Sommarcaben med klass och känsla – Mercedes CLK 200 Cabriolet skapar den Ultimata Sommarfeelingen!

Reportage: Sommarens bästa cabrioletdröm för humana pengar – Edvard från Motorextra möter för en intervju
Magnus Bengtsson ägare på Bengtsson Bil Premium Selection

Text: Edvard, Motorextra | Foto: Bengtsson Bil Premium Selection

”Det handlar inte bara om en bil – det handlar om en känsla. En familjevän. Den där
första ljumma kvällen i maj , när du fäller ner suffletten, lägger i
ettan och låter vinden bli din bästa vän.”
– Magnus Bengtsson, Bengtsson Bil Premium Selection

Jakten på den perfekta sommarbilen men till en human budget.
När familjerådet har talat och kraven staplats på hög – fyrsitsigt,
cabriolet, manuell låda, skinninredning, låg förbrukning, låga mil, full historik,
fräsch inredning och budget på max 125.000 kr – känns drömmen om en
sommarbil mer som en utopi än ett faktiskt möjligt köp.

Men så mötte vi Magnus Bengtsson, mannen bakom Bengtsson Bil Premium
Selection, som menar att just den bilen existerar. Att han har den och att den står redo
– fulltankad och nyservad – hos honom i Stockholm.

– ”Folk tror ofta att de måste kompromissa, men ibland dyker en bil upp
som bockar av varje krav på listan. Det här är en sådan bil,” säger
Magnus när vi möts bland andra unikt uppsökta och noggrant utvalda bilar som han har.

Svaret: Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor Cabriolet – 2002
Där står den. En silvermetallic Mercedes CLK 200 Kompressor från 2002
med endast 5 070 mil på mätaren. Aldrig hört lägre mätarställning. Fyrsitsig. Tygsufflett. Manuell
växellåda. Servad enligt bok från ny, väldokumenterad med alla besiktningar och – ja, inuti doftar den
fortfarande som ett Mercedes-showroom från tidigt 2000-tal.

– ”Det är nästan så man tror att den legat i malpåse,” ler Magnus. Unik är så utslitet begrepp men inte finns det många fler inte som rullat så lite och ser ut som ny inuti. Även motor och växellåda känns fantastiskt bra när man kör den.

Mercedes CLK i A208-karossen lanserades som den eleganta mellanvägen
mellan sport och komfort – byggd på C-klassens beprövade teknik men med
ett mycket mer stilfullt formspråk.

Med sin 2.0-liters kompressormatade motor på 163 hästkrafter kombinerar
den pigg körning (0–100 km/h på 9,9 sekunder) med en förbrukning som
ligger runt 8,5 liter per 100 km. Det är svårt att inte charmas av
kombinationen: tysk ingenjörskonst, klassisk design och en körkänsla som
bjuder in till aktiv sommarkörning – inte bara transport. Allt till ett pris man kan tror skulle vara det dubbla.

Körglädje och klassisk känsla
Det här är inte en bil för den som vill vara diskret. Den sticker inte
ut med vrål eller vassa linjer – utan med något ännu bättre: tidlös
elegans.

Interiört möts man av tvåfärgat läder, träinlägg i lönn,
Avantgarde-paketet då var det sportiga alternativet och med en manuell 6 växlad växellåda som direkt kopplar föraren
till vägen. Här är det du som kör – inte bilen som kör dig som alla dagens bilar gör.

– ”Jag älskar att den är manuell. Har själv sparat några bilar för framtiden. Det gör hela upplevelsen mer genuin,
mer bil. Modellåret 2002. Det är den sista modellen av CLK A208 – och många säger att det
är den bästa,” säger Magnus medan han öppnar dörren och låter solen lysa
in över den välbevarade interiören i dubbel färgat skinn som var extra då.

Så vad är haken? För det finns alltid en sådan. Och Magnus är inte den
som förskönar. Nej jag pratar alltid detaljer och levererar alltid mer än förväntat. Det gjorde jag 1990 och det gör jag idag 2025.

