🏁 Vintagefeber Med Peder: Den Ofödda Legenden – Alfa Romeo Scarabeo 1966

Text: Peder Blohm Bokenhielm |


En dröm i aluminium – född för att förĂ€ndra, men aldrig given chansen

Det finns bilar som skrivs in i historien för sina segrar. Andra, för sina misslyckanden.
Och sĂ„ finns det de som aldrig ens fick chansen att visa vad de gick för – men Ă€ndĂ„ lyckas etsa sig fast i sjĂ€len hos varje sann entusiast.

En sĂ„dan bil Ă€r Alfa Romeo Scarabeo frĂ„n 1966 – en dröm formad i aluminium, ett ingenjörsexperiment som förblev mer idĂ© Ă€n verklighet, men som Ă€ndĂ„ har kommit att symbolisera nĂ„got större: den ofödda legenden.


Milano, 1966 – Drömmens födelse

Tiden var rÀtt. Alfa Romeo dansade pÄ teknikens framkant. Under huven pÄ varenda Giulia bultade ett hjÀrta som slog i takt med racingbanorna i Monza och Targa Florio.
Ingenjörerna Orazio Satta Puliga och Giuseppe Busso – tvĂ„ av Alfas mest lysande hjĂ€rnor – ville mer. De drömde om att skapa en bil som skulle smĂ€lta samman allt de lĂ€rt sig av det pĂ„gĂ„ende Tipo 33-projektet: ett mittmotor-koncept, extrem viktbesparing och balans som hos en renodlad racer – men i formatet av en kompakt GT.

Det blev Scarabeo – uppkallad efter den egyptiska skarabĂ©n, symbolen för Ă„terfödelse och förvandling. Och just det var tanken – en ny vĂ€g för Alfa.


Radikal teknik och elegant vansinne

Scarabeo byggdes hos OSI – Officine Stampaggi Industriali i Turin, under ledning av formgivaren Sergio Sartorelli. Resultatet var nĂ„got som sĂ„g ut att komma frĂ„n en annan planet.

Chassit, ett H-format rörverk i stĂ„l, hĂ€mtade inspiration direkt frĂ„n Tipo 33. I sidobalkarna lĂ„g brĂ€nsletankarna för optimal viktfördelning – ett ingenjörstrick som dĂ„ ansĂ„gs galet djĂ€rvt. Motorn – en 1,6-liters fyrcylindrig GTA-enhet pĂ„ 115 hĂ€stkrafter – satt tvĂ€rstĂ€lld bakom föraren, ihopkopplad med vĂ€xellĂ„dan till en kompakt kraftmodul.

Bilen vĂ€gde blott 700 kilo. 0–100 km/h tog omkring sju sekunder, och toppfarten nĂ„dde 200 km/h – sensationellt för mitten av 60-talet.

Men det var inte siffrorna som gjorde Scarabeo unik. Det var kÀnslan.
Förarpositionen var lĂ„g, nĂ€stan liggande, som i ett jetplan. PĂ„ den första prototypen fanns ingen dörr – hela taket, inklusive vindruta och sidorutor, fĂ€lldes upp i ett enda stycke, som en stridsflygar-cockpit.

Den andra prototypen fick konventionella dörrar – men sjĂ€len var densamma: rĂ„, vild, kompromisslös.


Drömmen som försvann i skuggorna

1966 visades Scarabeo upp pĂ„ Paris Motor Show. Reaktionerna var förbluffade – Alfa hade skapat nĂ„got som sĂ„g lika mycket framtid som racingdröm ut.
Planerna fanns dÀr: en liten serie, kanske ett fÄtal bilar för gata och bana.

Men verkligheten kom ikapp. Under tiden vĂ€xte Autodelta fram som Alfas nya racingarm, och resurserna styrdes om till Tipo 33 och Giulia Sprint GTA – bilar som faktiskt kunde tĂ€vla och sĂ€ljas.

Scarabeo förblev en parentes. Tre exemplar byggdes – tvĂ„ coupĂ©er och ett chassi som aldrig fĂ€rdigstĂ€lldes. Sedan försvann projektet in i arkiven, nĂ€stan i tysthet.


Ett “what-if” som vĂ€grar dö

NÀr man idag stÄr framför Scarabeo, inne i det svala ljuset pÄ Museo Storico Alfa Romeo i Arese, kÀnns det som att tiden stannar.
Karossen, fortfarande med OSI:s rena linjer, bĂ€r nĂ„got spöklikt över sig – som om bilen vĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon Ă€ntligen ska vrida om nyckeln och slĂ€ppa loss allt det dĂ€r som aldrig fick hĂ€nda.

