
Intervju: Magnus Bengtsson om nya Mercedes-AMG G63 – lyx, kraft och karaktär i perfekt harmoni
Text & foto: Edvard Emanuelsson, Motorextra
”Hallå där –
Ropar vi till Bengtsson på håll när vi ser honom över en fika. Det med glimten i ögat från hans populära filmer på sociala näten som alltid med högsta energi börjar med ”Hallå där ”

Bengtsson skrattar och säger , ja när jag träffar folk i olika samman hang och tar i hand och säger hej så svarar dom, nej nej du måste säga hallå där” haha. Blivit ett begrepp från nått som bara är på skoj. Magnus säger att filmerna är bara på skoj. Det är hans son som tar EN FILM, inga filter, inga manus. Det har blivit en grej. Att sätta den direkt och ge mycket bilkärlek men också fakta från allt onödigt man har i huvudet om diverse modeller.
Vi träffar upp Magnus Bengtsson, mannen bakom Bengtsson Bil Premium Selection i Göteborg över en fika då han varit där för att titta på ett objekt. Vi ville prata om vad som gör G-Wagen till något alldeles extra – och varför den nya generationen G-Wagen väcker lika mycket begär som nostalgi! En av bilvärldens mest mytomspunna modeller – Mercedes-AMG G63!

”G63 är inte bara en bil – det är en livsstil”
Motorextra: Magnus, vi såg på film hur du stod framför något som närmast kan beskrivas som ett rullande myt. Vad är det egentligen som gör G63:an så speciell?

Magnus Bengtsson: Ja, visst är modellen något speciellt. G-Wagen har en själ som få andra bilar. Den föddes som ett militärfordon på 70-talet, men har vuxit till att bli en lyxikon – en bil som förenar historia, kraft och elegans på ett sätt som ingen annan SUV gör. En riktigt kultbil. Kanske det ballaste du ställer framför restaurangen idag?

Den kantiga karossen, den stående vindrutan, de synliga gångjärnen – allt är kvar. Det är design som överlevt generationer. Många berättar att de minns den från 70,80-90 talet. Själv minns jag den då min far hade en sådan slutet 70-tal och jag själv hängde mellan sätena i slutet av 70-talet och pappa satt fram och rökte.
Modern teknik – klassisk karaktär
Motorextra: Den senaste generationen, W465, sägs vara en rejäl uppgradering. Vad har hänt under skalet?
Magnus: Mycket. Under huven sitter en 4,0-liters V8 biturbo som byggs för hand av AMG:s ingenjörer i Affalterbach – 585 hästkrafter och 850 newtonmeter. Det är så kraft, nästan effekt i överflöd. Men nu har den också fått ett 48-volts mildhybridsystem, vilket gör bilen mer responsiv och samtidigt effektivare.
0 till 100 km/h på 4,2 sekunder – det är helt galet för en bil med den här formen. Och det där klassiska AMG-ljudet… det får fortfarande nackhåren att resa sig. Billjud när det är som bäst.

Motorextra: Det är lätt att tro att G63 bara handlar om prestanda och lyx, men den är fortfarande byggd som en riktig terrängbil, eller hur?
Magnus: Absolut. Det är fortfarande ett ramchassi, fyrhjulsdrift och tre låsbara differentialer – fram, mitt och bak. Den tar sig fram överallt.
Samtidigt har komforten blivit fantastisk tack vare den nya fjädringen. Tidigare tycker jag det var mer som en rullande järnsäng haha.
Du kan köra till fjällen i tystnad och värme, sen vika av vägen och fortsätta upp i terrängen utan att tveka.
Inuti är det en helt annan värld: läder, kolfiber, ambientbelysning, Burmester-ljudsystem – och ett nytt infotainmentsystem med trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Det är klassisk G-Wagen på utsidan, men high-tech AMG på insidan. Men en gång i tiden var det verkligen stol och ratt.

”Vi handplockar varje bil –
Motorextra: Du pratar med stor passion om kvalitet. Vad skiljer Bengtsson Bil Premium Selection från andra exklusiva återförsäljare?
Magnus: jag/ Vi är selektiva. Varje bil vi säljer är handplockad – med dokumenterad historik och perfekt skick.
Vi säljer inte bara bilar, vi förmedlar en historia. Detaljer om bilen och modellen men också från information av tidigare ägare som är kul för köpare av klassiska bilar att veta. Dokumentationen i detalj är allt. En ny G63 är nått annat. Här är USP,n att bilen finns för leverans och du kan få den imorgon . När man jobbar själv som jag gör står man mer bakom varje leverans fullt ut än provisions satt säljare på någon stor bilhandel. Jag har inget shoow room med öppet tider utan mycket sker just digitalt med bilder och film. Personlig kontakt och leverans hem till trappen om så önskas. Dock så ska man säga att de flesta köps och hämtas utan att kunden har kommit och tittat på bilen. När man är själv så här behöver man inte sälja många bilar, man behöver inte jobba med lagerdagar eller snabb försäljning utan bilarna görs iordning i detalj och om det tar 1 månad eller 6 månader innan rätt kund kommer spelar ingen roll. Det är selectivt och ett helt annat sätt att jobba på än istort sett alla andra. Det går inte att göra om man har massa personal och dyr hyra men en klassisk bil har en annan kund. Långt ifrån förmånsvärden, skatter, familjepussel, räntor eller något annat som påverkar den vanliga bilköpen.
”Vi vill att varje kund ska känna samma stolthet som vi gör när de tar emot nycklarna. Det är mer än en affär – det är en upplevelse.” En 63,a som denna är något helt annat. Det är en julklapp för den som redan har allt.
Motorextra: Och nu står den här – klar för leverans, innan jul?

Magnus: (skrattar) Ja, precis. Jag sa på det inlägg jag gjorde lite skämtsamt: ”Ska det inte vara en ny G63:a innan julafton?”
Det är faktiskt en perfekt julklapp till den som redan har allt – sen ska man ändå tillägga att en sån här bil drar även andra kundgrupper till sig som man inte möter vid en affär av en klassiks bil. Jag överlåter till de som läser fri tolkning vad jag menar…
Hur som helst. Till salu nu via Bengtsson Bil Premium Selection, Stockholm.
Fri hemleverans i hela Sverige.
En Mercedes-AMG G63 redo för nya äventyr – kanske redan innan jul.
Bengtsson Bil Premium Selection
Din personliga bilhjälp. Köp din dröm – njut av investeringen.

www.facebook.com/bengtssonbil.se/





















