3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

På Kinas asfalterade racingbanor har en ny titan vaknat. BYD:s exklusiva prestandamärke Yangwang har lyft på täcket för sin mest extrema skapelse hittills – U9 Track Edition. Det är en eldriven best som inte bara utmanar världens snabbaste hyperbilar, utan riskerar att skriva om spelreglerna helt.

Chassit är snarlikt föregångaren Byd Yangwang U9

Det som skiljer Track Edition är inte chassigeometrin i sig, utan optimeringar för bankörning:

  • Mer aggressiv aerodynamik (fast kolfibervinge, större diffuser, möjlighet till förstärkt splitter) som påverkar bilens balans vid höga hastigheter
  • Bredare, mer greppvänliga däck på både fram- och bakaxel
  • Fastare fjädringsinställning och troligen anpassade stötdämpare för att klara högre belastning i kurvor och bromsning
  • Möjligheten att använda hela den enorma effekten utan att chassit tappar stabilitet

Med andra ord: strukturen är densamma, men setupen är hårdare och mer fokuserad på varvtider än på komfort och gatkörning.

När Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) nyligen publicerade tekniska specifikationer för bilen i sin senaste fordonskatalog, höjde bilvärlden på ögonbrynen. Fyra motorer – en vid varje hjul – med vardera 555 kW. Tillsammans: 2 220 kW, motsvarande svindlande 3 019 metriska hästkrafter.

Det är en effekt som inte bara sopar mattan med den nuvarande U9-modellens 960 kW, utan även lämnar hyperbilar som Lotus Evija (1 972 hk) och Rimac Nevera (1 914 hk) på efterkälken.


Design för banan – och för dramatik

U9 Track Edition är ett kraftpaket som bär sin prestanda i varje detalj. Karossen är målad i aggressivt röd ton, kontrasterad av ett glansigt svart stylingpaket. Den fasta bakvingen i kolfiber ser inte bara brutal ut – den är byggd för att skära genom luften vid 350 km/h, som är bilens deklarerade toppfart.

Aerodynamiken är inget hastverk. En bakre diffusor med justerbara blad, optional elektrisk bakvinge och kolfiberfronstplitters i olika utföranden gör att ägaren kan skräddarsy bilens marktryck efter bana och förhållanden.

20-tums hjul omgärdade av breda 325/30 R20-däck fram och bak ser till att de fyra motorerna kan leverera sin fulla kraft utan att hjulen spinner bort hela showen. Under skalet vilar en kolfibertakpanel som både minskar vikt och sänker tyngdpunkten.


Dimensioner och muskler

  • Längd: 4 966–4 991 mm
  • Bredd: 2 029 mm
  • Höjd: 1 311–1 351 mm
  • Hjulbas: 2 900 mm
  • Tjänstevikt: 2 480 kg

Trots att den väger närmare 2,5 ton är det här inget klumpigt monster. Chassit är finjusterat med dubbel wishbone-fjädring fram och multilänk bak, kompletterat av BYD:s DiSus-X intelligent body control. Denna teknik gör att bilen inte bara kan anpassa sig blixtsnabbt efter kurvor och stötar – den har till och med demonstrerat “trehjuls-körning” och synkroniserade karossrörelser för maximal kontroll och showfaktor.


Hjärtat – och laddningen

Under skalet finns en 80 kWh LFP-batteripack som klarar 500 kW DC-snabbladdning. Från 30 till 80 % tar omkring 10 minuter – snabbare än många mobiltelefoner. Räckvidden är CLTC-certifierad till 450 km, men här är det tydligt att siffran är sekundär. Den här bilen är byggd för varvtider, inte långresor.


Rekord i backspegeln – och nya mål i sikte

Den nuvarande U9-modellen har redan lämnat avtryck i rekordböckerna:

  • 391,94 km/h – snabbaste toppfart för en kinesisk serietillverkad bil
  • 7:17.900 på Nürburgring Nordschleife

I juni 2025 meddelade Yangwang att de planerar nya rekordförsök på både Nürburgring och det tyska ATP-testområdet. Med Track Edition och dess monstruösa kraft lär dessa försök bli allt annat än försiktiga.


En ny elektrisk överhöghet?

Yangwang U9 Track Edition är mer än bara en bil – den är ett uttalande. Ett bevis på att kinesisk ingenjörskonst inte längre nöjer sig med att följa efter europeiska hyperbilstillverkare, utan istället tar täten i en ny elektrisk prestandaera.

