Mercedes Benz 230 Safari bland Klassikerna – En Mercedes-Benz du aldrig sett på Ica-parkeringen!

Motorextra möter Bengtsson Bil Premium Selection – för en exklusiv titt på något så ovanligt att det nästan inte borde finnas.

I ett hav av moderna leasingbilar, laddhybrider och elektrifierade SUV:ar står ett fordon som får bilentusiaster att tappa hakan. Vi befinner oss hos Bengtsson Bil Premium Selection, där en silvergrå skönhet från en annan tid har landat i hallen – Mercedes-Benz 230 Safari från 1967. En kombiversion du troligen aldrig hört talas om – och kanske aldrig kommer att se igen.

Vi möter Jonas Bengtsson, ägare till Bengtsson Bil Premium Selection, som med glöd i rösten berättar om ett av de mest exklusiva tillskotten i deras sortiment.

”Det här är inte bara en bil – det är ett stycke coachbuilt historia”

Motorextra: Jonas, vad är det som gör just den här bilen så speciell?

– För det första: Mercedes-Benz tillverkade aldrig kombiversioner av W110-serien själva. De lämnade det till specialiserade karosseribyggare som Binz och IMA. Det vi har här är ett av de ytterst få exemplar där en 230-motor – alltså sexcylindrig bensinare – har kombinerats med en Safari-kaross. Det är ovanligt internationellt. I Sverige? Det är möjligen en till kvar, men det är inget vi kunnat bekräfta.

”En överlevare i bokstavlig mening”

Denna Mercedes-Benz 230 Safari drivs av en 2,3-liters rak sexa (M180), med 105–120 hk och ett vridmoment på 178 Nm. Toppfarten är imponerande för sin tid – 175 km/h. Tjänstevikten på 1485 kg ger den en solid, trygg känsla på vägen. Drivningen sker på bakhjulen via en 4-växlad manuell låda, precis som det ska vara i en äkta bil från 60-talet.

Motorextra: Hur hittade ni den här?

– Den dök upp via kontakter i norra Europa. Den har rullat sparsamt, och tidigare ägare har varit väl medvetna om vad de haft i sitt garage. Vi visste direkt att det var något vi bara måste ta in. Den bär patina, men är samtidigt i ett skick som gör den redo för både visning och helgturer.

”Kombin av en ingenjörsdröm och karosshantverk”

Det mest fascinerande är själva historien bakom Safari-modellerna. Dessa bilar byggdes inte på löpande band, utan togs om hand av externa coachbuilders som byggde om W110-sedaner till kombibilar – ett slags skräddarsydd förädling som idag är i princip utdöd.

Motorextra: Vad säger samlare och entusiaster när de ser den?

– Många vet inte att modellen ens existerat. De flesta känner till dieselversionerna, som var vanliga som tjänstebilar, men som nästan alla rostat bort. Just denna bensinare med sexcylindrig motor är något helt annat. Det är en Mercedes med praktisk kaross och en motor som faktiskt sjunger när du trycker lite.

Från gömt kapitel till samlarikon

Safari-karosserna är inte bara ovanliga – de representerar ett unikt samarbete mellan Mercedes-Benz och externa byggare. I en tid där bilindustrin rationaliserade allt till standardproduktion, valde man att erbjuda något för kunder med särskilda behov – oftast tjänstemän, läkare eller landsvägspatruller. Idag har dessa bilar fått ett nytt liv som eftertraktade samlarobjekt, ofta omsorgsfullt restaurerade eller bevarade i originalskick.

Motorextra: Hur värderar man något så unikt?

– Det finns egentligen ingen fast prislapp på något sådant här. Det beror helt på köparen. Men det här är inte en bil du köper för att sälja vidare. Det är en bil du köper för att vårda, visa upp och njuta av. En rullande kulturskatt.


