STCC 2025 tar Timeout – Hela Serien läggs på Hyllan tills 2026…

Svensk motorsport fick nyligen beskedet att STCC 2025 sätts på paus, med fokus och resurser som istället riktas mot en starkare återkomst under 2026. Beslutet, som fattats i samarbete med teamen och Svensk Bilsport, grundar sig i tidsbrist för att säkra en ny promotor och osäkerhet kring de rådande ekonomiska förutsättningarna i världen. Det här innebär att 2025 blir ett mellanår för Sveriges främsta banracingmästerskap, men arrangörerna ser med optimism mot framtiden.

– Arbetet med att skapa en hållbar och framgångsrik plattform för STCC fortsätter tillsammans med partners, team, arrangörer och Svensk Bilsport. Vi ser med tillförsikt på de möjligheter som finns för att återetablera mästerskapet i en stark och stabil form inför 2026, säger Micke Bern, vd för SNB Group, ägare av varumärket STCC.

Vägen framåt – En hållbar framtid för STCC

Även om det inte blir något officiellt STCC-mästerskap under 2025 har arbetet redan börjat för att återuppbygga ett ännu starkare mästerskap. STCC:s mål är att skapa en långsiktig och hållbar tävlingsplattform som kan stå emot de utmaningar som motorsporten står inför – både ekonomiska och organisatoriska. Genom samarbete med Svensk Bilsport, partners och team, hoppas arrangörerna att kunna säkra en ny promotor och ett stabilt upplägg för framtiden.

Anna Nordkvist, vd för Svensk Bilsports bolag, bekräftar vikten av att sätta en långsiktig strategi.
– Vi har undersökt förutsättningarna för STCC 2025, men insett att det inte finns tillräckligt med tid för att genomföra ett mästerskap av den kaliber som ett Racing-SM förtjänar. Därav tar vi sikte på att mästerskapet ska komma tillbaka starkare 2026. Vi behöver sätta en strategi och en plan framöver, likt det vi gjort med Rally-SM.

Stödet från racingvärlden

Bland förarna råder blandade känslor kring beskedet, men de flesta förstår att det är en nödvändig paus för att säkra ett bättre och mer hållbart mästerskap framöver. Tobias Brink, förare och delägare av Brink Motorsport, delar sina tankar:
– Den racing vi bjöd på under 2024 var en av de bästa vi sett på länge. Tiden blev dock för knapp för att få till ett starkt mästerskap med en ny promotor inför 2025. Oavsett så är vi övertygade om att detta är rätt väg att gå och ser fram emot STCC 2026.

Det är tydligt att både arrangörer och deltagare siktar mot en framtid där STCC kan återkomma starkare än någonsin. Fokus ligger nu på att säkra alla bitar som behövs för att mästerskapet ska kunna blomstra igen.

Vad händer med 2025?

Även om själva STCC-mästerskapet ställs in för 2025, kommer de flesta av de planerade tävlingarna ändå att genomföras. Det är endast Göteborgstävlingen som ställs in helt. Övriga event – Gelleråsloppet på Gelleråsen Arena, Airport Race på Ljungbyheds Motorbana, Newsracet på Ring Knutstorp och Grande Finale på Mantorp Park – kommer att hållas som planerat, med deltagande från andra racingklasser. Detta ger både förare och publik möjlighet att ändå få en dos av banracing under året, även om STCC som mästerskap pausar.

Elektrifiering och framtidens racing

STCC har sedan sin elektrifiering 2024 befunnit sig i en ny era av racing, där elektriska tävlingsbilar på närmare 550 hästkrafter har satt en ny standard. Dessa kraftfulla bilar, de mest potenta i STCC:s historia, har bidragit till att höja spänningsnivån och göra mästerskapet ännu mer actionfyllt. Även om tävlingarna tar en paus 2025, förväntas denna elektrifierade framtid bli en stor del av satsningen inför 2026, då hållbarhet och innovation kommer att vara centrala byggstenar.

– Vi vill uttrycka vår tacksamhet till team, partners och supportrar för deras fortsatta engagemang och ser fram emot att kunna dela mer information om framtiden för STCC under årets gång, tillägger Micke Bern.

