
Reportage: Sommarens bästa cabrioletdröm för humana pengar – Edvard från Motorextra möter för en intervju
Magnus Bengtsson ägare på Bengtsson Bil Premium Selection
Text: Edvard, Motorextra | Foto: Bengtsson Bil Premium Selection
”Det handlar inte bara om en bil – det handlar om en känsla. En familjevän. Den där
första ljumma kvällen i maj , när du fäller ner suffletten, lägger i
ettan och låter vinden bli din bästa vän.”
– Magnus Bengtsson, Bengtsson Bil Premium Selection

Jakten på den perfekta sommarbilen men till en human budget.
När familjerådet har talat och kraven staplats på hög – fyrsitsigt,
cabriolet, manuell låda, skinninredning, låg förbrukning, låga mil, full historik,
fräsch inredning och budget på max 125.000 kr – känns drömmen om en
sommarbil mer som en utopi än ett faktiskt möjligt köp.

Men så mötte vi Magnus Bengtsson, mannen bakom Bengtsson Bil Premium
Selection, som menar att just den bilen existerar. Att han har den och att den står redo
– fulltankad och nyservad – hos honom i Stockholm.
– ”Folk tror ofta att de måste kompromissa, men ibland dyker en bil upp
som bockar av varje krav på listan. Det här är en sådan bil,” säger
Magnus när vi möts bland andra unikt uppsökta och noggrant utvalda bilar som han har.
Svaret: Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor Cabriolet – 2002
Där står den. En silvermetallic Mercedes CLK 200 Kompressor från 2002
med endast 5 070 mil på mätaren. Aldrig hört lägre mätarställning. Fyrsitsig. Tygsufflett. Manuell
växellåda. Servad enligt bok från ny, väldokumenterad med alla besiktningar och – ja, inuti doftar den
fortfarande som ett Mercedes-showroom från tidigt 2000-tal.
– ”Det är nästan så man tror att den legat i malpåse,” ler Magnus. Unik är så utslitet begrepp men inte finns det många fler inte som rullat så lite och ser ut som ny inuti. Även motor och växellåda känns fantastiskt bra när man kör den.
Mercedes CLK i A208-karossen lanserades som den eleganta mellanvägen
mellan sport och komfort – byggd på C-klassens beprövade teknik men med
ett mycket mer stilfullt formspråk.

Med sin 2.0-liters kompressormatade motor på 163 hästkrafter kombinerar
den pigg körning (0–100 km/h på 9,9 sekunder) med en förbrukning som
ligger runt 8,5 liter per 100 km. Det är svårt att inte charmas av
kombinationen: tysk ingenjörskonst, klassisk design och en körkänsla som
bjuder in till aktiv sommarkörning – inte bara transport. Allt till ett pris man kan tror skulle vara det dubbla.
Körglädje och klassisk känsla
Det här är inte en bil för den som vill vara diskret. Den sticker inte
ut med vrål eller vassa linjer – utan med något ännu bättre: tidlös
elegans.
Interiört möts man av tvåfärgat läder, träinlägg i lönn,
Avantgarde-paketet då var det sportiga alternativet och med en manuell 6 växlad växellåda som direkt kopplar föraren
till vägen. Här är det du som kör – inte bilen som kör dig som alla dagens bilar gör.

– ”Jag älskar att den är manuell. Har själv sparat några bilar för framtiden. Det gör hela upplevelsen mer genuin,
mer bil. Modellåret 2002. Det är den sista modellen av CLK A208 – och många säger att det
är den bästa,” säger Magnus medan han öppnar dörren och låter solen lysa
in över den välbevarade interiören i dubbel färgat skinn som var extra då.
Så vad är haken? För det finns alltid en sådan. Och Magnus är inte den
som förskönar. Nej jag pratar alltid detaljer och levererar alltid mer än förväntat. Det gjorde jag 1990 och det gör jag idag 2025.
– ”Elcabben funkar, men precis när man startar uppfällningen kräver den
en lite lätt hand sen går den helt själv. När man cabbar upp går den helt själv. Det är ingen defekt, men en påminnelse om att bilen
är mekanik och ändå 23 år gammal.. Och nej, den har inga som helst rosttendenser, vilket är
vanligt för dessa modeller annars ,” säger han.

Det lilla som kan behöva göras – som AC-service – eller allafall fyllas på. Tycker den kyler dåligt. Men det ingår i köpet. ”Det är
en sån där sak jag bjuder på, för det ska kännas rätt från början,”
förklarar han.
En investering i frihet
För under 125.000 kronor får man alltså en Mercedes-Benz cabriolet med
låg förbrukning, dokumenterad historik, 5000 mil, manuell låda och
fyrsitsig komfort med finaste läderinredning. En sommarbilsdröm som går att använda året runt.
– ”Jag säger det ofta – köp din dröm, njut av investeringen. Det här är
inte bara ett köp, det är en upplevelse att äga. En klassiker som bara
kommer stiga i värde om du tar hand om den,” avslutar Magnus innan han
vrider om nyckeln och motorn startar till liv och förberedd att ta dej dit du vill. Där resan är målet.
Specifikation i korthet
Motor: 2.0 Kompressor, 163 hk
Växellåda: 6-växlad manuell
Drivning: Bakhjulsdrift
Mätarställning: 5 070 mil
Bränsleförbrukning: ca 8,5 l/100 km
Toppfart: 223 km/h
0–100 km/h: 9,9 sek
Utrustning: AC, läderklädsel, träinlägg, elstolar, farthållare, ESP,
ABS, full tank och fri hemleverans om så önskas.
Pris: Söker ni 4-sittsig cabriolet med extremt fina mil till en budget av 100-125 tkr så hittar ni inget bättre– kontakta Bengtsson Bil Premium Selection som än en gång letat upp ett unikt exemplar. Lite mer, lite bättre.
🛒 Till salu nu på: www.bengtssonbil.se
📍 Visning enligt överenskommelse – men vänta inte för länge. Den här
bilen hittar snart sin nästa lyckliga ägare. Blir det du.
www.facebook.com/bengtssonbil.se/
