Lexus LFA – Den Japanska Superbilen Som Imponerar Världen Över


När Lexus presenterade LFA för världen var det som att någon viskade i ett rum där alla skrek. Superbilsscenen i slutet av 2000-talet dominerades av europeiska giganter som Ferrari, Lamborghini och Porsche – märken med decennier av racingblod i ådrorna. Då kliver ett japanskt lyxbilsmärke, känt för komfort och pålitlighet, in med något som inte liknade någonting annat.

Lexus LFA var inte bara en bil. Den var ett manifest, ett kärleksbrev till ingenjörskonsten och ett avsked till det analoga bilbyggandet. Den tillverkades bara i 500 exemplar mellan 2010 och 2012, men dess avtryck på bilvärlden är lika bestående som dess ljud – ett V10-skrik så rent att det beskrivits som en Formel 1-aria för vägen.


Ett projekt fött ur besatthet

Bakom LFA stod Haruhiko Tanahashi, en ingenjör som mer än någon annan förkroppsligade japansk perfektionism. Projektet började redan 2000 och skulle ta nästan ett decennium att färdigställa – inte för att man inte kunde, utan för att man vägrade kompromissa.

Från början var tanken att bygga ett sportigt flaggskepp i aluminium. Men halvvägs in i utvecklingen skrotades allt. Lexus började om – med kolfiber som bas. Allt för att spara vikt och ge chassit en styvhet värdig en bil som skulle röra sig med kirurgisk precision vid 300 km/h.


Motorn – ett mekaniskt mästerverk

LFA:s hjärta är en 4,8-liters V10, utvecklad i samarbete med Yamaha. Den producerar 560 hästkrafter och varvar till 9 000 rpm – men det verkliga geniet ligger i hur snabbt den gör det. Faktum är att analoga varvräknare inte hann med. Lexus var tvungna att använda en digital display för att kunna visa varvtalsresan i realtid.

Motorn är så kompakt att den väger mindre än en motsvarande V8, och ljudet… ja, ljudet. Yamaha, som även bygger musikinstrument, finjusterade avgassystemet så att LFA låter som en symfoniorkester vid full attack – aggressiv, exakt och otroligt vacker.


Designen – funktion möter futurism

LFA är inte provocerande i sin form, men varje linje har ett syfte. Den är låg, bred och tekniskt aerodynamisk utan att bli överdesignad. Den formgivna aggressiviteten kombineras med japansk återhållsamhet. Kolfiberchassit är exponerat där det spelar roll, och bakvingen reser sig automatiskt vid högre hastigheter.

Inuti är det samma filosofi: förarcentrerat, funktionellt och lyxigt utan att bli pråligt. Instrumentpanelen är digital, men med en analog själ. Ljudsystemet? Ett specialutvecklat 12-högtalarsystem från Mark Levinson – för de tillfällen när du inte vill lyssna på motorn, vilket är sällan.


Prestanda – meningsfull, inte meningslös

LFA når 0–100 km/h på 3,7 sekunder och en toppfart på över 325 km/h. Men siffror var aldrig poängen. Det är upplevelsen som särskiljer den. Balansen, styrresponsen, bromsarnas precision. Den kallas ofta för en ”samuraj i smoking” – elegant men dödligt kapabel.

Jämfört med samtidens superbilar kändes LFA mer levande, mer mänsklig. Den är inte skapad för att slå rekord på Nürburgring (även om den kunde), utan för att ge en känsla av samhörighet mellan förare och maskin.


Ett svanesång i kolfiber

Produktionen av LFA avslutades 2012, men den sista bilen såldes först 2015 – vilket säger mycket om hur långt före sin tid bilen var. I dag är den en ikon, och priserna på begagnade exemplar har stigit långt över det ursprungliga nypriset på cirka 3 miljoner kronor.

Det talas fortfarande om LFA i reverens. Jeremy Clarkson kallade den för ”den bästa bilen jag någonsin kört”. Chris Harris kallade den ”överjordisk”. För många är den den sista riktiga superbilen innan hybridisering och automatisering tog över.