“Scarabeo Ă€r inte en bil som berĂ€ttar. Den frĂ„gar,”
sÀger en museiguide tyst.
“Den frĂ„gar: Vad hade hĂ€nt om den fĂ„tt tĂ€vla? Vad hade hĂ€nt om Alfa hade vĂ„gat?”

Och just det Àr poÀngen. Scarabeo lever vidare inte för att den vann nÄgot, utan för att den kunde ha gjort det.


KĂ€ndisar, filmer – och myten om den försvunna tredje bilen

Till skillnad frÄn de flesta ikoniska Alfor har Scarabeo ingen glittrig Àgarlista. Inga kungligheter, inga filmstjÀrnor.
Men myterna – de lever.

Ett av exemplaren sÀgs ha hamnat i privat Àgo i Kanada under 1980-talet, och dÀrifrÄn dykt upp i hemliga samlarkretsar. En annan historia talar om ett chassi som byggdes om till barchetta-form och testades av en ung ingenjör pÄ Autodelta innan projektet skrotades.

Scarabeo har sĂ€llan synts pĂ„ film – men den har haft sina ögonblick. En kort framtrĂ€dande roll i “Alfa Romeo – The Story of a Legend” (italiensk dokumentĂ€r frĂ„n 1988) gav den ett nytt ljus bland Alfisti. Och i Museo Alfa Romeos temautstĂ€llning “Beige – the color of balance” fick den Ă„terigen strĂ„lkastarljus 2023.


Varför just denna bil Àr en verklig unicorn

Att kalla Scarabeo en “unicorn” bland klassiska bilar Ă€r ingen överdrift.
Det handlar inte bara om att den Ă€r sĂ€llsynt – utan om vad den symboliserar.

  • Den förebĂ„dade mittmotor-eran för Alfa Romeo lĂ„ngt innan 4C eller 33 Stradale sĂ„g dagens ljus.
  • Den utmanade designkonventionerna med sin canopy-cockpit och sin nĂ€stan futuristiska siluett.
  • Den byggdes i hemlighet, i ett litet hörn av OSI:s verkstad, av ingenjörer som trodde mer pĂ„ drömmen Ă€n pĂ„ kalkylen.
  • Och – kanske viktigast – den förblev ofullbordad.

Det Àr nÄgot nÀstan poetiskt i det. För i bilvÀrlden, liksom i livet, Àr det ofta de ofullstÀndiga berÀttelserna som fascinerar mest.


En röst frĂ„n dĂ„tiden – och en pĂ„minnelse till framtiden

Scarabeo stÀller samma frÄga idag som den gjorde 1966:
Hur lÄngt kan man gÄ för att förverkliga en dröm innan verkligheten sÀtter stopp?

För Alfa Romeo var svaret: “inte tillrĂ€ckligt lĂ„ngt den gĂ„ngen.”
Men för oss vintageÀlskare, som stÄr dÀr med hÀnderna mot glaset vid museets monter, Àr Scarabeo mer Àn en bil. Den Àr ett eko av mod, vision och passion.


Peder summerar:

“Scarabeo Ă€r en pĂ„minnelse om varför vi Ă€lskar bilar – inte för vad de gör, utan för vad de fĂ„r oss att drömma om.
Den Àr en tidskapsel av ren, oförfalskad ingenjörspassion.
Och kanske, om man lyssnar riktigt noga, hör man fortfarande Busso och Satta Puliga viska:
‘Vi var sĂ„ nĂ€ra.’”


FAKTA – ALFA ROMEO SCARABEO (1966)

SpecifikationUppgift
Motor4-cyl 1.6 L GTA DOHC
Effekt115 hk vid 6 000 rpm
Viktca 700 kg
VÀxellÄda5-vÀxlad manuell, bakmonterad
LayoutMittmotor, bakhjulsdrift
0–100 km/hca 7 sek
Toppfart200 km/h
Byggda exemplar3 (2 coupéer, 1 ofullstÀndig barchetta)
DesignerSergio Sartorelli (OSI, Turin)
IngenjörerOrazio Satta Puliga & Giuseppe Busso
Nuvarande platsMuseo Storico Alfa Romeo, Arese (Italien)

đŸ•°ïž Vintagefeber med Peder


En resa genom bilhistorien dĂ€r drömmar, teknik och passion möts – och dĂ€r varje bil bĂ€r pĂ„ en historia vĂ€rd att berĂ€ttas.