Ett ögonblick av reflektion

STCC:s beslut att pausa 2025 ger motorsportvärlden tid att reflektera och samla kraft inför kommande utmaningar och möjligheter. Det ger också arrangörerna tid att bygga en solid grund för framtida mästerskap, där både sportens arv och dess moderna teknologiska utveckling kan samexistera.

Med fortsatt stöd från racingvärlden, partners och supportrar ser framtiden ljus ut för STCC, och förväntningarna inför 2026 är höga. Det är tydligt att pausen inte handlar om ett steg bakåt, utan snarare ett steg åt sidan för att ge mästerskapet möjlighet att återkomma starkare än någonsin. Racing-Sverige har all anledning att vara spänd på vad som väntar runt hörnet när STCC gör sitt stora återtåg.

www.stcc.se

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
🔌 Verge Motorcycles gör USA-debut – Startar i Kalifornien med Framtidens Elhojar

🔌 Verge Motorcycles gör USA-debut – Startar i Kalifornien med Framtidens Elhojar

📍 Los Angeles/San Jose – juni 2024✍️ Text: [Ditt namn] 🚀 Framtidens motorcykelupplevelse har landat i USA Med futuristisk design, revolutionerande teknik och ett unikt in-wheel-drivsystem tar Verge Motorcycles nu klivet in på USA-marknaden. Den europeiska elhojstillverkaren öppnar sina första amerikanska flagship-butiker i hjärtat av Kalifornien – Westfield Century City i Los Angeles (1 juni) och Westfield Valley Fair i San Jose (6 juni). Det är inte bara butikspremiärer – det är ett strategiskt startskott för att förändra motorcykelvärlden i grunden. 🧠 Blankenships vision – från Apple och Tesla till Verge Bakom Verge Motorcycles satsning står ingen mindre än George…
Ferrari Monza SP1 & SP2 – Ren passion, Utan Filter

Ferrari Monza SP1 & SP2 – Ren passion, Utan Filter

Med Monza SP1 och SP2 återvänder Ferrari till rötterna – barchettan är tillbaka. En hyllning till märkets gyllene era kombinerad med dagens mest avancerade teknik. Tvåsitsigt eller ensitsigt? Oavsett vilket: dessa är inte bilar. De är konstverk för vägen. Ferrari Icona: Ett nytt kapitel i Maranellos historia Ferrari Monza SP1 och SP2 är mer än hyperbilar – de är berättelser på hjul. Som de första modellerna i Ferraris nyskapade Icona-serie hyllar de några av märkets mest mytomspunna bilar från 1950-talets sportvagnsracing. SP1, ensitsig och kompromisslös. SP2, tvåsitsig men lika radikal. Båda är barchettor – en karosstyp som en gång definierade…
Elektrisk extas i Monaco – Rimac Nevera R stjäl Showen under Grand Prix-helgen!

Elektrisk extas i Monaco – Rimac Nevera R stjäl Showen under Grand Prix-helgen!

Mitt bland Formel 1-motorernas dån, miljonbåtar och filmstjärnor lanserar Rimac sin mest kompromisslösa hyperbil hittills: Nevera R. Under Monacos mest exklusiva helg står framtiden för prestanda på elben – bokstavligen – parkerad mitt i glansen. Kronjuvelen på klippan Medan världens snabbaste förare svänger sig genom de ikoniska kurvorna i Monte Carlo – en bana oförändrad sedan 1950 – stod en annan sorts kraftuttryck och tog plats. På terrassen till anrika Fairmont Hotel, där hårnålskurvan slingrar sig nedanför som ett ormbo av racinghistoria, gjorde Rimac Nevera R sitt högtidliga inträde. En bil som accelererar som en Formel 1-bil, men utan att…
GT2 Stradale tar Täten – Maseratis Mästarkurs Återvänder med Full Kraft