Lexus LFA – Fakta i korthet:

  • Motor: 4.8-liters V10, naturligt aspirerad
  • Effekt: 560 hk vid 8 700 rpm
  • Vridmoment: 480 Nm vid 6 800 rpm
  • Växellåda: 6-stegad automatiserad manuell (ASG)
  • Chassi: Kolfiberförstärkt plast (CFRP) monocoque
  • 0–100 km/h: 3,7 sekunder
  • Toppfart: 325+ km/h
  • Produktion: 500 exemplar (2010–2012)
  • Byggplats: Motomachi-fabriken, Japan

Ett eko från framtiden

I dag talas det om en möjlig LFA-efterträdare – en elektrifierad supersportbil från Lexus med kodnamn “LFR”. Men oavsett vad som kommer härnäst så kommer LFA alltid stå som symbolen för vad som händer när man låter passion styra ingenjörskonsten.

Det är en bil byggd för de få, men älskad av alla som fortfarande tror att körglädje inte går att mäta i kilowatt.

https://mag.lexus.co.uk/introducing-the-lexus-lfa/


Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Mercedes släpper lös ett vilt vapen i säkerhetens tjänst – ny Safety Car dominerar FIA World Championship

Mercedes släpper lös ett vilt vapen i säkerhetens tjänst – ny Safety Car dominerar FIA World Championship

Av Motorextra – juli 2025 När FIA:s World Championship-bilar radar upp sig på startgriden inför ännu ett adrenalinstint race, är det inte längre bara förarna och teamen som får publiken att tappa andan. Den nya showen börjar redan innan startljusen slocknar – i form av det vassaste och mest kompromisslösa säkerhetsvapnet racingvärlden skådat på länge: Mercedes-AMG GT Black Series – Safety Car Edition. En gång skapad för att slå Nürburgring-rekord, nu modifierad för att kontrollera ett helt startfält av rasande prototyper och GT-bestar. Resultatet? En safety car som inte bara lever upp till sin uppgift – utan som stjäl showen…
Rekord i regnet – nya Bentley Bentayga Speed skriver SUV-historia på Goodwood Festival of Speed

Rekord i regnet – nya Bentley Bentayga Speed skriver SUV-historia på Goodwood Festival of Speed

Goodwood, 11 juli 2025 – av Motorextra. När andra bilar hukade under tunga moln och fuktig asfalt, kastade sig nya Bentley Bentayga Speed fram som en aristokrat i jaktkläder – tung, elegant, men skoningslöst snabb. På bara 55,8 sekunder tog den sig uppför Goodwoods ikoniska hillclimb – snabbast någonsin av en serietillverkad bensindriven SUV i festivalens historia. Och det under blöta förhållanden. Den snabbaste Bentley-SUV:en någonsin – och nu också den mest dynamiska Under huven på denna brittiska best finner man en uppgraderad 4.0-liters V8 biturbo, som pressar ut 650 hästkrafter och 850 Nm – tillräckligt för att skjuta iväg…
Brutal skönhet och kompromisslös kraft – BMW R 1300 R “TITAN” gör entré som märkesbyggd customdröm

Brutal skönhet och kompromisslös kraft – BMW R 1300 R “TITAN” gör entré som märkesbyggd customdröm

Munchen – 8 juli 2025. När BMW Motorrad talar om passion, är det mer än ett ord. Det är ett löfte, ett löfte som nu manifesterats i en tvåhjulig adrenalindröm: BMW R 1300 R “TITAN” – ett kompromisslöst custombygge som förenar motorsportens råhet med precisionen och hantverket som blivit BMW:s signum. Resultatet är brutalt, vackert och blixtrande snabbt. En motorcykel som bokstavligen vibrerar av potential – både visuellt och mekaniskt. Och bakom den står ett dedikerat team inom BMW Motorrad självt, ett passionerat gäng som vägrat kompromissa. En maskin född ur intern passion Projektet föddes inte i något anonymt designhus,…
Koenigsegg tar Goodwood med storm – Jesko Attack “Sadair’s Spear”, Gemera och CC850 briljerar på Festival of Speed

