🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: DjĂ€vulen Med Tolv Cylindrar


đŸ”„ En ny era börjar i helvetets hetta

NÀr 80-talet gick mot sitt slut och vÀrlden förberedde sig för ett nytt decennium, stod Lamborghini inför en avgörande frÄga:
Hur övertrÀffar man en ikon som Countach?

Svaret kom 1990 – i form av en demon pĂ„ hjul.
Namnet: Diablo.
Spanska för ”djĂ€vul”. Ett namn lika djĂ€rvt som bilen sjĂ€lv.

Den blev den första Lamborghini nÄgonsin med fyrhjulsdrift, ett steg mot modern tid utan att förlora mÀrkets galenskap. Under motorhuven brummade det legendariska V12-monstret, förstorad till 5,7 liter och senare 6,0 liter i sina mest extrema versioner.

Effekten?
Upp till 600 hÀstkrafter i gatversionen och hela 655 hÀstkrafter i GT1-racern.


⚙ V12: HjĂ€rtat av Lamborghini

Sedan 1963 har Lamborghinis V12-motor varit mĂ€rkets sjĂ€l – frĂ„n Miura till Countach, Diablo, MurciĂ©lago och Aventador.
Men det var med Diablo som motorn fick sin mest vilda personlighet.

Den var handbyggd, naturligt aspirerad och fullstÀndigt kompromisslös.
Ingen turboladdning, ingen hybridisering – bara rĂ„ mekanisk passion.

NĂ€r den lanserades 1990 kunde den toppa 325 km/h – och var dĂ„ vĂ€rldens snabbaste serietillverkade bil.
Acceleration: 0–100 km/h pĂ„ 4,5 sekunder – men det var ljudet som etsade sig fast.
Det ikoniska vrÄlet frÄn V12:an fick till och med Ferraris ingenjörer att nicka i respekt.


🎬 FrĂ„n bioduken till boulevarderna

Lamborghini Diablo blev mer Ă€n en bil – den blev en popkulturell symbol.

Du har sett den i:

  • đŸŽ„ Dumb and Dumber (1994) – dĂ€r en vit Diablo Roadster stal rampljuset nĂ€stan lika mycket som Jim Carrey.
  • 🎼 Need for Speed och Gran Turismo – dĂ€r generationer av bilĂ€lskare fick sin första digitala kontakt med djĂ€vulen.
  • đŸ“ș Musikvideor under 90-talet – frĂ„n rap till rock – dĂ€r Diablon stod som statussymbol för framgĂ„ng och frihet.

Ägare genom Ă„ren inkluderade legendarer som:

  • Rod Stewart,
  • Eddie Van Halen,
  • Jay Leno,
  • och till och med Mike Tyson, som körde sin röda Diablo VT med samma intensitet som i ringen.

đŸŽïž FrĂ„n racerbanan till verkligheten

Diablo var inte bara vacker – den hade tĂ€nder.
Lamborghini utvecklade GT1-versionen för racing, och Àven om den aldrig blev en dominerande tÀvlingsbil, lade den grunden för framtida satsningar som Murciélago R-GT och Huracån GT3.

Med Diablo SV (Super Veloce), VT (Viscous Traction) och SE30 Jota, förfinades konceptet till perfektion.
Det var bilar för entusiaster som vÄgade tÀmja nÄgot som egentligen inte ville tÀmjas.


đŸ’« Varför Diablo blev unik

Mellan 1990 och 2001 tillverkades endast 2 903 exemplar – för hand, i Sant’Agata Bolognese.
Varje bil var unik i sitt uttryck, ofta specialbestÀlld i fÀrger som Viola 30th, Giallo Orion eller klassiskt Rosso Diablo.

Till skillnad frĂ„n sina efterföljare var Diablo den sista modellen som till fullo bar den ursprungliga Ferruccio Lamborghinis ande – före Audis intĂ„g.
Det var fortfarande ett italiensk kaos av passion och ingenjörskonst, dÀr varje bil hade en egen personlighet.

Idag Àr Diablo en samlardröm.
VĂ€rdet pĂ„ vĂ€lbevarade exemplar har fördubblats det senaste decenniet, och toppversionerna – som SE30 Jota eller GT – sĂ€ljs för flera miljoner kronor.


⚡ Slutet pĂ„ en epok – och början pĂ„ en legend

NÀr Lamborghini 2023 avslutade produktionen av den klassiska V12:an i sin renaste form för att ersÀtta den med en hybridlösning, stannade bilvÀrlden till.
Diablo stÄr kvar som en symbol för den analoga eran, dÄ kraft mÀttes i cylindervolym och mod.

Den var vild, oförutsĂ€gbar, brutal – men ocksĂ„ vacker, sinnlig och oförglömlig.
Precis som alla riktigt stora konstverk.