GT2 Stradale tar Täten – Maseratis Mästarkurs Återvänder med Full Kraft

Modena 2025: Master Maserati Driving Experience firar 26 år med adrenalinstinna upplevelser och världspremiär för GT2 Stradale på bana. När körglädje möter ingenjörskonst I hjärtat av Modena, staden där Maserati en gång föddes och än idag bygger sina drömmar av kolfiber och passion, återvänder nu Master Maserati Driving Experience – i år med ett nytt ess i rockärmen: GT2 Stradale, den mest kraftfulla gatlegala Maseratin någonsin med förbränningsmotor. En förarupplevelse för alla nivåer Maserati öppnar dörren för både nybörjare och rutinerade förare. Halvdagsprogrammen passar perfekt för den som är nyfiken på Maseratis värld – med grundläggande körteknik, övningar och guidad…
West Coast Cash Grab No Prep – När Sveriges Streetracekultur gör Succé i Laglig Form!

West Coast Cash Grab No Prep – När Sveriges Streetracekultur gör Succé i Laglig Form!

Vårgårda Flygfält, 10 maj – I ett moln av däckrök, motorvrål och adrenalin samlades Sveriges streetrace-elit för ett unikt event där det förbjudna fick en laglig scen. West Coast Cash Grab No Prep blev en dundrande succé, och visade att den äkta motorkulturen lever starkare än någonsin – men nu med säkerhet, struktur och publikens jubel i centrum. Lagligt streetrace – en ny era Streetrace har i decennier varit en subkultur som levt i skymundan. Mörka industrigator, hemliga samlingsplatser och rykten om snabba bilar med häpnadsväckande effekt har präglat bilden. Men i Vårgårda den 10 maj togs ett avgörande steg…
Porsche 911 Spirit 70 – En Tidsmaskin med Puls från Framtiden

Porsche 911 Spirit 70 – En Tidsmaskin med Puls från Framtiden

Shanghai Auto Show, april 2025. Strålkastarljuset faller på ett mästerverk som inte bara blickar framåt – utan bakåt med samma självsäkerhet. Porsche presenterar 911 Spirit 70: en karismatisk hyllning till 1970- och 80-talets frihetskänsla och livsglädje, omsorgsfullt paketerad i en modern hybridcab med 541 hästkrafter och ett hjärta som slår för retrodesign. En Porsche som doftar vinyl och bensin – men spinner elektriskt När Porsche lyfter på skynket över 911 Spirit 70 i Shanghai är det med en ovanlig blandning av elegans och nostalgi. Detta är inte bara en bil, det är en rullande berättelse. En kapsel av designhistoria som…
Pininfarina Går in i Spelvärlden – Hyperbilar med 1900 Hästkrafter når Miljontals Spelare Globalt!

Pininfarina Går in i Spelvärlden – Hyperbilar med 1900 Hästkrafter når Miljontals Spelare Globalt!

– Battista och B95 nu tillgängliga i Roblox och Need for Speed – CAMBIANO, 7 maj 2025 – Den italienska lyxbilstillverkaren Automobili Pininfarina tar ett djärvt kliv in i den digitala framtiden. Med en lansering i några av världens mest populära bilspel, inklusive Roblox och Need for Speed: No Limits, ges nu miljontals spelare möjligheten att uppleva märkets elektrifierade hyperbilar – Battista och B95 – på ett sätt som tidigare varit förbehållet några få utvalda i verkligheten. Med över 1 900 hästkrafter, 0–100 km/h på 1,86 sekunder och en design skapad med kirurgisk precision, är Pininfarinas modeller inte bara teknologiska…
Lotus hyllar Racinglegendaren Jim Clark – Lanserar Exklusiva Emira Clark Edition, En Hyllning i 60 Exemplar – Inspirerad av det Mest Framgångsrika Året i Motorsportens Historia!

Lotus hyllar Racinglegendaren Jim Clark – Lanserar Exklusiva Emira Clark Edition, En Hyllning i 60 Exemplar – Inspirerad av det Mest Framgångsrika Året i Motorsportens Historia!

