Kimera EVO37 – Drottningens Återkomst På Vägarna Som Hyllning Till Rally


”The Queen is back.” Så proklamerar Kimera Automobili stolt när de visar upp sin restomod-hyllning till en av rallyvärldens mest mytomspunna bilar. Kimera EVO37 är mer än en modern tolkning av en ikon – det är ett kärleksbrev till en svunnen tid, omsorgsfullt paketerat i kolfiber och rå prestanda. En bil där nostalgi och nutid smälter samman till en ny, kompromisslös körupplevelse.


En legend föds på nytt

I grunden vilar Lancia 037, den sista bakhjulsdrivna bilen att vinna rally-VM – under säsongen 1983 med Walter Röhrl bakom ratten. Den besegrade fyrhjulsdrivna konkurrenter med rå kraft, låg vikt och kirurgisk kontroll. EVO37 förvaltar det arvet med vördnad – men förfinar det på varje punkt.

Bakom projektet står Kimera Automobili, ett italienskt företag vars hela filosofi bygger på autentisk evolution. Genom att samarbeta med legendariska ingenjörer som Claudio Lombardi – mannen bakom Lancia Delta Integrales VM-motorer – har man skapat ett fordon där historien inte bara återskapas, utan förädlas.


Teknik i världsklass – från dåtid till nutid

Under den kantiga silhuetten döljer sig en handbyggd mittmotor med rötter i det förflutna men själ i framtiden. En 2,15-liters radfyra med både turbo och Roots-kompressor, elektroniskt styrd intercooler och torrsumpssmörjning – allt för att leverera 505 hästkrafter och 550 Nm i en bil som bara väger 1 100 kilo.

Vridmomentet är tillgängligt redan vid 2 000 rpm, vilket ger en oemotståndlig kraftkurva – lika redo för serpentinerna i Alperna som för Goodwoods hillclimb. Kraften skickas till bakhjulen genom en sexväxlad manuell växellåda, kopplad till en självlåsande differential och en koppling med dubbla skivor.

Bromsarna – 365 mm ventilerade skivor runtom med fyrkolvsok – tar vid där motorn slutar. Däcken, 245 mm fram och 295 mm bak, sitter på 18- respektive 19-tumshjul och förankrar EVO37 med vägen som ett racerbilslim.


Design: Ett rasande vackert eko från Group B-eran

EVO37 är inte en replik. Den är en rekonstruktion med själ. Varje linje är trogen originalets brutalistiska formspråk, men karossen är byggd i kolfiber.

Fronten, luftintagen, breda skärmar och bakpartiet – allt skriker rallyhistoria, samtidigt som detaljer som LED-ljus, finbearbetade ytor och exakt passform placerar den i nutiden.

Interiören speglar samma filosofi. Rå racingkänsla kombineras med moderna material och ergonomi. Det är ett förarutrymme designat för fokus – men med den komfort och teknik som krävs för att göra varje tur, oavsett tempo, till en upplevelse.


Röhrl och Lombardi – två giganters godkännande

Få namn väger tyngre i rallyvärlden än Walter Röhrl. Efter att ha kört EVO37 förklarade han enkelt men kraftfullt:

”Att köra den var perfekt. Den gjorde exakt vad jag ville. Ingen kunde slå mig.”

Och när Claudio Lombardi själv beskriver bilen som ”en stor känsla – den bevarar originalets själ men berikas av tekniska och stilistiska hyllningar till efterföljande mästare”, då vet man att Kimera har lyckats.


En hyllning, ett hantverk, en revolution

Kimera EVO37 är en av de mest ambitiösa restomod-projekten i modern tid. Det är en bil byggd med vördnad, passion och precision, där varje komponent är ett resultat av erfarenhet från racing, ingenjörskonst och kärlek till motorsportens historia.

Det är inte en bil för alla – men för dem som förstår, är det en drottning återfödd.


