Mercedes Benz 230 Safari bland Klassikerna – En Mercedes-Benz du aldrig sett på Ica-parkeringen!

Motorextra möter Bengtsson Bil Premium Selection – för en exklusiv titt på något så ovanligt att det nästan inte borde finnas.

I ett hav av moderna leasingbilar, laddhybrider och elektrifierade SUV:ar står ett fordon som får bilentusiaster att tappa hakan. Vi befinner oss hos Bengtsson Bil Premium Selection, där en silvergrå skönhet från en annan tid har landat i sortimentet – Mercedes-Benz 230 Safari från 1967. En kombiversion du troligen aldrig hört talas om – och kanske aldrig kommer att se igen.

Vi möter Magnus Bengtsson, ägare till Bengtsson Bil Premium Selection, som med glöd i rösten berättar om ett av de mest exklusiva tillskotten i deras sortiment.

”Det här är inte bara en bil – det är ett stycke coachbuilt historia”

Motorextra: Magnus, vad är det som gör just den här bilen så speciell?

– För det första: Mercedes-Benz tillverkade aldrig kombiversioner av W110-serien själva. De lämnade det till specialiserade karosseribyggare som Binz och IMA. Det vi har här är ett av de ytterst få exemplar där en 230-motor – alltså sexcylindrig bensinare – har kombinerats med en Safari-kaross. Det är ovanligt internationellt. I Sverige? Det är möjligen en till kvar, men det är inget vi kunnat bekräfta.

”En överlevare i bokstavlig mening”

Denna Mercedes-Benz 230 Safari drivs av en 2,3-liters rak sexa (M180), med 105–120 hk och ett vridmoment på 178 Nm. Toppfarten är imponerande för sin tid – 175 km/h. Tjänstevikten på 1485 kg ger den en solid, trygg känsla på vägen. Drivningen sker på bakhjulen via en 4-växlad manuell låda, precis som det ska vara i en äkta bil från 60-talet.

Motorextra: Hur hittade ni den här?

– Den dök upp via kontakter i Sverige. Den har rullat sparsamt, och tidigare ägare har varit väl medvetna om vad de haft i sitt garage. Vi visste direkt att det var något vi bara måste ta in. Den bär patina, men är samtidigt i ett skick som gör den redo för både visning och helgturer.

”Kombin av en ingenjörsdröm och karosshantverk”

Det mest fascinerande är själva historien bakom Safari-modellerna. Dessa bilar byggdes inte på löpande band, utan togs om hand av externa coachbuilders som byggde om W110-sedaner till kombibilar – ett slags skräddarsydd förädling som idag är i princip utdöd.

Motorextra: Vad säger samlare och entusiaster när de ser den?

– Många vet inte att modellen ens existerat. De flesta känner till dieselversionerna, som var vanliga som tjänstebilar, men som nästan alla rostat bort. Just denna bensinare med sexcylindrig motor är något helt annat. Det är en Mercedes med praktisk kaross och en motor som faktiskt sjunger när du trycker lite.

Från gömt kapitel till samlarikon

Safari-karosserna är inte bara ovanliga – de representerar ett unikt samarbete mellan Mercedes-Benz och externa byggare. I en tid där bilindustrin rationaliserade allt till standardproduktion, valde man att erbjuda något för kunder med särskilda behov – oftast tjänstemän, läkare eller landsvägspatruller. Idag har dessa bilar fått ett nytt liv som eftertraktade samlarobjekt, ofta omsorgsfullt restaurerade eller bevarade i originalskick.

Motorextra: Hur värderar man något så unikt?

– Det finns egentligen ingen fast prislapp på något sådant här. Det beror helt på köparen. Men det här är inte en bil du köper för att sälja vidare. Det är en bil du köper för att vårda, visa upp och njuta av. En rullande kulturskatt.


Fakta: Mercedes-Benz 230 Safari 1967

  • Motor: 2,3-liter rak sexa (M180), 105–120 hk
  • Vridmoment: 178 Nm vid 4000 rpm
  • Toppfart: 175 km/h
  • Drivlina: Bakhjulsdrift, 4-växlad manuell
  • Längd: 4740 mm
  • Vikt: 1485 kg
  • Karosseri: Safari-kombi av extern karosseribyggare (Binz eller IMA)

Bilen är till salu via Bengtsson Bil Premium Selection – men chansen är stor att den snart försvinner till någon som letat i åratal. För som Magnus säger:

– När vi säger att det här är en av Sveriges mest sällsynta Mercedes-modeller, så menar vi det. Det här är inte bara en bil. Det är en berättelse på hjul.

📍 Se mer på: www.bengtssonbil.se

Vintagefeber med Peder

Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!

www.bransleupproret.org

www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064

Vintagefebern fortsätter, och vi är bara i början av resan.

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
En ny legend föds – De Tomaso P72 i Produktionsutförande!

En ny legend föds – De Tomaso P72 i Produktionsutförande!

