Bugatti Tourbillon – Mästarverket som Bemästrar Aerodynamikens Nya Era

I juni 2024 gjorde den mycket efterlängtade Bugatti Tourbillon sin globala debut vid ett evenemang i Molsheim, Bugattis historiska hem. Det är en hyperbil designad för att tänja på gränserna för vad som är möjligt, där den mest spektakulära manifestationen av detta återfinns i bilens avancerade aerodynamiska design. I Bugattis senaste avsnitt av ”A New Era” avslöjar världens främsta ingenjörer och aerodynamiker hemligheterna bakom skapandet av en hyperbil som bemästrar luftens krafter.

En Ny Aerodynamisk Standard

För att skapa en av världens mest aerodynamiskt sofistikerade bilar började utvecklingen med en enkel idé: att överträffa tidigare mästerverk. Bugattis Tourbillon tar aerodynamiken till nya höjder, och som Bugattis chefsingenjör Paul Burnham uttrycker det: ”Tourbillons föregångare, Chiron, var redan en bil med låg luftmotståndskoefficient. Men med Tourbillon ville vi gå ännu längre.”

Utvecklingen började med månader av CFD-simuleringar (Computational Fluid Dynamics), som gav en första inblick i bilens potentiella prestanda. Femton månader innan världspremiären samlades Bugattis främsta ingenjörer och aerodynamiker i en toppmodern vindtunnelanläggning i Italien för att genomföra omfattande tester på en halvskalemodell av Tourbillon.

Precis Testning för Perfekt Design

Den noggrant byggda halvskalemodellen av Tourbillon var en konstnärlig prestation i sig. Modellen, bestående av över 250 individuellt 3D-printade komponenter och utrustad med över 100 tryckavkännare, gav ingenjörerna en detaljerad analys av bilens aerodynamiska egenskaper. Dessa sensorer mätte massflöden, statiska tryckpunkter och lufthastigheter för att verifiera bilens prestandaprofil, som tidigare utvecklats med hjälp av avancerade simuleringsverktyg.

David Šoštarić, chef för aerodynamik på Bugatti Rimac, förklarar: ”Det här testet markerar den första valideringen av skalmodellen. Genom att byta ut delar och finjustera designen styr vi bilen mot optimal högfartsprestanda, för att sedan fokusera på hanteringsförmåga och dynamiska egenskaper.”

Tourbillons Banbrytande Aerodynamik

Under hela utvecklingen av Tourbillon låg fokus på att optimera bilens dragkoefficient och luftflöde. Ingenjörerna arbetade intensivt för att minska bilens frontyta, integrera en avancerad bakre diffusor och förminska kupéns glasprofil – allt för att förbättra bilens aerodynamiska prestanda. Denna banbrytande design gör det möjligt för Tourbillon att nå sin topphastighet utan att den bakre vingen behöver aktiveras, samtidigt som bilen behåller en hög stabilitet.

Med tiden utvecklades modellen från en halvskalemodell till en fullskalig prototyp, och vindtunnelanläggningarna växte i takt med bilens storlek för att ytterligare förbättra kalibreringen av simuleringsverktygen och öka noggrannheten i resultaten.

En Ny Hybridprestanda för Framtiden

Tourbillon representerar mer än bara en ny aerodynamisk standard – det är också en hybridbil som kombinerar över ett sekel av förbränningsmotorexpertis med toppmodern elektrisk prestanda. Det nya hybridsystemet innebär en stor förändring från tidigare Bugatti-modeller och gör kylsystemet mer komplext. Bugattis ingenjörer har analyserat luftflödena genom radiatorerna fram, och intagen bakom dörrarna för att säkerställa att den fysiska modellen matchar de digitala simuleringarna, vilket ger tillräcklig kylning för att hantera bilens exceptionella prestanda.

Paul Burnham, Bugattis chefsingenjör för Tourbillon, betonar: ”Tourbillon är ett helt nytt projekt; vi började från grunden. Vi har arbetat intensivt för att ta varje detalj till nästa nivå och göra Tourbillon till en ny referens för bilindustrin.”