Koenigsegg tar Goodwood med storm – Jesko Attack “Sadair’s Spear”, Gemera och CC850 briljerar på Festival of Speed

Goodwood, Storbritannien – 11 juli 2025. Den första dagen av det legendariska Festival of Speed i Goodwood förvandlades snabbt till ett svenskt hyperbilsepos när Koenigsegg gjorde sin efterlängtade entré. Med en trio av bilar som förkroppsligar märkets tekniska briljans och designfilosofi stod det klart att Ängelholm inte bara skickat bilar – de hade skickat påminnelser om vad som händer när ingenjörskonst möter visionär galenskap. Jesko Attack “Sadair’s Spear” – en visuell projektil Först ut i rampljuset stod en av Koenigseggs mest extrema skapelser: Jesko Attack i den unika versionen “Sadair’s Spear”. Döpt av en samlare med smak för både skönhet…
35-Årsjubileum För Ett Tidlöst Mästerverk – Mazda MX-5 Roadster Är Tillbaka

35-Årsjubileum För Ett Tidlöst Mästerverk – Mazda MX-5 Roadster Är Tillbaka

När det kommer till sportiga, körglada och ikoniska roadsters är Mazda MX-5 en sann legend. I år firar denna klassiker hela 35 år, och än idag står den starkare än någonsin – en perfekt balans mellan arv och innovation. Med sina rötter i en tidlös designfilosofi, prisbelönta former och en osviklig känsla för ren körglädje, fortsätter MX-5 att locka förare som vill uppleva den ultimata friheten bakom ratten. Ikonisk design som fångar blicken Mazda MX-5 är mer än bara en bil – det är en designikon. Den senaste generationen förfinar arvet med en modern tolkning av roadstern, där den prisbelönta…
Bertone Nuccio – Ett Sista Mästerverk Från Italiens Formgivargigant

Bertone Nuccio – Ett Sista Mästerverk Från Italiens Formgivargigant

Det var en hyllning. Ett testamente. Ett crescendo innan ridån föll. Året var 2012. Den legendariska italienska designstudion Bertone fyllde 100 år – och istället för att blicka bakåt valde de att kasta sin sista vision rakt in i framtiden. Resultatet? Bertone Nuccio. En one-off superbil som sammanfattade ett sekel av stil, innovation och kompromisslös formkänsla. Men det blev också ett avsked. Designad för evigheten Nuccio är inte bara ett namn – det är ett arv. Döpt efter Nuccio Bertone, sonen till företagets grundare och den man som förde huset Bertone till världsberömmelse, representerar bilen mer än bara teknik. Den…
Tesla Model 3 Performance – Elbilen Som Utmanar Supersportbilar

Tesla Model 3 Performance – Elbilen Som Utmanar Supersportbilar

Snabbare. Skarpare. Smartare.Med lanseringen av Tesla Model 3 Performance 2024 har Elon Musk och hans ingenjörer höjt ribban för vad en sportig elbil i mellanklassen kan vara. Under skalet på den stilrena sedanen döljer sig prestanda som utmanar betydligt dyrare sportbilar – samtidigt som den bjuder på tyst komfort, hög tekniknivå och en elektrifierad vision för framtidens bilism. Highland – men med racinghjärta Med 2024 års uppdatering – internt kallad ”Project Highland” – fick hela Model 3-serien ett lyft med ny aerodynamik, bättre komfort, förbättrad ljudisolering och moderniserad interiör. Men det var först våren 2024 som Performance-versionen återvände till scenen…
Reportage: 60 år av nystart – Audis Efterkrigscomeback Förändrade Allt

Reportage: 60 år av nystart – Audis Efterkrigscomeback Förändrade Allt

Ingolstadt, 1965. Det är sensommar i det uppbyggda men fortfarande ärrade efterkrigstyskland. På Audis fabrik i Ingolstadt rullar en bil ut genom portarna – och med den startar en ny era. Det är den 13 augusti, och för första gången sedan andra världskriget bär en nyproducerad bil åter namnet ”Audi”. Internt kallas den F 103. Utåt benämns den bara: Audi. 60 år senare markerar detta ögonblick inte bara återkomsten av ett klassiskt namn, utan födelsen av det moderna Audi vi känner i dag. Ett företag i kris – och på tröskeln till förnyelse I mitten av 1960-talet är Auto Union…
Hennessey H850 Mustang Dark Horse - Muskelbilen Med 850 Hästar Som Gör 0-100 km / h på 3,4 Sekunder!