Fakta: Mercedes-Benz 230 Safari 1967

  • Motor: 2,3-liter rak sexa (M180), 105–120 hk
  • Vridmoment: 178 Nm vid 4000 rpm
  • Toppfart: 175 km/h
  • Drivlina: Bakhjulsdrift, 4-växlad manuell
  • Längd: 4740 mm
  • Vikt: 1485 kg
  • Karosseri: Safari-kombi av extern karosseribyggare (Binz eller IMA)

Bilen är till salu via Bengtsson Bil Premium Selection – men chansen är stor att den snart försvinner till någon som letat i åratal. För som Jonas säger:

– När vi säger att det här är en av Sveriges mest sällsynta Mercedes-modeller, så menar vi det. Det här är inte bara en bil. Det är en berättelse på hjul.

📍 Se mer på: www.bengtssonbil.se

Vintagefeber med Peder

Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!

www.bransleupproret.org

www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064

Vintagefebern fortsätter, och vi är bara i början av resan.

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

fritidscenter-1080x1080-A

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Hästkrafter, Havsvindar och Racingpremiär med STEC – Gotland Motorfestival 2025 blev en Fullträff!

Hästkrafter, Havsvindar och Racingpremiär med STEC – Gotland Motorfestival 2025 blev en Fullträff!

Gotland Ring, 3 maj 2025 – Den gotländska kalkstenen vibrerade under dundret från högvarviga motorer när Gotland Motorfestival åter slog upp grindarna för en fartfylld säsongspremiär. Och vilken inledning det blev. Med sol från klarblå himmel och en salig blandning av bilar, team och entusiaster blev festivalen inte bara en hyllning till motorpassion – den blev också arenan för en historisk premiär: den första deltävlingen i årets STEC 1000 Kilometer. Gotland Ring, känt som en av världens mest natursköna racingbanor, levererade precis vad besökarna hoppats på – och lite till. Belägen mitt i den gotländska tallskogen med utsikt över Östersjön,…
EXORCIST®: Hennesseys brutala farväl till Camaro-eran

EXORCIST®: Hennesseys brutala farväl till Camaro-eran

Sealy, Texas – När Chevrolet tackar för sig med Camaro ZL1, svarar Hennessey Performance med en sista djävulskt kraftfull hyllning – THE EXORCIST® Final Edition. Resultatet? Ett 1000-hästars monster som får andra muskelbilar att be om nåd. I ett avsked lika brutalt som det är vackert, levererar Texas-baserade Hennessey Performance sitt mest kompromisslösa paket hittills. THE EXORCIST® Final Edition är mer än en uppgradering – det är ett testamente till den amerikanska muskelbilens själ, född i bensin och eld. När Chevrolet avslutar sin ikoniska Camaro-resa efter 57 år, skickar Hennessey ut den i ett moln av rök, adrenalin och 1000…
Rimac Nevera Trailblazers Tour – När Nio Elhyperbilar Förändrade Kroatiens Vägar för Alltid

Rimac Nevera Trailblazers Tour – När Nio Elhyperbilar Förändrade Kroatiens Vägar för Alltid

Zagreb, Kroatien – April 2025Det var inte bara ett bilmöte. Det var en historisk milstolpe. När nio Rimac Nevera – världens snabbast accelererande eldrivna produktionsbilar – rullade ut från Zagreb och påbörjade den första Trailblazers Tour, föddes en ny tradition. En hyllning till framtidens hyperbilar, men också till Kroatiens själ och tekniska innovation. Ett ögonblick som fångade världens blickar Bakom kulisserna på Rimac Campus, bolagets futuristiska huvudkontor utanför Zagreb, inleddes denna unika fyradagarsresa. Här fick ägarna – en exklusiv skara pionjärer från hela världen – en inblick i de minutiösa hantverksprocesserna, teknologin och passionen som byggt Nevera från vision till…
“Lamborghini Polo Storico – Ett decennium av Passion, Precision och Bevarande”

“Lamborghini Polo Storico – Ett decennium av Passion, Precision och Bevarande”