❀ Vintagefeber med Peder – Reflektion

”NĂ€r jag stĂ„r framför en Diablo, sĂ€rskilt en SE30 i lila metallic, Ă€r det som att tiden stannar.
Det Àr ljudet, linjerna, och vetskapen att den byggdes i en tid dÄ bilar fortfarande hade sjÀl.
Diablo Ă€r inte bara en Lamborghini – den Ă€r ett manifest över vad passion kan skapa.”


Faktaruta: Lamborghini Diablo (1990–2001)

  • Motor: 5.7–6.0 L V12
  • Effekt: 492–655 hk
  • Drivning: Bakhjulsdrift / Fyrhjulsdrift (VT)
  • Acceleration: 0–100 km/h pĂ„ 4,5 sek
  • Toppfart: 325–340 km/h
  • Antal tillverkade: 2 903 st
  • KĂ€nda versioner: Diablo VT, SV, SE30 Jota, GT
  • Design: Marcello Gandini

Vintagefeber med Peder

Skriven av Motorentusiasten – Peder Blohm Bokenhielm ifrĂ„n BrĂ€nsleupproret!

www.bransleupproret.org

www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: DjĂ€vulen Med Tolv Cylindrar

🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: DjĂ€vulen Med Tolv Cylindrar

đŸ”„ En ny era börjar i helvetets hetta NĂ€r 80-talet gick mot sitt slut och vĂ€rlden förberedde sig för ett nytt decennium, stod Lamborghini inför en avgörande frĂ„ga:Hur övertrĂ€ffar man en ikon som Countach? Svaret kom 1990 – i form av en demon pĂ„ hjul.Namnet: Diablo.Spanska för ”djĂ€vul”. Ett namn lika djĂ€rvt som bilen sjĂ€lv. Den blev den första Lamborghini nĂ„gonsin med fyrhjulsdrift, ett steg mot modern tid utan att förlora mĂ€rkets galenskap. Under motorhuven brummade det legendariska V12-monstret, förstorad till 5,7 liter och senare 6,0 liter i sina mest extrema versioner. Effekten?Upp till 600 hĂ€stkrafter i gatversionen och hela…
Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

🏁 Ett arv av triumf Det Ă€r svĂ„rt att tala om Ferrari utan att nĂ€mna Daytona.Året var 1967 – platsen, Daytona International Speedway. DĂ€r skrev Ferrari motorsporthistoria nĂ€r de röda bilarna sopade banan med en legendarisk 1–2–3-seger i 24-timmarsloppet, en symbol för mĂ€rket i dess absoluta zenit. NĂ€stan sex decennier senare Ă„tervĂ€nder Ferrari till den epoken – inte för att blicka bakĂ„t, utan för att förvandla historien till nutida konst.Resultatet Ă€r Ferrari Daytona SP3, den tredje modellen i den exklusiva Icona-serien, som följer Monza SP1 och SP2.En bil skapad inte för massproduktion, utan för sjĂ€lens acceleration. đŸ”„ Den renaste V12:an…
Aston Martin DB12 S – 700 HĂ€star Ren Brittisk KörglĂ€dje

Aston Martin DB12 S – 700 HĂ€star Ren Brittisk KörglĂ€dje

đŸ’« En ny ikon föds i Gaydon Den 8 oktober 2025 i Gaydon, hjĂ€rtat av Aston Martins ingenjörskonst, presenterades nĂ„got alldeles sĂ€rskilt – DB12 S, den nya kronjuvelen i mĂ€rkets legendariska DB-blodlinje.Efter succĂ©n med DB12 – bilen som markerade en ny era för begreppet Super Tourer – tar Aston Martin nu allt ett steg lĂ€ngre. Mer kraft. Mer precision. Mer sjĂ€l. DB12 S Ă€r inte bara Ă€nnu en sportbil. Det Ă€r kulmen pĂ„ 70 Ă„rs evolution, frĂ„n den klassiska DB3S pĂ„ 1950-talet till dagens teknologiskt förfinade mĂ€sterverk. đŸŽïž 700 hĂ€stkrafter – brittisk elegans med brutal kraft Under den skulpterade motorhuven…
Bugatti Chiron Super Sport – HjĂ€rtat Av V16 Med Toppfart PĂ„ 440 Kilometer I Timmen

Bugatti Chiron Super Sport – HjĂ€rtat Av V16 Med Toppfart PĂ„ 440 Kilometer I Timmen