Skriven av Motorentusiasten – Peder Blohm Bokenhielm ifrĂ„n BrĂ€nsleupproret!

www.bransleupproret.org

www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
Exklusiv Intervju: Mercedes-KonnĂ€ssören Magnus Bengtsson Om Ikoniska Mercedes-Benz 280 CE – Den Sista W114 CoupĂ©n

Exklusiv Intervju: Mercedes-KonnĂ€ssören Magnus Bengtsson Om Ikoniska Mercedes-Benz 280 CE – Den Sista W114 CoupĂ©n

Platsen Ă€r Åkeshofs Slott i Bromma utanför Stockholm. En stillsam höstdag nu i oktober dĂ€r löven faller mjukt över slottsparken, och inne i den rustika matsalen doftar det nybakat bröd och kaffe. Det Ă€r hĂ€r jag, Edvard Emanuelsson frĂ„n Motorextra, möter Magnus Bengtsson igen frĂ„n Bengtsson Bil Premium Selection – en man med över 35 Ă„r inom bilbranschens alla positioner ( VD, Sverigechef, FörsĂ€ljningsdirektör) och idag egen som inte bara sĂ€ljer bilar, utan idag lever och andas klassiska bilar frĂ„n 80-90 talet och med en enorm Mercedes-Benz-historia men Ă€ven andra mĂ€rken.Det blir en lunch som förvandlas snabbt till en levande…
🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: DjĂ€vulen Med Tolv Cylindrar

🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: DjĂ€vulen Med Tolv Cylindrar

đŸ”„ En ny era börjar i helvetets hetta NĂ€r 80-talet gick mot sitt slut och vĂ€rlden förberedde sig för ett nytt decennium, stod Lamborghini inför en avgörande frĂ„ga:Hur övertrĂ€ffar man en ikon som Countach? Svaret kom 1990 – i form av en demon pĂ„ hjul.Namnet: Diablo.Spanska för ”djĂ€vul”. Ett namn lika djĂ€rvt som bilen sjĂ€lv. Den blev den första Lamborghini nĂ„gonsin med fyrhjulsdrift, ett steg mot modern tid utan att förlora mĂ€rkets galenskap. Under motorhuven brummade det legendariska V12-monstret, förstorad till 5,7 liter och senare 6,0 liter i sina mest extrema versioner. Effekten?Upp till 600 hĂ€stkrafter i gatversionen och hela…
Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

🏁 Ett arv av triumf Det Ă€r svĂ„rt att tala om Ferrari utan att nĂ€mna Daytona.Året var 1967 – platsen, Daytona International Speedway. DĂ€r skrev Ferrari motorsporthistoria nĂ€r de röda bilarna sopade banan med en legendarisk 1–2–3-seger i 24-timmarsloppet, en symbol för mĂ€rket i dess absoluta zenit. NĂ€stan sex decennier senare Ă„tervĂ€nder Ferrari till den epoken – inte för att blicka bakĂ„t, utan för att förvandla historien till nutida konst.Resultatet Ă€r Ferrari Daytona SP3, den tredje modellen i den exklusiva Icona-serien, som följer Monza SP1 och SP2.En bil skapad inte för massproduktion, utan för sjĂ€lens acceleration. đŸ”„ Den renaste V12:an…
Aston Martin DB12 S – 700 HĂ€star Ren Brittisk KörglĂ€dje

Aston Martin DB12 S – 700 HĂ€star Ren Brittisk KörglĂ€dje

đŸ’« En ny ikon föds i Gaydon Den 8 oktober 2025 i Gaydon, hjĂ€rtat av Aston Martins ingenjörskonst, presenterades nĂ„got alldeles sĂ€rskilt – DB12 S, den nya kronjuvelen i mĂ€rkets legendariska DB-blodlinje.Efter succĂ©n med DB12 – bilen som markerade en ny era för begreppet Super Tourer – tar Aston Martin nu allt ett steg lĂ€ngre. Mer kraft. Mer precision. Mer sjĂ€l. DB12 S Ă€r inte bara Ă€nnu en sportbil. Det Ă€r kulmen pĂ„ 70 Ă„rs evolution, frĂ„n den klassiska DB3S pĂ„ 1950-talet till dagens teknologiskt förfinade mĂ€sterverk. đŸŽïž 700 hĂ€stkrafter – brittisk elegans med brutal kraft Under den skulpterade motorhuven…
Bugatti Chiron Super Sport – HjĂ€rtat Av V16 Med Toppfart PĂ„ 440 Kilometer I Timmen

