historia som gör den ännu mer unik. Jag möter Magnus Bengtsson, mannen bakom Bengtsson Bil Premium Selection – känd för sitt kunnande men outtröttligt letande efter så kallade…
Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake – När Brittisk Elegans Möter Italiensk Konst

Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake – När Brittisk Elegans Möter Italiensk Konst

Det finns bilar som är snabba. Det finns bilar som är vackra. Och sedan finns det skapelser som är så nära bilvärldens motsvarighet till haute couture man kan komma – byggda för de mest kräsna samlarna och formade i en symbios av ingenjörskonst och design. Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake är en sådan bil. Den är inte bara en Shooting Brake – en kombination av coupéns sportighet och herrgårdsvagnens praktiska elegans – utan en bil som representerar ett av de mest exklusiva kapitlen i samarbetet mellan Aston Martin och det legendariska italienska designhuset Zagato. Ett samarbete med anor Partnerskapet…
"Från 3D-print till 400 km/h – Czinger 21C V Max Liquid Silver Tar Över Rampljuset"

"Från 3D-print till 400 km/h – Czinger 21C V Max Liquid Silver Tar Över Rampljuset"

I en värld där hyperbilar domineras av precision, prestation och progressiv teknik, står Czinger 21C V-Max Liquid Silver som ett glänsande monument över vad ingenjörskonst och futuristisk design kan förena. Denna version, smeknamnet antyder rätt och slätt – smälter samman hyperbilens form med flygplansestetik i ett flytande, silverfärgat skal. En silhuett formad för hastighet Czinger 21C V-Max skiljer sig från sin ”high-downforce”-kusin genom en smalare, strömlinjeformad profil där traditionella vingar, kanards och frontsplitter är bortplockade eller omformade. Istället framförs aerodynamiken genom en förlängd ”longtail”-bakparti, släta karossytor och dolda fläktelement — allt för att minimera luftmotstånd och maximera slutlig toppfart. Militärdesign…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)