Hennessey H850 Mustang Dark Horse - Muskelbilen Med 850 Hästar Som Gör 0-100 km / h på 3,4 Sekunder!

Muskelbilens evolution – när råstyrka möter förfining 850 hk. 650 lb-ft. 0–100 km/h på drygt 3 sekunder. Det här är inte en vanlig Mustang. Det är Hennessey Performance svar på hur långt man kan tänja gränserna för amerikansk ingenjörskonst utan att kompromissa med själ och karaktär. Bakom denna explosiva version står den välrenommerade amerikanska tunern Hennessey – med bas i Sealy, Texas – vars filosofi sedan 1991 har varit att göra snabba bilar ännu snabbare. Nu är det dags för nya Mustang Dark Horse att få sitt livs uppgradering. Prestanda i toppklass SpecifikationHennessey H850 Mustang Dark HorseMotor5.0L V8 Gen-4 Coyote,…
En Lamborghini Countach Som Ingen Annan – Kunglig, Grön och Oförglömlig

En Lamborghini Countach Som Ingen Annan – Kunglig, Grön och Oförglömlig

Det finns Lamborghini Countach – och så finns det den här Countachen. En bil så unik i sitt uttryck, så ovanlig i sin specifikation, att den omdefinierar vad en klassisk superbil kan vara. Detta är en 1981 Lamborghini Countach LP400 S Series III, färdigställd i en sällsynt och slående kulör: Verde Chiaro Metallizzato. En nyans som får karossens vassa linjer att lysa som smaragd i solen. Invändigt möts man av en Verde och Khaki-läderinteriör, en udda men fulländad kombination – nästan som om 80-talets brutalism mött italiensk haute couture. En bil med kunglig aura Den här Countachen är inte bara…
HF är tillbaka: Lancia Ypsilon HF Racing Tänder Gnistan För Nästa Generations Rallyhjältar

HF är tillbaka: Lancia Ypsilon HF Racing Tänder Gnistan För Nästa Generations Rallyhjältar

Det finns ögonblick då allt stämmer. När händerna greppar ratten med självklarhet. När pulsen matchar motorns rytm. När vägen framför inte är ett hinder, utan ett kall. Just där – i det ögonblicket – föds Ypsilon HF Racing. Det är inte bara en bil. Det är en port till en värld där mod, teknik och passion samspelar i varje kurva. Med Ypsilon HF Racing tar Lancia sitt mest ikoniska arv och riktar det mot framtiden, med en glöd som bara kan komma från ett märke som återvänt till tävling med en mening. Från legender till lärande Efter att ha gjort…
Skönhet i Rörelse: När Alfa Romeo B.A.T. Blev Konsthistoria

Skönhet i Rörelse: När Alfa Romeo B.A.T. Blev Konsthistoria

En kväll i oktober 2020 skedde något som för alltid skrev in sig i såväl konst- som bilhistoria. På Sotheby’s Contemporary Art Evening Auction bjöds tre av bilvärldens mest spektakulära skapelser ut som en enhet – Alfa Romeo B.A.T. 5, 7 och 9d. Tillsammans klubbades de för smått otroliga 14 840 000 dollar, och blev därmed kvällens dyraste objekt. Men detta var mer än bara en försäljning. Det var en hyllning till när form, funktion och fantasi möts i sin mest drömlika gestalt. Tre bilar, ett konstverk B.A.T., eller Berlina Aerodinamica Tecnica, är inte bara tre futuristiska konceptbilar – de…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)