
Dimman låg fortfarande tät över Eifelbergen när en bil, född ur Le Mans och befriad från reglernas bojor, laddade upp inför sitt livs varv. Den 29 juni 2018 skulle Porsche 919 Hybrid Evo skriva in sig i motorsportens eviga historia. Vid ratten satt Timo Bernhard – flerfaldig mästare, Nordschleife-kännare, och en förare som förstod att han snart skulle kliva in i en ny dimension av fart.

5:19.55 – ett ögonblick för evigheten
20,832 kilometer. 73 kurvor. Den mest mytomspunna asfaltslingan i världen. På 5 minuter och 19,55 sekunder slukade Bernhard Nürburgring Nordschleife – med en genomsnittshastighet på 233,8 km/h. På raksträckorna krossade bilen luften i 369,4 km/h.
Rekordet slog ner som en bomb i racingvärlden. Inte bara för att det var snabbt – utan för att det var ofattbart. Ett ögonblick där gränsen mellan människa och maskin suddades ut.

Timo Bernhard – mannen för uppdraget
För Timo Bernhard var banan nästan som en andra hemmaplan. Han hade redan vunnit Nürburgring 24-timmars fem gånger, tagit två segrar i Le Mans 24-timmars, och blivit dubbelt världsmästare i FIA World Endurance Championship. När Porsche valde vem som skulle tämja Evo-versionen av 919 fanns det egentligen bara ett namn.
Efter rekordvarvet erkände Bernhard att bilen öppnade nya dimensioner:
”Tack vare aerodynamiken kunde jag hålla full gas i partier där jag aldrig trodde det var möjligt. Jag känner Nordschleife bättre än någon annan bana – men den här gången fick jag lära känna den på nytt.”

919 Hybrid Evo – en befriad best
Grunden var Porsches Le Mans-vinnande 919 Hybrid, men Evo-versionen var en bil som befriats från FIA:s reglemente. Den 6-cylindriga turbomotorn och hybridsystemet pressades upp till 1 176 hästkrafter, vikten bantades ner till 849 kilo, och aerodynamiken utvecklades till något som mer liknade Formel 1 än långlopp.
Resultatet? 50 procent mer downforce än WEC-versionen – ett osynligt grepp som höll bilen limmad mot asfalten, även i Nordschleifes mest brutala kurvor.

Att slå en legend
När klockan stannade på 5:19.55 föll även en annan ikon. Rekordet som stått i 35 år – satt av Stefan Bellof i en Porsche 956 C 1983 – var historia. Bellofs varv på 6:11.13, som i årtionden betraktats som oöverträffbart, hade slutligen mött sin överman.
Men även här fanns en poetisk cirkel. Det var Porsche som bar Bellof till evig berömmelse. Och det var återigen Porsche som, tre decennier senare, skulle skriva nästa kapitel på samma bana.
Ett rekord som fortfarande står
Sedan den där dagen i juni 2018 har otaliga bilar försökt närma sig 919 Evo – men ingen har varit i närheten. Inte ens de mest extrema hyperbilarna för gatbruk, inte ens eldrivna monster med över 2 000 hästkrafter, har lyckats rubba Porsches tid.
Och kanske är det just det som gör rekordet så speciellt. Evo var inte byggd för homologering, inte för försäljning – den var ett experiment, en hyllning till teknikens yttersta gräns. Ett bevis på vad som händer när ingenjörer får fria händer och en förare med stålnerver kliver in i cockpit.
Nordschleifes eviga kung
Idag, januari 2025, står rekordet orubbat. Porsche 919 Hybrid Evo är fortfarande Nordschleifes odiskutabla härskare. Och Timo Bernhards varv kommer fortsätta eka genom motorsporthistorien – som en påminnelse om att vissa ögonblick inte går att upprepa, bara beundra.