Kimera EVO37 – Fakta i korthet:

  • Motor: 2.15L rad-4 turbo + kompressor
  • Effekt: 505 hk @ 7000–7500 rpm
  • Vridmoment: 550 Nm (400 Nm redan vid 2000 rpm)
  • Växellåda: 6-växlad manuell
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Vikt: 1100 kg
  • Bromsar: 365 mm ventilerade skivor fram/bak, 4-kolvsok
  • Däck: 245/35 R18 fram, 295/30 R19 bak
  • Chassi: Kolfiberkaross, rörram
  • Produktion: Mycket begränsad upplaga
  • Byggd i: Italien

Ett arv vidarefört

Med EVO37 har Kimera Automobili gjort det som så många andra försökt men få lyckats med: att återuppväcka en legend utan att urvattna dess själ. Detta är inte bara en bil – det är en rörelse. En hyllning till en era när motorsport var vild, vacker och livsfarlig. Och framför allt: oförglömlig.

www.kimera-automobili.com/evo37

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: Djävulen Med Tolv Cylindrar

🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: Djävulen Med Tolv Cylindrar

🔥 En ny era börjar i helvetets hetta När 80-talet gick mot sitt slut och världen förberedde sig för ett nytt decennium, stod Lamborghini inför en avgörande fråga:Hur överträffar man en ikon som Countach? Svaret kom 1990 – i form av en demon på hjul.Namnet: Diablo.Spanska för ”djävul”. Ett namn lika djärvt som bilen själv. Den blev den första Lamborghini någonsin med fyrhjulsdrift, ett steg mot modern tid utan att förlora märkets galenskap. Under motorhuven brummade det legendariska V12-monstret, förstorad till 5,7 liter och senare 6,0 liter i sina mest extrema versioner. Effekten?Upp till 600 hästkrafter i gatversionen och hela…
Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

🏁 Ett arv av triumf Det är svårt att tala om Ferrari utan att nämna Daytona.Året var 1967 – platsen, Daytona International Speedway. Där skrev Ferrari motorsporthistoria när de röda bilarna sopade banan med en legendarisk 1–2–3-seger i 24-timmarsloppet, en symbol för märket i dess absoluta zenit. Nästan sex decennier senare återvänder Ferrari till den epoken – inte för att blicka bakåt, utan för att förvandla historien till nutida konst.Resultatet är Ferrari Daytona SP3, den tredje modellen i den exklusiva Icona-serien, som följer Monza SP1 och SP2.En bil skapad inte för massproduktion, utan för själens acceleration. 🔥 Den renaste V12:an…
Aston Martin DB12 S – 700 Hästar Ren Brittisk Körglädje

Aston Martin DB12 S – 700 Hästar Ren Brittisk Körglädje

💫 En ny ikon föds i Gaydon Den 8 oktober 2025 i Gaydon, hjärtat av Aston Martins ingenjörskonst, presenterades något alldeles särskilt – DB12 S, den nya kronjuvelen i märkets legendariska DB-blodlinje.Efter succén med DB12 – bilen som markerade en ny era för begreppet Super Tourer – tar Aston Martin nu allt ett steg längre. Mer kraft. Mer precision. Mer själ. DB12 S är inte bara ännu en sportbil. Det är kulmen på 70 års evolution, från den klassiska DB3S på 1950-talet till dagens teknologiskt förfinade mästerverk. 🏎️ 700 hästkrafter – brittisk elegans med brutal kraft Under den skulpterade motorhuven…
Bugatti Chiron Super Sport – Hjärtat Av V16 Med Toppfart På 440 Kilometer I Timmen

Bugatti Chiron Super Sport – Hjärtat Av V16 Med Toppfart På 440 Kilometer I Timmen