🏁 NĂ€r vĂ€rlden höll andan vid 300 mph NĂ€r Bugatti tillkĂ€nnagav sitt mĂ„l att bryta 300 mph-barriĂ€ren, var det mĂ„nga som höjde pĂ„ ögonbrynen. Det lĂ€t nĂ€stan omöjligt – ett steg in i en hastighetsdimension reserverad för visioner snarare Ă€n verklighet. Men Bugatti Ă€r inte som andra biltillverkare.Ur denna kompromisslösa ambition föddes ett rullande mĂ€sterverk: Chiron Super Sport. Den hĂ€r specifika bilen, en 2023 Ă„rs Chiron Super Sport, tillhör en exklusiv skara pĂ„ endast 80 exemplar i hela vĂ€rlden. Den representerar den mest aerodynamiskt fullĂ€ndade versionen av Chiron, skapad med ett enda syfte – att förena extrem fart med absolut…
⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 HĂ€star

⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 HĂ€star

670 hĂ€stkrafter, 0–100 km/h pĂ„ 3,3 sekunder och ett vrĂ„l som fĂ„r marken att skaka – Dodge Charger Daytona har gjort det otĂ€nkbara. Den första helt eldrivna muskelbilen har inte bara bevarat sjĂ€len frĂ„n Detroit, utan förfinat den. Nu belönas den med 2025 Ă„rs “Wards 10 Best Engines & Propulsion Systems Award” – en symbol för hur eldriven prestanda möter ren, amerikansk attityd. Det Ă€r en kylig morgon i Auburn Hills, Michigan, men inifrĂ„n testbanan hörs nĂ„got som lĂ„ter bekant – ett djupt, elektrifierat muller. Det Ă€r inte ett V8-vrĂ„l, men det har samma sjĂ€l.Dodge Charger Daytona Scat Pack stĂ„r…
“VĂ€rldens Snabbaste Fyrdörrars Elbil: Xiaomi SU7 Ultra, Utmanar Andra Supersportbilar Med 1548 HĂ€stkrafter!

“VĂ€rldens Snabbaste Fyrdörrars Elbil: Xiaomi SU7 Ultra, Utmanar Andra Supersportbilar Med 1548 HĂ€stkrafter!

1,548 hĂ€stkrafter. 0–100 km/h pĂ„ 1,98 sekunder. Toppfart 350 km/h. Xiaomi SU7 Ultra Ă€r inte bara ett fordon – det Ă€r en kraftdemonstration. En deklaration att framtidens superbilar inte lĂ€ngre enbart föds i Maranello, Woking eller Stuttgart, utan ocksĂ„ i Peking. Den 27 februari 2025 förĂ€ndrades spelplanen för vĂ€rldens prestandabilar.PĂ„ ett pressmöte i Peking presenterade Xiaomi – mest kĂ€nd för smartphones och smarta hem – den fĂ€rdiga produktionsversionen av sin SU7 Ultra, mĂ€rkets nya flaggskepp och det snabbaste serieproducerade fyrdörrarsfordonet pĂ„ planeten. Startpriset: 529 900 RMB, motsvarande cirka 760 000 svenska kronor.Prestandan: pĂ„ nivĂ„er som fĂ„r Bugatti, Rimac och Tesla…
Lamborghini Genom Toscanas hjĂ€rta – En Resa Med Fart, Smak Och Historia

Lamborghini Genom Toscanas hjĂ€rta – En Resa Med Fart, Smak Och Historia

FrĂ„n Sienas medeltida torg till Chiantis böljande vingĂ„rdar. Under fyra dagar rullade nĂ„gra av vĂ€rldens mest eftertraktade superbilar genom Toscanas landskap – i en hyllning till italiensk kultur, hantverk och körglĂ€dje. VĂ€lkommen till Esperienza Giro Toscana 2025. De gyllene kullarna i Toscana badar i morgonljus. En V12-motor vrĂ„lar till, dess eko studsar mellan cypresserna som vaktar vĂ€garna mot Siena. En efter en vĂ€cks de – en symfoni av Revuelto, Temerario och Urus SE – bilar som representerar toppen av Lamborghinis moderna era. Men detta Ă€r ingen vanlig körning. Det Ă€r Esperienza Giro Toscana 2025, ett exklusivt evenemang dĂ€r Lamborghini bjuder…
States of Endurance – McLarens Resa Genom Amerika Som Firar 30 År Av Le Mans Segern

States of Endurance – McLarens Resa Genom Amerika Som Firar 30 År Av Le Mans Segern

Tre superbilar. Åtta delstater. NĂ€stan 400 mil asfalt. En resa som hyllar den obĂ€ndiga viljan att aldrig ge upp – trettio Ă„r efter McLarens oförglömliga triumf pĂ„ Le Mans 1995. FrĂ„n havsdimman vid Monterey till solglittret i Miami Beach drev tre McLaren-superbilar genom hjĂ€rtat av Amerika. “States of Endurance” – en roadtrip lika mycket sjĂ€lslig som mekanisk – blev McLarens sĂ€tt att hedra tre decennier av segrar, svett och stĂ„lsatt racing-DNA. Bakom ratten satt McLarens egna racerförare Paul Rees, Jack Barlow och Oliver Webb, som under 3 867 miles förde arvet frĂ„n Le Mans ut pĂ„ öppen vĂ€g. Deras följeslagare:…
Motorextra Nominerad Till Ӂrets Media” PĂ„ Greenlight Galan 2025 – En Hyllning Till Svensk Bilkultur I Sin Mest Glamorösa Form