– ”Elcabben funkar, men precis när man startar uppfällningen kräver den
en lite lätt hand sen går den helt själv. När man cabbar upp går den helt själv. Det är ingen defekt, men en påminnelse om att bilen
är mekanik och ändå 23 år gammal.. Och nej, den har inga som helst rosttendenser, vilket är
vanligt för dessa modeller annars ,” säger han.

Det lilla som kan behöva göras – som AC-service – eller allafall fyllas på. Tycker den kyler dåligt. Men det ingår i köpet. ”Det är
en sån där sak jag bjuder på, för det ska kännas rätt från början,”
förklarar han.

En investering i frihet
För under 125.000 kronor får man alltså en Mercedes-Benz cabriolet med
låg förbrukning, dokumenterad historik, 5000 mil, manuell låda och
fyrsitsig komfort med finaste läderinredning. En sommarbilsdröm som går att använda året runt.

– ”Jag säger det ofta – köp din dröm, njut av investeringen. Det här är
inte bara ett köp, det är en upplevelse att äga. En klassiker som bara
kommer stiga i värde om du tar hand om den,” avslutar Magnus innan han
vrider om nyckeln och motorn startar till liv och förberedd att ta dej dit du vill. Där resan är målet.

Specifikation i korthet
Motor: 2.0 Kompressor, 163 hk

Växellåda: 6-växlad manuell

Drivning: Bakhjulsdrift

Mätarställning: 5 070 mil

Bränsleförbrukning: ca 8,5 l/100 km

Toppfart: 223 km/h

0–100 km/h: 9,9 sek

Utrustning: AC, läderklädsel, träinlägg, elstolar, farthållare, ESP,
ABS, full tank och fri hemleverans om så önskas.

Pris: Söker ni 4-sittsig cabriolet med extremt fina mil till en budget av 100-125 tkr så hittar ni inget bättre– kontakta Bengtsson Bil Premium Selection som än en gång letat upp ett unikt exemplar. Lite mer, lite bättre. 

🛒 Till salu nu på: www.bengtssonbil.se

📍 Visning enligt överenskommelse – men vänta inte för länge. Den här
bilen hittar snart sin nästa lyckliga ägare. Blir det du.

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
35-Årsjubileum För Ett Tidlöst Mästerverk – Mazda MX-5 Roadster Är Tillbaka

35-Årsjubileum För Ett Tidlöst Mästerverk – Mazda MX-5 Roadster Är Tillbaka

När det kommer till sportiga, körglada och ikoniska roadsters är Mazda MX-5 en sann legend. I år firar denna klassiker hela 35 år, och än idag står den starkare än någonsin – en perfekt balans mellan arv och innovation. Med sina rötter i en tidlös designfilosofi, prisbelönta former och en osviklig känsla för ren körglädje, fortsätter MX-5 att locka förare som vill uppleva den ultimata friheten bakom ratten. Ikonisk design som fångar blicken Mazda MX-5 är mer än bara en bil – det är en designikon. Den senaste generationen förfinar arvet med en modern tolkning av roadstern, där den prisbelönta…
Bertone Nuccio – Ett Sista Mästerverk Från Italiens Formgivargigant

Bertone Nuccio – Ett Sista Mästerverk Från Italiens Formgivargigant

Det var en hyllning. Ett testamente. Ett crescendo innan ridån föll. Året var 2012. Den legendariska italienska designstudion Bertone fyllde 100 år – och istället för att blicka bakåt valde de att kasta sin sista vision rakt in i framtiden. Resultatet? Bertone Nuccio. En one-off superbil som sammanfattade ett sekel av stil, innovation och kompromisslös formkänsla. Men det blev också ett avsked. Designad för evigheten Nuccio är inte bara ett namn – det är ett arv. Döpt efter Nuccio Bertone, sonen till företagets grundare och den man som förde huset Bertone till världsberömmelse, representerar bilen mer än bara teknik. Den…
Tesla Model 3 Performance – Elbilen Som Utmanar Supersportbilar