🏁 När världen höll andan vid 300 mph När Bugatti tillkännagav sitt mål att bryta 300 mph-barriären, var det många som höjde på ögonbrynen. Det lät nästan omöjligt – ett steg in i en hastighetsdimension reserverad för visioner snarare än verklighet. Men Bugatti är inte som andra biltillverkare.Ur denna kompromisslösa ambition föddes ett rullande mästerverk: Chiron Super Sport. Den här specifika bilen, en 2023 års Chiron Super Sport, tillhör en exklusiv skara på endast 80 exemplar i hela världen. Den representerar den mest aerodynamiskt fulländade versionen av Chiron, skapad med ett enda syfte – att förena extrem fart med absolut…
⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 Hästar

⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 Hästar

670 hästkrafter, 0–100 km/h på 3,3 sekunder och ett vrål som får marken att skaka – Dodge Charger Daytona har gjort det otänkbara. Den första helt eldrivna muskelbilen har inte bara bevarat själen från Detroit, utan förfinat den. Nu belönas den med 2025 års “Wards 10 Best Engines & Propulsion Systems Award” – en symbol för hur eldriven prestanda möter ren, amerikansk attityd. Det är en kylig morgon i Auburn Hills, Michigan, men inifrån testbanan hörs något som låter bekant – ett djupt, elektrifierat muller. Det är inte ett V8-vrål, men det har samma själ.Dodge Charger Daytona Scat Pack står…
“Världens Snabbaste Fyrdörrars Elbil: Xiaomi SU7 Ultra, Utmanar Andra Supersportbilar Med 1548 Hästkrafter!

“Världens Snabbaste Fyrdörrars Elbil: Xiaomi SU7 Ultra, Utmanar Andra Supersportbilar Med 1548 Hästkrafter!

1,548 hästkrafter. 0–100 km/h på 1,98 sekunder. Toppfart 350 km/h. Xiaomi SU7 Ultra är inte bara ett fordon – det är en kraftdemonstration. En deklaration att framtidens superbilar inte längre enbart föds i Maranello, Woking eller Stuttgart, utan också i Peking. Den 27 februari 2025 förändrades spelplanen för världens prestandabilar.På ett pressmöte i Peking presenterade Xiaomi – mest känd för smartphones och smarta hem – den färdiga produktionsversionen av sin SU7 Ultra, märkets nya flaggskepp och det snabbaste serieproducerade fyrdörrarsfordonet på planeten. Startpriset: 529 900 RMB, motsvarande cirka 760 000 svenska kronor.Prestandan: på nivåer som får Bugatti, Rimac och Tesla…
Lamborghini Genom Toscanas hjärta – En Resa Med Fart, Smak Och Historia

Lamborghini Genom Toscanas hjärta – En Resa Med Fart, Smak Och Historia

Från Sienas medeltida torg till Chiantis böljande vingårdar. Under fyra dagar rullade några av världens mest eftertraktade superbilar genom Toscanas landskap – i en hyllning till italiensk kultur, hantverk och körglädje. Välkommen till Esperienza Giro Toscana 2025. De gyllene kullarna i Toscana badar i morgonljus. En V12-motor vrålar till, dess eko studsar mellan cypresserna som vaktar vägarna mot Siena. En efter en väcks de – en symfoni av Revuelto, Temerario och Urus SE – bilar som representerar toppen av Lamborghinis moderna era. Men detta är ingen vanlig körning. Det är Esperienza Giro Toscana 2025, ett exklusivt evenemang där Lamborghini bjuder…
States of Endurance – McLarens Resa Genom Amerika Som Firar 30 År Av Le Mans Segern

States of Endurance – McLarens Resa Genom Amerika Som Firar 30 År Av Le Mans Segern

Tre superbilar. Åtta delstater. Nästan 400 mil asfalt. En resa som hyllar den obändiga viljan att aldrig ge upp – trettio år efter McLarens oförglömliga triumf på Le Mans 1995. Från havsdimman vid Monterey till solglittret i Miami Beach drev tre McLaren-superbilar genom hjärtat av Amerika. “States of Endurance” – en roadtrip lika mycket själslig som mekanisk – blev McLarens sätt att hedra tre decennier av segrar, svett och stålsatt racing-DNA. Bakom ratten satt McLarens egna racerförare Paul Rees, Jack Barlow och Oliver Webb, som under 3 867 miles förde arvet från Le Mans ut på öppen väg. Deras följeslagare:…
Motorextra Nominerad Till ”Årets Media” På Greenlight Galan 2025 – En Hyllning Till Svensk Bilkultur I Sin Mest Glamorösa Form