Framtiden för Hyperbilar

Bugatti Tourbillon är resultatet av åratal av passionerat arbete och innovation. Från simuleringar och vindtunneltester till den slutgiltiga prototypen, varje steg i utvecklingen har fört hyperbilen närmare perfektion. Tourbillon representerar en ny era för Bugatti och sätter en ny standard för vad som är möjligt inom aerodynamik och prestanda i bilvärlden.

Med sin unika kombination av avancerad aerodynamik, hybridteknologi och innovativ design tar Tourbillon Bugatti in i en ny framtid – där det omöjliga blir möjligt.

www.bugatti.com

www.tourbillon.bugatti.com/en

fritidscenter-1080x1080-A

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Spänningen är Olidlig i Kalifornien – Aston Martin Valkyrie gör upp i Long Beach

Spänningen är Olidlig i Kalifornien – Aston Martin Valkyrie gör upp i Long Beach

När solen sänker sig över Long Beachs palmkantade boulevarder och havsbrisen rullar in från Stilla havet, vaknar ett nytt slags rovdjur till liv. Den brölar med 12 cylindrar, revvar till 11 000 varv per minut och bär ett namn från nordisk mytologi. Aston Martin Valkyrie är här – och den är redo för sin första verkliga eldstrid: ett 100-minuters sprintlopp på USA:s mest ikoniska stadsbana. Från hyperbil till hypervapen Valkyrie är inte vilken tävlingsbil som helst. Den är född ur samma DNA som den extrema gatversionen, men omstöpt till ett GTP-vapen enligt Le Mans Hypercar-reglementet. Den 6,5-liters V12:an har fått…
McMurtry Spéirling PURE – Från Rekordbil till Renodlad Banrevolution

McMurtry Spéirling PURE – Från Rekordbil till Renodlad Banrevolution

I en värld där eldrivna hyperbilar ofta väger som pansarvagnar och ser ut som rymdskepp, har en brittisk uppstickare valt att ta en annan väg – en väg kantad av motorsportarv, radikal ingenjörskonst och oöverträffad teknik. McMurtry Spéirling är inte bara en elbil. Den är ett manifest. Ett rop från framtiden. Och nu är den här – i form av Spéirling PURE – redo att ta plats i händerna på världens mest vågade förare. Ett nytt kapitel i bilhistorien Bakom detta extrema projekt står Sir David McMurtry – miljardär, uppfinnare och en av Storbritanniens mest framgångsrika affärsmän. Hans vision? Att…
Radiostyrd Racing tar Fart – STEC tar täten med RC i hela Sverige!

Radiostyrd Racing tar Fart – STEC tar täten med RC i hela Sverige!

Från fullskaliga endurancebilar till fartfyllda miniatyrer – 2025 markerar ett nytt och oväntat kapitel för svensk bilsport. STEC, kända för sina långloppsmästerskap, kliver nu in i en värld i skala 1:5 och 1:8. Det handlar om radiostyrda bilar – och det handlar om passion, samarbete och en sport som växer lavinartat. En gnista som tändes på motorfestivalerna Hasse, en välkänd profil inom svensk bilsport med över 500 arrangemang bakom sig, minns exakt när intresset väcktes. – Vi stötte på radiostyrd bilsport på några av motorfestivalerna 2023–2024. Jag blev riktigt impad – de här bilarna är som riktiga racerbilar i miniformat,…
Vintagefeber med Peder - Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster – Ett Öppet fönster till GT1-erans Förlorade Storhet

Vintagefeber med Peder - Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster – Ett Öppet fönster till GT1-erans Förlorade Storhet

22 kilometer. Det är allt. Den här Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster har knappt lämnat stillheten sedan den föddes ur ett av motorsportens mest intensiva kapitel. Och av de sex som någonsin tillverkades – är detta ett orört mästerverk. Ett tidskapsel från racingens guldålder. När banracing blev gatlagligt 1990-talet var en tid då motorsportens giganter slogs med full kraft i FIA GT Championship. För att få tävla med GT1-bilar krävdes homologering – att tillverka minst 25 gatlegala versioner. Mercedes-Benz svarade inte bara upp till kraven – de överträffade dem. Det resulterade i något nästintill otänkbart: CLK-GTR, en racerbil född för att dominera,…
Ducati Panigale V4 Lamborghini – När Motorvärldens Två ikoner Smälter samman i Ren Italiensk Magi!