Miami, 2 maj 2025 – I samband med årets Formel 1 Grand Prix i Miami skriver Lotus ett nytt kapitel i märkets stolta racinghistoria. I samarbete med The Jim Clark Trust presenteras Lotus Emira Clark Edition – en exklusiv specialutgåva i endast 60 exemplar som hyllar en av världens mest legendariska förare genom tiderna: Jim Clark. Med sin debut på världsscenen i Florida bär modellen inte bara ett ikoniskt namn, utan även ett arv fyllt av segrar, innovation och enastående körskicklighet. 60 år efter Clarks historiska säsong 1965 – där han vann både Formel 1-VM och Indianapolis 500 – visar…
Dubbel Leverans i Världsklass – Två Bugatti Bolide, Inklusive Unika ‘Golden Era’ når Greenwich!

Dubbel Leverans i Världsklass – Två Bugatti Bolide, Inklusive Unika ‘Golden Era’ når Greenwich!

Det är en scen som får även de mest erfarna bilentusiaster att stanna upp i andakt: två Bugatti Bolide levereras samtidigt – och en av dem är inget mindre än det enastående unikatet Golden Era. I en värld där endast 40 exemplar av Bolide någonsin kommer att tillverkas, utgör denna syn ett ögonblick av ren automotive historia. Leveransen ägde rum hos Bugatti Greenwich och Miller Motorcars – och markerade inte bara ett kapitel av yttersta exklusivitet, utan även kulmen på Bugattis mest extrema ingenjörskonst hittills. Golden Era är ett så kallat Sur-Mesure-bygge – skräddarsytt till absolut perfektion för en kund…
Nivån över – Manthey Performance Kit för 911 GT3 RS hos Porsche Centre Langley

Nivån över – Manthey Performance Kit för 911 GT3 RS hos Porsche Centre Langley

Text: Motorextra International Redaktion | Foto: Porsche Centre Langley / Manthey Racing I en värld där prestanda är en religion och millisekunder avgör ödet, finns det ett namn som talar direkt till puristerna: Manthey. När Porsche Centre Langley – en officiell Manthey Authorized Dealer – nu erbjuder det eftertraktade Manthey Performance Kit till 911 GT3 RS, handlar det inte bara om tuning. Det handlar om att höja en redan kompromisslös maskin till ett nytt tillstånd av total dominans. När racerbana möter ingenjörskonst i sin renaste form GT3 RS är redan ett vapen skapat för banan. Men i Mantheys händer förvandlas…
Bränsle, Brutal Racing och Boksläpp – Tierp Arena Motorfest 2025 blev en Succé fylld av Adrenalin & Motorvrål!

Bränsle, Brutal Racing och Boksläpp – Tierp Arena Motorfest 2025 blev en Succé fylld av Adrenalin & Motorvrål!

Text: Motorextra Redaktion | Foto: Motorextra Tierp Arena, 24 maj 2025 – En dånande explosion av motorljud, jetvrål och råstyrka fyllde luften när Motorkultur bjöd in till en oförglömlig heldag på Sveriges mest högpresterande motoranläggning. Med Tierp Arena Motorfest bevisade arrangören att motorsport, underhållning och kultur kan mötas i ett explosivt paket för hela familjen – och för en hel nation. För första gången någonsin direktsändes hela evenemanget live på YouTube, vilket gjorde det möjligt för motorälskare från hela landet att följa dramatiken i realtid, oavsett var de befann sig. Samuel ifrån HP Tuning i Tierp hade med sig både…
Ferrari 296 Speciale – Ett nytt Kapitel i Maranellos Evolution av Körglädje!

Ferrari 296 Speciale – Ett nytt Kapitel i Maranellos Evolution av Körglädje!

En Revolution i Världen av Supersportbilar Ferrari 296 Speciale är inte bara en ny version av den redan revolutionerande 296 GTB, det är en hypermodern, teknologisk milstolpe som bär med sig Ferraris motorsportarv och visionen för framtidens supersportbil. Med sin kombination av en kraftfull V6-motor, avancerad hybridteknik och nya aerodynamiska lösningar har Ferrari lyckats skapa en bil som inte bara levererar hisnande prestanda – den omdefinierar hela begreppet körupplevelse. Ökad Effekt och Effektiv Värmehantering När Ferrari beslutade att pressa upp effekten till nya nivåer i 296 Speciale blev det självklart att värmehanteringen skulle behöva följa med i utvecklingen. Motorn och…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)