När världen rusar mot digital minimalism, batteridrivna algoritmer och självkörande sterilitet, går De Tomaso i motsatt riktning. Och de gör det med en kraft som får motorvärlden att stanna upp – att andas. Det här är inte en bil. Det är ett manifest. Efter fem års väntan och förväntan är det nu officiellt: De Tomaso P72 är här i produktionsform. En vacker revolt mot samtidens opersonliga teknik. Endast 72 exemplar kommer att byggas, var och en individuellt beställd – och var och en lika mycket ett konstverk som ett fordon. Skönhet med syfte: design för känsla, inte klick Från det…
Göteborg Motorfestival 11 Maj – En Fullskalig Succé för Motorentusiaster med Konceptet - '' Se, Röra & Köra '' !

Göteborg Motorfestival 11 Maj – En Fullskalig Succé för Motorentusiaster med Konceptet - '' Se, Röra & Köra '' !

Göteborg Motorfestival vid Stora Holms Trafikövningsplats 11 Maj – 2025 Redan när morgonsolen glittrar över Hisingens asfaltskanter och ljudet av V8:or, elmotorer och glada barn skrattar studsar mellan träden, förstår man att något stort är på gång. Göteborg Motorfestival intar Stora Holms Trafikövningsplats – och levererar en dag som etsar sig fast i både gaspedaler och hjärtan. Det blev en show utan motstycke, en familjefest med puls, passion och pizza – och ett brinnande bevis på att motorlivet i Sverige är mer levande än någonsin. ”Se, Röra & Köra” – festivalens hjärta och nerv Göteborg Motorfestival är inte bara ett…
Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Söndagen den 11 maj bjöd på strålande solsken, svallande bilentusiasm och en sällsynt känsla av något verkligt unikt. Det var premiär för Classic & Dream Cars, signerat Bengtsson Bil Premium Selection, på anrika Åkeshofs Slott i västra Stockholm – och facit blev en formidabel succé. “Mer än 10 av 10 om man skulle sätta betyg”, konstaterade en av gästerna. Och det var svårt att säga emot. Motorextra var på plats och fick ett exklusivt samtal med hjärnorna bakom detta magnifika evenemang – Magnus Bengtsson, bilbranschens nestor med 37 års erfarenhet som VD, Sverigechef och försäljningsdirektör inom flera ledande bilmärken, och…
NIO ET9: Kinas Svar På S-Klassen och Teknikens Nya Tronföljare

NIO ET9: Kinas Svar På S-Klassen och Teknikens Nya Tronföljare

En ny standard föds inte – den konstrueras. När kinesiska NIO nyligen avtäckt sitt nya elektriska flaggskepp ET9, var det inte bara ännu en elbil som rullade ut på scenen – det var ett budskap. Ett tydligt, kraftfullt och teknologiskt förankrat budskap: Framtidens lyx och intelligens kommer inte längre bara från Tyskland. Med ET9 positionerar sig NIO som en utmanare till inte bara Mercedes S-klass, BMW 7-serie och Tesla Model S – utan till själva idén om vad en lyxsedan i den nya eran ska vara. Design: Tyst dominans ET9 är ingen bil som skriker efter uppmärksamhet. Den viskar auktoritet…
Från EP9 TILL ET9: Nio och den Elektriska Revolutionen

Från EP9 TILL ET9: Nio och den Elektriska Revolutionen

8 år. En varvtid. En revolution. Den 12 maj 2017 chockades bilvärlden av något som få såg komma: en elbil – inte från Tyskland, Italien eller USA – utan från det då unga kinesiska märket NIO, satte ett nytt varvrekord på legendariska Nürburgring Nordschleife. Med tiden 6:45.900 skrev NIO EP9 in sig i historieböckerna och visade att eldrivna superbilar inte bara var framtid – de var nu. Det var då. Men det var bara början. EP9 – det elektriska manifestet NIO EP9 var inte bara snabb. Den var ett elektriskt manifest – ett bevis på att elbilar kunde vara brutalt…
Husqvarna Vitpilen 401: 373 Cylindrig Ren Körglädje!

Husqvarna Vitpilen 401: 373 Cylindrig Ren Körglädje!

Minimalism möter motoradrenalin – och resultatet är Vitpilen 401 I en värld där motorcyklar ofta ska vara större, bullrigare och mer extrema för varje modellår, går Husqvarna en helt annan väg. Med Vitpilen 401 – svenska för ”Vita Pilar” – har man skapat en hoj som inte skriker för att höras, utan viskar med självsäker tydlighet. Det är en motorcykel som lika gärna kunde stå på en designutställning i Köpenhamn som utanför ett kafé i Berlin. Men bakom det rena, avskalade formspråket döljer sig en sylvass prestanda som väcker liv i varje nervända. Skandinavisk design i två hjul Att kalla…
Koenigsegg och Saab – Kan Saab Återupplivas Genom Koenigsegg?

Koenigsegg och Saab – Kan Saab Återupplivas Genom Koenigsegg?

