
Goodwood, 11 juli 2025 – av Motorextra.
När andra bilar hukade under tunga moln och fuktig asfalt, kastade sig nya Bentley Bentayga Speed fram som en aristokrat i jaktkläder – tung, elegant, men skoningslöst snabb. På bara 55,8 sekunder tog den sig uppför Goodwoods ikoniska hillclimb – snabbast någonsin av en serietillverkad bensindriven SUV i festivalens historia.
Och det under blöta förhållanden.

Den snabbaste Bentley-SUV:en någonsin – och nu också den mest dynamiska
Under huven på denna brittiska best finner man en uppgraderad 4.0-liters V8 biturbo, som pressar ut 650 hästkrafter och 850 Nm – tillräckligt för att skjuta iväg den nästan 2,5 ton tunga lyx-SUV:en från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder, med en toppfart på 310 km/h.
Vid ratten satt Andy Marson, Bentleys egen specialist på fordonsdynamik och den förare med mest erfarenhet av Goodwood inom märket. Och det märktes. Trots att banans övre sektion var hal efter regn, pressade han Bentayga Speed till en toppfart på 210 km/h innan den skarpa Molecomb-kurvan krävde sin tribut.
Resultatet? En tid som inte bara slog föregångaren med W12 – som körde under torra förhållanden – utan också utklassade alla andra bensindrivna SUV:ar som någonsin kört Goodwood-sträckan. Endast Bentleys egen, specialbyggda Pikes Peak-Bentayga har kört snabbare, men den var långt ifrån standard.

Från komfort till kraftverk: Nya SPORT-läget förändrar allt
Att kalla nya Bentayga Speed för en ”uppdatering” vore ett gravt understatement. Förutom mer effekt har Bentley finslipat hela bilens dynamiska DNA. SPORT-läget har fått en helt ny kalibrering: 15 % styvare dämpare, vassare styrrespons, och möjligheten att aktivera ESC Dynamic – vilket tillåter kontrollerade sladdar och kraftöverstyrning.
Torque vectoring via bromsarna ger ännu mer precision i kurvor, medan Launch Control – en nyhet för Bentayga – hjälper bilen att explodera iväg från startlinjen med maximal grepp och acceleration.
Och för den som söker extrem bromskraft: de valbara karbon-keramiska bromsarna är bland de mest kraftfulla som någonsin monterats på en SUV.
Fyrhjulsstyrning och en ny känsla av kontroll
Nya Bentayga Speed är dessutom utrustad med fyrhjulsstyrning – ett system som ger bilen en nästan sportbilsliknande följsamhet. Vid låga hastigheter svänger bakhjulen i motsatt riktning för att minska vändradien, och i hög fart samverkar fram- och bakhjulen för ökad stabilitet.
Resultatet? En bil som känns mindre, smidigare och mer förarcentrerad än någon annan SUV i samma viktklass. Föraren får bättre feedback, mer kontroll – och framför allt, mer förtroende.
En Bentley med vassa tänder
Estetiskt bär nya Speed alla kännetecken på en Bentayga – men med ett skarpare, mörkare uttryck. Mörktonade strålkastare, 22- eller 23-tums fälgar, Speed-emblem, och elliptiska eller fyrdubbla avgaspipor berättar tyst men tydligt att detta inte är en vanlig lyx-SUV.
Vill man låta världen höra det också? Då väljer man den valbara Titanium Akrapovič-extraktorn – som ger Bentaygas V8 ett ljudspår värdigt en GT3-bil.
Bentley skriver om reglerna för lyxprestanda
Med sin rekordtid på Goodwood har Bentley inte bara bevisat att Bentayga Speed är snabb – man har cementerat dess plats som en ny typ av prestandamaskin. En SUV som inte längre behöver kompromissa mellan komfort och körglädje. Den är både och.
Och viktigast av allt – det är en Bentley.
www.bentleymotors.com/en/models/bentayga.html
