
När Concours d’Elegance rullar ut sin årliga parad av bilhistoria den 18 augusti 2024, kommer ett särskilt fordon från 1984 att väcka uppmärksamhet: Honda HP-X Concept. Denna ikoniska konceptbil, skapad i samarbete med det legendariska italienska designhuset Pininfarina, är ett lysande exempel på visionär ingenjörskonst och futuristisk design.

Återkomsten av en legend
Efter en omfattande restaurering i Pininfarinas verkstad i Italien, kommer HP-X Concept att visas upp i klassen ”Wedge-Shaped Concept Cars and Prototypes”. Detta markerar första gången på över 50 år som ett japanskt fordon deltar i den prestigefyllda Pebble Beach Concours d’Elegance. Den 40 år gamla konceptbilen, som ursprungligen debuterade på Turin Motor Show 1984, var en tidig indikation på Hondas ambition att lansera en mittmotoriserad supersportbil.

”Honda HP-X Concept var stjärnan på Turin Auto Show 1984 och visade upp ingenjörskonst och banbrytande design som fortsätter att inspirera bilindustrin idag,” säger Dave Marek, designchef för Acura och hedersdomare på Concours d’Elegance.

Design och teknologi i framkant
HP-X Concept är en visuell hyllning till sin tid, med sin dramatiska kilform och cockpit inspirerad av stridsflygplan. Den saknar traditionella dörrar och har i stället en avtagbar Perspex-kupol som liknar en jetkabins. Bilen använder avancerad aerodynamik, inklusive ”ground effects”, och har en mittmonterad 2,0-liters V6-motor med dubbla överliggande kamaxlar och 24 ventiler, baserad på Hondas F2-racingmotor.

Bakom kupolen sträcker sig en färg som inte bara förbättrar bilens aerodynamiska linjer utan även fungerar som en förarlägesstyrd luftbroms. Dessutom använde HP-X material som kolfiber, Kevlar och bikakestrukturer för att minimera vikten och maximera prestandan.

Banbrytande förarhjälpmedel
Interiören i HP-X var ett experiment i komfort, ergonomi och funktion. Honda utvecklade ett avancerat “Electronic Drive Support System”, som erbjöd funktioner som realtids telemetri, GPS och väglagsvarningar via ett “specialsonar” – teknik som idag är standard men som då var revolutionerande.

”HP-X är ett utmärkt exempel på Pininfarinas förmåga att skapa innovativa konceptbilar som sätter framtida trender,” säger Felix Kilbertus, Pininfarinas chefsdesigner. ”Detta samarbete mellan Honda och Pininfarina kombinerade det bästa från två världar och lade grunden för den förstående NSX.”

Från koncept till verklighet
HP-X Concept blev aldrig en produktionsbil, men dess inflytande är odiskutabelt. Den fungerade som en testbädd för banbrytande teknologi och design som senare skulle definiera Hondas och Acuras mittmotoriserade tvåsitsiga NSX. Med en längd på 4,16 meter, en bredd på 1,78 meter och en höjd på endast 1,11 meter är HP-X ett kompakt konstverk.
När Honda HP-X Concept visas upp på Pebble Beach i sommar är det mer än bara en hyllning till det förflutna. Det är en påminnelse om vad som är möjligt när teknik, design och vision smälter samman. Detta är bilhistoria – och en blick in i framtiden.
Vintagefeber med Peder
Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!
www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064
