Adrenalin, Hästkrafter & Elektrifiering!

RSA blir importör för JAC i Sverige

RSA blir importör för JAC, en av världens största tillverkare av elbilar, i Norge, Sverige, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. Som traditionell importör kommer RSA att representera JAC på försäljning, service och eftermarknad. Den första modellen är JAC e-JS4 SUV som senare kommer att följas fler spännande elektriska modeller.

JAC är en av de största kinesiska biltillverkarna och producerar både personbilar och kommersiella fordon. Biltillverkaren är även Volkswagens elbilspartner i Kina. JACs elbilar tillverkas på samma löpande band som Volkswagen och säljs på den kinesiska marknaden under varumärket ”Sehol”. De har också tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med NIO och producerar för närvarande alla NIO-bilar på JACs egna högteknologiska och moderna fabriker.

JAC är ett av Kinas största exportföretag och finns i mer än 130 länder. I ett strategiskt samarbete med RSA, står nu Norden och därefter övriga Europa näst på tur.

”RSA har varit i dialog med JAC i mer än fem år för att lägga grunden till för att etablera ett komplett import- och återförsäljarnätverk för bilförsäljning, eftermarknad och reservdelsförsäljning i de nordeuropeiska länderna. Vi är glada att äntligen kunna starta det spännande samarbetet. Fabriken är tydlig i sin satsning på elbilar och vi har stora ambitioner för JAC och deras modeller. Vi är säkra på att det här är början på något stort”, säger RSA Sveriges vd Petter Nordesjö.


JAC har en lång historia inom produktion av både personbilar och kommersiella fordon, och har de senaste åren satsat stort på elektriska drivlinor. JAC var en pionjär inom tillverkning av elektriska fordon redan på 90-talet.


JAC e-JS4 – en elektrisk SUV

Den första modellen ut på marknaden är den helelektriska JAC e-JS4 – en familje-SUV i mellanklass med goda innerutrymmen och ett 66 kW batteri med räckvidd upp till 433-588 km (WLTP blandad/stad). 3-fas laddning, värmepump och appstyrning av klimatanläggning är standard vilket sörjer för god användning i nordiska förhållanden.

E-JS4 har en tuff exteriör med fina linjer medan interiören är rymlig och modern, inklusive en 10,25 ” pekskärm. Framsätena i läder är uppvärmda och justerbara i flera led.

Utrustningslistan är omfattande och inkluderar bl a elektriskt panoramatak, 360 graders kamera, Apple CarPlay/Android Auto – för att nämna del av utrustningen.

Priset för e-JS4 hamnar på 529.900kr och de första bilarna förväntas anlända till Sverige under kvartal 1 2023.


”Vi är på god väg att bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk för JAC. RSA:s filosofi är att ha hög tillgänglighet genom återförsäljare i de flesta städer i de länder man är verksam i”, säger Rikard Lindström, försäljningschef JAC



Framtida modeller

JAC har under olika varumärken ett antal elektriska modeller på hemmamarknaden som täcker de flesta segment. De första planerade modellerna förutom e-JS4 för JAC i Europa, är småbilen e-JS1 och familjebilen e-J7 Pro.

“JAC är väldigt viktig i vårt internationella arbete. Vi tror att JAC kommer att passa perfekt in i vår produktportfölj, som redan består av eldrivna skåpbilar och personbilar. Dessutom öppnar det upp möjligheter i andra länder med vår nya satsning i Baltikum”, säger Petter Nordesjö.


För mer information, vänligen kontakta:

Rikard Lindström
RSA Sverige
rikard.lindstrom@rsasverige.se


Petter Nordesjö
RSA Sverige
info@rsasverige.se



Om JAC Motors

JAC grundades 1964 och tillverkar både personbilar och kommersiella fordon. JAC är en av världens största tillverkare av elbilar och säljer över en halv miljon fordon per år (både el- och fossilfordon). Under åren har företaget etablerat joint ventures med stora företag som Volkswagen och NIO.

Sedan starten 1964 har JAC utvecklats från att vara en tillverkare av lastbilar till att bli ett stort teknikföretag som utvecklar personbilar, motorer och elektriska drivlinor.


Om RSA


RSA är en nordeuropeisk bilimportör och officiell distributör av JAC i Norge. Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Lettland och Estland. Som ett privatägt företag med en historia som går tillbaka till 1936 har RSA utvecklat starka varumärken på flera marknader. I Sverige representeras RSA av dotterbolaget RSA Sverige.

RSA är importör för fem bilmärken i totalt 12 länder och har närmare 250 återförsäljare. I år räknar företaget med en omsättning på mer än 6 miljarder norska kronor och över 10 000 sålda bilar.

Med samarbetet mellan RSA och JAC tar företaget nu ytterligare ett steg in i bilindustrins framtid, med implementeringen av det helelektriska sortimentet av nuvarande och framtida modeller.




