Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Intervju: Magnus Bengtsson om nya Mercedes-AMG G63 – lyx, kraft och karaktär i perfekt harmoni

Text & foto: Edvard Emanuelsson, Motorextra

”Hallå där –
Ropar vi till Bengtsson på håll när vi ser honom över en fika. Det med glimten i ögat från hans populära filmer på sociala näten som alltid med högsta energi börjar med ”Hallå där ”

Bengtsson skrattar och säger , ja när jag träffar folk i olika samman hang och tar i hand och säger hej så svarar dom, nej nej du måste säga hallå där” haha. Blivit ett begrepp från nått som bara är på skoj. Magnus säger att filmerna är bara på skoj. Det är hans son som tar EN FILM, inga filter, inga manus. Det har blivit en grej. Att sätta den direkt och ge mycket bilkärlek men också fakta från allt onödigt man har i huvudet om diverse modeller.

Vi träffar upp Magnus Bengtsson, mannen bakom Bengtsson Bil Premium Selection i Göteborg över en fika då han varit där för att titta på ett objekt. Vi ville prata om vad som gör G-Wagen till något alldeles extra – och varför den nya generationen G-Wagen väcker lika mycket begär som nostalgi! En av bilvärldens mest mytomspunna modeller – Mercedes-AMG G63!

”G63 är inte bara en bil – det är en livsstil”

Motorextra: Magnus, vi såg på film hur du stod framför något som närmast kan beskrivas som ett rullande myt. Vad är det egentligen som gör G63:an så speciell?

Magnus Bengtsson: Ja, visst är modellen något speciellt. G-Wagen har en själ som få andra bilar. Den föddes som ett militärfordon på 70-talet, men har vuxit till att bli en lyxikon – en bil som förenar historia, kraft och elegans på ett sätt som ingen annan SUV gör. En riktigt kultbil. Kanske det ballaste du ställer framför restaurangen idag?

Den kantiga karossen, den stående vindrutan, de synliga gångjärnen – allt är kvar. Det är design som överlevt generationer. Många berättar att de minns den från 70,80-90 talet. Själv minns jag den då min far hade en sådan slutet 70-tal och jag själv hängde mellan sätena i slutet av 70-talet och pappa satt fram och rökte.

Modern teknik – klassisk karaktär

Motorextra: Den senaste generationen, W465, sägs vara en rejäl uppgradering. Vad har hänt under skalet?

Magnus: Mycket. Under huven sitter en 4,0-liters V8 biturbo som byggs för hand av AMG:s ingenjörer i Affalterbach – 585 hästkrafter och 850 newtonmeter. Det är så kraft, nästan effekt i överflöd. Men nu har den också fått ett 48-volts mildhybridsystem, vilket gör bilen mer responsiv och samtidigt effektivare.

0 till 100 km/h på 4,2 sekunder – det är helt galet för en bil med den här formen. Och det där klassiska AMG-ljudet… det får fortfarande nackhåren att resa sig. Billjud när det är som bäst.

Motorextra: Det är lätt att tro att G63 bara handlar om prestanda och lyx, men den är fortfarande byggd som en riktig terrängbil, eller hur?

Magnus: Absolut. Det är fortfarande ett ramchassi, fyrhjulsdrift och tre låsbara differentialer – fram, mitt och bak. Den tar sig fram överallt.
Samtidigt har komforten blivit fantastisk tack vare den nya fjädringen. Tidigare tycker jag det var mer som en rullande järnsäng haha.
Du kan köra till fjällen i tystnad och värme, sen vika av vägen och fortsätta upp i terrängen utan att tveka.

Inuti är det en helt annan värld: läder, kolfiber, ambientbelysning, Burmester-ljudsystem – och ett nytt infotainmentsystem med trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Det är klassisk G-Wagen på utsidan, men high-tech AMG på insidan. Men en gång i tiden var det verkligen stol och ratt.

”Vi handplockar varje bil –

Motorextra: Du pratar med stor passion om kvalitet. Vad skiljer Bengtsson Bil Premium Selection från andra exklusiva återförsäljare?

Magnus: jag/ Vi är selektiva. Varje bil vi säljer är handplockad – med dokumenterad historik och perfekt skick.

Vi säljer inte bara bilar, vi förmedlar en historia. Detaljer om bilen och modellen men också från information av tidigare ägare som är kul för köpare av klassiska bilar att veta. Dokumentationen i detalj är allt. En ny G63 är nått annat. Här är USP,n att bilen finns för leverans och du kan få den imorgon . När man jobbar själv som jag gör står man mer bakom varje leverans fullt ut än provisions satt säljare på någon stor bilhandel. Jag har inget shoow room med öppet tider utan mycket sker just digitalt med bilder och film. Personlig kontakt och leverans hem till trappen om så önskas. Dock så ska man säga att de flesta köps och hämtas utan att kunden har kommit och tittat på bilen. När man är själv så här behöver man inte sälja många bilar, man behöver inte jobba med lagerdagar eller snabb försäljning utan bilarna görs iordning i detalj och om det tar 1 månad eller 6 månader innan rätt kund kommer spelar ingen roll. Det är selectivt och ett helt annat sätt att jobba på än istort sett alla andra. Det går inte att göra om man har massa personal och dyr hyra men en klassisk bil har en annan kund. Långt ifrån förmånsvärden, skatter, familjepussel, räntor eller något annat som påverkar den vanliga bilköpen.  

