Adrenalin, Hästkrafter & Elektrifiering!

Koenigsegg Chimera – Framtidens Hyperbil Med Innoverande Teknik!

När Koenigsegg introducerar en ny modell, riktas strålkastarljuset mot Ängelholm och förväntningarna skjuter i höjden. Med Chimera uppfyller den svenska hyperbilstillverkaren alla förväntningar – och överträffar dem. Den här bilen är mer än bara snabb; den är ett tekniskt mästerverk där innovation möter kraft i sin renaste form.

Design och Chassi: En Hyllning till Agera RS och Jesko

Koenigsegg Chimera bygger vidare på det arv som Koenigsegg har etablerat under flera decennier av banbrytande ingenjörskonst. Chassit och karossen är inspirerade av den ikoniska Agera RS, ett fordon som redan satt nya standarder för aerodynamik och lättviktskonstruktion. Karossens linjer är skarpa och aggressiva, men ändå eleganta, designade för att maximera luftflödet och stabilisera bilen även vid extrema hastigheter.

Det här är en bil som inte bara är snabb, utan också optimerad för maximal prestanda och precision på vägen. Med kolfiber och lättviktskomponenter är Chimera otroligt lätt och stark, en nödvändighet för att hantera den enorma kraften under huven.

Drivpaket: Jeskos Kraftfulla V8 och LST-Växellåda

Under motorhuven sitter Koenigseggs egenutvecklade 5,0-liters V8-motor som ursprungligen introducerades i Jesko – en av världens mest kraftfulla produktionsmotorer. Med fyrdubbel turbo och ett hybridstöd som ger direkt respons, levererar motorn över 2 000 hästkrafter. Chimera är konstruerad för ren kraft men också för att säkerställa en unik körkänsla, där både prestanda och precision går hand i hand.

LST-växellådan (Light Speed Transmission) är en annan viktig del av Jeskos arv, och den ger Chimera en oöverträffad snabbhet i växlingarna. Denna unika växellåda använder flera kopplingar för att möjliggöra blixtsnabba växlingar, vilket skapar en jämn, sömlös körupplevelse även under extrema hastigheter.

Tre Växlingslägen: Inspirerat av CC850

Chimera erbjuder en flexibel växlingsupplevelse som gör den unik på hyperbilsmarknaden. Här finns tre olika växlingsalternativ: ett traditionellt manuellt läge, växling med paddlar och ett helautomatiskt läge.

Den manuella växlingsmekaniken är inspirerad av Koenigseggs jubileumsmodell CC850, vilket betyder att Chimera kan skiftas på ett sätt som är sällsynt för moderna hyperbilar.

Denna teknik låter föraren växla på sitt sätt – oavsett om det är för känslan av en klassisk manuell bil eller för optimal prestanda.

Aerodynamik och Funktion: Föraren i Centrum

Koenigsegg har försett Chimera med dynamiska aerodynamiska element som anpassar sig automatiskt efter körförhållandena. En stor aktiv spoiler baktill och specialanpassade luftintag gör att bilen håller sig stabil vid höga hastigheter och optimerar kraftöverföringen till vägen.

Den strömlinjeformade karossen är en balans mellan konst och funktion, där varje kurva och vinkel är designad för att minimera luftmotståndet och maximera nedåtkraften.

Spana in galna reaktionerna ifrån Top Gear när de testar nya odjuret Koenigsegg Chimera!

Interiören i Chimera är lika genomtänkt som dess exteriör. Med en förarcentrerad design är all information, från hastighet till varvantal, tydligt synlig på det digitala instrumentklustret. Koenigseggs ikoniska ratt, där ett flertal av bilens funktioner är inbyggda, ger föraren direkt kontroll över Chimeras imponerande prestanda.