1768
1768
Ex.2 Banner

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

På den solkyssta asfalten vid Circuito Do Sol i Portugal samlades entusiaster och förare för trackday! Därför vill STEC skapa solsemestrar med långloppsracing vid Circuito Do Sol med ett lopp där uthållighet och taktik spelar huvudrollen. Med en utmanande bana som slingrar sig genom det portugisiska landskapet sattes både maskiner och människor på prov. Deltagarna bjöd på en spektakulär kamp om varje sekund, där varje kurva och raksträcka blev en arena för både precision och passion. STEC fortsätter att visa varför långloppsracing inte bara är en sport, utan en konstform och livsstil där teamwork och beslutsamhet skapar magi på banan!…
Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

I hjärtat av Amsterdam, under den välkända METS Trade-mässan, samlasvärldens främsta aktörer inom marin innovation. Mitt bland montrarfyllda av avancerade elektriska drivlinor, navigationssystem och andra hållbaralösningar står två nordiska företag som fångar allas blickar: svenskaOrust Eboats med Strana-bilder/filmer vid norska SeaDrive montern. Tillsammans delar de en monter som blivit en av mässans mest välbesökta – och det är inte svårt att förståvarför. Strana med SeaDrive-pod: Stjärnan i SeaDrives monter där du kan provköra med joystick alternativt rattstyrning, tar en central plats iSeaDrive.no:s monter, där båten presenteras på bild och film, som en perfekt plattform föratt visa SeaDrives elektriska pod-motorteknik. Båtens eleganta designoch dess banbrytande räckvidd till…
Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Det är en berättelse som känns lika osannolik som inspirerande: en förlorad skiss från Colin Chapman, Lotus legendariske grundare, återupptäckt av hans son Clive Chapman mer än 50 år senare. En bil som aldrig fick sin chans att erövra banorna i den ikoniska Can-Am-serien, nu återfödd för en ny generation – Lotus Type 66. En Resa Från Dröm Till Verklighet I slutet av 1960-talet var Can-Am-serien ett av motorsportens mest vågade kapitel, där reglerna var lika gränslösa som ambitionerna. Det var här Lotus ursprungliga Type 66 var tänkt att glänsa. Colin Chapman och Geoff Ferris skapade ritningarna för en racerbil…
Lotus Emira GT4: En Ny Ikon Född för Racingens Arena...

Lotus Emira GT4: En Ny Ikon Född för Racingens Arena...

När Lotus presenterar Emira GT4, markerar det en ny era för deras motorsportsarv. Byggd för att dominera den globala GT4-klassen, kombinerar den banbrytande ingenjörskonst med en genomtänkt design som fångar essensen av prestanda och precision. Med sina 460 hästkrafter, en maximal varvtalshöjd på 7,000 rpm och en imponerande torrvikt på bara 1,350 kg, är Emira GT4 inte bara en bil – den är ett löfte om seger. Från Gata till Banförfining Grunden för Emira GT4 är den hyllade Emira vägbilen – ett mästerverk i sig. Men när Lotus samarbetade med ingenjörsexperterna på RML, togs denna plattform till en helt ny…
STEC: Skandinaviska Mästerskapet i Endurance & Experter på Tidtagning och Säkerhet för din Trackday!

STEC: Skandinaviska Mästerskapet i Endurance & Experter på Tidtagning och Säkerhet för din Trackday!

Om du planerar en trackday, tävling eller ett event på bana är STEC namnet att lägga på minnet. Förutom att arrangera det prestigefyllda Skandinaviska mästerskapet inom endurance racing erbjuder STEC allt du behöver för att göra ditt banäventyr både säkert och professionellt. Från tidtagning i världsklass till uthyrning av säkerhetsutrustning – STEC är din helhetslösning på banan. Vi skräddarsyr din racingupplevelse utifrån dina behov med tidtagning, säkerhet & alla tillbehör du önskar till din racingbil oavsett du kär Pay & Drive eller egen Racingbil! Konceptet ”Fair Racing” inom STEC är ett otroligt viktigt budskap inom STEC Endurance som främjar gentlemannasportens…
Alfa Romeo 33 Stradale: Testar gränserna på Nardò Ring – Topphastighet på 333 km/h bekräftad!

Alfa Romeo 33 Stradale: Testar gränserna på Nardò Ring – Topphastighet på 333 km/h bekräftad!

Alfa Romeo 33 Stradale, en modern tolkning av en klassisk ikon, har nyligen genomgått rigorösa tester på den legendariska Nardò-banan i Italien. Med en topphastighet på imponerande 333 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på under tre sekunder är denna superbil Alfa Romeos mest efterlängtade lansering. Här får du en djupdykning i vad som gör 33 Stradale unik – från teknik och design till känslan bakom ratten. Vad är Nardò-banan och varför är den viktig för Alfa Romeo 33 Stradale? Belägen i Salento, Italien, är Nardò Technical Center en av världens mest avancerade testanläggningar för bilar och…
Vintagefeber med Peder - De Tomaso Pantera GTS: Superbilen som Förevigades på Vägarna, Filmduken och i Historien!

