Ta Racinglicens med STEC – Vägen till de mest Adrenalinfyllda Racingbanorna 2025

Drömmer du om att känna adrenalinet pumpa när du susar fram på racingbanan i full fart? Eller kanske har du tävlat tidigare men vill ta nästa steg i din racingkarriär? Oavsett vilken kategori du tillhör är en racinglicens en viktig nyckel för att kunna delta i organiserad racing och ta klivet in i motorsportens elit. Under 2025 har du chansen att ta racinglicens genom STEC – en kurs som är utformad för både nybörjare och erfarna förare, där du får tillgång till de kunskaper och färdigheter som krävs för att tävla på de högsta nivåerna inom svensk och skandinavisk motorsport.

En Grundlig Teoretisk Utbildning

STEC:s racinglicenskurs börjar med en teoretisk utbildning som du kan göra från bekvämligheten av ditt hem, direkt vid datorn. Detta gedigna utbildningsmaterial har tagits fram av förare och säkerhetsexperter med många års erfarenhet av racing och som har varit med och utformat både Svenska och Skandinaviska mästerskap. Det är en utbildning som genomsyras av professionalism och säkerhetstänkande – två avgörande faktorer i racingvärlden.

En av de viktigaste delarna av kursen är förståelsen av flaggornas färger och betydelse. Att veta hur man tolkar en gul flagga, en röd flagga eller den viktiga Code 60-flaggan är avgörande för att kunna agera snabbt och korrekt på banan, och kan vara skillnaden mellan en framgångsrik tävling och ett avbrott. I kursen går du även igenom hur olika säkerhetsanordningar, eller Safety Devices, fungerar – allt från HANS-skydd till säkerhetsbälten och brandsläckningssystem.

Dessutom ingår en sektion om de tio viktigaste säkerhetsreglerna för racing, som bland annat tar upp hur du bäst skyddar dig och andra på banan och vilka protokoll du bör följa i en nödsituation. Kursen är interaktiv, vilket innebär att du som förare kan ställa frågor och få svar direkt – en stor fördel för den som vill ha en djupare förståelse för racingens säkerhetskrav och regler.

Från Teori till Praktik på Sveriges Främsta Banor

När teoridelen är avklarad väntar det riktigt spännande momentet – praktiken. Här får du som kursdeltagare chansen att sätta dina kunskaper på prov på några av Sveriges mest välrenommerade racingbanor. Detta moment är avgörande för att verkligen förstå hur du hanterar en bil i höga hastigheter och hur du implementerar de teoretiska säkerhetsaspekterna i praktiken.

Praktikdelen sker under handledning av professionella instruktörer som själva har lång erfarenhet av racing. Du kommer att få tips och vägledning under körningen, och kursen anpassas efter din tidigare erfarenhet – så även om du är helt ny inom racing eller har flera års erfarenhet, kommer du att kunna ta till dig nya insikter och förbättra din körning.

En racinglicens är inte bara en nödvändighet för att delta i större tävlingar som Svenska Mästerskapen och Skandinaviska Endurance-mästerskapen. Den ger också en bredare kunskapsbas som förbättrar din förmåga som förare oavsett vilken gren av motorsporten du brinner för – från rally till banracing eller långlopp.

En Perfekt Gåva för Racingentusiasten

Letar du efter den perfekta presenten till en racingintresserad vän? Eller kanske vill du själv ge dig en investering i din racingkarriär? Att ge bort eller boka en racinglicenskurs genom STEC är en oförglömlig upplevelse som öppnar dörren till en värld av motorsportens fartfyllda och spännande värld. Kursen kostar endast 995 kronor och täcker allt du behöver för att ta din racinglicens, inklusive både teori och praktisk uppkörning.