Marknadslanseringens exakta datum är ännu okänt, men en sak är klar: när 3 019 elektriska hästkrafter släpps lösa på en bana nära dig, är det bäst att spänna fast säkerhetsbältet – och hålla andan.

www.byd.com/us/news-list/YANGWANG-Launched-the-U9-Priced-at-1-68-Million-RMB

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Flera hundratals Saab:ar tillsammans med Saab-klubben och Saabentusiaster firade Saabkulturen i Saabs högkvarter – Saabs Ikoniska Gamla Testbana – T Engineering Track! Ett hav av Saabar – alla modeller, alla generationer i olika färger Runt hela området stod bilarna uppradade som ett levande museum. Här kunde man se eleganta Sedaner, klassiska Sonett, sportiga Cabrioleter och praktiska SportCombis – en komplett representation av Saabs mångsidighet. Färgerna varierade från sobert svart och silver till livfullt rött, blått och gult, och varje bil hade sin egen berättelse. För många var det just detta – att få se Saabs hela historia samlad på samma…
Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

När motorfantaster samlas i Trollhättan den 9 augusti, Vårgårda den 6 september och Göteborg den 7 september, kommer en bil att stjäla mer än bara uppmärksamhet – den kommer dominera samtalet. Bugra Canbas, entreprenören och bilälskaren bakom vad som med rätta kan kallas Sveriges mest påkostade Mustang, gör entré. Och han gör det med en bil som inte bara är extrem – den är en kärleksförklaring till passion, precision och ren galenskap. Men detta är inte bara en historia om en bil. Det är en berättelse om drömmar, dedikation och ett liv som rör sig i både höga hästkrafter och…
Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

När motorfestivalerna rullar in över Västsverige i augusti och september är Goldsteins Garage AB redo att leverera prestanda, stil och ljud i världsklass. Du hittar oss på Trollhättan Motorfestival den 9 augusti, Vårgårda Motorfestival den 6 september och Göteborg Motorfestival den 7 september – tre dagar fyllda med hästkrafter, passion och glödhet verkstadsenergi. Som fullserviceverkstad erbjuder vi motoroptimering, bilvård, billjud, reparationer och däckservice – allt för att maximera både körglädje och bilens skick. 🚀 Exklusivt festivalerbjudande – optimera din bil & kör gratis på bana! Under dessa tre festivaler får alla som köper motoroptimering hos oss fri bankörning på plats!…
Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Den 9 augusti i Trollhättan, 6 september i Vårgårda och 7 september i Göteborg – Vässla ställer upp med något som inte bara är en ny moped, utan ett nytt sätt att tänka kring mobilitet. Med sig har de epa-1, den elektriska mopeden som fötts ur ett oväntat samarbete med designikonerna Teenage Engineering. Det är en produkt som inte bara rör sig framåt på gatan – utan förändrar hela synen på vad en moped kan vara. Och i sommar får festivalbesökarna chansen att se den på nära håll. 🚀 Ett oväntat möte blev startskottetSamarbetet mellan Vässla och Teenage Engineering började…
Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Den 9 augusti slår Trollhättan Motorfestival upp portarna till ännu en oförglömlig dag för alla som lever och andas bilkultur – och i år med ett extra hjärtslag för Saab-älskare. För mitt bland utställningsbilar, bankörning och bilentusiaster står en ikon redo att återigen skriva historia: Nevs är på plats – med Emily GT, och med en exklusiv chans för publiken att ta del av en unik bit av svensk bilhistoria. ⚡ Emily GT – elektrisk arvtagare och framtidens GT-bil Efter fjolårets enorma succé där Nevs försäljning av unika Saabdelar orsakade meterlånga köer, tar man i år steget ännu längre –…
En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

I Molsheim, där Bugattis själ formades för över ett sekel sedan, har ett nytt kapitel inletts. Ett kapitel där historien, konsten och teknologin sammanvävs till något aldrig tidigare skådat – Programme Solitaire. Och dess första skapelse? Brouillard – en enastående coupé som inte bara bär ett namn, utan ett arv. Ett namn som förkroppsligar grundaren Ettore Bugattis största passion: hans häst. Från hästens linjer till hyperbilens form Brouillard var namnet på Ettore Bugattis älskade hingst – ett majestätiskt fullblod med en päls vit som första snön, täckt av disiga nyanser likt morgonens dimma. En häst så intelligent att den kunde…
Rekordkrossaren från Kroatien: Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elbil Någonsin

Rekordkrossaren från Kroatien: Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elbil Någonsin

När den ursprungliga Rimac Nevera lanserades 2021 förändrades spelplanen för elektriska hyperbilar över en natt. Men nu har den fått en ny efterträdare – eller snarare en evolution. Rimac Nevera R har inte bara överträffat sin föregångare, utan fullständigt utplånat dess rekord genom att slå hela 24 prestandarekord i en och samma testomgång. Med detta cementerar den sin plats som världens snabbast accelererande produktionsbil – elektrisk eller ej. 0–400–0 km/h på 25,79 sekunder – ny världsmästare Den mest omtalade av prestationerna är återtagandet av titeln i den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h, som mäter bilens förmåga att accelerera till 400 km/h…
Exklusiv Världspremiär: Nissan Patrol NISMO – Ett Kraftpaket Designat För Den Tuffaste Terängen