Motorextra Nominerad Till Ӂrets Media” PĂ„ Greenlight Galan 2025 – En Hyllning Till Svensk Bilkultur I Sin Mest Glamorösa Form

Den 15 november glittrar den svenska motorvĂ€rldens mest prestigefyllda evenemang – Greenlight Galan 2025. Den Ă„rliga festen, arrangerad av Greenlight Magazine, samlar landets mest passionerade bilbyggare, kreatörer, fotografer och företag för att hylla Ă„rets prestationer inom bilkulturen. I Ă„r stĂ„r Motorextra (www.motorextra.se) stolt bland de fyra nominerade till den Ă€rofyllda titeln Ӂrets Media” – en utmĂ€rkelse som speglar drivkraft, passion och journalistisk kvalitet i den svenska motorbranschen. ”Det Ă€r en otrolig Ă€ra att fĂ„ bli nominerade till Årets Media. Greenlight Magazine har i mĂ„nga Ă„r varit Sveriges motorentusiasters guldgruva – en institution inom bilkulturen – och att fĂ„ stĂ„ sida…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection - En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection - En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Text & intervju: Edvard Emanuelsson, Motorextra i samarbete med Magnus Bengtsson & Bengtsson Bil Premium Selection En tidlös kraft bland eldrivna nyheter I en tid dĂ„ eldrivna prestandamodeller dominerar rubrikerna stĂ„r en annan sorts kraft redo att pĂ„minna oss om vad Ă€kta AMG-magi egentligen handlar om. Hos Bengtsson Bil Premium Selection i Stockholm finns nĂ€mligen ett stycke tysk ingenjörskonst som mĂ„nga i bilsamlarkretsar anser vara en framtida klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG frĂ„n den första generationen C208 CoupĂ©. Jag trĂ€ffar Magnus Bengtsson, grundare av Bengtsson Bil Premium Selection och med lĂ„ng erfarenhet inom bilbranschen, för att prata om vad…
Lamborghini Tar Havet Med Storm – VĂ€rldspremiĂ€r För Tecnomar 101FT

Lamborghini Tar Havet Med Storm – VĂ€rldspremiĂ€r För Tecnomar 101FT

Monaco Yacht Show, 23 september 2025. Solen speglar sig i Medelhavets klara vatten nĂ€r blickarna riktas mot en ny ikon. Vid sidan av de mest prestigefyllda superyachterna i vĂ€rlden kliver Automobili Lamborghini och The Italian Sea Group fram och avslöjar sitt senaste mĂ€sterverk: Tecnomar for Lamborghini 101FT. Det Ă€r inte bara en yacht. Det Ă€r Lamborghini-DNA förvandlat till en nautisk upplevelse – en hyperbĂ„t som tar Sant’Agata Bolognese ut pĂ„ havet. FrĂ„n land till hav – italiensk excellens i ny form Samarbetet mellan de tvĂ„ företagen började 2020 med Tecnomar for Lamborghini 63, en hyllning till Ă„ret dĂ„ Lamborghini grundades.…
Ferrari Amalfi – Nya Tidlösa Flaggskeppet Glider LĂ€ngs Kusten Som BĂ€r Dess Namn

Ferrari Amalfi – Nya Tidlösa Flaggskeppet Glider LĂ€ngs Kusten Som BĂ€r Dess Namn

Amalfikusten, Italien. Solen sĂ€nker sig över Tyrrenska havet. Ljusets sista gyllene strĂ„lar speglas i det kristallblĂ„ vattnet, medan klipporna kastar lĂ„nga skuggor över de smala serpentinvĂ€garna. HĂ€r, dĂ€r naturens skönhet möter mĂ€nsklig ingenjörskonst, gör Ferraris nya flaggskepp sin debut: Ferrari Amalfi. Med sin silkeslena silhuett och sitt karakteristiska rosso-lack skimrande mot det glittrande havet, kĂ€nns bilen nĂ€stan som en naturlig del av landskapet. Att se en Amalfi slingra sig genom kustens böljande kurvor Ă€r som att bevittna en dans – lĂ€tt, elegant och samtidigt laddad med kraft. Ren körglĂ€dje Föraren behöver inte mer Ă€n nĂ„gra ögonblick för att förstĂ„ vad…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card