Radiostyrd Racing tar Fart – STEC tar täten med RC i hela Sverige!

Från fullskaliga endurancebilar till fartfyllda miniatyrer – 2025 markerar ett nytt och oväntat kapitel för svensk bilsport. STEC, kända för sina långloppsmästerskap, kliver nu in i en värld i skala 1:5 och 1:8. Det handlar om radiostyrda bilar – och det handlar om passion, samarbete och en sport som växer lavinartat.

En gnista som tändes på motorfestivalerna

Hasse, en välkänd profil inom svensk bilsport med över 500 arrangemang bakom sig, minns exakt när intresset väcktes.

Vi stötte på radiostyrd bilsport på några av motorfestivalerna 2023–2024. Jag blev riktigt impad – de här bilarna är som riktiga racerbilar i miniformat, berättar han.

Modellerna som används i sporten – i skala 1:5 och 1:8 – är inga leksaker. De är avancerade, specialbyggda tävlingsmaskiner, inspirerade av riktiga banracingbilar från legendariska banor som Spa, Nürburgring och Mantorp Park. Skillnaden? Budgeten. Här kan fler leva ut sin racingdröm.

Från nyfikna åskådare till arrangörer

När STEC fick en förfrågan om att ta över Mittsvenska Onroad-serien, ett etablerat koncept inom radiostyrd bilsport, blev svaret snabbt ett rungande ”ja” från tävlingsgruppen.

Vi var öppna med att vi var nybörjare i RC-världen, säger Hasse med ett skratt. Men det finns så mycket passion i communityt – klubbar, banor och entusiaster har stöttat oss från dag ett.

En kontakt etablerades med Niklas Wahlström, ordförande för radiostyrd bilsport inom Svenska Bilsportförbundet. Dessutom aktiverades ett helt nätverk via sociala medier!

Samarbete i fokus

I RC-världen kallas denna klass ”Large Scale”. Tidigare fanns två separata serier: Sweden 1/5 GT, ett tvådagars-SM, samt Mittsvenska Onroad, som körs under en dag. STEC:s ambition blev att förena dessa krafter.

Efter möten och dialoger – bland annat under Elmia-mässan där satsningen presenterades live – blev samarbetet verklighet. Cupgeneralen Robban Larsson anslöt med positiv energi, och en gemensam tävlingskalender för 2025 tog form.

Tävlingsplatser och visioner för 2025

Tävlingsserien kommer att köras som både en & tvådagars tävling!

  • Trollhättan
  • Norrköping
  • Eskilstuna
  • Örebro

Sveriges främsta tidtagare, Per Gillberg, ansvarar för den viktiga tidtagningen – ytterligare ett tecken på att serien tas på fullaste allvar.

Men det stannar inte där. STEC lanserar också ett spännande förstapris: möjligheten att delta i STEC-finalen på Kinnekulle Ring – i fullskalig bilsport! En unik bro mellan miniatyrracing och verkliga banor.

Trollhättan RC Festival – en ny folkfest

En av höjdpunkterna under säsongen blir Trollhättan RC Festival den 9–10 augusti på SMK Trollhättans anläggning – ett initiativ som Hasse beskriver som ”ett sätt att bjuda in ännu fler till denna fascinerande sport.”

Jag har blivit otroligt varmt välkomnad i RC-familjen. Det finns så många kunniga eldsjälar, säger han och vill särskilt tacka, Martin Hedberg, David Andersson Fredrik Persson samt Bosse Hagberg, som alla spelar nyckelroller i svensk radiostyrd bilsport.

En sport för alla – bokstavligen

Radiostyrd bilsport är något unikt. Den förenar teknik, tävlingsnerv och gemenskap – och är samtidigt tillgänglig för alla åldrar. Tjejer och killar tävlar på lika villkor, och på varje deltävling kommer det att finnas en ambassadör på plats för att introducera nya intresserade till sporten.

Mer information om hur du själv kan börja tävla finns på stec.se/radiostyrd-bilsport.

STEC kommer hålla i Serien – STEC Radiostyrd Bilsport 1/5 Scale & 1/8 Large Scale med 1 Dagars!

Motorextra – stolt partner till STEC RC

Under säsongen kommer Motorextra.se vara officiell samarbetspartner till STEC Radiostyrd Bilsport. Vi kommer bevaka serien, rapportera från tävlingarna och instiftar dessutom ett nytt pris: ”Årets RC Gentleman” – en hyllning till sportsmanship och glädjen i gemenskap.


