Vintagefeber med Peder – Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster – Ett Öppet fönster till GT1-erans Förlorade Storhet

22 kilometer. Det är allt. Den här Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster har knappt lämnat stillheten sedan den föddes ur ett av motorsportens mest intensiva kapitel. Och av de sex som någonsin tillverkades – är detta ett orört mästerverk. Ett tidskapsel från racingens guldålder.

När banracing blev gatlagligt

1990-talet var en tid då motorsportens giganter slogs med full kraft i FIA GT Championship. För att få tävla med GT1-bilar krävdes homologering – att tillverka minst 25 gatlegala versioner.

Mercedes-Benz svarade inte bara upp till kraven – de överträffade dem.

Det resulterade i något nästintill otänkbart: CLK-GTR, en racerbil född för att dominera, förklädd i ett (minimalt) gatvänligt format. Totalt byggdes 20 coupéer – och endast 6 roadsters. Den här, chassinummer WDB2973971Y000035, är en av dem. Ett av sex unika konstverk.

Ett öppet rovdjur

Roadstern introducerades efter att coupén redan skrivit in sig i historieböckerna. Med sitt öppna tak erbjöd den en ännu råare och mer sinnesvidgande körupplevelse. Under den aerodynamiska karossen ruvar en 6,0-liters V12 med 612 hästkrafter, kopplad till en sexväxlad sekventiell manuell växellåda.

0 till 100 km/h går på drygt 3 sekunder, toppfarten landar på svindlande 335 km/h. Men siffrorna berättar bara halva historien – känslan av att sitta i ett öppet GT1-monster, med vinden rivande över hjälmen och V12:an skrikande bakom ryggen, är något som få någonsin får uppleva.

Designen – form och funktion i symbios

Formgiven av Gerhard Ungar med fokus på banprestanda snarare än boulevardposering. Ändå är den silverfärgade siluetten med sitt karaktäristiska luftintag, breda hjulhus och tävlingsinspirerade proportioner omöjlig att förbise.

Invändigt möts man av en stramt svart interiör, där funktion går före flärd. Men just i det kompromisslösa finns CLK-GTR:s sanna lyx: känslan av att befinna sig i ett kapitel av racinghistorien, med ratten i handen.

Racingens arv – från triumf till tragedi

CLK-GTR var en omedelbar succé på banan. Under sin debut i 1997 års FIA GT Championship dominerade Mercedes-AMG totalt. Bilen utvecklades på blott 128 dagar – men levererade ett mästerskap redan första året. 1998 upprepades triumfen.

Men så kom skiftet. FIA lade ned GT1-klassen efter 1998. Mercedes utvecklade då CLR, en vidareutveckling av CLK-GTR för Le Mans 1999. Men där gick det snett – bokstavligen. CLR lyfte från banan vid hög hastighet och flög, i flera fall, spektakulärt av banan. Mercedes drog sig ur Le Mans. Men CLK-GTR levde kvar – som en symbol för både seger och gränslös ambition.

Ett samlarobjekt utan motstycke

Detta exemplar – med endast 22 kilometer på mätaren – har levt sitt liv i en privat samling i Saudiarabien. Det är praktiskt taget orörd. Ingen patina. Inga kompromisser. Bara ren, oförvanskad ingenjörskonst från en tid då motorsporten vågade drömma stort.

Och det är just det som gör denna bil så betydelsefull. Den är inte bara en av sex. Den är ett kulturellt dokument över GT1-erans storhet, över Mercedes-AMG:s orubbliga ingenjörskonst, och över en tid då bilar fortfarande byggdes för att vinna – inte bara sälja.


Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster är inte bara ett fordon. Den är en påminnelse om racingens obändiga vilja att tänja gränser – och om vad som händer när man för en gångs skull, utan kompromiss, låter banan bli väg.