Så Här Gör Du för att Ta Racinglicens

Att anmäla sig till kursen är enkelt! Skicka ett mail till stec@stec.se med ditt namn och personnummer. Efter att du har klarat den teoretiska delen av kursen kan du boka ett datum och en racingbana för din praktiska uppkörning. STEC erbjuder en flexibel och personlig anpassning, och om du behöver hjälp med exempelvis uppläsning på grund av dyslexi kan du få stöd och hjälp på plats. Det är en kurs som är tillgänglig för alla, oavsett bakgrund eller erfarenhet.

Racing – Mer än Bara Fart

Att ta racinglicens handlar inte bara om att kunna köra fort på en bana. Det handlar om att förstå racingens fundament, att kunna agera säkert och effektivt på banan, och att bygga en solid grund för en lång och framgångsrik racingkarriär. Med STEC:s racinglicensutbildning får du allt du behöver för att lyckas – från gedigen teori till praktisk träning under handledning av proffs.

Så vad väntar du på? Gör dig redo att ta plats på startlinjen 2025 – året då du tar steget in i racingens värld!

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Lamborghini Lanserar Nya Lamborghini Temerario GT3 vid Goodwood Festival Of Speed - Racing I Hybridform

Lamborghini Lanserar Nya Lamborghini Temerario GT3 vid Goodwood Festival Of Speed - Racing I Hybridform

Goodwood, England – 14 juli 2025. Ljudet av framtidens motorsport ekade mellan träden i West Sussex när Lamborghini avtäcker sin mest dramatiska GT-racer någonsin: Temerario GT3. Samtidigt brölar en vägbilsversion upp för Goodwoods berömda hillclimb – och en ny era för Sant’Agatas tjur är officiellt här. Med rök från däcken, ljud från en nyutvecklad twin-turbo V8 hybrid och en närvaro lika teatralisk som alltid, intog Lamborghini årets Goodwood Festival of Speed med ett budskap lika klart som öronbedövande: framtiden är hybrid – och den är brutalt snabb. Lamborghini Temerario GT3 – arvtagaren till ett racingimperium På en egen scen, mitt…
Zenvo Aurora – Nordiska Stoltheten På Goodwood Festival Of Speed

Zenvo Aurora – Nordiska Stoltheten På Goodwood Festival Of Speed

Goodwood, England – 10 juli 2025. Ett mäktigt vrål bryter ljudvallen över den engelska landsbygden när en ny kraft från Norden vaknar till liv. Det är inte åskan – det är “Mjølner”. Tors hammare har fått en ny form, och den heter Zenvo Aurora. Vid årets upplaga av Goodwood Festival of Speed skrev det danska hyperbilstillverkaren Zenvo Automotive in sig i historieböckerna. För första gången fick publiken inte bara se, utan också höra och uppleva deras kommande teknologiska mästerverk – Aurora – i rörelse. Med en visuell dramatik i form av harlequin-kamouflage och ett brutalt quad-turbo V12-muller, inleddes en ny…
2031 Hästkrafter Ren Evolution – Hennessey Venom F5 Evolution Är Här

2031 Hästkrafter Ren Evolution – Hennessey Venom F5 Evolution Är Här

Sealy, Texas. April 2025. I en värld där elbilar dominerar framtidsvisionerna för prestanda, går amerikanska Hennessey sin egen väg. Med en öronbedövande vrål från sin 6,6-liters V8 med dubbelturbo presenterar de nu Venom F5 Evolution – världens mest kraftfulla serietillverkade bil med enbart förbränningsmotor. Med brutala 2031 hästkrafter, en acceleration från 0 till 200 mph på 10,3 sekunder, och en tekniknivå som för tankarna till både Formel 1 och rymdteknik, befäster Hennessey sin position i hyperbilarnas absolut mest kompromisslösa hörn. Från önskemål till evolution Bakom Venom F5 Evolution ligger en tydlig drivkraft: kundernas hunger efter mer. John Hennessey, grundare och…
Porsche 911 Carrera 4S – Fyra Hjul För Alla Årstider & Alla Sinnen