”Vi vill att varje kund ska känna samma stolthet som vi gör när de tar emot nycklarna. Det är mer än en affär – det är en upplevelse.” En 63,a som denna är något helt annat. Det är en  julklapp för den som redan har allt.

Motorextra: Och nu står den här – klar för leverans, innan jul?

Magnus: (skrattar) Ja, precis. Jag sa på det inlägg jag gjorde lite skämtsamt: ”Ska det inte vara en ny G63:a innan julafton?”
Det är faktiskt en perfekt julklapp till den som redan har allt – sen ska man ändå tillägga att en sån här bil drar även andra kundgrupper till sig som man inte möter vid en affär av en klassiks bil. Jag överlåter till de som läser fri tolkning vad jag menar…

Hur som helst. Till salu nu via Bengtsson Bil Premium Selection, Stockholm.

Fri hemleverans i hela Sverige.
En Mercedes-AMG G63 redo för nya äventyr – kanske redan innan jul.

Bengtsson Bil Premium Selection
Din personliga bilhjälp. Köp din dröm – njut av investeringen. 

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Laguna Seca är en bana som inte ger bort någonting gratis. Den slukar självförtroende i Corkscrew, kräver laserprecision i Rainey Curve och avslöjar genast om en bil inte är byggd för kompromisslös fart. Men den 4 november 2025 fick den ikoniska racerbanan bevittna något som redan nu går rakt in i hyperbilshistorien: Koenigsegg Sadair’s Spear satte nytt varvrekord för homologerade produktionsbilar. Och det skedde under förutsättningar som egentligen borde ha gjort det omöjligt. Den dagen gällde en stenhård ljudgräns på 90 dB. För att ens få köra var Sadair’s Spear tvungen att bära ett extra ljuddämpande system – en tung,…
Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

I år firar Ferrari inte bara sin tredje raka seger på 24-timmars Le Mans med 499P, utan också sitt historiska arv genom lanseringen av F76 – hyperbilen som existerar enbart i den digitala världen. Detta är inte en bil du kan parkera i garaget; det är en NFT-baserad digital skapelse som förenar Ferraris racingtradition med framtidens design och teknik. Namnet F76 hyllar Ferraris första Le Mans-seger 1949, när Luigi Chinetti och Lord Selsdon tog hem vinsten i en 166 MM barchetta med kaross från Touring. Nu, 76 år senare, tar Ferrari samma anda in i den virtuella eran. En ny…
Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

När du trycker gasen i botten på Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster händer något nästan magiskt. 0–100 km/h på 3,8 sekunder – och plötsligt känns världen både för liten och full av möjligheter. Vinden river genom håret, hjärtat slår snabbare, och varje växel i den smidiga 5-växlade automatlådan med fläppar förstärker känslan av ren, ostoppbar kraft. SLR McLaren är resultatet av ett banbrytande samarbete mellan Mercedes-Benz och McLaren. Målet var att skapa en roadster som kombinerar raceteknik med vardaglig lyx, och som står kvar som en ikon i supersportbilens historia. Tekniska underverk under huven Motor: 5,4-liters supercharged V8 Effekt: 626 hk…
Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

På Japan Mobility Show 2025 visade Lexus upp något som fullständigt förändrar bilden av lyxbilar. Med LS Concept tar märket ett djärvt steg bortom traditionell sedan-design och introducerar en sexhjulig, chaufförstyrd rullande fristad – ett utrymme där lyx, komfort och frihet smälter samman på ett sätt som aldrig tidigare skådats. “Det här är inte bara en bil,” säger Simon Humphries, Chief Branding Officer på Toyota Motor Corporation.“Det är ett utrymme som bjuder in dig att upptäcka ditt eget rum – en portal till ett större lyxliv.” Från flaggskeppssedan till Luxury Space LS Concept bryter med den klassiska definitionen av LS.…
Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