Teknik för Framtiden: Miljövänlig och Kraftfull

Koenigsegg har alltid haft ett öga för framtiden, och Chimera är inget undantag. Trots sin kraftfulla V8 och prestandafokus är Chimera utformad med hållbarhet i åtanke. Hybridlösningen gör det möjligt för bilen att köras helt elektriskt på kortare sträckor, vilket minskar utsläppen i stadstrafik. Koenigseggs egenutvecklade batteriteknologi är både kraftfull och energieffektiv, och bilens avancerade laddningssystem möjliggör snabb och smidig laddning. Med Chimera visar Koenigsegg att det går att förena hyperbilar med ett större miljötänk, utan att tumma på upplevelsen för föraren.

En Körupplevelse som Överträffar Förväntningarna

Koenigsegg Chimera är mer än bara en bil; det är en körupplevelse. Tack vare den avancerade tekniken och det intuitiva styrsystemet har föraren full kontroll, även vid höga hastigheter och i skarpa svängar. De tre växlingslägena ger föraren en sällsynt valmöjlighet – från manuell racingkänsla till snabbväxlande automatisk prestanda. Varje aspekt av Chimera är utformad för att tillfredsställa en hyperbilentusiasts alla önskemål, samtidigt som den levererar ren adrenalinkick och smidig hantering.

Framtidens Hyperbil

Koenigsegg Chimera är ett bevis på den svenska tillverkarens förmåga att tänja på gränserna för vad en hyperbil kan vara. Den kombinerar kraft och teknik på ett sätt som är både nyskapande och miljövänligt – en symbol för svensk ingenjörskonst på absolut toppnivå. Med Chimera tar Koenigsegg återigen positionen som en av världens främsta tillverkare av hyperbilar, och bevisar att framtiden inte bara handlar om hastighet, utan om innovation, flexibilitet och hållbarhet.

Koenigsegg Chimera är inte bara ett fordon, utan ett mästerverk av precision och passion. Den står som en hyllning till de gränslösa möjligheter som framtidens teknik kan erbjuda, och sätter Koenigsegg än en gång på världskartan som pionjärer inom hyperbilsvärlden.

www.koenigsegg.com

www.koenigsegg.com/model/cc850

www.koenigsegg.com/model/jesko-absolut

www.koenigsegg.com/model/jesko-attack

www.koenigsegg.com/model/agera-rs

Ex.2 Banner

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

På den solkyssta asfalten vid Circuito Do Sol i Portugal samlades entusiaster och förare för trackday! Därför vill STEC skapa solsemestrar med långloppsracing vid Circuito Do Sol med ett lopp där uthållighet och taktik spelar huvudrollen. Med en utmanande bana som slingrar sig genom det portugisiska landskapet sattes både maskiner och människor på prov. Deltagarna bjöd på en spektakulär kamp om varje sekund, där varje kurva och raksträcka blev en arena för både precision och passion. STEC fortsätter att visa varför långloppsracing inte bara är en sport, utan en konstform och livsstil där teamwork och beslutsamhet skapar magi på banan!…
Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

I hjärtat av Amsterdam, under den välkända METS Trade-mässan, samlasvärldens främsta aktörer inom marin innovation. Mitt bland montrarfyllda av avancerade elektriska drivlinor, navigationssystem och andra hållbaralösningar står två nordiska företag som fångar allas blickar: svenskaOrust Eboats med Strana-bilder/filmer vid norska SeaDrive montern. Tillsammans delar de en monter som blivit en av mässans mest välbesökta – och det är inte svårt att förståvarför. Strana med SeaDrive-pod: Stjärnan i SeaDrives monter där du kan provköra med joystick alternativt rattstyrning, tar en central plats iSeaDrive.no:s monter, där båten presenteras på bild och film, som en perfekt plattform föratt visa SeaDrives elektriska pod-motorteknik. Båtens eleganta designoch dess banbrytande räckvidd till…
Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Det är en berättelse som känns lika osannolik som inspirerande: en förlorad skiss från Colin Chapman, Lotus legendariske grundare, återupptäckt av hans son Clive Chapman mer än 50 år senare. En bil som aldrig fick sin chans att erövra banorna i den ikoniska Can-Am-serien, nu återfödd för en ny generation – Lotus Type 66. En Resa Från Dröm Till Verklighet I slutet av 1960-talet var Can-Am-serien ett av motorsportens mest vågade kapitel, där reglerna var lika gränslösa som ambitionerna. Det var här Lotus ursprungliga Type 66 var tänkt att glänsa. Colin Chapman och Geoff Ferris skapade ritningarna för en racerbil…
Lotus Emira GT4: En Ny Ikon Född för Racingens Arena...

