Adrenalin, Hästkrafter & Elektrifiering!

Honda’s 75-årsjubileum – Elektrisk S2000 Conceptbil?

Honda är ingen främling för innovation och att driva gränserna för prestanda och teknologi. När företaget närmar sig sitt 75-årsjubileum cirkulerar rykten om en potentiell spelväxlare som kan markera detta milstolpe i stil – en elektrisk sportbil som kan tjäna som andlig efterträdare till den ikoniska S2000. Spekulationer har fått fart av insiderinformation som läckt till den brittiska tidningen Car, vilket antyder att en speciell Honda-sportbil är under arbete och kommer att göra sin debut senare i år.

Elektrisk S2000

S2000, en älskad roadster, avtäcktes ursprungligen för att hedra Hondas 50-årsjubileum. Nu, när 2023 markerar tre fjärdedelar av ett sekel sedan Hondas etablering, verkar företaget ivrigt att dra nytta av tillfället genom att ge sig in i EV-sportbilsarenan med en elektrisk S2000.

Medan detaljer om den mystiska sportbilen förblir stramt hemlighetsfulla har en faktum fångat entusiaster och bilentusiasters uppmärksamhet – den kommer att vara en elbil (EV). Honda hade tidigare teasat världen med två sportbilsconcept, varav en bar en slående likhet med den klassiska S2000, vilket väckte spänning och hopp bland fansen.

Klassiska Honda S2000

Möjligheten till en elektrisk efterträdare till S2000 väcker intressanta frågor. Kommer det att vara en lätt, elektrisk cabriolet, avsedd att utmana kommande elektrifierade sportbilar som 718 Boxster efterträdaren? Eller har Honda något helt annat i rockärmen?

Ryktet om att den nya sportbilen potentiellt kan få den ikoniska Type R-monikern har tillsatt bränsle till elden. Type R-emblemet har länge associerats med Hondas racingpedigree och passion för ultimat körglädje. Enligt Hondas tekniska konsult Kotaro Yamamoto ligger kärnan i Type R i att leverera glädje genom prestanda, och detta kan uppnås med en elektrisk drivlina. Han betonade att även i ett helt elektriskt samhälle kommer Type R-modellerna att fortsätta upprätthålla sin arv av att erbjuda en spännande köupplevelse.

Betydelsen av Type R-emblemet för Honda kan inte överdrivas. Hideki Kakinuma, ledande ingenjör för Type R på Honda, förkunnade en gång djärvt: ”Utan Type R finns det ingen Honda.” Det har blivit en symbol för märkets engagemang för prestanda och har satt Honda åtskilt från att bara vara ännu en konventionell biltillverkare.

En nyckelkomponent som kan skilja den elektriska S2000 från dess konkurrenter är dess underliggande plattform. Hondas kommande e:N-arkitektur kan erbjuda fordonet bakhjulsdrift (RWD) eller möjligen även fyrhjulsdrift (AWD) för den högpresterande Type R-versionen. Dessutom kan användningen av en enda elmotor hjälpa till att bibehålla en lätt design och en rimlig prisnivå, även om det slutliga resultatet till stor del kommer att bero på fordonets övergripande designfilosofi.

Vikten på elbilar har varit en oro för vissa, eftersom traditionella konstruktionsmetoder ofta resulterar i fordon som väger runt 4 000 pund eller mer. Det har dock funnits undantag, som kolfiberkroppen Lotus Evija hyperbilen som väger in på 3 702 pund eller Alpine A110 E-ternite på 3 038 pund. Dessa exempel har visat att det är möjligt att skapa lätta elbilar.

Med inspiration från dessa exempel kan Honda sträva efter att göra Electric S2000-efterträdaren så lätt som möjligt, vilket återkallar rötterna till den ursprungliga S2000 som fick berömmelse för sin smidiga och spännande köupplevelse. Detta skulle inte bara överensstämma med Hondas prestandaaspirationer utan också befästa dess position som en pionjär på elbilsmarknaden.

Medan världen ivrigt väntar på Hondas officiella tillkännagivande är möjligheten till en elektrisk S2000-efterträdare både intressant och spännande. Om Honda lyckas leverera en lätt, elektrisk sportbil som inkarnerar andan i den ikoniska S2000 samtidigt som den omfamnar den toppmoderna tekniken för framtiden kommer den utan tvekan att göra ett djupt intryck på bilbranschen. När 75-årsjubileet närmar sig är alla ögon på Honda och väntar ivrigt på nästa kapitel i deras berättade historia.

