
Gotland Ring, 3 maj 2025 – Den gotländska kalkstenen vibrerade under dundret från högvarviga motorer när Gotland Motorfestival åter slog upp grindarna för en fartfylld säsongspremiär. Och vilken inledning det blev. Med sol från klarblå himmel och en salig blandning av bilar, team och entusiaster blev festivalen inte bara en hyllning till motorpassion – den blev också arenan för en historisk premiär: den första deltävlingen i årets STEC 1000 Kilometer.

Gotland Ring, känt som en av världens mest natursköna racingbanor, levererade precis vad besökarna hoppats på – och lite till. Belägen mitt i den gotländska tallskogen med utsikt över Östersjön, erbjöd banan en spektakulär kuliss för såväl hård racing som familjevänliga aktiviteter.
STEC 1000 KM – Uthållighetens konst på svensk mark
Huvudnumret för dagen var utan tvekan premiären av Scandinavian Touring Endurance Championship 1000 Kilometer. Startfältet bjöd på ett imponerande spann av tävlingsbilar – från vässade BMW M3:or till radikala långloppsspecialare, samlade under samma paraply i ett rejält test av strategi, teknik och uthållighet.

Starten gick strax efter kl. 10.00, och därefter följde ett åtta timmar långt drama där varje team pressade sina gränser till det yttersta. Gotland Rings tekniska karaktär – med sina kurviga partier och snabba svep – visade sig snabbt separera de välförberedda från de chansande. Depåstrategier, förarbyten och däckval spelade avgörande roller, och dramatiken var konstant när teamens pålitlighet och samarbete sattes på prov.
När målgången äntligen nåddes stod Team Auto Concept Racing som segrare, efter att ha genomfört 1000 kilometer med kirurgisk precision och ett taktiskt mästerverk som imponerade både på konkurrenter och publik.
Hästkrafter, havsvindar och racingpremiär – Gotland Motorfestival 2025 blev en fullträff
Gotland Ring, 3 maj 2025 – Den gotländska kalkstenen vibrerade under dundret från högvarviga motorer när Gotland Motorfestival åter slog upp grindarna för en fartfylld säsongspremiär. Och vilken inledning det blev. Med sol från klarblå himmel och en salig blandning av bilar, team och entusiaster blev festivalen inte bara en hyllning till motorpassion – den blev också arenan för en historisk premiär: den första deltävlingen i årets STEC 1000 Kilometer.

Gotland Ring, känt som en av världens mest natursköna racingbanor, levererade precis vad besökarna hoppats på – och lite till. Belägen mitt i den gotländska tallskogen med utsikt över Östersjön, erbjöd banan en spektakulär kuliss för såväl hård racing som familjevänliga aktiviteter.
STEC 1000 KM – Uthållighetens konst på svensk mark
Huvudnumret för dagen var utan tvekan premiären av Scandinavian Touring Endurance Championship 1000 Kilometer. Startfältet bjöd på ett imponerande spann av tävlingsbilar – från vässade BMW M3:or till radikala långloppsspecialare, samlade under samma paraply i ett rejält test av strategi, teknik och uthållighet.
Starten gick strax efter kl. 10.00, och därefter följde ett åtta timmar långt drama där varje team pressade sina gränser till det yttersta. Gotland Rings tekniska karaktär – med sina kurviga partier och snabba svep – visade sig snabbt separera de välförberedda från de chansande. Depåstrategier, förarbyten och däckval spelade avgörande roller, och dramatiken var konstant när teamens pålitlighet och samarbete sattes på prov.

När målgången äntligen nåddes stod Team Auto Concept Racing som segrare, efter att ha genomfört 1000 kilometer med kirurgisk precision och ett taktiskt mästerverk som imponerade både på konkurrenter och publik.
En motorfestival för hela familjen
Men Gotland Motorfestival handlade om mer än bara racing. I depån mötte man passionerade bilbyggare, entusiaster med klassiker och en publik med lika delar barnfamiljer och motorsportsnördar. Besökarna kunde testa elbilar, klämma på sportbilsikoner från Ferrari och Porsche, och uppleva stuntuppvisningar som lockade stora jubel.
Ett särskilt dragplåster var elbilsarenan där både Polestar, Tesla och svenska Chargeamp visade upp framtidens laddlösningar. Festivalen lyckades därmed kombinera klassisk motorsport med ett tydligt framtidsfokus – ett smart grepp som fångade den breda publikens intresse.
Gotland Ring – mer än en bana, ett manifest
Det vore tjänstefel att inte nämna själva platsens roll. Gotland Ring är inte bara en racerbana – det är en vision om hållbar motorsport. Med förnybar energi, ekobyggnationer och satsningar på elektrifiering har grundaren Alec Arho Havrén skapat ett banprojekt som sticker ut globalt.
Detta gör festivalen på Gotland till mer än en motordag – det är en hybrid av racing, teknik och miljötänk, något som lockar både purister och nyfikna framtidsspanare.
Sammanfattning – En ny vårklassiker är född
Gotland Motorfestival 2025 blev ett smakprov på hur motorsport kan se ut när passion, innovation och publikupplevelse möts. Premiären av STEC 1000 KM satte ribban högt för resten av serien, och Gotland Ring befäste återigen sin position som en av Skandinaviens mest fascinerande arenor för racing.
Vi lämnar ön med adrenalinet fortfarande susande i öronen – och en längtan till nästa kapitel i STEC-sagan.

En motorfestival för hela familjen
Men Gotland Motorfestival handlade om mer än bara racing. I depån mötte man passionerade bilbyggare, entusiaster med klassiker och en publik med lika delar barnfamiljer och motorsportsnördar. Besökarna kunde testa elbilar, klämma på sportbilsikoner från Ferrari och Porsche, och uppleva stuntuppvisningar som lockade stora jubel.
Ett särskilt dragplåster var elbilsarenan där både Polestar, Tesla och svenska Chargeamp visade upp framtidens laddlösningar. Festivalen lyckades därmed kombinera klassisk motorsport med ett tydligt framtidsfokus – ett smart grepp som fångade den breda publikens intresse.
Gotland Ring – mer än en bana, ett manifest
Det vore tjänstefel att inte nämna själva platsens roll. Gotland Ring är inte bara en racerbana – det är en vision om hållbar motorsport. Med förnybar energi, ekobyggnationer och satsningar på elektrifiering har grundaren Alec Arho Havrén skapat ett banprojekt som sticker ut globalt.
Detta gör festivalen på Gotland till mer än en motordag – det är en hybrid av racing, teknik och miljötänk, något som lockar både purister och nyfikna framtidsspanare.
Gotland Motorfestival – Körs Varje År i samarbete med Motorkultur! – Spana in Höjdpunkter ifrån 2024!
Sammanfattning – En ny vårklassiker är född
Gotland Motorfestival 2025 blev ett smakprov på hur motorsport kan se ut när passion, innovation och publikupplevelse möts. Premiären av STEC 1000 KM satte ribban högt för resten av serien, och Gotland Ring befäste återigen sin position som en av Skandinaviens mest fascinerande arenor för racing.
Vi lämnar ön med adrenalinet fortfarande susande i öronen – och en längtan till nästa kapitel i STEC-sagan.