I en värld där hyperbilar jagar framtiden med eldrivna visioner och aerodynamiska kompromisslösheter, finns en plats i Sant’Agata Bolognese där tiden stannar – eller snarare, bevaras med kirurgisk noggrannhet. Den heter Lamborghini Polo Storico, och 2025 firar denna avdelning sitt tioårsjubileum som hjärtat i Lamborghinis historiska själ. 📜 När historia blir till nutid – och framtid Polo Storico grundades 16 april 2015 med ett enda syfte: att värna, restaurera och certifiera Lamborghinis historiska modeller. Från den legendariska 350 GT till de sista versionerna av Diablo, har avdelningen inte bara återställt fordon – utan också fört tillbaka deras själ. På dessa…
''Shadow Six Typhoon: Havets Härskare som Förenar Motorsporten & Havet"

''Shadow Six Typhoon: Havets Härskare som Förenar Motorsporten & Havet"

De flesta tänker på racerbilar, superbåtar eller jetskis när motorsport nämns i samband med vatten. Men 2025 förändras spelplanen för alltid. Den kallas Typhoon – och det är världens första Aquatic Utility Vehicle (AUV), signerad Shadow Six Racing. Ett nytt kapitel har börjat för fartentusiaster med smak för det extrema. 🌊 Född för vågorna, byggd för överlägsenhet Det är svårt att ignorera första intrycket. Typhoon ser ut som ett stridsflygplan som rymt från ett hangarfartyg och landat i surfzonen. Men skönheten är bara halva berättelsen. Under den aggressiva, futuristiska designen döljer sig två Yamaha GP1800 SCHO R-motorer – superladdade fyror…
"Racet som skriver historia: Maserati firar 100 år av Racing vid Monaco E-Prix"

"Racet som skriver historia: Maserati firar 100 år av Racing vid Monaco E-Prix"

Monaco, 5 maj 2025 – I det glittrande ljuset från Rivieran, bland ekon från svunna F1-legender och doften av bränt gummi mot het asfalt, inledde Maserati sin resa mot ett historiskt jubileum. Under helgen den 3–4 maj, mitt i dramatiken kring ABB FIA Formula E:s första dubbeltävling i Monaco, tog det italienska märket det första steget mot att fira 100 år på tävlingsbanan. Det blev en storslagen hyllning – inte bara till märket själv, utan till motorsportens själ. 🏁 Från Targa Florio till Formula E – en sekelgammal legend rullar vidare Det hela började 1926. Alfieri Maserati korsade mållinjen som…
Mclaren W1 "W1 Winter Testing – Det yttersta testet för McLarens nästa ikon"

Mclaren W1 "W1 Winter Testing – Det yttersta testet för McLarens nästa ikon"

ARCTIC CIRCLE – När temperaturen sjunker långt under noll och snön förvandlar landskapet till ett vitt, glittrande ingenmansland, är det bara de mest kompromisslösa maskinerna som har något där att göra. Och det är just här – i det ogästvänliga, frusna norr – som McLaren valde att möta sitt senaste teknologiska mästerverk med verkligheten. Välkommen till vintertesterna för McLaren W1 – den snabbast accelererande, snabbast banracingkapabla, gatlagliga McLaren som någonsin byggts. Men hastighet räcker inte. Inte för McLaren. Med 1275 hästkrafter i ryggen räcker det inte att dominera under ideala förhållanden. W1 är inte bara efterföljaren till F1 och P1™…
"Kraften finns i detaljerna – en Hyllning till Bugattis Servicepartners"

"Kraften finns i detaljerna – en Hyllning till Bugattis Servicepartners"

MOLSHEIM – I en värld där bilar ofta reduceras till hästkrafter, prestandasiffror och accelerationstider, har Bugatti länge gått sin egen väg. Under ledorden “If comparable, it is no longer Bugatti”, formulerade av grundaren Ettore Bugatti själv, har märket aldrig kompromissat. Inte med design. Inte med teknik. Och definitivt inte med kundupplevelsen. Det är denna filosofi – att det perfekta sitter i detaljerna – som nu firas genom Bugattis hyllning till sina mest framstående servicepartners världen över. Sedan lanseringen av Bugatti Service Excellence Program år 2021 har märket valt att officiellt lyfta fram sina servicecenter, inte som vanliga verkstäder, utan som…
Pagani i Warszawa – En Katedral för Hyperbilskonst i Europas Nya Luxushjärta

