Elbil mot Elflyg – Taycan Turbo GT Duellerar mot Flygplanet Pipistrel Velis Electro i England!


20 år senare. Samma män. Ny teknik.
Den brittiska sydkusten ligger inbäddad i vårgrönt när två av bilvärldens mest ikoniska TV-profiler återigen gör upp i en fartfylld tävling – men denna gång med el som gemensam nämnare. Richard Hammond och James May, kända från Top Gear-eran, har dammat av ett av sina mest älskade tävlingsformat: bil mot flygplan. Men där det förut var fossila bränslen och jetmotorer, är det nu kilowattimmar och tyst acceleration som gäller. Välkommen till framtiden.


Startskott: Henstridge Airfield – ett avsked till det förflutna

Morgondimman lättar över Henstridge Airfield på gränsen mellan Somerset och Dorset. Här står två elektriska pionjärer redo för avfärd: Porsche Taycan Turbo GT, en elektrisk kraftdemon på hjul, och Pipistrel Velis Electro, världens första certifierade eldrivna flygplan. Hammond tar plats bakom ratten, medan May kliver in i cockpit – redo att navigera genom de brittiska vindarna mot målet: Dunsfold Aerodrome, tidigare hem åt BBC:s testbana och Top Gear-studion.

Sträckan är 174 kilometer på väg, 129 kilometer fågelvägen. Men vem vinner – markens brutala kraft eller luftens eleganta smidighet?


Taycan Turbo GT – elbilarnas svar på en Veyron

När starten går lämnar Hammond det plana asfaltsfältet i ett moln av elektrisk ilska. Taycan Turbo GT spränger ljudbarriärer i den tysta världen – 0 till 100 km/h på 2,3 sekunder tack vare 1 240 Nm vridmoment och 1 108 hästkrafter i Overboost-läge. Det är mer än vad den legendariska Bugatti Veyron presterade när den deltog i det ursprungliga racet år 2005.

Men kraft är inte allt. På landsvägen lurar fartkameror, vägbyggen och tröga lastbilar. Medan elbilen måste navigera mänskliga begränsningar, svävar James May över fälten i sin Pipistrel – obehindrad men med ett nytt dilemma: räckvidden.


Flygplanets svaghet: laddstopp och tepauser

Velis Electro har en flygtid på cirka 50 minuter – inte nog för hela resan. Ett laddstopp krävs på Thruxton Aerodrome, mitt i rutten. May är imponerad över det smidiga preflight-protokollet – inga oljekontroller, inga högljudda motoruppstarter. Istället ett par snabba kontroller, sedan lyfter han ljudlöst. Men när laddningen väl påbörjas, passar han på att ta en – eller flera – koppar te. En brittisk klassiker som kan kosta honom segern.


Hammond jagar himlen – och spanieln

Hammond, som inte kan se sin rival i skyn, använder Taycans panoramaglastak med Variable Light Control för att spana uppåt. ”Jag letar efter ett litet elflygplan med en spaniel i,” skämtar han, en referens till Mays nästan skrattretande lugn i luften.

Men Taycan är inte bara snabb rakt fram. Med sitt Porsche Active Ride-chassi, som kan kontrollera varje hjuls rörelse både uppåt och nedåt oberoende, sveper bilen över ojämnheter som om vägen vore silke. När Hammond når de smala, slingrande vägarna mot slutet av resan, blir varje kurva en symfoni av teknik och balans. Tittarna får till och med se i slowmotion hur däcken håller perfekt grepp medan karossen ”glider” över ojämnheter – en teknikdemonstration lika imponerande som poetisk.


Målgång: Dunsfold – ett kärt återseende

Båda fordonen närmar sig slutdestinationen nästan samtidigt. Det blir en foto-finish vid Dunsfold, en plats laddad med nostalgi och tidigare TV-bravader. Trots två helt olika färdmedel, verkar det som om tekniken konspirerat för att göra racet så jämnt som möjligt.

Vem vinner? Du får se det i filmen – men oavsett vem som korsar mållinjen först, är det tydligt: framtidens racing är här. Och den är elektrisk.


📺 Se hela racet – ”Land vs Air” med Hammond & May – på DriveTribe YouTube-kanal.