Bugatti Chiron Super Sport – HjĂ€rtat Av V16 Med Toppfart PĂ„ 440 Kilometer I Timmen

🏁 NĂ€r vĂ€rlden höll andan vid 300 mph NĂ€r Bugatti tillkĂ€nnagav sitt mĂ„l att bryta 300 mph-barriĂ€ren, var det mĂ„nga som höjde pĂ„ ögonbrynen. Det lĂ€t nĂ€stan omöjligt – ett steg in i en hastighetsdimension reserverad för visioner snarare Ă€n verklighet. Men Bugatti Ă€r inte som andra biltillverkare.Ur denna kompromisslösa ambition föddes ett rullande mĂ€sterverk: Chiron Super Sport. Den hĂ€r specifika bilen, en 2023 Ă„rs Chiron Super Sport, tillhör en exklusiv skara pĂ„ endast 80 exemplar i hela vĂ€rlden. Den representerar den mest aerodynamiskt fullĂ€ndade versionen av Chiron, skapad med ett enda syfte – att förena extrem fart med absolut…
⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 HĂ€star

⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 HĂ€star

670 hĂ€stkrafter, 0–100 km/h pĂ„ 3,3 sekunder och ett vrĂ„l som fĂ„r marken att skaka – Dodge Charger Daytona har gjort det otĂ€nkbara. Den första helt eldrivna muskelbilen har inte bara bevarat sjĂ€len frĂ„n Detroit, utan förfinat den. Nu belönas den med 2025 Ă„rs “Wards 10 Best Engines & Propulsion Systems Award” – en symbol för hur eldriven prestanda möter ren, amerikansk attityd. Det Ă€r en kylig morgon i Auburn Hills, Michigan, men inifrĂ„n testbanan hörs nĂ„got som lĂ„ter bekant – ett djupt, elektrifierat muller. Det Ă€r inte ett V8-vrĂ„l, men det har samma sjĂ€l.Dodge Charger Daytona Scat Pack stĂ„r…
“VĂ€rldens Snabbaste Fyrdörrars Elbil: Xiaomi SU7 Ultra, Utmanar Andra Supersportbilar Med 1548 HĂ€stkrafter!

“VĂ€rldens Snabbaste Fyrdörrars Elbil: Xiaomi SU7 Ultra, Utmanar Andra Supersportbilar Med 1548 HĂ€stkrafter!

1,548 hĂ€stkrafter. 0–100 km/h pĂ„ 1,98 sekunder. Toppfart 350 km/h. Xiaomi SU7 Ultra Ă€r inte bara ett fordon – det Ă€r en kraftdemonstration. En deklaration att framtidens superbilar inte lĂ€ngre enbart föds i Maranello, Woking eller Stuttgart, utan ocksĂ„ i Peking. Den 27 februari 2025 förĂ€ndrades spelplanen för vĂ€rldens prestandabilar.PĂ„ ett pressmöte i Peking presenterade Xiaomi – mest kĂ€nd för smartphones och smarta hem – den fĂ€rdiga produktionsversionen av sin SU7 Ultra, mĂ€rkets nya flaggskepp och det snabbaste serieproducerade fyrdörrarsfordonet pĂ„ planeten. Startpriset: 529 900 RMB, motsvarande cirka 760 000 svenska kronor.Prestandan: pĂ„ nivĂ„er som fĂ„r Bugatti, Rimac och Tesla…
Lamborghini Genom Toscanas hjĂ€rta – En Resa Med Fart, Smak Och Historia

Lamborghini Genom Toscanas hjĂ€rta – En Resa Med Fart, Smak Och Historia

FrĂ„n Sienas medeltida torg till Chiantis böljande vingĂ„rdar. Under fyra dagar rullade nĂ„gra av vĂ€rldens mest eftertraktade superbilar genom Toscanas landskap – i en hyllning till italiensk kultur, hantverk och körglĂ€dje. VĂ€lkommen till Esperienza Giro Toscana 2025. De gyllene kullarna i Toscana badar i morgonljus. En V12-motor vrĂ„lar till, dess eko studsar mellan cypresserna som vaktar vĂ€garna mot Siena. En efter en vĂ€cks de – en symfoni av Revuelto, Temerario och Urus SE – bilar som representerar toppen av Lamborghinis moderna era. Men detta Ă€r ingen vanlig körning. Det Ă€r Esperienza Giro Toscana 2025, ett exklusivt evenemang dĂ€r Lamborghini bjuder…
States of Endurance – McLarens Resa Genom Amerika Som Firar 30 År Av Le Mans Segern