Motorextra Nominerad Till ”Årets Media” På Greenlight Galan 2025 – En Hyllning Till Svensk Bilkultur I Sin Mest Glamorösa Form

Den 15 november glittrar den svenska motorvärldens mest prestigefyllda evenemang – Greenlight Galan 2025. Den årliga festen, arrangerad av Greenlight Magazine, samlar landets mest passionerade bilbyggare, kreatörer, fotografer och företag för att hylla årets prestationer inom bilkulturen. I år står Motorextra (www.motorextra.se) stolt bland de fyra nominerade till den ärofyllda titeln ”Årets Media” – en utmärkelse som speglar drivkraft, passion och journalistisk kvalitet i den svenska motorbranschen. ”Det är en otrolig ära att få bli nominerade till Årets Media. Greenlight Magazine har i många år varit Sveriges motorentusiasters guldgruva – en institution inom bilkulturen – och att få stå sida…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection - En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection - En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Text & intervju: Edvard Emanuelsson, Motorextra i samarbete med Magnus Bengtsson & Bengtsson Bil Premium Selection En tidlös kraft bland eldrivna nyheter I en tid då eldrivna prestandamodeller dominerar rubrikerna står en annan sorts kraft redo att påminna oss om vad äkta AMG-magi egentligen handlar om. Hos Bengtsson Bil Premium Selection i Stockholm finns nämligen ett stycke tysk ingenjörskonst som många i bilsamlarkretsar anser vara en framtida klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG från den första generationen C208 Coupé. Jag träffar Magnus Bengtsson, grundare av Bengtsson Bil Premium Selection och med lång erfarenhet inom bilbranschen, för att prata om vad…
Lamborghini Tar Havet Med Storm – Världspremiär För Tecnomar 101FT

Lamborghini Tar Havet Med Storm – Världspremiär För Tecnomar 101FT

Monaco Yacht Show, 23 september 2025. Solen speglar sig i Medelhavets klara vatten när blickarna riktas mot en ny ikon. Vid sidan av de mest prestigefyllda superyachterna i världen kliver Automobili Lamborghini och The Italian Sea Group fram och avslöjar sitt senaste mästerverk: Tecnomar for Lamborghini 101FT. Det är inte bara en yacht. Det är Lamborghini-DNA förvandlat till en nautisk upplevelse – en hyperbåt som tar Sant’Agata Bolognese ut på havet. Från land till hav – italiensk excellens i ny form Samarbetet mellan de två företagen började 2020 med Tecnomar for Lamborghini 63, en hyllning till året då Lamborghini grundades.…
Ferrari Amalfi – Nya Tidlösa Flaggskeppet Glider Längs Kusten Som Bär Dess Namn

Ferrari Amalfi – Nya Tidlösa Flaggskeppet Glider Längs Kusten Som Bär Dess Namn

Amalfikusten, Italien. Solen sänker sig över Tyrrenska havet. Ljusets sista gyllene strålar speglas i det kristallblå vattnet, medan klipporna kastar långa skuggor över de smala serpentinvägarna. Här, där naturens skönhet möter mänsklig ingenjörskonst, gör Ferraris nya flaggskepp sin debut: Ferrari Amalfi. Med sin silkeslena silhuett och sitt karakteristiska rosso-lack skimrande mot det glittrande havet, känns bilen nästan som en naturlig del av landskapet. Att se en Amalfi slingra sig genom kustens böljande kurvor är som att bevittna en dans – lätt, elegant och samtidigt laddad med kraft. Ren körglädje Föraren behöver inte mer än några ögonblick för att förstå vad…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card