Exklusiv Världspremiär: Nissan Patrol NISMO – Ett Kraftpaket Designat För Den Tuffaste Terängen

Avslöjad i ett inferno av rött bakljus, skuggspel och rå kraft är detta inte bara en SUV. Det är en manifestation av vad som händer när japansk racing-DNA möter mellanösterns passion för prestanda och närvaro. Den helt nya Nissan Patrol NISMO är här – starkare, vassare och mer skräddarsydd än någonsin. 495 hästkrafter. 700 Nm. Ett kraftpaket skapat för öknens kungar. I ett dramatiskt evenemang i Mellanöstern den 25 juni 2025 premiärvisade Nissan den mest kraftfulla versionen av Patrol någonsin – nya Patrol NISMO. Under huven vilar en 3,5-liters dubbelturboladdad V6 (VR35DDTT) på 495 hästkrafter och 700 Nm i Sportläge…
Ferrari KC23 – Ett Rullande Konstverk Med Racerhjärta

Ferrari KC23 – Ett Rullande Konstverk Med Racerhjärta

Det finns bilar – och så finns det Ferrari KC23. Ett namn som ännu inte ekar i motorsportens historieböcker, men som redan skrivits in i Ferraris egen legendbok som ett av de mest spektakulära enstyckesbyggen som någonsin rullat ut ur Maranello. Detta är inte en konceptbil. Inte en framtida modell. Det är en vision förverkligad – ett samarbete mellan Ferraris Special Projects-team, under ledning av designikonen Flavio Manzoni, och en mycket passionerad och krävande samlare. Resultatet? KC23. En bil som likt en kameleont skiftar från skulptural elegans i viloläge till extrem banprestanda med ett knapptryck. En Ferrari som bokstavligen andas…
Spada Codatronca TS – Ett Italienskt Vilddjur Med Amerikanskt DNA i Motorn

Spada Codatronca TS – Ett Italienskt Vilddjur Med Amerikanskt DNA i Motorn

Det finns bilar som viskar sin närvaro. Och så finns det sådana som skriker genom tid och rum.Spada Codatronca TS Coupé tillhör utan tvekan den senare kategorin – ett handbyggt vapen från Italien, med ett arv från 1960-talets aerodynamik och en V8 som rytande hjärta. Den är inte skapt för att vara vacker i klassisk mening – den är funktionell, brutal och kompromisslös. Det är ingen slump att modellen kallas Codatronca – italienska för ”avhuggen bakdel”.Och bakom detta extrema formspråk står Spadaconcept, ett litet men passionerat designhus med djupa rötter i bilvärlden. Arvet efter Zagato – född ur racingens behov…
Ferrari P80/C – Ett Banracingmästerverk Som Skapar Historia Inom Racing

Ferrari P80/C – Ett Banracingmästerverk Som Skapar Historia Inom Racing

När Ferrari presenterar en one-off vet vi att det inte handlar om ännu en exklusiv sportbil – utan om ett rullande konstverk. Men med Ferrari P80/C togs konceptet till en ny nivå. Det här är inte bara ett unikt bygge, det är en modern tolkning av Ferraris mest ikoniska sportprototyper – ett kraftfullt kärleksbrev till 60-talets racingarv, skapat med kirurgisk precision för att dominera banan. Från dröm till verklighet: Fyra år av passion och perfektion Arbetet med P80/C startade redan 2015 – ett rekordlångt utvecklingsprojekt för Ferraris exklusiva One-Off program. Under fyra års tid arbetade Ferraris Styling Centre, under ledning…
Champion Porsche Förädlar 911 GT3 RS med Manthey Kit och Digitala Innovationer!

Champion Porsche Förädlar 911 GT3 RS med Manthey Kit och Digitala Innovationer!

Hos Champion Porsche i Florida är det aldrig bara ett montage – det är en ceremoni. Och när en kund rullade in med sin 911 GT3 RS i den sällsynta färgen Mint Green, anade teamet direkt att detta skulle bli något utöver det vanliga. Nu är bilen förädlad, förbättrad och personifierad – med Manthey Racing-prestanda, digital teknik från Champion Motorsport och unika detaljer i Porsche Viola Purple Metallic. Manthey Kit – Nürburgring-DNA i varje kurva Den som känner till Manthey Racing vet att vi talar om kompromisslös banprestanda direkt från Porsche Motorsport. Deras specialutvecklade kit för 911 GT3 RS är…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)