Christian Von Koeigsegg – Koenigsegg Christian von Koenigsegg har flera gånger kommenterat ämnet Saab och tanken på att Koenigsegg skulle kunna vara en del av Saabs framtid. Men även om drömmen om ett svenskt sportbilsimperium kittlar fantasin, är verkligheten mer komplex – och Christian har alltid varit ärligt realistisk i sina uttalanden. Det fanns faktiskt ett ögonblick i historien där Koenigsegg var nära att bli ny ägare till Saab. År 2009 deltog Koenigsegg Group – ett konsortium där Christian von Koenigsegg själv var involverad – i ett seriöst försök att köpa Saab Automobile från General Motors. Affären var långt gången,…
KOENIGSEGG CCXR Special Edition: En Återkomst i Manuell Form!

KOENIGSEGG CCXR Special Edition: En Återkomst i Manuell Form!

Ett av två – och nu ett av ett. Det är inte varje dag man får möjlighet att uppleva något så sällsynt, så förfinat och så omarbetat som detta: Koenigsegg CCXR Special Edition – ett av endast två exemplar i världen – har under vintern genomgått en närmast kirurgisk renässans hos Koenigseggs Legends Division i Ängelholm. Resultatet? En hypersportbil som trots sin historiska tyngd nu står mer levande, mer mekanisk och mer förarcentrerad än någonsin tidigare. Legends Division – där historia möter framtid I Koenigseggs innersta krets, bakom diskreta dörrar och bland världens mest passionerade ingenjörer, arbetar Legends Division –…
Futuristiska Konceptbilen Chrysler Halcyon briljerar med Röststyrd AI!

Futuristiska Konceptbilen Chrysler Halcyon briljerar med Röststyrd AI!

En ny gryning: Chrysler Halcyon förändrar bilvärlden från grunden När solens första strålar träffar den spegellika karossen på Chrysler Halcyon uppstår en nästan övernaturlig scen. Det är inte en bil. Det är ett löfte om en ny epok. Ett rullande manifest för en framtid där elektrifiering, autonomi och emotionell design möts i perfekt symbios. I en värld där många konceptbilar känns som science fiction–prototyper utan kontakt med verkligheten, lyckas Halcyon göra tvärtom: den känns både som framtiden – och som om den redan är här. Från aska till avantgarde Chrysler har under de senaste decennierna rört sig i skuggorna av…
HP Tuning Ställer ut vid Tierp Arena Motorfest & Slottsträffen med Exklusiv Deal för Motoroptimering Steg 1 på 20% Rabatt!

HP Tuning Ställer ut vid Tierp Arena Motorfest & Slottsträffen med Exklusiv Deal för Motoroptimering Steg 1 på 20% Rabatt!

Motorfesten i Tierp blir hetare än någonsin när Samuel Öqvist rullar in med sin brutala Dodge Hellcat och den omtalade Opel Speedstern. Den 24 maj smäller det på Tierp Arena – och dagen efter fortsätter festen vid det magnifika Johannebergsslottet under Slottsträffen. Med sig har han inte bara bensin i blodet, utan även HP Tuning, som på plats levererar stekhet motoroptimering med exklusiv rabatt. Det är något i luften inför Tierp Arena Motorfest den 24 maj – en förväntan som luktar bränt gummi, högoktanig passion och ren körglädje. En av dem som ser till att det här inte blir en…
Skyltstället Norrköping tipsar: Skall du Synas på utomhusevent? Så här lyfter du ditt varumärke med maximal synlighet!

Skyltstället Norrköping tipsar: Skall du Synas på utomhusevent? Så här lyfter du ditt varumärke med maximal synlighet!

När solen skiner och festivalerna fyller kalendern, blir utomhusevent en gyllene arena för företag att möta sin publik – direkt, avslappnat och kreativt. Men i en miljö där alla vill synas, hur gör du för att just ditt varumärke ska sticka ut? Svaret kan vara enklare än du tror – och det börjar med rätt verktyg för fysisk kommunikation. Skyltstället Norrköping, experter på visuell exponering och profilering, vet vad som krävs för att skapa ett starkt intryck i fältet. Med en bredd av innovativa och funktionella displaysystem erbjuder de inte bara produkter – utan strategier för att göra varumärken oförglömliga.…
Mercedes Benz 230 Safari bland Klassikerna – En Mercedes-Benz du aldrig sett på Ica-parkeringen!

Mercedes Benz 230 Safari bland Klassikerna – En Mercedes-Benz du aldrig sett på Ica-parkeringen!

Motorextra möter Bengtsson Bil Premium Selection – för en exklusiv titt på något så ovanligt att det nästan inte borde finnas. I ett hav av moderna leasingbilar, laddhybrider och elektrifierade SUV:ar står ett fordon som får bilentusiaster att tappa hakan. Vi befinner oss hos Bengtsson Bil Premium Selection, där en silvergrå skönhet från en annan tid har landat i sortimentet – Mercedes-Benz 230 Safari från 1967. En kombiversion du troligen aldrig hört talas om – och kanske aldrig kommer att se igen. Vi möter Magnus Bengtsson, ägare till Bengtsson Bil Premium Selection, som med glöd i rösten berättar om ett…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)