Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

I drygt en månad har elbilsgiganten Rimac haft världsrekordet för den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h – ett rekord som man i Koenigseggs högkvarter i Ängelholm troligen betraktade som en välkommen utmaning snarare än ett nederlag.

Den 7 augusti 2025, på Örebro flygfält, slog Koenigsegg tillbaka. Med fabriksföraren Markus Lundh bakom ratten, flög Jesko Absolut från stillastående till 400 km/h och ner till stillastående igen på blott 25,21 sekunder. Ett nytt världsrekord, bekräftat av Racelogic, och mer än 2,5 sekunder snabbare än Koenigseggs egen tidigare tid från 2024 – och snabbare än allt Rimac hunnit med under sina rekordveckor.


En duell byggd på respekt

Det här är inte ett klassiskt motorsportkrig där ordväxlingar är lika vassa som bilarna. Tvärtom. Koenigsegg och Rimac har i flera år erkänt varandras ingenjörskonst och drivkraft. När Rimac satte sitt rekord i juli 2025 med Nevera R, gratulerade Koenigsegg offentligt. Men man lade också in en blinkning: vi kommer att prova igen.

Rimac i sin tur hyllade Koenigseggs tidigare bedrifter och beskrev deras rekordförsök som “inspirerande”. Det här är en kamp som snarare liknar två mästare som lyfter på hatten åt varandra – och sedan kliver ut på banan för att bevisa vem som är snabbast just nu.


Absolut Overdrive – hemligheten bakom segern

Rekordbilen var samma Jesko Absolut som användes vid förra årets rekordkörning, men nu med något Koenigsegg kallar “Absolut Overdrive” – en uppsättning nya mjukvarustrategier för växellåda och motorstyrning.

  • Förfinad Light Speed Transmission – snabbare växlingslogik
  • Nytt vridmomentskontrollsystem – bättre grepphantering för bakhjulsdriften
  • Optimerad kraftfördelning – maximalt drag utan hjulspinn

Resultatet var att en bakhjulsdriven bensinbil inte bara matchade, utan slog, fyrhjulsdrivna eldrivna hyperbilar i en disciplin som kräver både brutal acceleration och extrem bromsförmåga.


Prestationerna i siffror

  • 0–400–0 km/h: 25,21 sekunder
  • 0–400 km/h: 16,77 sekunder
  • 400–0 km/h: 8,44 sekunder
  • 0–250–0 mph: 25,67 sekunder

Tiderna är häpnadsväckande med tanke på förhållandena – fuktig asfalt efter tidigare regn och en bana som inte bjöd på optimalt grepp.


Ett svenskt svar på en elektrisk utmaning

Christian von Koenigsegg var tydlig efter rekordet:

“Att vi uppnår detta med en produktionsbil med förbränningsmotor och endast bakhjulsdrift – och slår alla fyrhjulsdrivna elbilar – är nästan magiskt och visar att ‘sanningar’ kan skrivas om.”

Orden var både ett firande av det egna teamets prestation och en subtil påminnelse till Rimac: kampen är långt ifrån över.


Vad händer nu?

Historien mellan Koenigsegg och Rimac är knappast slut. Rimac är kända för att snabbt svara på utmaningar, och Nevera R har fortfarande prestandareserver att plocka fram. Koenigsegg å sin sida har visat att man kan utveckla och förbättra sin teknik även utan en ny bil – och Jesko Absolut är långt ifrån färdig att skriva rekordhistoria.

Det är en duell som drivs av teknik, precision och ömsesidig respekt – och där varje rekord inte bara är en seger över den andra, utan ett steg framåt för hela hyperbilsvärlden.

www.koenigsegg.com/model/jesko-absolut

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Flera hundratals Saab:ar tillsammans med Saab-klubben och Saabentusiaster firade Saabkulturen i Saabs högkvarter – Saabs Ikoniska Gamla Testbana – T Engineering Track! Ett hav av Saabar – alla modeller, alla generationer i olika färger Runt hela området stod bilarna uppradade som ett levande museum. Här kunde man se eleganta Sedaner, klassiska Sonett, sportiga Cabrioleter och praktiska SportCombis – en komplett representation av Saabs mångsidighet. Färgerna varierade från sobert svart och silver till livfullt rött, blått och gult, och varje bil hade sin egen berättelse. För många var det just detta – att få se Saabs hela historia samlad på samma…
Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