Ex.2 Banner

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

På den solkyssta asfalten vid Circuito Do Sol i Portugal samlades entusiaster och förare för trackday! Därför vill STEC skapa solsemestrar med långloppsracing vid Circuito Do Sol med ett lopp där uthållighet och taktik spelar huvudrollen. Med en utmanande bana som slingrar sig genom det portugisiska landskapet sattes både maskiner och människor på prov. Deltagarna bjöd på en spektakulär kamp om varje sekund, där varje kurva och raksträcka blev en arena för både precision och passion. STEC fortsätter att visa varför långloppsracing inte bara är en sport, utan en konstform och livsstil där teamwork och beslutsamhet skapar magi på banan!…
Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

I hjärtat av Amsterdam, under den välkända METS Trade-mässan, samlasvärldens främsta aktörer inom marin innovation. Mitt bland montrarfyllda av avancerade elektriska drivlinor, navigationssystem och andra hållbaralösningar står två nordiska företag som fångar allas blickar: svenskaOrust Eboats med Strana-bilder/filmer vid norska SeaDrive montern. Tillsammans delar de en monter som blivit en av mässans mest välbesökta – och det är inte svårt att förståvarför. Strana med SeaDrive-pod: Stjärnan i SeaDrives monter där du kan provköra med joystick alternativt rattstyrning, tar en central plats iSeaDrive.no:s monter, där båten presenteras på bild och film, som en perfekt plattform föratt visa SeaDrives elektriska pod-motorteknik. Båtens eleganta designoch dess banbrytande räckvidd till…
Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Det är en berättelse som känns lika osannolik som inspirerande: en förlorad skiss från Colin Chapman, Lotus legendariske grundare, återupptäckt av hans son Clive Chapman mer än 50 år senare. En bil som aldrig fick sin chans att erövra banorna i den ikoniska Can-Am-serien, nu återfödd för en ny generation – Lotus Type 66. En Resa Från Dröm Till Verklighet I slutet av 1960-talet var Can-Am-serien ett av motorsportens mest vågade kapitel, där reglerna var lika gränslösa som ambitionerna. Det var här Lotus ursprungliga Type 66 var tänkt att glänsa. Colin Chapman och Geoff Ferris skapade ritningarna för en racerbil…
Lotus Emira GT4: En Ny Ikon Född för Racingens Arena...

Lotus Emira GT4: En Ny Ikon Född för Racingens Arena...

När Lotus presenterar Emira GT4, markerar det en ny era för deras motorsportsarv. Byggd för att dominera den globala GT4-klassen, kombinerar den banbrytande ingenjörskonst med en genomtänkt design som fångar essensen av prestanda och precision. Med sina 460 hästkrafter, en maximal varvtalshöjd på 7,000 rpm och en imponerande torrvikt på bara 1,350 kg, är Emira GT4 inte bara en bil – den är ett löfte om seger. Från Gata till Banförfining Grunden för Emira GT4 är den hyllade Emira vägbilen – ett mästerverk i sig. Men när Lotus samarbetade med ingenjörsexperterna på RML, togs denna plattform till en helt ny…
STEC: Skandinaviska Mästerskapet i Endurance & Experter på Tidtagning och Säkerhet för din Trackday!

STEC: Skandinaviska Mästerskapet i Endurance & Experter på Tidtagning och Säkerhet för din Trackday!

Om du planerar en trackday, tävling eller ett event på bana är STEC namnet att lägga på minnet. Förutom att arrangera det prestigefyllda Skandinaviska mästerskapet inom endurance racing erbjuder STEC allt du behöver för att göra ditt banäventyr både säkert och professionellt. Från tidtagning i världsklass till uthyrning av säkerhetsutrustning – STEC är din helhetslösning på banan. Vi skräddarsyr din racingupplevelse utifrån dina behov med tidtagning, säkerhet & alla tillbehör du önskar till din racingbil oavsett du kär Pay & Drive eller egen Racingbil! Konceptet ”Fair Racing” inom STEC är ett otroligt viktigt budskap inom STEC Endurance som främjar gentlemannasportens…
Alfa Romeo 33 Stradale: Testar gränserna på Nardò Ring – Topphastighet på 333 km/h bekräftad!

Alfa Romeo 33 Stradale: Testar gränserna på Nardò Ring – Topphastighet på 333 km/h bekräftad!

Alfa Romeo 33 Stradale, en modern tolkning av en klassisk ikon, har nyligen genomgått rigorösa tester på den legendariska Nardò-banan i Italien. Med en topphastighet på imponerande 333 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på under tre sekunder är denna superbil Alfa Romeos mest efterlängtade lansering. Här får du en djupdykning i vad som gör 33 Stradale unik – från teknik och design till känslan bakom ratten. Vad är Nardò-banan och varför är den viktig för Alfa Romeo 33 Stradale? Belägen i Salento, Italien, är Nardò Technical Center en av världens mest avancerade testanläggningar för bilar och…
Vintagefeber med Peder - De Tomaso Pantera GTS: Superbilen som Förevigades på Vägarna, Filmduken och i Historien!