Vintagefeber med Peder - De Tomaso Pantera GTS: Superbilen som Förevigades på Vägarna, Filmduken och i Historien!

Vissa bilar är mer än bara fordon – de är berättelser, drömmar och uttryck för tidlös ambition. De Tomaso Pantera GTS är en sådan bil, född ur visionen att förena två världar: den eleganta italienska designens förfining och den råa kraften hos amerikanska muskelbilar. Men denna ikon är inte bara en symbol på vägen – den har också gjort sitt avtryck i filmvärlden, där den låtit sitt mullrande V8-ljud och sin exotiska profil lysa som en karaktär i sig själv. Pantera GTS: En Dröm Född i Modena Det är 1970.. Alejandro de Tomaso, en argentinsk racerförare och visionär, drömmer om…
Vintagefeber med Peder - En Blick in i Framtiden med De Tomaso P72 – En Tidlös Hyllning till Förarens Passion!

Vintagefeber med Peder - En Blick in i Framtiden med De Tomaso P72 – En Tidlös Hyllning till Förarens Passion!

Med en kaross som andas tidlös elegans och en själ som förenar förflutet med nutid, är De Tomaso P72 en bil som inte bara körs – den upplevs. När De Tomaso firade sitt 60-årsjubileum år 2019, var det med den romantiska hyllningen P72, en modern klassiker som förkroppsligar arv, design och körglädje på ett sätt som få andra fordon kan. Mellan generationer – ett mästerverk för alla tider De Tomaso P72 är mer än en bil; det är en kärleksförklaring till en era då maskin och människa arbetade i perfekt harmoni. Designen är en återblick på den ikoniska De Tomaso…
Hasse Söderström ifrån STEC forsätter Europaturnén – Live från Circuito Do Sol!

Hasse Söderström ifrån STEC forsätter Europaturnén – Live från Circuito Do Sol!

Med ett hav av motorljud, doften av bränt gummi och en glödande sol som kuliss, fortsätter Hasse Söderström sin spektakulära Europaturné med STEC Racing. Den här gången befinner han sig på Circuito Do Sol, en pärla för racingentusiaster mitt i Europas södra hjärta. Här bjuds vi på en unik kombination av högoktanig motorsport och semesterkänsla – och du kan vara med och skapa din egen drömresa. Live från banan – fartfylld passion Hasses röst fyller luften genom livesändningarna på Motorextra. Med varje sväng, varje raksträcka och varje adrenalinfyllt omkörningsförsök, tar han oss rakt in i händelsernas centrum. Circuito Do Sol…
STEC Endurance: Öppnar Dörrarna till Racingens Värld med Pay&Drive!

STEC Endurance: Öppnar Dörrarna till Racingens Värld med Pay&Drive!

Har du någonsin drömt om att tävla på en riktig racerbana? Med STEC Endurance och deras innovativa Pay&Drive-koncept kan racingdrömmen bli verklighet – utan behov av egen bil eller teknisk expertis. Audi TT har varit ett av STEC´s främsta flaggskepp som Pay&Drive men STEC planerar även samma koncept för Citroen C1 med mål om 10 färdiga bilar 2025 även för C1 Nordic Racing! Pay & Drive öppnar upp möjligheter både för att gänget kan tävla med samma bil för att tävla om vem som är snabbast men framförallt hela andra ekonomiska möjligheter när man delar med exempelvis familjen, firman eller…
Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

När Bugatti W16 Mistral avtäcktes, stannade bilvärlden upp för ett ögonblick. Denna öppna hyperbil markerar slutet på en epok – den sista Bugattin som drivs av den ikoniska W16-motorn. En motor som har definierat hastighet och ingenjörskonst i över två decennier. Bara 99 exemplar av denna mästerliga roadster kommer att byggas, var och en med en prislapp på cirka 50 miljoner kronor. Trots den hisnande kostnaden sålde de slut direkt. Vad är det som gör Mistral så speciell, och vilka är de privilegierade ägarna som redan säkrat sina exemplar? W16 Mistral: Ett Mästerverk i Varje Detalj Mistral är inte bara…
Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Frankrike är känt för sina eleganta Peugeots och charmiga Renaults, men ibland dyker det upp en tillverkare som bryter mönstret. För entusiaster av unika bilar – och för de som tillbringade timmar framför Gran Turismo 2 – finns ett namn som sticker ut: Venturi. Venturi, ett franskt företag med en vision om att utmana ikoner som Ferrari och Porsche, föddes i början av 1980-talet. Grundarna Claude Poiraud och Gérard Godfroy lämnade sina roller hos Heuliez med en djärv ambition: att skapa en fransk grand tourer i världsklass. Det här är historien om deras mest legendariska skapelse – Venturi 400 GT.…
stec-norge (1)