När motorfantaster samlas i Trollhättan den 9 augusti, Vårgårda den 6 september och Göteborg den 7 september, kommer en bil att stjäla mer än bara uppmärksamhet – den kommer dominera samtalet. Bugra Canbas, entreprenören och bilälskaren bakom vad som med rätta kan kallas Sveriges mest påkostade Mustang, gör entré. Och han gör det med en bil som inte bara är extrem – den är en kärleksförklaring till passion, precision och ren galenskap. Men detta är inte bara en historia om en bil. Det är en berättelse om drömmar, dedikation och ett liv som rör sig i både höga hästkrafter och…
Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

När motorfestivalerna rullar in över Västsverige i augusti och september är Goldsteins Garage AB redo att leverera prestanda, stil och ljud i världsklass. Du hittar oss på Trollhättan Motorfestival den 9 augusti, Vårgårda Motorfestival den 6 september och Göteborg Motorfestival den 7 september – tre dagar fyllda med hästkrafter, passion och glödhet verkstadsenergi. Som fullserviceverkstad erbjuder vi motoroptimering, bilvård, billjud, reparationer och däckservice – allt för att maximera både körglädje och bilens skick. 🚀 Exklusivt festivalerbjudande – optimera din bil & kör gratis på bana! Under dessa tre festivaler får alla som köper motoroptimering hos oss fri bankörning på plats!…
Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Den 9 augusti i Trollhättan, 6 september i Vårgårda och 7 september i Göteborg – Vässla ställer upp med något som inte bara är en ny moped, utan ett nytt sätt att tänka kring mobilitet. Med sig har de epa-1, den elektriska mopeden som fötts ur ett oväntat samarbete med designikonerna Teenage Engineering. Det är en produkt som inte bara rör sig framåt på gatan – utan förändrar hela synen på vad en moped kan vara. Och i sommar får festivalbesökarna chansen att se den på nära håll. 🚀 Ett oväntat möte blev startskottetSamarbetet mellan Vässla och Teenage Engineering började…
Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Den 9 augusti slår Trollhättan Motorfestival upp portarna till ännu en oförglömlig dag för alla som lever och andas bilkultur – och i år med ett extra hjärtslag för Saab-älskare. För mitt bland utställningsbilar, bankörning och bilentusiaster står en ikon redo att återigen skriva historia: Nevs är på plats – med Emily GT, och med en exklusiv chans för publiken att ta del av en unik bit av svensk bilhistoria. ⚡ Emily GT – elektrisk arvtagare och framtidens GT-bil Efter fjolårets enorma succé där Nevs försäljning av unika Saabdelar orsakade meterlånga köer, tar man i år steget ännu längre –…
En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

I Molsheim, där Bugattis själ formades för över ett sekel sedan, har ett nytt kapitel inletts. Ett kapitel där historien, konsten och teknologin sammanvävs till något aldrig tidigare skådat – Programme Solitaire. Och dess första skapelse? Brouillard – en enastående coupé som inte bara bär ett namn, utan ett arv. Ett namn som förkroppsligar grundaren Ettore Bugattis största passion: hans häst. Från hästens linjer till hyperbilens form Brouillard var namnet på Ettore Bugattis älskade hingst – ett majestätiskt fullblod med en päls vit som första snön, täckt av disiga nyanser likt morgonens dimma. En häst så intelligent att den kunde…
Rekordkrossaren från Kroatien: Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elbil Någonsin

Rekordkrossaren från Kroatien: Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elbil Någonsin

När den ursprungliga Rimac Nevera lanserades 2021 förändrades spelplanen för elektriska hyperbilar över en natt. Men nu har den fått en ny efterträdare – eller snarare en evolution. Rimac Nevera R har inte bara överträffat sin föregångare, utan fullständigt utplånat dess rekord genom att slå hela 24 prestandarekord i en och samma testomgång. Med detta cementerar den sin plats som världens snabbast accelererande produktionsbil – elektrisk eller ej. 0–400–0 km/h på 25,79 sekunder – ny världsmästare Den mest omtalade av prestationerna är återtagandet av titeln i den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h, som mäter bilens förmåga att accelerera till 400 km/h…
Exklusiv Världspremiär: Nissan Patrol NISMO – Ett Kraftpaket Designat För Den Tuffaste Terängen