Lotus Emira GT4: En Ny Ikon Född för Racingens Arena...

När Lotus presenterar Emira GT4, markerar det en ny era för deras motorsportsarv. Byggd för att dominera den globala GT4-klassen, kombinerar den banbrytande ingenjörskonst med en genomtänkt design som fångar essensen av prestanda och precision. Med sina 460 hästkrafter, en maximal varvtalshöjd på 7,000 rpm och en imponerande torrvikt på bara 1,350 kg, är Emira GT4 inte bara en bil – den är ett löfte om seger. Från Gata till Banförfining Grunden för Emira GT4 är den hyllade Emira vägbilen – ett mästerverk i sig. Men när Lotus samarbetade med ingenjörsexperterna på RML, togs denna plattform till en helt ny…
STEC: Skandinaviska Mästerskapet i Endurance & Experter på Tidtagning och Säkerhet för din Trackday!

STEC: Skandinaviska Mästerskapet i Endurance & Experter på Tidtagning och Säkerhet för din Trackday!

Om du planerar en trackday, tävling eller ett event på bana är STEC namnet att lägga på minnet. Förutom att arrangera det prestigefyllda Skandinaviska mästerskapet inom endurance racing erbjuder STEC allt du behöver för att göra ditt banäventyr både säkert och professionellt. Från tidtagning i världsklass till uthyrning av säkerhetsutrustning – STEC är din helhetslösning på banan. Vi skräddarsyr din racingupplevelse utifrån dina behov med tidtagning, säkerhet & alla tillbehör du önskar till din racingbil oavsett du kär Pay & Drive eller egen Racingbil! Konceptet ”Fair Racing” inom STEC är ett otroligt viktigt budskap inom STEC Endurance som främjar gentlemannasportens…
Alfa Romeo 33 Stradale: Testar gränserna på Nardò Ring – Topphastighet på 333 km/h bekräftad!

Alfa Romeo 33 Stradale: Testar gränserna på Nardò Ring – Topphastighet på 333 km/h bekräftad!

Alfa Romeo 33 Stradale, en modern tolkning av en klassisk ikon, har nyligen genomgått rigorösa tester på den legendariska Nardò-banan i Italien. Med en topphastighet på imponerande 333 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på under tre sekunder är denna superbil Alfa Romeos mest efterlängtade lansering. Här får du en djupdykning i vad som gör 33 Stradale unik – från teknik och design till känslan bakom ratten. Vad är Nardò-banan och varför är den viktig för Alfa Romeo 33 Stradale? Belägen i Salento, Italien, är Nardò Technical Center en av världens mest avancerade testanläggningar för bilar och…
Vintagefeber med Peder - De Tomaso Pantera GTS: Superbilen som Förevigades på Vägarna, Filmduken och i Historien!

Vintagefeber med Peder - De Tomaso Pantera GTS: Superbilen som Förevigades på Vägarna, Filmduken och i Historien!

Vissa bilar är mer än bara fordon – de är berättelser, drömmar och uttryck för tidlös ambition. De Tomaso Pantera GTS är en sådan bil, född ur visionen att förena två världar: den eleganta italienska designens förfining och den råa kraften hos amerikanska muskelbilar. Men denna ikon är inte bara en symbol på vägen – den har också gjort sitt avtryck i filmvärlden, där den låtit sitt mullrande V8-ljud och sin exotiska profil lysa som en karaktär i sig själv. Pantera GTS: En Dröm Född i Modena Det är 1970.. Alejandro de Tomaso, en argentinsk racerförare och visionär, drömmer om…
Vintagefeber med Peder - En Blick in i Framtiden med De Tomaso P72 – En Tidlös Hyllning till Förarens Passion!