Porsche 911 Carrera 4S – Fyra Hjul För Alla Årstider & Alla Sinnen

När Porsche väljer att expandera sitt modellutbud sker det inte i tysthet. Det mullrar – stilfullt, precist och kraftfullt. Den 2 juli 2025 introducerades tre nya fyrhjulsdrivna versioner av 911 Carrera 4S: Coupé, Cabriolet och Targa 4S. Med detta har Stuttgart-företaget nu sex olika fyrhjulsdrivna varianter av sin legendariska sportbil. En förstärkning som inte bara är teknisk, utan även emotionell. Särskilt i år, då Porsche firar 60-årsjubileum för den ikoniska 911 Targa – modellen som föddes ur amerikanska säkerhetskrav men som snabbt blev ett stilistiskt fenomen. Fyrhjulsdrift med bakhjulsfokus Hos Porsche är fyrhjulsdrift inte synonymt med trög säkerhetskomfort – tvärtom.…
Jakten på Perfektion – Kvalitetsresan Bakom Varje Bugatti W16 Mistral

Jakten på Perfektion – Kvalitetsresan Bakom Varje Bugatti W16 Mistral

Det sista mästerverket för motorns kunglighet I den pittoreska franska regionen Alsace, där historia och hantverk genomsyrar varje stenlagd gata, rullar en bil som markerar slutet på en era – och början på legenden. Det är Bugatti W16 Mistral, världens sista öppna roadster med den ikoniska fyrturboladdade W16-motorn. Men innan nyckeln överlämnas till dess ägare, måste varje exemplar genomgå en rigorös kvalitetsprövning – en 400 kilometer lång ceremoni där varje detalj testas, granskas och förfinas. För i Molsheim gäller bara ett krav: absolut perfektion. 400 kilometer av kompromisslös precision Bugatti kallar det inte bara ett test – de kallar det…
Sierra RX3 – Motorsportens Hjälte

Sierra RX3 – Motorsportens Hjälte

RX3 – Ursprung, urkraft, och obeveklig attityd När Sierra Motor Co. lanserade sin första modell, RX3, var det inte bara början på ett bilmärke. Det var en förklaring. En knytnäve mot konventionen. Ett skrik från garaget att bilar återigen skulle byggas med syfte, råhet och passion. RX3 var ingen marknadsanpassad kompromiss – den var ett löfte: Vi bygger inte för alla. Vi bygger för dig som fortfarande känner något bakom ratten. Rötterna: Mer verktyg än transport I en tid där många nya bilmärken jagar framtidens teknik, valde Sierra att blicka bakåt för att köra framåt. RX3 föddes inte i en…
MV Agusta – 80 År Av Passion, Precision & Prestanda

MV Agusta – 80 År Av Passion, Precision & Prestanda

Från 98 cc till världens mest åtråvärda motorcyklar.Året är 1943. Kriget härjar i Europa, och i en liten italiensk stad föds något som snart ska sätta avtryck på motorcykelvärldens allra mest exklusiva karta. En liten 98-kubiks motor ritad av ingenjörer med racerdrömmar skulle bli startskottet på ett arv som idag sträcker sig över åtta decennier – MV Agusta. Ett arv föds i Cascina Costa Mitt under andra världskriget beslutar sig Greven Domenico Agusta, arvtagare till flygplanstillverkaren Agusta, för att diversifiera verksamheten. Flygindustrin ligger på is – men världen kommer att behöva röra sig igen. Transport. Mobilitet. Frihet. Ur dessa tankar…
Kimera EVO37 – Drottningens Återkomst På Vägarna Som Hyllning Till Rally