När tystnaden lagt sig över hyperbilsvärlden, där eldrivna maskiner och digitala instrument dominerar samtalet, kom en chockvåg från Frankrike. Ett namn som länge vilat i historieböckerna väcktes till liv – Delage. Och med återkomsten kom en skapelse så kompromisslös att hela industrin tvingades stanna upp och lyssna. Den heter Delage D12, och den låter som ingen annan. Ett inferno av mekanik, hybridteknik och Formel 1-genetik – född ur samma galenskap som en gång skapade världens första Grand Prix-mästare. En legend återföds – med 1 100 hästkrafter och total kontroll När Delage grundades 1905 var det med en enkel idé: att…
Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Det finns Ferraris – och så finns det Ferraris som ingen annan har. Bilar där ägaren, genom Ferraris egen Atelier-personalisering, skapat något så unikt att den blir mer än en bil – den blir ett självporträtt i kolfiber och färg. Den här Ferrari 488 Pista Spider är just det. Ett rullande bevis på hur skräddarsydda specifikationer har förändrat spelplanen för samlare världen över. Ett mästerverk av kontraster Vid första anblick är den omisskännligt Ferrari – klädd i Rosso Corsa, märkets mest ikoniska röda nyans. Men där slutar likheterna med det förväntade. Genom Blu Scozia-racinglivery, förlängd över karossen, och matta blå…
MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

I en värld där bilindustrin ständigt blickar mot framtiden, finns det ibland ögonblick då tradition och innovation möts i en nästan poetisk symbios. Ett sådant ögonblick inträffade 2014, när Touring Superleggera – den italienska karosskonstnären med rötter från 1926 – förenade krafter med brittiska MINI för att skapa något helt unikt: MINI Superleggera™ Vision. Det blev en bil som föddes ur passion snarare än produktion, där designen fick tala fritt. Resultatet? Ett verk som inte bara vann “Grand Prix du Plus Beau Concept Car de l’Année” vid Festival Automobile International 2015, utan även Design Award in Class L “Concepts &…
Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Under det sena 1990-talet, när Ferrari ännu lät sina bilar andas fritt utan turbo eller hybridhjälp, föddes en ny grand tourer med ett uppdrag: att återföra märket till de klassiska frontmonterade V12:ornas elegans. Resultatet blev Ferrari 550 Maranello – en bil som på många sätt symboliserade en återgång till Ferraris rötter. Det här exemplaret, lackerat i den ikoniska och uppseendeväckande Giallo Modena, är mer än bara en sportbil. Det är en modern klassiker – ett konstverk i rörelse, där design, teknik och passion möts i perfekt harmoni. Under den långa motorhuven vilar ett mästerverk: en 5,5-liters V12 utan överladdning, som…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Intervju: Magnus Bengtsson om nya Mercedes-AMG G63 – lyx, kraft och karaktär i perfekt harmoni Text & foto: Edvard Emanuelsson, Motorextra ”Hallå där –Ropar vi till Bengtsson på håll när vi ser honom över en fika. Det med glimten i ögat från hans populära filmer på sociala näten som alltid med högsta energi börjar med ”Hallå där ” Bengtsson skrattar och säger , ja när jag träffar folk i olika samman hang och tar i hand och säger hej så svarar dom, nej nej du måste säga hallå där” haha. Blivit ett begrepp från nått som bara är på skoj.…
High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

Från garage till lokal… Det är en lugn eftermiddag på Backa Bergögata 2F i Göteborg.I den nyöppnade, skinande lokalen hos Mr Detailing Sverige står en klassisk Mercedes SL 320 Cabriolet från 1997 – en bil med själ, historia och elegans.Och just här får den ett nytt liv! Motorextra har hälsat på för att följa arbetet i realtid – ett arbete som inte handlar om att bara putsa, utan om att restaurera lacken i bästa skick.Ägaren till denna Mercedes har valt det närmaste man kan komma ett ”all inclusive”-paket för lacken – där varje stenskott, tvättrepa och minsta skönhetsfel får sin…
Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Carmel, Kalifornien – augusti 2025 Det finns ögonblick i bilhistorien när dåtid, nutid och framtid smälter samman – när tekniken inte bara talar om vart vi är på väg, utan påminner oss om var allt började. Ett sådant ögonblick inträffade när Mercedes-Benz rullade ut Vision EQ Silver Arrow, ett elektriskt mästerverk som hyllar märkets mest legendariska skapelse: W 125 Silver Arrow, Grand Prix-dominanten från 1937. Den nya Vision EQ Silver Arrow är mer än en konceptbil – den är en tidsmaskin i rörelse, ett elektrifierat epos som förenar 1930-talets fartdrömmar med 2030-talets teknik. Ett epos i aluminium och ljus Karossen,…
Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Poissy, Frankrike – oktober 2025 Historien upprepar sig, men den gör det elektrifierat.När Citroën den 20 oktober i Poissy avtäcker sin helt nya Formel E-bil – en skinande, trikolorprydd ensitsare redo för ABB FIA Formula E World Championship – markerar det inte bara en comeback till motorsporten. Det är en pånyttfödelse av Citroëns racing-själ. ”Vi återvänder till vårt hjärtas hemvist – tävlingsbanan.” Med orden från Citroëns vd Xavier Chardon vibrerade luften av stolthet: “Motorsporten har format Citroëns historia och legend i över 60 år. Den är det bultande hjärtat av vår passion. Att nu ansluta oss till ett 100 %…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card