STEC skapar Nytt Racingfenomen på Nordisk Mark: B-Zero Endurance – Fair Racing För Alla!

B-Zero Endurance har stormat in på Europas motorsportscen och nu landar det skandinaviska mästerskapet i Sverige och Norge. Med rötterna i England och Frankrike samt inspiration från brittisk racingkultur, bjuder denna racingklass på en unik upplevelse som kombinerar fart, teknik och sportslighet. Tävlingsklassen är centrerad kring enhetsbilar utrustade med Toyotas pålitliga motorer, vilket säkerställer både hållbarhet och stabilitet för de tävlande teamen.

Denna racingserie sätter ”just fair racing” i förgrunden. I en tid där motorsporten blir allt mer exklusiv, öppnar B-Zero dörren till racing för en bredare publik. Under 2025 kommer serien att innehålla nio tävlingar där varje team får räkna sina sex bästa resultat. Det handlar om att samla flest körda kilometer, vilket kräver strategi, samarbete och uthållighet för att bli säsongens mästare.

Tävlingsformat med Frihet för Teamen

Serien erbjuder varierande tävlingsformat med race som sträcker sig över två, fyra, sex eller till och med tolv timmar. Teamen står fritt att bestämma sina uppställningar – ett lag kan bestå av en ensam förare eller upp till tio medlemmar, vilket ger stor flexibilitet för deltagarna.

Hasse & Roger berättar mer om B Zero klassen & inblick i racingsäsongen 2025!

Och det som verkligen sticker ut är den budgetvänliga strukturen – startavgifterna hålls nere tack vare det höga deltagarantalet. STEC samarbetar även med företag för att skapa sponsringsmöjligheter som i vissa fall kan göra det möjligt för team att tävla utan startavgift.

En av förespråkarna för detta nytänkande koncept är den norska racingprofilen Bård Bergsjö tillsammans med Hasse Söderström från Sverige & norska motor-profilen Roger Sandberg som är ambassadör för STEC i Norge. Tillsammans understryker de vikten av samverkan för att främja bilsporten. ”Vi tror mycket på detta,” säger Bergsjö. ”Vår dröm är att se 50 team stå redo vid startlinjen på Gotland Ring den 3 maj! ”

Låg Entré för Högt Adrenalin

En av de mest tilltalande aspekterna med B-Zero är att klassen gör racing tillgänglig för fler. Med en byggkostnad på cirka 15 000 kronor för säkerhetsutrustning som bur, stol och bälte, samt priset för en begagnad bil på marknaden ca 15 000 kronor, kan team rulla ut på banan för så lite som 30 000 kronor!

Ingen stor summe att dela med Familjen, Kompisgänget, Företaget eller möjligheten att köra som Hyrbil!

Det är en insats som öppnar racingvärlden för många entusiaster som tidigare bara drömt om att tävla.

För den som vill uppleva adrenalinet men saknar en egen bil, lanserar STEC också konceptet ”Pay&Drive”. Här kan förare, företag eller kompisgäng hyra en färdig bil och ge sig ut på banan utan att behöva äga en egen racer. Det är racing för alla, och det är lika enkelt som att hyra en bil och sätta sig bakom ratten.

En Klass som Inspirerar Framtidens Racing

B-Zero Endurance handlar om mer än bara racing – det handlar om att skapa en plattform där alla kan känna sig välkomna och delta på sina egna villkor. Med ett stort fokus på rättvisa, gemenskap och överkomliga kostnader är STEC redo att sätta en ny standard för bilsporten i Skandinavien. Den 3 maj på Gotland Ring är starten för denna resa, och om Bergsjö och Söderström får sin vilja igenom, blir det en historisk dag i nordisk motorsport.

För den nyfikne finns mer information:

C1 Nordic Racing

www.c1nordic.se

Kontakt:

STEC

www.stec.se

stec@stec.se

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
"En legend återvänder: Maserati flyttar GranTurismo-produktionen tillbaka till Modena"

"En legend återvänder: Maserati flyttar GranTurismo-produktionen tillbaka till Modena"

Modena, hjärtat av Italiens legendariska Motor Valley, vibrerar återigen i takt med ljudet av Maseratis själ. På den historiska fabriken vid Viale Ciro Menotti – där Tridenten först smiddes – skriver Maserati nu ett nytt kapitel i sin 110-åriga berättelse. Från och med fjärde kvartalet 2025 återvänder två av märkets mest älskade modeller, GranTurismo och GranCabrio, hem till sin födelseplats. Det är mer än bara ett produktionsbesked – det är ett återvändande till rötterna, till passionen, och till den hantverksmässiga excellens som gjort Maserati till en ikon. Ett industriellt hjärta med racingpuls Viale Ciro Menotti-fabriken, med sina röda tegelväggar och…
Morgan Supersport – Brittisk Råstyrka i Kolfiberkostym