Exklusiv Världspremiär: Nissan Patrol NISMO – Ett Kraftpaket Designat För Den Tuffaste Terängen

Avslöjad i ett inferno av rött bakljus, skuggspel och rå kraft är detta inte bara en SUV. Det är en manifestation av vad som händer när japansk racing-DNA möter mellanösterns passion för prestanda och närvaro. Den helt nya Nissan Patrol NISMO är här – starkare, vassare och mer skräddarsydd än någonsin. 495 hästkrafter. 700 Nm. Ett kraftpaket skapat för öknens kungar. I ett dramatiskt evenemang i Mellanöstern den 25 juni 2025 premiärvisade Nissan den mest kraftfulla versionen av Patrol någonsin – nya Patrol NISMO. Under huven vilar en 3,5-liters dubbelturboladdad V6 (VR35DDTT) på 495 hästkrafter och 700 Nm i Sportläge…
Ferrari KC23 – Ett Rullande Konstverk Med Racerhjärta

Ferrari KC23 – Ett Rullande Konstverk Med Racerhjärta

Det finns bilar – och så finns det Ferrari KC23. Ett namn som ännu inte ekar i motorsportens historieböcker, men som redan skrivits in i Ferraris egen legendbok som ett av de mest spektakulära enstyckesbyggen som någonsin rullat ut ur Maranello. Detta är inte en konceptbil. Inte en framtida modell. Det är en vision förverkligad – ett samarbete mellan Ferraris Special Projects-team, under ledning av designikonen Flavio Manzoni, och en mycket passionerad och krävande samlare. Resultatet? KC23. En bil som likt en kameleont skiftar från skulptural elegans i viloläge till extrem banprestanda med ett knapptryck. En Ferrari som bokstavligen andas…
Spada Codatronca TS – Ett Italienskt Vilddjur Med Amerikanskt DNA i Motorn

Spada Codatronca TS – Ett Italienskt Vilddjur Med Amerikanskt DNA i Motorn

Det finns bilar som viskar sin närvaro. Och så finns det sådana som skriker genom tid och rum.Spada Codatronca TS Coupé tillhör utan tvekan den senare kategorin – ett handbyggt vapen från Italien, med ett arv från 1960-talets aerodynamik och en V8 som rytande hjärta. Den är inte skapt för att vara vacker i klassisk mening – den är funktionell, brutal och kompromisslös. Det är ingen slump att modellen kallas Codatronca – italienska för ”avhuggen bakdel”.Och bakom detta extrema formspråk står Spadaconcept, ett litet men passionerat designhus med djupa rötter i bilvärlden. Arvet efter Zagato – född ur racingens behov…
Ferrari P80/C – Ett Banracingmästerverk Som Skapar Historia Inom Racing

Ferrari P80/C – Ett Banracingmästerverk Som Skapar Historia Inom Racing

När Ferrari presenterar en one-off vet vi att det inte handlar om ännu en exklusiv sportbil – utan om ett rullande konstverk. Men med Ferrari P80/C togs konceptet till en ny nivå. Det här är inte bara ett unikt bygge, det är en modern tolkning av Ferraris mest ikoniska sportprototyper – ett kraftfullt kärleksbrev till 60-talets racingarv, skapat med kirurgisk precision för att dominera banan. Från dröm till verklighet: Fyra år av passion och perfektion Arbetet med P80/C startade redan 2015 – ett rekordlångt utvecklingsprojekt för Ferraris exklusiva One-Off program. Under fyra års tid arbetade Ferraris Styling Centre, under ledning…
Champion Porsche Förädlar 911 GT3 RS med Manthey Kit och Digitala Innovationer!

Champion Porsche Förädlar 911 GT3 RS med Manthey Kit och Digitala Innovationer!

Hos Champion Porsche i Florida är det aldrig bara ett montage – det är en ceremoni. Och när en kund rullade in med sin 911 GT3 RS i den sällsynta färgen Mint Green, anade teamet direkt att detta skulle bli något utöver det vanliga. Nu är bilen förädlad, förbättrad och personifierad – med Manthey Racing-prestanda, digital teknik från Champion Motorsport och unika detaljer i Porsche Viola Purple Metallic. Manthey Kit – Nürburgring-DNA i varje kurva Den som känner till Manthey Racing vet att vi talar om kompromisslös banprestanda direkt från Porsche Motorsport. Deras specialutvecklade kit för 911 GT3 RS är…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)