Ducati Panigale V4 Lamborghini – När Motorvärldens Två ikoner Smälter samman i Ren Italiensk Magi!

MILANO/BORGO PANIGALE/SANT’AGATA BOLOGNESE – 9 APRIL 2025Under Milan Design Week, världens främsta designhändelse, skrev två italienska storheter ett nytt kapitel i motorsportens historia. I hjärtat av Teatro Alcione avslöjade Ducati och Lamborghini sin senaste mästerliga skapelse: Ducati Panigale V4 Lamborghini – en motorcykel där kompromisslös prestanda möter förförisk design och exklusivitet. En förening av passion och prestanda Detta är det tredje kapitlet i samarbetet mellan Ducati och Lamborghini – två symboler för italiensk excellens, båda djupt rotade i Emilia-Romagnas legendariska Motor Valley. Denna gång handlar det om en motorcykel inspirerad av Lamborghini Revuelto – världens första HPEV (High Performance Electrified…
Nya Mazda 6e – Elbilen som Lyfter Mazda till Premiumklassen

Nya Mazda 6e – Elbilen som Lyfter Mazda till Premiumklassen

Mazda har aldrig varit ett bilmärke som följer strömmen – snarare har de ständigt gått sin egen väg. Med den nya Mazda 6e kliver den japanska tillverkaren självsäkert in i den elektriska eran med en bil som förenar elegans, körglädje och hållbarhet på ett sätt som får konkurrenterna att höja på ögonbrynen. Design med själ – japansk estetik möter modern minimalism Redan vid första anblick förstår man att Mazda 6e inte är en elbil som skriker om uppmärksamhet – den viskar med självförtroende. Den nya designen är trogen Mazdas ”Kodo – Soul of Motion”-filosofi, men den elektriska drivlinan har gett…
Go Fast, Get a Tan – BMW M4 Cabriolet är Sommarens mest Explosiva Recept på Frihet

Go Fast, Get a Tan – BMW M4 Cabriolet är Sommarens mest Explosiva Recept på Frihet

Text: Motorextra Redaktion Det finns bilar. Och så finns det upplevelser på hjul. BMW M4 Competition Convertible med M xDrive är inte bara en bil – det är en känsla. En deklaration. En sommarflirt med fart, form och frihet. Eller som BMW själva säger: Go fast, get a tan. Och visst, det är lätt att le åt sloganen. Men det tar bara några sekunder bakom ratten innan du inser – det här är allvar. Hett, kompromisslöst allvar. Lackad i den flammande kulören M Toronto Red metallic ser M4 Cabriolet ut som en vrålande solnedgång på fyra hjul. Linjerna är aggressiva,…
Koenigsegg Gemera – Den Svenska Superbilen som Ger Mer än Någonsin!

Koenigsegg Gemera – Den Svenska Superbilen som Ger Mer än Någonsin!