Tesla Model 3 Performance – Elbilen Som Utmanar Supersportbilar

Snabbare. Skarpare. Smartare.Med lanseringen av Tesla Model 3 Performance 2024 har Elon Musk och hans ingenjörer höjt ribban för vad en sportig elbil i mellanklassen kan vara. Under skalet på den stilrena sedanen döljer sig prestanda som utmanar betydligt dyrare sportbilar – samtidigt som den bjuder på tyst komfort, hög tekniknivå och en elektrifierad vision för framtidens bilism. Highland – men med racinghjärta Med 2024 års uppdatering – internt kallad ”Project Highland” – fick hela Model 3-serien ett lyft med ny aerodynamik, bättre komfort, förbättrad ljudisolering och moderniserad interiör. Men det var först våren 2024 som Performance-versionen återvände till scenen…
Reportage: 60 år av nystart – Audis Efterkrigscomeback Förändrade Allt

Reportage: 60 år av nystart – Audis Efterkrigscomeback Förändrade Allt

Ingolstadt, 1965. Det är sensommar i det uppbyggda men fortfarande ärrade efterkrigstyskland. På Audis fabrik i Ingolstadt rullar en bil ut genom portarna – och med den startar en ny era. Det är den 13 augusti, och för första gången sedan andra världskriget bär en nyproducerad bil åter namnet ”Audi”. Internt kallas den F 103. Utåt benämns den bara: Audi. 60 år senare markerar detta ögonblick inte bara återkomsten av ett klassiskt namn, utan födelsen av det moderna Audi vi känner i dag. Ett företag i kris – och på tröskeln till förnyelse I mitten av 1960-talet är Auto Union…
Hennessey H850 Mustang Dark Horse - Muskelbilen Med 850 Hästar Som Gör 0-100 km / h på 3,4 Sekunder!

Hennessey H850 Mustang Dark Horse - Muskelbilen Med 850 Hästar Som Gör 0-100 km / h på 3,4 Sekunder!

Muskelbilens evolution – när råstyrka möter förfining 850 hk. 650 lb-ft. 0–100 km/h på drygt 3 sekunder. Det här är inte en vanlig Mustang. Det är Hennessey Performance svar på hur långt man kan tänja gränserna för amerikansk ingenjörskonst utan att kompromissa med själ och karaktär. Bakom denna explosiva version står den välrenommerade amerikanska tunern Hennessey – med bas i Sealy, Texas – vars filosofi sedan 1991 har varit att göra snabba bilar ännu snabbare. Nu är det dags för nya Mustang Dark Horse att få sitt livs uppgradering. Prestanda i toppklass SpecifikationHennessey H850 Mustang Dark HorseMotor5.0L V8 Gen-4 Coyote,…
En Lamborghini Countach Som Ingen Annan – Kunglig, Grön och Oförglömlig

En Lamborghini Countach Som Ingen Annan – Kunglig, Grön och Oförglömlig

Det finns Lamborghini Countach – och så finns det den här Countachen. En bil så unik i sitt uttryck, så ovanlig i sin specifikation, att den omdefinierar vad en klassisk superbil kan vara. Detta är en 1981 Lamborghini Countach LP400 S Series III, färdigställd i en sällsynt och slående kulör: Verde Chiaro Metallizzato. En nyans som får karossens vassa linjer att lysa som smaragd i solen. Invändigt möts man av en Verde och Khaki-läderinteriör, en udda men fulländad kombination – nästan som om 80-talets brutalism mött italiensk haute couture. En bil med kunglig aura Den här Countachen är inte bara…
HF är tillbaka: Lancia Ypsilon HF Racing Tänder Gnistan För Nästa Generations Rallyhjältar

HF är tillbaka: Lancia Ypsilon HF Racing Tänder Gnistan För Nästa Generations Rallyhjältar