Kimera EVO37 – Drottningens Återkomst På Vägarna Som Hyllning Till Rally

”The Queen is back.” Så proklamerar Kimera Automobili stolt när de visar upp sin restomod-hyllning till en av rallyvärldens mest mytomspunna bilar. Kimera EVO37 är mer än en modern tolkning av en ikon – det är ett kärleksbrev till en svunnen tid, omsorgsfullt paketerat i kolfiber och rå prestanda. En bil där nostalgi och nutid smälter samman till en ny, kompromisslös körupplevelse. En legend föds på nytt I grunden vilar Lancia 037, den sista bakhjulsdrivna bilen att vinna rally-VM – under säsongen 1983 med Walter Röhrl bakom ratten. Den besegrade fyrhjulsdrivna konkurrenter med rå kraft, låg vikt och kirurgisk kontroll.…
Lexus LFA – Den Japanska Superbilen Som Imponerar Världen Över

Lexus LFA – Den Japanska Superbilen Som Imponerar Världen Över

När Lexus presenterade LFA för världen var det som att någon viskade i ett rum där alla skrek. Superbilsscenen i slutet av 2000-talet dominerades av europeiska giganter som Ferrari, Lamborghini och Porsche – märken med decennier av racingblod i ådrorna. Då kliver ett japanskt lyxbilsmärke, känt för komfort och pålitlighet, in med något som inte liknade någonting annat. Lexus LFA var inte bara en bil. Den var ett manifest, ett kärleksbrev till ingenjörskonsten och ett avsked till det analoga bilbyggandet. Den tillverkades bara i 500 exemplar mellan 2010 och 2012, men dess avtryck på bilvärlden är lika bestående som dess…
De Tomaso P72 – En Resa Längs Den Amerikanska Östkusten Med Klass

De Tomaso P72 – En Resa Längs Den Amerikanska Östkusten Med Klass

Det finns bilar – och så finns det konstverk som råkar ha en motor. De Tomaso P72 tillhör den senare kategorin. En analog hyllning till motorsportens guldålder, svept i brons och kurvor, driven av en superladdad V8 och född ur samma själ som gav oss Pantera och P70. Nu har detta rullande mästerverk gett sig ut på en lågmäld men djupgående resa genom USA – en coast to coast-tour som är lika mycket emotionell som geografisk. Från New York till Miami, har P72 inte bara visat upp sig – den har fört människor samman. En resa i tyst triumf Det…
RMB01 – När Richard Mille och Brough Superior Skapar Kanske Världens Mest Exklusiva Motorcykel?

RMB01 – När Richard Mille och Brough Superior Skapar Kanske Världens Mest Exklusiva Motorcykel?

Det finns motorcyklar – och så finns det RMB01. En maskin där inget är lämnat åt slumpen, där teknik, formgivning och lyx är sammanvävda till något långt bortom transport eller prestanda. Detta är en motorcykel född ur ett unikt samarbete mellan Richard Mille, haute horlogeriens rebell, och Brough Superior, den brittiska motorcykelvärldens aristokrat. Resultatet? En tvåhjulig hypermaskin som är lika mycket konstverk som fordon. RMB01 är inte bara en motorcykel – det är en filosofisk idé förverkligad i titan, kolfiber och precisionsbearbetade legeringar. Den är byggd för att köras – men framför allt för att betraktas, diskuteras och begäras. Två…
Ferrari 365 GTB/4 Daytona – En Gyllene Era för Ferarri

Ferrari 365 GTB/4 Daytona – En Gyllene Era för Ferarri

Det finns ögonblick i bilvärldens historia som definierar en övergång – från passion till pragmatism, från myt till maskin. Den Ferrari 365 GTB/4 Daytona Berlinetta som nu erbjuds till försäljning är mer än bara en bil. Den är ett rullande monument över slutet på Ferraris mest romantiska era. Ett sista mästerverk innan verkligheten hann ifatt Enzo Ferraris dröm. Den sista riktiga Enzo-Ferrarin? 1973 var inte vilket år som helst. Det var året då Enzo Ferrari, åldrad men fortfarande kompromisslös, började släppa greppet om sitt imperium. Ekonomiskt tryck och framtida överlevnad tvingade honom att sälja en betydande andel till Fiat. Det…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)