Morgan Supersport – Brittisk Råstyrka i Kolfiberkostym

Det finns sportbilar. Det finns supersportbilar. Och så finns det Morgan Supersport – ett rullande bevis på att tradition och innovation inte bara kan samexistera, utan samverka i ett dundrande crescendo av stil, teknik och känsla. I en värld där prestanda ofta definieras av digitala siffror och algoritmer, har Morgan återigen bevisat att äkta körglädje handlar om själen i maskinen. En återkomst med fart och elegans När Morgan Motor Company presenterade Supersport på hemmaplan i Malvern, väckte det eko över hela bilvärlden. Det anrika brittiska märket, känt för sina retrodoftande roadsters med trä i ramen och hjärta i karossen, kliver…
Lamborghini Temerario mot Ducati Panigale V4 i en Italiensk Duell på Imola!

Lamborghini Temerario mot Ducati Panigale V4 i en Italiensk Duell på Imola!

Sant’Agata Bolognese möter Borgo Panigale. Fyrhjuligt mot tvåhjuligt. Brinnande hybridkraft mot MotoGP-blod. På asfalten där motorsportshistoria skrivits i decennier – Imola – brakar två av Italiens mest potenta prestandamaskiner samman i en drömduell. Lamborghini Temerario, märkets första högvarviga V8-biturbo-hybrid, ställs öga mot öga med den senaste generationens Ducati Panigale V4 – en motorcykel som i både teknik och attityd hämtar sin själ från MotoGP. Det är ren prestandapoetik – och det slutar inte förrän mållinjen skärs med full gas. Temerario – en ny era med 10 000 varv/minut Lamborghini har valt att kalla sin senaste skapelse ”Temerario” – vilket betyder…
Elbil mot Elflyg – Taycan Turbo GT Duellerar mot Flygplanet Pipistrel Velis Electro i England!

Elbil mot Elflyg – Taycan Turbo GT Duellerar mot Flygplanet Pipistrel Velis Electro i England!

20 år senare. Samma män. Ny teknik.Den brittiska sydkusten ligger inbäddad i vårgrönt när två av bilvärldens mest ikoniska TV-profiler återigen gör upp i en fartfylld tävling – men denna gång med el som gemensam nämnare. Richard Hammond och James May, kända från Top Gear-eran, har dammat av ett av sina mest älskade tävlingsformat: bil mot flygplan. Men där det förut var fossila bränslen och jetmotorer, är det nu kilowattimmar och tyst acceleration som gäller. Välkommen till framtiden. Startskott: Henstridge Airfield – ett avsked till det förflutna Morgondimman lättar över Henstridge Airfield på gränsen mellan Somerset och Dorset. Här står…
En ny legend föds – De Tomaso P72 i Produktionsutförande!

En ny legend föds – De Tomaso P72 i Produktionsutförande!

När världen rusar mot digital minimalism, batteridrivna algoritmer och självkörande sterilitet, går De Tomaso i motsatt riktning. Och de gör det med en kraft som får motorvärlden att stanna upp – att andas. Det här är inte en bil. Det är ett manifest. Efter fem års väntan och förväntan är det nu officiellt: De Tomaso P72 är här i produktionsform. En vacker revolt mot samtidens opersonliga teknik. Endast 72 exemplar kommer att byggas, var och en individuellt beställd – och var och en lika mycket ett konstverk som ett fordon. Skönhet med syfte: design för känsla, inte klick Från det…
Göteborg Motorfestival 11 Maj – En Fullskalig Succé för Motorentusiaster med Konceptet - '' Se, Röra & Köra '' !

Göteborg Motorfestival 11 Maj – En Fullskalig Succé för Motorentusiaster med Konceptet - '' Se, Röra & Köra '' !

Göteborg Motorfestival vid Stora Holms Trafikövningsplats 11 Maj – 2025 Redan när morgonsolen glittrar över Hisingens asfaltskanter och ljudet av V8:or, elmotorer och glada barn skrattar studsar mellan träden, förstår man att något stort är på gång. Göteborg Motorfestival intar Stora Holms Trafikövningsplats – och levererar en dag som etsar sig fast i både gaspedaler och hjärtan. Det blev en show utan motstycke, en familjefest med puls, passion och pizza – och ett brinnande bevis på att motorlivet i Sverige är mer levande än någonsin. ”Se, Röra & Köra” – festivalens hjärta och nerv Göteborg Motorfestival är inte bara ett…
Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Söndagen den 11 maj bjöd på strålande solsken, svallande bilentusiasm och en sällsynt känsla av något verkligt unikt. Det var premiär för Classic & Dream Cars, signerat Bengtsson Bil Premium Selection, på anrika Åkeshofs Slott i västra Stockholm – och facit blev en formidabel succé. “Mer än 10 av 10 om man skulle sätta betyg”, konstaterade en av gästerna. Och det var svårt att säga emot. Motorextra var på plats och fick ett exklusivt samtal med hjärnorna bakom detta magnifika evenemang – Magnus Bengtsson, bilbranschens nestor med 37 års erfarenhet som VD, Sverigechef och försäljningsdirektör inom flera ledande bilmärken, och…
NIO ET9: Kinas Svar På S-Klassen och Teknikens Nya Tronföljare