Vintagefeber med Peder - En Blick in i Framtiden med De Tomaso P72 – En Tidlös Hyllning till Förarens Passion!

Med en kaross som andas tidlös elegans och en själ som förenar förflutet med nutid, är De Tomaso P72 en bil som inte bara körs – den upplevs. När De Tomaso firade sitt 60-årsjubileum år 2019, var det med den romantiska hyllningen P72, en modern klassiker som förkroppsligar arv, design och körglädje på ett sätt som få andra fordon kan. Mellan generationer – ett mästerverk för alla tider De Tomaso P72 är mer än en bil; det är en kärleksförklaring till en era då maskin och människa arbetade i perfekt harmoni. Designen är en återblick på den ikoniska De Tomaso…
Hasse Söderström ifrån STEC forsätter Europaturnén – Live från Circuito Do Sol!

Hasse Söderström ifrån STEC forsätter Europaturnén – Live från Circuito Do Sol!

Med ett hav av motorljud, doften av bränt gummi och en glödande sol som kuliss, fortsätter Hasse Söderström sin spektakulära Europaturné med STEC Racing. Den här gången befinner han sig på Circuito Do Sol, en pärla för racingentusiaster mitt i Europas södra hjärta. Här bjuds vi på en unik kombination av högoktanig motorsport och semesterkänsla – och du kan vara med och skapa din egen drömresa. Live från banan – fartfylld passion Hasses röst fyller luften genom livesändningarna på Motorextra. Med varje sväng, varje raksträcka och varje adrenalinfyllt omkörningsförsök, tar han oss rakt in i händelsernas centrum. Circuito Do Sol…
STEC Endurance: Öppnar Dörrarna till Racingens Värld med Pay&Drive!

STEC Endurance: Öppnar Dörrarna till Racingens Värld med Pay&Drive!

Har du någonsin drömt om att tävla på en riktig racerbana? Med STEC Endurance och deras innovativa Pay&Drive-koncept kan racingdrömmen bli verklighet – utan behov av egen bil eller teknisk expertis. Audi TT har varit ett av STEC´s främsta flaggskepp som Pay&Drive men STEC planerar även samma koncept för Citroen C1 med mål om 10 färdiga bilar 2025 även för C1 Nordic Racing! Pay & Drive öppnar upp möjligheter både för att gänget kan tävla med samma bil för att tävla om vem som är snabbast men framförallt hela andra ekonomiska möjligheter när man delar med exempelvis familjen, firman eller…
Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

När Bugatti W16 Mistral avtäcktes, stannade bilvärlden upp för ett ögonblick. Denna öppna hyperbil markerar slutet på en epok – den sista Bugattin som drivs av den ikoniska W16-motorn. En motor som har definierat hastighet och ingenjörskonst i över två decennier. Bara 99 exemplar av denna mästerliga roadster kommer att byggas, var och en med en prislapp på cirka 50 miljoner kronor. Trots den hisnande kostnaden sålde de slut direkt. Vad är det som gör Mistral så speciell, och vilka är de privilegierade ägarna som redan säkrat sina exemplar? W16 Mistral: Ett Mästerverk i Varje Detalj Mistral är inte bara…
Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Frankrike är känt för sina eleganta Peugeots och charmiga Renaults, men ibland dyker det upp en tillverkare som bryter mönstret. För entusiaster av unika bilar – och för de som tillbringade timmar framför Gran Turismo 2 – finns ett namn som sticker ut: Venturi. Venturi, ett franskt företag med en vision om att utmana ikoner som Ferrari och Porsche, föddes i början av 1980-talet. Grundarna Claude Poiraud och Gérard Godfroy lämnade sina roller hos Heuliez med en djärv ambition: att skapa en fransk grand tourer i världsklass. Det här är historien om deras mest legendariska skapelse – Venturi 400 GT.…
stec-norge (1)