Vintagefeber med Peder

Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!

www.bransleupproret.org

www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

När sommaren når sin kulmen i augusti förvandlas Mittsverigebanan till Sveriges motorhjärta. Två festivaler från Motorkultur – MittSverige Motorfest den 23 augusti och MidSweden Festival den 26–27 Juli – slår ihop sina krafter för att fira banan och allt som rullar, ryter och rusar. Med Skandinaviska Mästerskapet i Långloppsracing – STEC, det unika publikvänliga konceptet ”Se, Röra & Köra”, samt ett helt lagligt och uppskattat 201-meters Streetrace, väntar en helg där hjärtat slår i takt med motorljudet. En festival – eller två – Motorkultur för hela motorfamiljen I hjärtat av Norrland ligger Mittsverigebanan, ett paradis för fartälskare, entusiastägare och motorburna…
"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

Under tre gnistrande sommardagar i slutet av juni förvandlades Norrvikens Trädgårdar till en nordisk motoroas. The Aurora 2025 – Skandinaviens främsta bil- och livsstilsevenemang – slog åter upp portarna i Båstad med ett program som överträffade alla förväntningar. Med ikoniska BMW Art Cars, hyperbilar från Koenigsegg och ett Concours som fick samlare från hela världen att andas tungt, blev det klart: The Aurora är här för att stanna – och dominera. BMW:s rullande konstverk firade 50 år Huvudpartnern BMW Group satte tonen med fyra av sina mest legendariska Art Cars. Från Alexander Calders färgsprakande 3.0 CSL till Andy Warhols expressiva…
Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

När Mercedes-AMG lyfter på täcket för sitt senaste koncept – AMG GT XX – är det inte bara ännu en sportbil som ser dagens ljus. Det är ett manifest. En blick in i framtiden där rå kraft, banbrytande teknik och emotionell design smälter samman i ett kraftpaket som vågar tänja på gränserna. Revolution på fyra hjul Konceptnamnet GT XX antyder något radikalt. Här handlar det inte om en traditionell evolution av AMG GT-serien, utan snarare om en total omdefiniering av vad en prestandabil från Affalterbach kan vara. AMG GT XX är byggd kring ett revolutionerande hybridkoncept där en högvarvig förbränningsmotor…
Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Motorsportvärlden står inför en spännande nystart i Norden. Med premiär den 13 september 2025 på ikoniska Gotland Ring introduceras ett helt nytt tävlingsformat: Nordic Racing Championship (NRC) – en banbrytande kombination av Endurance och Time Attack samma dag, på samma bana. Och detta är inte bara ett nytt evenemang. Det är ett nytänkande initiativ som kan förändra framtiden för nordisk banracing. Två discipliner – ett format Endurance och Time Attack har länge existerat parallellt, med olika publik, regelverk och upplägg. NRC suddar nu ut dessa gränser genom att kombinera uthållighetsloppets strategi med tidjaktsformatets intensitet – allt inom ett och samma…
Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Det började med en häst.1976 red Jesko von Koenigsegg sitt sista kapplöpningslopp – på en häst vid namn Sadair’s Spear. Nästan fem decennier senare återuppstår det namnet, denna gång inte på en galoppbana, utan som ett högljutt ekande spjut genom bilvärldens mest krävande kurvor. Möt Koenigsegg Sadair’s Spear – en banfokuserad, gatlegal hypermaskin som på nytt förflyttar gränserna för prestanda, ingenjörskonst och design. Med endast 30 exemplar, samtliga sålda innan modellen ens visats offentligt, är detta en av de mest eftertraktade Koenigsegg-modellerna någonsin. Och kanske den mest extrema. Ett namn med nerv För Christian von Koenigsegg är bilar mer än…
Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Hösten år 2000. Paris Auto Show. Bland världens största tillverkare och mest hajpade nyheter står en okänd uppstickare från Sverige – med kolfiberkaross, extrema prestandasiffror och ett namn som knappt någon kan uttala: Koenigsegg CC8S. Det var här, i ljuset från bilvärldens mest prestigefyllda scen, som en vision tog fysisk form. Ett resultat av åtta års kompromisslöst utvecklingsarbete, fött ur Christian von Koenigseggs orubbliga idé om att bygga den ultimata supersportbilen – från grunden, på svensk mark. Och vilken entré det blev. CC8S, Koenigseggs allra första produktionsmodell, var mer än bara ett imponerande tekniskt mästerverk. Den blev en våg av…
Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

I Koenigseggs värld är varje bil en ingenjörskonst i världsklass – men också ett djupt personligt uttryck. Ett bevis på detta är det perfekta paret som nu rullar ut från Ängelholm: två Jeskos, lika i själ men unika i karaktär. Båda bilarna, en Jesko Attack och en Jesko Absolut, bär samma skimrande, specialbeställda metallicgröna lack – framtagen specifikt för den här exklusiva duon. Men där slutar likheterna. Med minutiöst valda detaljer, emblem och skräddarsydda specifikationer har Koenigsegg – i nära samarbete med ägaren – förvandlat drömmen om tvillingbilar till ett rullande konstverk i två akter. Den första, Jesko Attack, levererades…
Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