NIO ET9: Kinas Svar På S-Klassen och Teknikens Nya Tronföljare

En ny standard föds inte – den konstrueras. När kinesiska NIO nyligen avtäckt sitt nya elektriska flaggskepp ET9, var det inte bara ännu en elbil som rullade ut på scenen – det var ett budskap. Ett tydligt, kraftfullt och teknologiskt förankrat budskap: Framtidens lyx och intelligens kommer inte längre bara från Tyskland. Med ET9 positionerar sig NIO som en utmanare till inte bara Mercedes S-klass, BMW 7-serie och Tesla Model S – utan till själva idén om vad en lyxsedan i den nya eran ska vara. Design: Tyst dominans ET9 är ingen bil som skriker efter uppmärksamhet. Den viskar auktoritet…
Från EP9 TILL ET9: Nio och den Elektriska Revolutionen

Från EP9 TILL ET9: Nio och den Elektriska Revolutionen

8 år. En varvtid. En revolution. Den 12 maj 2017 chockades bilvärlden av något som få såg komma: en elbil – inte från Tyskland, Italien eller USA – utan från det då unga kinesiska märket NIO, satte ett nytt varvrekord på legendariska Nürburgring Nordschleife. Med tiden 6:45.900 skrev NIO EP9 in sig i historieböckerna och visade att eldrivna superbilar inte bara var framtid – de var nu. Det var då. Men det var bara början. EP9 – det elektriska manifestet NIO EP9 var inte bara snabb. Den var ett elektriskt manifest – ett bevis på att elbilar kunde vara brutalt…
Husqvarna Vitpilen 401: 373 Cylindrig Ren Körglädje!

Husqvarna Vitpilen 401: 373 Cylindrig Ren Körglädje!

Minimalism möter motoradrenalin – och resultatet är Vitpilen 401 I en värld där motorcyklar ofta ska vara större, bullrigare och mer extrema för varje modellår, går Husqvarna en helt annan väg. Med Vitpilen 401 – svenska för ”Vita Pilar” – har man skapat en hoj som inte skriker för att höras, utan viskar med självsäker tydlighet. Det är en motorcykel som lika gärna kunde stå på en designutställning i Köpenhamn som utanför ett kafé i Berlin. Men bakom det rena, avskalade formspråket döljer sig en sylvass prestanda som väcker liv i varje nervända. Skandinavisk design i två hjul Att kalla…
Koenigsegg och Saab – Kan Saab Återupplivas Genom Koenigsegg?

Koenigsegg och Saab – Kan Saab Återupplivas Genom Koenigsegg?

Christian Von Koeigsegg – Koenigsegg Christian von Koenigsegg har flera gånger kommenterat ämnet Saab och tanken på att Koenigsegg skulle kunna vara en del av Saabs framtid. Men även om drömmen om ett svenskt sportbilsimperium kittlar fantasin, är verkligheten mer komplex – och Christian har alltid varit ärligt realistisk i sina uttalanden. Det fanns faktiskt ett ögonblick i historien där Koenigsegg var nära att bli ny ägare till Saab. År 2009 deltog Koenigsegg Group – ett konsortium där Christian von Koenigsegg själv var involverad – i ett seriöst försök att köpa Saab Automobile från General Motors. Affären var långt gången,…
KOENIGSEGG CCXR Special Edition: En Återkomst i Manuell Form!

KOENIGSEGG CCXR Special Edition: En Återkomst i Manuell Form!

Ett av två – och nu ett av ett. Det är inte varje dag man får möjlighet att uppleva något så sällsynt, så förfinat och så omarbetat som detta: Koenigsegg CCXR Special Edition – ett av endast två exemplar i världen – har under vintern genomgått en närmast kirurgisk renässans hos Koenigseggs Legends Division i Ängelholm. Resultatet? En hypersportbil som trots sin historiska tyngd nu står mer levande, mer mekanisk och mer förarcentrerad än någonsin tidigare. Legends Division – där historia möter framtid I Koenigseggs innersta krets, bakom diskreta dörrar och bland världens mest passionerade ingenjörer, arbetar Legends Division –…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)