🛞 Fakta Porsche Taycan Turbo GT

  • Effekt: Upp till 1 108 hk (med Overboost)
  • Vridmoment: Upp till 1 240 Nm
  • 0–100 km/h: 2,3 sekunder
  • Räckvidd: Upp till 555 km (WLTP)
  • Laddning: 10–80 % på 18 minuter (320 kW)

🛩️ Fakta Pipistrel Velis Electro

  • Flygtid: Cirka 50 minuter
  • Laddtid: Ungefär 1 timme (beroende på laddare)
  • Användning: Träningsflygplan och kortdistansflygningar
  • Miljöpåverkan: 0 g CO₂ under drift

Motorextra – din guide till framtidens fordon, från väg till vingar.

www.porsche.com/sweden/models/taycan

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

En GT-ikon föds vid Medelhavets rand Text: Motorextra Redaktion • Foto: Ferrari S.p.A. Låt oss börja med en tanke: Tänk dig att Medelhavets mjuka kvällsbris blandas med ett rått muller av 640 hästkrafter. Tänk dig solen som går ner över Amalfikustens branta klippor – och en bil som inte bara kör längs vägen, utan snarare dirigerar landskapet, som en maestro i italiensk fulländning. Det här är inte bara en bil. Det är Ferrari Amalfi. En ny era har börjat. Och den börjar i ett lackskimmer som heter Verde Costiera. Designen: Skulpterad av vinden och drömmar Ferrari Amalfi är som ett…
MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

Spa-Francorchamps, 26 juni 2025. Den tunna morgondimman har knappt lättat över Ardennernas kuperade landskap innan ett dån av förväntan sveper över Spa-banan. Det är inte bara ännu en upplaga av legendariska CrowdStrike 24 Hours of Spa – det är ett jubileum, ett återtåg, ett manifest. Maserati är tillbaka, och de gör det med en best i släptåg: MCXtrema. Det är precis 20 år sedan Maserati MC12 tog sin första historiska seger i 24-timmarsloppet på Spa, i händerna på Michael Bartels, Timo Scheider och Eric van de Poele, i ett regnigt och oförutsägbart race som skulle bli början på en ny…
Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Goodwood, England – 10–13 juli 2025. När kullarna i West Sussex förvandlas till världens mest exklusiva racerbana under Goodwood Festival of Speed, är det som att tiden stannar – och samtidigt rusar fram i 300 km/h. I denna symfoni av motorer, design och passion spelar Pagani Automobili i år på samtliga strängar. Med fyra hyperbilar – alla ett konstverk i sig – förvandlas både Supercar Paddock och märkets egen monter till platser där drömmar får vingar. Och motorljud. Huayra R Evo Roadster – en best med öppet hjärta När Huayra R Evo Roadster dundrar uppför Goodwoods berömda backe, är det…
BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

Framtiden är inte längre något vi väntar på. Den är här – och den rullar tyst förbi i form av BMW CE 04. Det är tidig morgon i staden. Trafiken har redan börjat tätna, men mellan köerna svävar något fram – ljudlöst, futuristiskt och självsäkert. Det är BMW CE 04, och den är inte som något annat du tidigare har sett på två hjul. Inte en traditionell scooter. Inte en MC. Inte en kompromiss. Det är en helt ny form av mobilitet – skräddarsydd för den urbana pionjären. En eldriven statement piece CE 04 är inte bara ett transportmedel, den…
Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

När sommaren når sin kulmen i augusti förvandlas Mittsverigebanan till Sveriges motorhjärta. Två festivaler från Motorkultur – MittSverige Motorfest den 23 augusti och MidSweden Festival den 26–27 Juli – slår ihop sina krafter för att fira banan och allt som rullar, ryter och rusar. Med Skandinaviska Mästerskapet i Långloppsracing – STEC, det unika publikvänliga konceptet ”Se, Röra & Köra”, samt ett helt lagligt och uppskattat 201-meters Streetrace, väntar en helg där hjärtat slår i takt med motorljudet. En festival – eller två – Motorkultur för hela motorfamiljen I hjärtat av Norrland ligger Mittsverigebanan, ett paradis för fartälskare, entusiastägare och motorburna…
"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

Under tre gnistrande sommardagar i slutet av juni förvandlades Norrvikens Trädgårdar till en nordisk motoroas. The Aurora 2025 – Skandinaviens främsta bil- och livsstilsevenemang – slog åter upp portarna i Båstad med ett program som överträffade alla förväntningar. Med ikoniska BMW Art Cars, hyperbilar från Koenigsegg och ett Concours som fick samlare från hela världen att andas tungt, blev det klart: The Aurora är här för att stanna – och dominera. BMW:s rullande konstverk firade 50 år Huvudpartnern BMW Group satte tonen med fyra av sina mest legendariska Art Cars. Från Alexander Calders färgsprakande 3.0 CSL till Andy Warhols expressiva…
Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

