
Spa-Francorchamps, 26 juni 2025. Den tunna morgondimman har knappt lättat över Ardennernas kuperade landskap innan ett dån av förväntan sveper över Spa-banan. Det är inte bara ännu en upplaga av legendariska CrowdStrike 24 Hours of Spa – det är ett jubileum, ett återtåg, ett manifest. Maserati är tillbaka, och de gör det med en best i släptåg: MCXtrema.
Det är precis 20 år sedan Maserati MC12 tog sin första historiska seger i 24-timmarsloppet på Spa, i händerna på Michael Bartels, Timo Scheider och Eric van de Poele, i ett regnigt och oförutsägbart race som skulle bli början på en ny epok för det italienska märket. Nu är det dags att skriva nästa kapitel – med MCXtrema i spetsen.

Ett monster föds – för banan, inte gatan
MCXtrema är inte byggd för kompromisser, och definitivt inte för trottoarer. Den är en renodlad banmaskin – en ode till prestanda, passion och passionerat vansinne. Under den futuristiska, låga karossen döljer sig Maseratis mest extrema ingenjörskonst. 740 hästkrafter matas ur en utvecklad version av den 3,0-liters V6 Nettuno-motorn – samma kraftpaket som i MC20 – men här fri från alla vägbegränsningar.
Designen är lika mycket ett statement som en hyllning. Den speciallackerade versionen som visas upp på Spa – i blått och svart, med kontrasterande trident på huven och subtil typografi med Maseratis mest ikoniska förare och segrar – för tankarna direkt till Vitaphone Racing Team och den klassiska MC12 GT1 från 00-talet.
Det är inte retro – det är arv, förädlat och elektrifierat av adrenalin.

Ledarbilen som leder mer än bara fältet
Under invigningsparaden från banan till Spa centrum – ett årligt spektakel där hundratals GT-bilar möter tusentals fans – var det MCXtrema som fick äran att leda. Bakom ratten satt ingen mindre än Maserati-legendaren Andrea Bertolini, en av hjältarna bakom trippelsegrarna 2005, 2006 och 2008.
Det var ett ögonblick laddat med symbolik. Inte bara ett firande av det förflutna, utan en tydlig signal: Maserati är tillbaka i motorsportens finrum. Inte som nostalgi. Som framtid.
Maseratis fullskaliga återkomst till racing
MCXtrema må vara banans kung, men Maseratis närvaro på Spa 2025 är större än så. Under helgen tävlar två Maserati GT2-bilar i GT2 European Series: #7 från DINAMIC Motorsport (Pampanini/Calamia) och #1 från LP Racing (Philippe Prette). Båda visar att Tridenten inte bara är ett stiluttryck – det är fortfarande ett vapen att räkna med.
Dessutom agerar Maserati officiell leverantör av samtliga supportbilar – från Safety Cars till Medical Cars – under hela evenemanget. MCXtrema, GT2 Stradale, MC20, och inte minst Grecale i både bensin- och elversioner representerar framtiden för både prestanda och hållbar lyxmobilitet.
Ett sekel i sikte
Det här är ingen slump. Maserati har inlett en resa fram mot sitt 100-årsjubileum i motorsport 2026. En resa som började 1926 med Tipo 26:s klassvinst i Targa Florio – den första bilen som bar det nu ikoniska Trident-emblemet på huven.
”Att fira MC12:s segerjubileum med MCXtrema är mer än en historisk gest. Det är ett löfte om framtiden,” säger Maria Conti, chef för Maserati Corse. “På Spa – motorsportens universitet – tar vi nästa steg mot ett nytt sekel av racing.”
Och visst är det något poetiskt över att det är just här, på den mest tekniska, utmanande och mytomspunna banan i Europa, som Maserati visar sin mest kompromisslösa sida. Det är på Spa legender föds – och återföds.

FAKTA: Maserati MCXtrema
- Motor: 3,0-liters V6 Nettuno, twin-turbo, specialtrimmad
- Effekt: 740 hk
- Endast för bana: Ej gatlegal
- Antal byggda: 62 exemplar
- Pris: Ej officiellt kommunicerat – samtliga sålda
Motorextras kommentar:
MCXtrema är inte bara en bil – den är ett manifest. I en tid när många sportbilsmärken jagar effektivitet och elektrifiering med rädsla för att förlora sin själ, visar Maserati att det fortfarande går att skapa något kompromisslöst, vackert och brutalt. På Spa – platsen där historien en gång skrevs – påminner Maserati oss om varför racing fortfarande är bilvärldens yttersta konstform.
www.media.maserati.com/models/mcxtrema
