Pagani Automobili har nu släppt Imola Roadster, en hyperbil som inte bara är tekniskt sofistikerad utan även bär på en enastående skönhet i sin öppna design. Denna exklusiva modell är begränsad till endast åtta exemplar globalt för vägbruk och förmedlar en oöverträffad prestanda och elegans.
Skapad av Grandi Complicazioni-divisionen, är denna modell inspirerad av den spårinriktade Huayra R samtidigt som den bär på öppen-tops charm. Lorenzo Kerkoc, chef för Pagani Grandi Complicazioni, berättar om den detaljerade designprocessen bakom Imola Roadster, som kombinerar den avancerade teknologin från Huayra Roadster BC med Huayra R:s aerodynamik för att skapa en ännu mer invecklad och sofistikerad modell.
Under motorhuven återfinns en förbättrad Pagani V12-motor, som nu kan leverera imponerande 850 hästkrafter vid 5 600 varv per minut och ett imponerande vridmoment på 1 100 nm från 3 600 till 5 600 varv per minut. Den ökade kraften krävde noggrann uppmärksamhet åt kylsystemen, med förstorade främre luftintag och dolda utlopp som effektivt leder bort värme, vilket garanterar både pålitlighet och optimal prestanda.
Imola Roadsters aerodynamiska förmåga är exceptionell, genererar 600 kg nedåtriktad kraft vid 280 km/h och säkerställer stabilitet och tillförlitlighet under alla förhållanden. Varje kurva och kontur på Imola Roadster har utformats noggrant för att smidigt förena form och funktion, inkorporerande både konst och vetenskap, som Leonardo da Vinci en gång visionerade.
Prestandaaspekterna är imponerande, med laterala accelerationer på 2,0 g och toppar av 2,2 g, tillsammans med en längsgående inbromsning på 2,2 g, vilket garanterar en unik och överlägsen körupplevelse. Chassit, konstruerat med Carbo-Titanium HP62-G2 och Carbo-Triax HP62, minskar inte bara vikten utan förbättrar även säkerheten och ger en körupplevelse i racerbils-klass.
Paganis strävan efter perfektion utvidgas även till bilens färgsystem. Acquarello Light-systemet bidrar till att minska vikten med 5 kg, samtidigt som färgens intensitet och djup bibehålls, vilket visar varumärkets åtagande för viktreduktion utan att kompromissa med kvaliteten.
Hanteringen är en höjdpunkt, tack vare fyra flikar som anpassar sig oberoende av körförhållandena, vilket kompletterar de aktiva fjädringarna för att säkerställa stabilitet och kontroll. Fjädringssystemet, bestående av aluminiumlegering, spiralformade fjädrar och elektroniskt kontrollerade stötdämpare, minskar inbromsning, uppfjädring och krängning, vilket förbättrar övergripande säkerhet och förarens kontroll.
Hjärtat av Imola Roadster, Pagani V12-motorn, utvecklad i samarbete med Mercedes-Benz AMG, levererar imponerande 850 hästkrafter genom en sjuväxlad tvärgående sekventiell växellåda från Xtrac. Det sexpipiga avgassystemet, tillverkat av titan och belagt med keramik, erbjuder inte bara aerodynamisk effektivitet utan också en otrolig ljudupplevelse.
Pirelli P Zero Trofeo R-däcken, speciellt utvecklade för Imola Roadster, garanterar en oöverträffad grepp- och prestandanivå, med teknologi inspirerad av Formel 1 för överlägsen prestanda och säkerhet, även på våt asfalt.
Att kliva in i Imola Roadsters interiör är en resa genom tiden, där inspiration från det förflutna blandas med futuristiska element. Detaljrikedomen och det noggranna hantverket är tydligt, från carbo-wood till det präglade lädret, vilket erbjuder en uppslukande sensorisk upplevelse.
Paganis Grandi Complicazioni-division är stolta över att producera ultrabegränsade fordon, som tillgodoser krävande kunder som söker skräddarsydda, högst exklusiva bilar. Imola Roadster exemplifierar denna filosofi och erbjuder inte bara ett transportmedel utan en oöverträffad resa bortom tid och rum.
Tekniska specifikationer:
- Torrvikt: 1 260 kg
- Effekt: 850 hk vid 5 600 rpm
- Vridmoment: 1 100 nm från 3 600 till 5 600 rpm
- Motor: Pagani V12 5 980 cc twin turbochargers
- Maxhastighet: 350 km/h (självlåsande)
Imola Roadster representerar en helt ny nivå av öppen-tops hyperbilar, där prestanda, design och exklusivitet förenas på ett sätt som banar väg för framtida innovation inom bilindustrin.