Pagani i Warszawa – En Katedral för Hyperbilskonst i Europas Nya Luxushjärta

Warszawa, 30 april 2025 – På Wirazowa-gatan i hjärtat av den polska huvudstaden öppnas portarna till ett nytt tempel för teknisk perfektion och design utan kompromisser. Pagani Automobili, symbolen för extrem italiensk ingenjörskonst och konstnärlig passion, inviger sin första showroom i Polen – ett utrymme som förenar hyperbilar med högkonst och skapar en destination lika exklusiv som bilarna själv. Det är inte bara en ny återförsäljare – det är en manifestation av ett drömrike där Zonda, Huayra och den nyfödda Utopia står som heliga ikoner. Under det privata evenemanget för invigningen samlas investerare, samlare och entusiaster för att fira mer…
Vintagefeber med Peder: Reportage Nr 6 ur Porträtt-Serien – En Historisk Resa Genom Automobilens Framfart – Soichiro Honda – Mekanikens Mästarvisionär som Förändrade Världen på Två och Fyra Hjul

Vintagefeber med Peder: Reportage Nr 6 ur Porträtt-Serien – En Historisk Resa Genom Automobilens Framfart – Soichiro Honda – Mekanikens Mästarvisionär som Förändrade Världen på Två och Fyra Hjul

I en liten cykelverkstad i Hamamatsu, Japan, föddes något större än bara ett livslångt intresse för kugghjul och kedjor. Där växte en pojke upp med smutsiga fingrar, en outtröttlig nyfikenhet och ett sinne som skulle komma att förändra den globala fordonsindustrin i grunden. Den pojken hette Soichiro Honda – och hans namn skulle snart bli synonymt med tillförlitlighet, teknisk precision och gränslös innovation. Från cykelverkstad till industripionjär Född den 17 november 1906, visade Soichiro redan som barn ett ovanligt öga för mekanik. Med sin fars cykelverkstad som laboratorium slipade han inte bara på kuggar utan även på sina drömmar. Han…
Stjärnan bakom Restaurang Kalimera i Torslanda, Bugra Canbas ställer ut Sveriges mest Påkostade Mustang vid Göteborg Motorfestival 11 Maj!

Stjärnan bakom Restaurang Kalimera i Torslanda, Bugra Canbas ställer ut Sveriges mest Påkostade Mustang vid Göteborg Motorfestival 11 Maj!

Med Bugras rötter från Turkiet & hans fru från Grekland skapar de tillsammans den perfekta passionen för det grekiska köket! 🔥 Torslanda möter Detroit Grilldoft blandas med doften av bränt gummi när Bugra Canbas – den passionerade restaurangägaren bakom succén Kalimera – växlar från tzatziki till turboladdat. 🗓️ Den 11 maj tar han med sig en av Sveriges mest påkostade Ford Mustangertill Göteborg Motorfestival – tillsammans med motorkulturens egen scen: Motorextra. 🍽️ En Grekisk Oas I vanliga fall förknippar man Bugra Canbas med något helt annat än V8-muller. Den solkyssta restaurangen Kalimera i Torslanda är en grekisk fristad – en…
”Sveriges Roligaste Bilsport” är tillbaka – Krutcupen 2025 Rivstartar med Skratt, Fart & Gemenskap i Sala!

”Sveriges Roligaste Bilsport” är tillbaka – Krutcupen 2025 Rivstartar med Skratt, Fart & Gemenskap i Sala!

Text: Motorextra Redaktion Fredag den 26 april mullrade motorerna återigen igång på Isätrabanan i Sala när premiären för Krutcupen 2025 kördes. Förarna var laddade, bilarna var färgglada – men framför allt var stämningen något utöver det vanliga. Här handlar det inte om dyr racingteknik eller kvalpoäng i miljonklassen – här handlar det om glädje, gemenskap och ett enkelt recept: billig bil, hjälm på, och gasen i botten! Välkommen till Krutcupen – Sveriges kanske mest inkluderande motorsportserie. Ett folkfestprojekt på fyra hjul I grund och botten är Krutcupen ett säkerhetsprojekt – en chans för bilentusiaster att få ut sin fartlust på…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)