States of Endurance – McLarens Resa Genom Amerika Som Firar 30 År Av Le Mans Segern

Tre superbilar. Åtta delstater. NĂ€stan 400 mil asfalt. En resa som hyllar den obĂ€ndiga viljan att aldrig ge upp – trettio Ă„r efter McLarens oförglömliga triumf pĂ„ Le Mans 1995. FrĂ„n havsdimman vid Monterey till solglittret i Miami Beach drev tre McLaren-superbilar genom hjĂ€rtat av Amerika. “States of Endurance” – en roadtrip lika mycket sjĂ€lslig som mekanisk – blev McLarens sĂ€tt att hedra tre decennier av segrar, svett och stĂ„lsatt racing-DNA. Bakom ratten satt McLarens egna racerförare Paul Rees, Jack Barlow och Oliver Webb, som under 3 867 miles förde arvet frĂ„n Le Mans ut pĂ„ öppen vĂ€g. Deras följeslagare:…
Motorextra Nominerad Till Ӂrets Media” PĂ„ Greenlight Galan 2025 – En Hyllning Till Svensk Bilkultur I Sin Mest Glamorösa Form

Motorextra Nominerad Till Ӂrets Media” PĂ„ Greenlight Galan 2025 – En Hyllning Till Svensk Bilkultur I Sin Mest Glamorösa Form

Den 15 november glittrar den svenska motorvĂ€rldens mest prestigefyllda evenemang – Greenlight Galan 2025. Den Ă„rliga festen, arrangerad av Greenlight Magazine, samlar landets mest passionerade bilbyggare, kreatörer, fotografer och företag för att hylla Ă„rets prestationer inom bilkulturen. I Ă„r stĂ„r Motorextra (www.motorextra.se) stolt bland de fyra nominerade till den Ă€rofyllda titeln Ӂrets Media” – en utmĂ€rkelse som speglar drivkraft, passion och journalistisk kvalitet i den svenska motorbranschen. ”Det Ă€r en otrolig Ă€ra att fĂ„ bli nominerade till Årets Media. Greenlight Magazine har i mĂ„nga Ă„r varit Sveriges motorentusiasters guldgruva – en institution inom bilkulturen – och att fĂ„ stĂ„ sida…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection - En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection - En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Text & intervju: Edvard Emanuelsson, Motorextra i samarbete med Magnus Bengtsson & Bengtsson Bil Premium Selection En tidlös kraft bland eldrivna nyheter I en tid dĂ„ eldrivna prestandamodeller dominerar rubrikerna stĂ„r en annan sorts kraft redo att pĂ„minna oss om vad Ă€kta AMG-magi egentligen handlar om. Hos Bengtsson Bil Premium Selection i Stockholm finns nĂ€mligen ett stycke tysk ingenjörskonst som mĂ„nga i bilsamlarkretsar anser vara en framtida klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG frĂ„n den första generationen C208 CoupĂ©. Jag trĂ€ffar Magnus Bengtsson, grundare av Bengtsson Bil Premium Selection och med lĂ„ng erfarenhet inom bilbranschen, för att prata om vad…
Lamborghini Tar Havet Med Storm – VĂ€rldspremiĂ€r För Tecnomar 101FT

Lamborghini Tar Havet Med Storm – VĂ€rldspremiĂ€r För Tecnomar 101FT

Monaco Yacht Show, 23 september 2025. Solen speglar sig i Medelhavets klara vatten nĂ€r blickarna riktas mot en ny ikon. Vid sidan av de mest prestigefyllda superyachterna i vĂ€rlden kliver Automobili Lamborghini och The Italian Sea Group fram och avslöjar sitt senaste mĂ€sterverk: Tecnomar for Lamborghini 101FT. Det Ă€r inte bara en yacht. Det Ă€r Lamborghini-DNA förvandlat till en nautisk upplevelse – en hyperbĂ„t som tar Sant’Agata Bolognese ut pĂ„ havet. FrĂ„n land till hav – italiensk excellens i ny form Samarbetet mellan de tvĂ„ företagen började 2020 med Tecnomar for Lamborghini 63, en hyllning till Ă„ret dĂ„ Lamborghini grundades.…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card