Text: Motorextra Redaktion Gemera. Ett namn som viskar om löften. På svenska betyder det ”ge mer” – och när det gäller Koenigseggs banbrytande fyra-sitsiga megabil, känns det som en underdrift. I Ängelholm, där precision möter passion och ingenjörskonst förvandlas till konst, föddes idén om något som inte bara skulle tänja på gränserna – utan fullständigt omdefiniera dem. Resultatet? Gemera. Världens första Mega-GT. En bil som inte kompromissar, inte tvekar och framför allt – inte håller tillbaka. Det börjar redan vid första ögonkastet. De skulpturala linjerna, den aggressivt svepande silhuetten och de ikoniska Koenigsegg-dörrarna som reser sig som vingar mot himlen…
Mercedes-AMG GT 63 4MATIC - Interiör av Högsta Komfort, Klass & Stil

Mercedes-AMG GT 63 4MATIC - Interiör av Högsta Komfort, Klass & Stil

Du sitter i förarsätet. Fingrarna sluter sig om den sportiga ratten, pulsen höjs – och framför dig väntar en maskin som inte bara vill köras, utan tämjas. Det är här, inifrån kupén på Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, som den verkliga upplevelsen börjar. ”Det mest imponerande med GT 63? Det är känslan inifrån. Det går inte att förklara – det måste upplevas.” En körupplevelse som känns i hela kroppen Under den skulpterade huven vilar en 4,0-liters V8 biturbo-motor som är allt annat än blyg. Med ett tryck på gaspedalen vaknar motorn till liv med ett dån som skickar kalla kårar längs…
Motorextra möter Bengtsson Bil Premium Selection – Sällsynt Mercedes-Benz 230 Safari från 1967 till salu: en av två i Sverige?

Motorextra möter Bengtsson Bil Premium Selection – Sällsynt Mercedes-Benz 230 Safari från 1967 till salu: en av två i Sverige?

När vi kliver in hos Bengtsson Bil Premium Selection möts vi inte bara av skinande lack och klassiska former – utan av något mer. Något som får samlare att spetsa öronen och entusiaster att höja ögonbrynen. För mitt bland de exklusiva fordonen står en riktig unik juvel från bilvärldens historia – en Mercedes-Benz 230 Safari från 1967, och den är på väg ut på marknaden. ”Jag har tidigare bara sett en liknande – i en privat samling. Den är inte till salu. Så nu vet jag att det finns två. Och den här, den kommer faktiskt att bli till salu,”…
Ferrari 12 Cilindri – En designikon som förenar tradition och framtid – Vinner prestigefyllda Car Design Award 2025 under Milan Design Week

Ferrari 12 Cilindri – En designikon som förenar tradition och framtid – Vinner prestigefyllda Car Design Award 2025 under Milan Design Week

Vinner prestigefyllda Car Design Award 2025 under Milan Design Week Milano, 8 april 2025 – I hjärtat av Europas designhuvudstad, bland stilrena former och framtidsvisioner, tilldelades Ferrari 12 Cilindri det eftertraktade Car Design Award 2025 i kategorin Production Cars. Ett erkännande som inte bara bekräftar Ferraris position som världsledande inom bilestetik – utan också skriver ett nytt kapitel i märkets långa designhistoria. Flavio Manzoni, Chief Design Officer på Ferrari, tog emot priset under en ceremoni på ADI Design Museum – mitt under den världsberömda Milan Design Week. En passande plats för att hedra ett konstverk på fyra hjul. “En odelbar…
Nya Konceptbilarna Genesis X Gran Coupe & X Gran Convertible – Framtidens Elektriska Lyxbilar!

Nya Konceptbilarna Genesis X Gran Coupe & X Gran Convertible – Framtidens Elektriska Lyxbilar!

Genesis lyfter framtidens design till nya höjder med X Gran Coupe och X Gran Convertible – två helelektriska konceptbilar som kombinerar högteknologisk innovation, skulptural estetik och en djup respekt för hantverk. Två visioner, en elektrisk revolution Genesis, Hyundais lyxmärke, har gjort sig ett namn med sitt designkoncept Athletic Elegance. Med Genesis X Gran Coupe och X Gran Convertible Concept tar man det hela ett steg längre – in i framtiden. Båda modellerna är helelektriska GT-koncept, byggda för att tänja på gränserna mellan prestanda, elegans och hållbar lyx. Även om tekniska specifikationer ännu inte offentliggjorts i detalj – då det rör…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)