Från adrenalinet i fullskalig racing till precisionen i miniatyr – RC-sporten är här för att stanna. 2025 blir året då Sverige får ett nytt favoritbrum i motorsjälen.

www.stec.se

www.motorkultur.nu

www.motorfestivaler.se

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
"En legend återvänder: Maserati flyttar GranTurismo-produktionen tillbaka till Modena"

"En legend återvänder: Maserati flyttar GranTurismo-produktionen tillbaka till Modena"

Modena, hjärtat av Italiens legendariska Motor Valley, vibrerar återigen i takt med ljudet av Maseratis själ. På den historiska fabriken vid Viale Ciro Menotti – där Tridenten först smiddes – skriver Maserati nu ett nytt kapitel i sin 110-åriga berättelse. Från och med fjärde kvartalet 2025 återvänder två av märkets mest älskade modeller, GranTurismo och GranCabrio, hem till sin födelseplats. Det är mer än bara ett produktionsbesked – det är ett återvändande till rötterna, till passionen, och till den hantverksmässiga excellens som gjort Maserati till en ikon. Ett industriellt hjärta med racingpuls Viale Ciro Menotti-fabriken, med sina röda tegelväggar och…
Morgan Supersport – Brittisk Råstyrka i Kolfiberkostym

Morgan Supersport – Brittisk Råstyrka i Kolfiberkostym

Det finns sportbilar. Det finns supersportbilar. Och så finns det Morgan Supersport – ett rullande bevis på att tradition och innovation inte bara kan samexistera, utan samverka i ett dundrande crescendo av stil, teknik och känsla. I en värld där prestanda ofta definieras av digitala siffror och algoritmer, har Morgan återigen bevisat att äkta körglädje handlar om själen i maskinen. En återkomst med fart och elegans När Morgan Motor Company presenterade Supersport på hemmaplan i Malvern, väckte det eko över hela bilvärlden. Det anrika brittiska märket, känt för sina retrodoftande roadsters med trä i ramen och hjärta i karossen, kliver…
Lamborghini Temerario mot Ducati Panigale V4 i en Italiensk Duell på Imola!

Lamborghini Temerario mot Ducati Panigale V4 i en Italiensk Duell på Imola!

Sant’Agata Bolognese möter Borgo Panigale. Fyrhjuligt mot tvåhjuligt. Brinnande hybridkraft mot MotoGP-blod. På asfalten där motorsportshistoria skrivits i decennier – Imola – brakar två av Italiens mest potenta prestandamaskiner samman i en drömduell. Lamborghini Temerario, märkets första högvarviga V8-biturbo-hybrid, ställs öga mot öga med den senaste generationens Ducati Panigale V4 – en motorcykel som i både teknik och attityd hämtar sin själ från MotoGP. Det är ren prestandapoetik – och det slutar inte förrän mållinjen skärs med full gas. Temerario – en ny era med 10 000 varv/minut Lamborghini har valt att kalla sin senaste skapelse ”Temerario” – vilket betyder…
Elbil mot Elflyg – Taycan Turbo GT Duellerar mot Flygplanet Pipistrel Velis Electro i England!

Elbil mot Elflyg – Taycan Turbo GT Duellerar mot Flygplanet Pipistrel Velis Electro i England!

20 år senare. Samma män. Ny teknik.Den brittiska sydkusten ligger inbäddad i vårgrönt när två av bilvärldens mest ikoniska TV-profiler återigen gör upp i en fartfylld tävling – men denna gång med el som gemensam nämnare. Richard Hammond och James May, kända från Top Gear-eran, har dammat av ett av sina mest älskade tävlingsformat: bil mot flygplan. Men där det förut var fossila bränslen och jetmotorer, är det nu kilowattimmar och tyst acceleration som gäller. Välkommen till framtiden. Startskott: Henstridge Airfield – ett avsked till det förflutna Morgondimman lättar över Henstridge Airfield på gränsen mellan Somerset och Dorset. Här står…
En ny legend föds – De Tomaso P72 i Produktionsutförande!

En ny legend föds – De Tomaso P72 i Produktionsutförande!

När världen rusar mot digital minimalism, batteridrivna algoritmer och självkörande sterilitet, går De Tomaso i motsatt riktning. Och de gör det med en kraft som får motorvärlden att stanna upp – att andas. Det här är inte en bil. Det är ett manifest. Efter fem års väntan och förväntan är det nu officiellt: De Tomaso P72 är här i produktionsform. En vacker revolt mot samtidens opersonliga teknik. Endast 72 exemplar kommer att byggas, var och en individuellt beställd – och var och en lika mycket ett konstverk som ett fordon. Skönhet med syfte: design för känsla, inte klick Från det…
Göteborg Motorfestival 11 Maj – En Fullskalig Succé för Motorentusiaster med Konceptet - '' Se, Röra & Köra '' !

Göteborg Motorfestival 11 Maj – En Fullskalig Succé för Motorentusiaster med Konceptet - '' Se, Röra & Köra '' !

