
En Revolution i Världen av Supersportbilar
Ferrari 296 Speciale är inte bara en ny version av den redan revolutionerande 296 GTB, det är en hypermodern, teknologisk milstolpe som bär med sig Ferraris motorsportarv och visionen för framtidens supersportbil. Med sin kombination av en kraftfull V6-motor, avancerad hybridteknik och nya aerodynamiska lösningar har Ferrari lyckats skapa en bil som inte bara levererar hisnande prestanda – den omdefinierar hela begreppet körupplevelse.

Ökad Effekt och Effektiv Värmehantering
När Ferrari beslutade att pressa upp effekten till nya nivåer i 296 Speciale blev det självklart att värmehanteringen skulle behöva följa med i utvecklingen. Motorn och hybridkomponenterna kräver ett noggrant balanserat system för kylning, för att bilen ska kunna prestera på topp – och det utan att kompromissa med aerodynamiken eller bilens visuella estetik.

Innovativ Kylning utan Kompromisser
Ingenjörerna satte som mål att öka kylkapaciteten utan att behöva ändra radiatorernas layout eller storlek. Det är ett briljant sätt att behålla den perfekta balansen mellan kall luft som strömmar in och varm luft som ventileras ut, precis som på 296 GTB. Men här har man ökat luftintaget mot frontens radiatorer med hela 12 % – något som syns tydligt i den nya frontens design där luftintagen är elegant integrerade i den omarbetade frontspoiler och stötfångare.

Underifrån har värmeventilationerna fått en ny, optimerad konfiguration som rensar upp luftflödet längs underredet, vilket är avgörande för aerodynamiken. Man har dessutom flyttat sidoluckorna längre ut mot kanterna, och tagit bort den centrala öppningen i frontens underrede, vilket skapar en luftigare och mer effektiv kylning.

Bromssystemet – Från Värmebelastning till Kylmästare
Med den ökade effekten och de skärpta prestandakraven följer också större termisk belastning på bromsarna. Ferrari har därför designat nya luftintag som maximerar luftflödet till bromsskivorna, för att snabbt och effektivt föra bort värme och minska risken för överhettning.
Fram integreras luftkanaler i strålkastarna med större tvärsnitt och en ny kanal, inspirerad av F80, samlar upp luft från underredet för att rikta den direkt mot bromsoket. Samtidigt har underredets diffuser och vortex-generator optimerats för att styra luftflödet rätt, medan bakändan fått 50 % större luftintag och en ny kanal som fördubblar kylningen jämfört med 296 GTB. Resultatet är bromsar som alltid arbetar under optimala temperaturer – oavsett hård körning.
KÖRGLÄDJE & DYNAMIK – FERRARIS FEM PARAMETRAR FÖR REN KÖRGLÄDJE
Ferrari beskriver körupplevelsen med 296 Speciale genom fem nyckelparametrar: lateral och longitudinell acceleration, växling, bromsrespons och ljud.
- Lateral acceleration handlar om bilens respons på styrning – den snabba och precisa känslan vid kurvtagning, och en stabil bakända som ger föraren full kontroll vid gränsen.
- Longitudinal acceleration är den kraftfulla känslan av acceleration i raklinje, som bygger på en perfekt kombination av motor och elmotor.
- Växling står för de blixtsnabba och exakta växlingarna med ett växelregister som är perfekt avstämt för maximal acceleration.
- Broms beskriver känslan i bromspedalen – en kombination av trygghet, precision och kontroll.
- Ljudet är en symfoni av den klassiska Ferrari-motorns sportiga muller, som byggs upp och fyller kupén med känsla för varje varv.
Lättare, Starkare och Snabbare
För att uppnå dessa egenskaper har viktminskning varit en huvudprioritet. Med hjälp av specialmaterial som titan och kolfiber har Ferrari lyckats kapa över 60 kg jämfört med 296 GTB – och vikten märks direkt i den förbättrade agiliteten och responsen.
Den nya 296 Speciale är utrustad med ABS Evo, ett avancerat bromssystem utvecklat med hjälp av 6D-sensorer som exakt mäter bilens hastighet och optimerar bromskraften på varje hjul. Detta gör att bromsarna arbetar ännu mer effektivt och förutsägbart i både raka linjer och krävande kurvor.
EXTRA BOOST & AERODYNAMIK – När Kraften Behövs som Mest
296 Speciale är utrustad med en extra boost-funktion som tillfälligt ökar motoreffekten för att leverera maximal acceleration ut ur kurvor – en funktion som bara aktiveras i ‘Qualify’-läget på eManettino.
Instrumentpanelen har en särskild kurvad indikator som visar när boost är tillgänglig och hur många tillfällen som återstår. Systemet är intelligent och planerar användningen av boost för att maximera varvet, exempelvis kan funktionen användas 14 gånger över två varv på Fiorano-banan.

Anpassningsbar Aerodynamik
En infällbar bakspoiler jobbar i flera lägen för att optimera balansen mellan dragkraft och toppeffekt:
- Low Drag (LD): Fullt infälld för maximal toppfart.
- Intermediate: Delvis utdragen, förberedd på att snabbt gå över i High Downforce.
- Medium Downforce (MD): Ökar stabiliteten vid höga hastigheter utan att offra toppfart.
- High Downforce (HD): Maximal bakre marktryck vid hög sidokraft eller hård bromsning.
FJÄDRING, DÄCK OCH KÖRNINGENS SISTA DETALJER
Suspensionen är skräddarsydd med justerade fjäderstyvheter och optimerade länkar för maximal dynamik. Med en 4 % högre lateral acceleration och 13 % lägre krängningsvinkel jämfört med 296 GTB, kombinerat med Multimatic®-stötdämpare och titanfjädrar, är bilen lika hemma på banan som på vägen.
Michelin har utvecklat en specialversion av Pilot Sport Cup 2 för bilen, med högre sidostyvhet och nytt gummiblandning för bättre grepp och snabbare respons i alla förhållanden.

DESIGNEN – FORM MÖTER FUNKTION I REN SPORTLIGHET
Utseendet på 296 Speciale är en vågad utveckling mot ett ännu mer aggressivt och tekniskt uttryck. Den frontala designen med sina stora luftintag och distinkta louvres är både en hyllning till Ferraris racingarv och ett funktionellt element för den ökade kylningen.

Baksidan är lika dramatisk med två nya sidovingar som ramar in bakdelen, en bredare svart list med integrerade bakljus och en diffusor som sträcker sig ut mot kanterna, inspirerad av F80:s design.

Interiören är en kolfiber- och Alcantara-fest, där minimalistiska dörrpaneler och det ikoniska ‘shift gate’-elementet i mittkonsolen skapar en ren racingkänsla.

FERRARIS SJUÅRIGA UNDERHÅLLSPROGRAM
Med 296 Speciale erbjuder Ferrari sitt exklusiva 7-års underhållsprogram som täcker all rutinservice och säkerställer att bilen alltid håller högsta prestanda och säkerhet – oavsett om bilen är ny eller begagnad.
www.ferrari.com/en-EN/media-centre/articles/296-speciale-driving-thrills-reach-new-heights