När Mercedes-AMG lyfter på täcket för sitt senaste koncept – AMG GT XX – är det inte bara ännu en sportbil som ser dagens ljus. Det är ett manifest. En blick in i framtiden där rå kraft, banbrytande teknik och emotionell design smälter samman i ett kraftpaket som vågar tänja på gränserna. Revolution på fyra hjul Konceptnamnet GT XX antyder något radikalt. Här handlar det inte om en traditionell evolution av AMG GT-serien, utan snarare om en total omdefiniering av vad en prestandabil från Affalterbach kan vara. AMG GT XX är byggd kring ett revolutionerande hybridkoncept där en högvarvig förbränningsmotor…
Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Motorsportvärlden står inför en spännande nystart i Norden. Med premiär den 13 september 2025 på ikoniska Gotland Ring introduceras ett helt nytt tävlingsformat: Nordic Racing Championship (NRC) – en banbrytande kombination av Endurance och Time Attack samma dag, på samma bana. Och detta är inte bara ett nytt evenemang. Det är ett nytänkande initiativ som kan förändra framtiden för nordisk banracing. Två discipliner – ett format Endurance och Time Attack har länge existerat parallellt, med olika publik, regelverk och upplägg. NRC suddar nu ut dessa gränser genom att kombinera uthållighetsloppets strategi med tidjaktsformatets intensitet – allt inom ett och samma…
Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Det började med en häst.1976 red Jesko von Koenigsegg sitt sista kapplöpningslopp – på en häst vid namn Sadair’s Spear. Nästan fem decennier senare återuppstår det namnet, denna gång inte på en galoppbana, utan som ett högljutt ekande spjut genom bilvärldens mest krävande kurvor. Möt Koenigsegg Sadair’s Spear – en banfokuserad, gatlegal hypermaskin som på nytt förflyttar gränserna för prestanda, ingenjörskonst och design. Med endast 30 exemplar, samtliga sålda innan modellen ens visats offentligt, är detta en av de mest eftertraktade Koenigsegg-modellerna någonsin. Och kanske den mest extrema. Ett namn med nerv För Christian von Koenigsegg är bilar mer än…
Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Hösten år 2000. Paris Auto Show. Bland världens största tillverkare och mest hajpade nyheter står en okänd uppstickare från Sverige – med kolfiberkaross, extrema prestandasiffror och ett namn som knappt någon kan uttala: Koenigsegg CC8S. Det var här, i ljuset från bilvärldens mest prestigefyllda scen, som en vision tog fysisk form. Ett resultat av åtta års kompromisslöst utvecklingsarbete, fött ur Christian von Koenigseggs orubbliga idé om att bygga den ultimata supersportbilen – från grunden, på svensk mark. Och vilken entré det blev. CC8S, Koenigseggs allra första produktionsmodell, var mer än bara ett imponerande tekniskt mästerverk. Den blev en våg av…
Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

I Koenigseggs värld är varje bil en ingenjörskonst i världsklass – men också ett djupt personligt uttryck. Ett bevis på detta är det perfekta paret som nu rullar ut från Ängelholm: två Jeskos, lika i själ men unika i karaktär. Båda bilarna, en Jesko Attack och en Jesko Absolut, bär samma skimrande, specialbeställda metallicgröna lack – framtagen specifikt för den här exklusiva duon. Men där slutar likheterna. Med minutiöst valda detaljer, emblem och skräddarsydda specifikationer har Koenigsegg – i nära samarbete med ägaren – förvandlat drömmen om tvillingbilar till ett rullande konstverk i två akter. Den första, Jesko Attack, levererades…
Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

När Praga – en anrik tjeckisk tillverkare med över 115 års ingenjörsarv – bestämmer sig för att bygga sin första hyperbil för både väg och bana, då vet man att något extraordinärt är på gång. Resultatet? Bohema. En racerfödd skepnad med vägregistrering. En extremt lätt, makalöst vass och kompromisslös maskin – skapad för dem som andas racing. Vikten av lätthet – 982 kg ren förförelse Med en totalvikt på blott 982 kilo och en effekt på 700 hästkrafter blir kraft-vikt-förhållandet hisnande 1,40 kg/hk – bättre än det flesta Le Mans-prototyper och betydligt lättare än konkurrenterna i hyperbilsklassen. Men Bohema handlar…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)