Göteborg Motorfestival vid Stora Holms Trafikövningsplats 11 Maj – 2025 Redan när morgonsolen glittrar över Hisingens asfaltskanter och ljudet av V8:or, elmotorer och glada barn skrattar studsar mellan träden, förstår man att något stort är på gång. Göteborg Motorfestival intar Stora Holms Trafikövningsplats – och levererar en dag som etsar sig fast i både gaspedaler och hjärtan. Det blev en show utan motstycke, en familjefest med puls, passion och pizza – och ett brinnande bevis på att motorlivet i Sverige är mer levande än någonsin. ”Se, Röra & Köra” – festivalens hjärta och nerv Göteborg Motorfestival är inte bara ett…
Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Söndagen den 11 maj bjöd på strålande solsken, svallande bilentusiasm och en sällsynt känsla av något verkligt unikt. Det var premiär för Classic & Dream Cars, signerat Bengtsson Bil Premium Selection, på anrika Åkeshofs Slott i västra Stockholm – och facit blev en formidabel succé. “Mer än 10 av 10 om man skulle sätta betyg”, konstaterade en av gästerna. Och det var svårt att säga emot. Motorextra var på plats och fick ett exklusivt samtal med hjärnorna bakom detta magnifika evenemang – Magnus Bengtsson, bilbranschens nestor med 37 års erfarenhet som VD, Sverigechef och försäljningsdirektör inom flera ledande bilmärken, och…
NIO ET9: Kinas Svar På S-Klassen och Teknikens Nya Tronföljare

NIO ET9: Kinas Svar På S-Klassen och Teknikens Nya Tronföljare

En ny standard föds inte – den konstrueras. När kinesiska NIO nyligen avtäckt sitt nya elektriska flaggskepp ET9, var det inte bara ännu en elbil som rullade ut på scenen – det var ett budskap. Ett tydligt, kraftfullt och teknologiskt förankrat budskap: Framtidens lyx och intelligens kommer inte längre bara från Tyskland. Med ET9 positionerar sig NIO som en utmanare till inte bara Mercedes S-klass, BMW 7-serie och Tesla Model S – utan till själva idén om vad en lyxsedan i den nya eran ska vara. Design: Tyst dominans ET9 är ingen bil som skriker efter uppmärksamhet. Den viskar auktoritet…
Från EP9 TILL ET9: Nio och den Elektriska Revolutionen

Från EP9 TILL ET9: Nio och den Elektriska Revolutionen

8 år. En varvtid. En revolution. Den 12 maj 2017 chockades bilvärlden av något som få såg komma: en elbil – inte från Tyskland, Italien eller USA – utan från det då unga kinesiska märket NIO, satte ett nytt varvrekord på legendariska Nürburgring Nordschleife. Med tiden 6:45.900 skrev NIO EP9 in sig i historieböckerna och visade att eldrivna superbilar inte bara var framtid – de var nu. Det var då. Men det var bara början. EP9 – det elektriska manifestet NIO EP9 var inte bara snabb. Den var ett elektriskt manifest – ett bevis på att elbilar kunde vara brutalt…
Husqvarna Vitpilen 401: 373 Cylindrig Ren Körglädje!

Husqvarna Vitpilen 401: 373 Cylindrig Ren Körglädje!

Minimalism möter motoradrenalin – och resultatet är Vitpilen 401 I en värld där motorcyklar ofta ska vara större, bullrigare och mer extrema för varje modellår, går Husqvarna en helt annan väg. Med Vitpilen 401 – svenska för ”Vita Pilar” – har man skapat en hoj som inte skriker för att höras, utan viskar med självsäker tydlighet. Det är en motorcykel som lika gärna kunde stå på en designutställning i Köpenhamn som utanför ett kafé i Berlin. Men bakom det rena, avskalade formspråket döljer sig en sylvass prestanda som väcker liv i varje nervända. Skandinavisk design i två hjul Att kalla…
Koenigsegg och Saab – Kan Saab Återupplivas Genom Koenigsegg?

Koenigsegg och Saab – Kan Saab Återupplivas Genom Koenigsegg?

Christian Von Koeigsegg – Koenigsegg Christian von Koenigsegg har flera gånger kommenterat ämnet Saab och tanken på att Koenigsegg skulle kunna vara en del av Saabs framtid. Men även om drömmen om ett svenskt sportbilsimperium kittlar fantasin, är verkligheten mer komplex – och Christian har alltid varit ärligt realistisk i sina uttalanden. Det fanns faktiskt ett ögonblick i historien där Koenigsegg var nära att bli ny ägare till Saab. År 2009 deltog Koenigsegg Group – ett konsortium där Christian von Koenigsegg själv var involverad – i ett seriöst försök att köpa Saab Automobile från General Motors. Affären var långt gången,…
KOENIGSEGG CCXR Special Edition: En Återkomst i Manuell Form!

KOENIGSEGG CCXR Special Edition: En Återkomst i Manuell Form!

Ett av två – och nu ett av ett. Det är inte varje dag man får möjlighet att uppleva något så sällsynt, så förfinat och så omarbetat som detta: Koenigsegg CCXR Special Edition – ett av endast två exemplar i världen – har under vintern genomgått en närmast kirurgisk renässans hos Koenigseggs Legends Division i Ängelholm. Resultatet? En hypersportbil som trots sin historiska tyngd nu står mer levande, mer mekanisk och mer förarcentrerad än någonsin tidigare. Legends Division – där historia möter framtid I Koenigseggs innersta krets, bakom diskreta dörrar och bland världens mest passionerade ingenjörer, arbetar Legends Division –…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)