Vintagefeber med Peder - De Tomaso Pantera GTS: Superbilen som Förevigades på Vägarna, Filmduken och i Historien!

Vissa bilar är mer än bara fordon – de är berättelser, drömmar och uttryck för tidlös ambition. De Tomaso Pantera GTS är en sådan bil, född ur visionen att förena två världar: den eleganta italienska designens förfining och den råa kraften hos amerikanska muskelbilar. Men denna ikon är inte bara en symbol på vägen – den har också gjort sitt avtryck i filmvärlden, där den låtit sitt mullrande V8-ljud och sin exotiska profil lysa som en karaktär i sig själv. Pantera GTS: En Dröm Född i Modena Det är 1970.. Alejandro de Tomaso, en argentinsk racerförare och visionär, drömmer om…
Vintagefeber med Peder - En Blick in i Framtiden med De Tomaso P72 – En Tidlös Hyllning till Förarens Passion!

Vintagefeber med Peder - En Blick in i Framtiden med De Tomaso P72 – En Tidlös Hyllning till Förarens Passion!

Med en kaross som andas tidlös elegans och en själ som förenar förflutet med nutid, är De Tomaso P72 en bil som inte bara körs – den upplevs. När De Tomaso firade sitt 60-årsjubileum år 2019, var det med den romantiska hyllningen P72, en modern klassiker som förkroppsligar arv, design och körglädje på ett sätt som få andra fordon kan. Mellan generationer – ett mästerverk för alla tider De Tomaso P72 är mer än en bil; det är en kärleksförklaring till en era då maskin och människa arbetade i perfekt harmoni. Designen är en återblick på den ikoniska De Tomaso…
Hasse Söderström ifrån STEC forsätter Europaturnén – Live från Circuito Do Sol!

Hasse Söderström ifrån STEC forsätter Europaturnén – Live från Circuito Do Sol!

Med ett hav av motorljud, doften av bränt gummi och en glödande sol som kuliss, fortsätter Hasse Söderström sin spektakulära Europaturné med STEC Racing. Den här gången befinner han sig på Circuito Do Sol, en pärla för racingentusiaster mitt i Europas södra hjärta. Här bjuds vi på en unik kombination av högoktanig motorsport och semesterkänsla – och du kan vara med och skapa din egen drömresa. Live från banan – fartfylld passion Hasses röst fyller luften genom livesändningarna på Motorextra. Med varje sväng, varje raksträcka och varje adrenalinfyllt omkörningsförsök, tar han oss rakt in i händelsernas centrum. Circuito Do Sol…
STEC Endurance: Öppnar Dörrarna till Racingens Värld med Pay&Drive!

STEC Endurance: Öppnar Dörrarna till Racingens Värld med Pay&Drive!

Har du någonsin drömt om att tävla på en riktig racerbana? Med STEC Endurance och deras innovativa Pay&Drive-koncept kan racingdrömmen bli verklighet – utan behov av egen bil eller teknisk expertis. Audi TT har varit ett av STEC´s främsta flaggskepp som Pay&Drive men STEC planerar även samma koncept för Citroen C1 med mål om 10 färdiga bilar 2025 även för C1 Nordic Racing! Pay & Drive öppnar upp möjligheter både för att gänget kan tävla med samma bil för att tävla om vem som är snabbast men framförallt hela andra ekonomiska möjligheter när man delar med exempelvis familjen, firman eller…
Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

När Bugatti W16 Mistral avtäcktes, stannade bilvärlden upp för ett ögonblick. Denna öppna hyperbil markerar slutet på en epok – den sista Bugattin som drivs av den ikoniska W16-motorn. En motor som har definierat hastighet och ingenjörskonst i över två decennier. Bara 99 exemplar av denna mästerliga roadster kommer att byggas, var och en med en prislapp på cirka 50 miljoner kronor. Trots den hisnande kostnaden sålde de slut direkt. Vad är det som gör Mistral så speciell, och vilka är de privilegierade ägarna som redan säkrat sina exemplar? W16 Mistral: Ett Mästerverk i Varje Detalj Mistral är inte bara…
Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Frankrike är känt för sina eleganta Peugeots och charmiga Renaults, men ibland dyker det upp en tillverkare som bryter mönstret. För entusiaster av unika bilar – och för de som tillbringade timmar framför Gran Turismo 2 – finns ett namn som sticker ut: Venturi. Venturi, ett franskt företag med en vision om att utmana ikoner som Ferrari och Porsche, föddes i början av 1980-talet. Grundarna Claude Poiraud och Gérard Godfroy lämnade sina roller hos Heuliez med en djärv ambition: att skapa en fransk grand tourer i världsklass. Det här är historien om deras mest legendariska skapelse – Venturi 400 GT.…
stec-norge (1)