När Praga – en anrik tjeckisk tillverkare med över 115 års ingenjörsarv – bestämmer sig för att bygga sin första hyperbil för både väg och bana, då vet man att något extraordinärt är på gång. Resultatet? Bohema. En racerfödd skepnad med vägregistrering. En extremt lätt, makalöst vass och kompromisslös maskin – skapad för dem som andas racing. Vikten av lätthet – 982 kg ren förförelse Med en totalvikt på blott 982 kilo och en effekt på 700 hästkrafter blir kraft-vikt-förhållandet hisnande 1,40 kg/hk – bättre än det flesta Le Mans-prototyper och betydligt lättare än konkurrenterna i hyperbilsklassen. Men Bohema handlar…
Från Le Mans till Alperna – Porsche Firar 77 År av Gemenskap på FAT Mankei

Från Le Mans till Alperna – Porsche Firar 77 År av Gemenskap på FAT Mankei

Grossglockner, Österrike – 20–21 juni 2025:I hjärtat av Alperna, på en av Europas mest legendariska alpina vägar, möttes bilkultur och historia i en unik hyllning till allt som Porsche står för. Under två magiska dagar förvandlades FAT Mankei till en levande tidskapsel – där banbrytande teknik, ikoniska modeller och passionerade entusiaster möttes under klarblå himmel. Sedan invigningen i maj 2023 har FAT Mankei blivit ett av Europas heligaste pilgrimsmål för motorälskare. Nu, två år senare, firade grundaren Ferdinand Porsche – sonson till Ferry Porsche och arvtagare till ett av bilvärldens mest respekterade namn – ett nytt kapitel: Porsche-communityns öppning av…
Full Gass Og Folkefest: Våler Motorshow Har Premiere Siste Helgen i August

Full Gass Og Folkefest: Våler Motorshow Har Premiere Siste Helgen i August

Sett et stort kryss i kalenderen – for siste helgen i august våkner Vålerbanen til live med lukten av svidd gummi, brølende motorer og et publikumsvennlig program som garantert vil få hjertet til å slå raskere hos enhver motorentusiast. Nå er det klart for premieren på Våler Motorshow – en ny, rå motorfest som kombinerer motorsport, motorkultur og action for hele familien. Dette er ikke bare et vanlig bil- og MC-treff – det er en motorfestival med alt du kan ønske deg. Fra intense konkurranser til messeområde, fra banekjøring for publikum til e-sport – Våler Motorshow blir en helg full…
BMW M3 CS Touring – Kraftpaketet med Plats för Hela Familjen

BMW M3 CS Touring – Kraftpaketet med Plats för Hela Familjen

Välkommen till en ny dimension av prestanda, nytta och kompromisslös körglädje. BMW har släppt lös sin kanske mest mångsidiga M-bil någonsin – den första M3 CS Touring i historien. Den är rå, den är exakt, och den är byggd för att sudda ut gränsen mellan vardagsbil och banmaskin. 550 hästkrafter. Fyra dörrar. Full lastkapacitet. Inga ursäkter. Under motorhuven vilar ett tekniskt mästerverk – en 3,0-liters rak sexa med dubbelturbo och motorsport-DNA. Med en effekt på 550 hk och 650 Nm i vridmoment katapulteras du från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder. Och om du har tillräckligt med mod –…
Lotus Emira 2026: Brittisk Precision, Dubbel Personlighet – V6 SE och Turbo i Ny Tappning

Lotus Emira 2026: Brittisk Precision, Dubbel Personlighet – V6 SE och Turbo i Ny Tappning

Lotus går in i 2026 med en uppdaterad Emira-lineup som kombinerar klassiskt förarengagemang med modern teknik och komfort. Två nya versioner, Emira V6 SE och Emira Turbo, tar plats i rampljuset – handbyggda i Hethel och fintrimmade för en generation som vill ha mer än bara prestanda. Ett arv i förvandling Emira har redan cementerat sin plats som en av de mest attraktiva mittmotorbilarna i premiumsegmentet – en perfekt bro mellan Lotus klassiska förardynamik och märkets framtid. I modellåret 2026 lyfter Lotus ribban ytterligare med två nya versioner: Emira V6 SE, en mer fokuserad och förfinad sexcylindrig dröm för entusiaster,…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)