Det finns ögonblick då allt stämmer. När händerna greppar ratten med självklarhet. När pulsen matchar motorns rytm. När vägen framför inte är ett hinder, utan ett kall. Just där – i det ögonblicket – föds Ypsilon HF Racing. Det är inte bara en bil. Det är en port till en värld där mod, teknik och passion samspelar i varje kurva. Med Ypsilon HF Racing tar Lancia sitt mest ikoniska arv och riktar det mot framtiden, med en glöd som bara kan komma från ett märke som återvänt till tävling med en mening. Från legender till lärande Efter att ha gjort…
Skönhet i Rörelse: När Alfa Romeo B.A.T. Blev Konsthistoria

Skönhet i Rörelse: När Alfa Romeo B.A.T. Blev Konsthistoria

En kväll i oktober 2020 skedde något som för alltid skrev in sig i såväl konst- som bilhistoria. På Sotheby’s Contemporary Art Evening Auction bjöds tre av bilvärldens mest spektakulära skapelser ut som en enhet – Alfa Romeo B.A.T. 5, 7 och 9d. Tillsammans klubbades de för smått otroliga 14 840 000 dollar, och blev därmed kvällens dyraste objekt. Men detta var mer än bara en försäljning. Det var en hyllning till när form, funktion och fantasi möts i sin mest drömlika gestalt. Tre bilar, ett konstverk B.A.T., eller Berlina Aerodinamica Tecnica, är inte bara tre futuristiska konceptbilar – de…
Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

En GT-ikon föds vid Medelhavets rand Text: Motorextra Redaktion • Foto: Ferrari S.p.A. Låt oss börja med en tanke: Tänk dig att Medelhavets mjuka kvällsbris blandas med ett rått muller av 640 hästkrafter. Tänk dig solen som går ner över Amalfikustens branta klippor – och en bil som inte bara kör längs vägen, utan snarare dirigerar landskapet, som en maestro i italiensk fulländning. Det här är inte bara en bil. Det är Ferrari Amalfi. En ny era har börjat. Och den börjar i ett lackskimmer som heter Verde Costiera. Designen: Skulpterad av vinden och drömmar Ferrari Amalfi är som ett…
MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

Spa-Francorchamps, 26 juni 2025. Den tunna morgondimman har knappt lättat över Ardennernas kuperade landskap innan ett dån av förväntan sveper över Spa-banan. Det är inte bara ännu en upplaga av legendariska CrowdStrike 24 Hours of Spa – det är ett jubileum, ett återtåg, ett manifest. Maserati är tillbaka, och de gör det med en best i släptåg: MCXtrema. Det är precis 20 år sedan Maserati MC12 tog sin första historiska seger i 24-timmarsloppet på Spa, i händerna på Michael Bartels, Timo Scheider och Eric van de Poele, i ett regnigt och oförutsägbart race som skulle bli början på en ny…
Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Goodwood, England – 10–13 juli 2025. När kullarna i West Sussex förvandlas till världens mest exklusiva racerbana under Goodwood Festival of Speed, är det som att tiden stannar – och samtidigt rusar fram i 300 km/h. I denna symfoni av motorer, design och passion spelar Pagani Automobili i år på samtliga strängar. Med fyra hyperbilar – alla ett konstverk i sig – förvandlas både Supercar Paddock och märkets egen monter till platser där drömmar får vingar. Och motorljud. Huayra R Evo Roadster – en best med öppet hjärta När Huayra R Evo Roadster dundrar uppför Goodwoods berömda backe, är det…
BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

Framtiden är inte längre något vi väntar på. Den är här – och den rullar tyst förbi i form av BMW CE 04. Det är tidig morgon i staden. Trafiken har redan börjat tätna, men mellan köerna svävar något fram – ljudlöst, futuristiskt och självsäkert. Det är BMW CE 04, och den är inte som något annat du tidigare har sett på två hjul. Inte en traditionell scooter. Inte en MC. Inte en kompromiss. Det är en helt ny form av mobilitet – skräddarsydd för den urbana pionjären. En eldriven statement piece CE 04 är inte bara ett transportmedel, den…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)