Under helgen rapporterade flera elbilsägare om oväntat långa köer vid laddstationerna. Allra värst var det i Malung, där kön till Teslas Supercharger station sträckte sig hundratals meter. Frustrationen bland Teslaägare var påtaglig, och flera av dem riktade skarp kritik mot att Teslas laddare nu är öppna för andra bilmärken.
– ”Sitter här och laddar nu, och här är flera andra märken. De är de som förstör och blockerar lediga laddare. Det var det sämsta som kunde hända att öppna laddarna för alla”, skriver en Teslaägare på Facebook.
I Malung, som ligger strategiskt för fjällresenärer, blev situationen extra påtaglig. En film, publicerad av en ortsbo, visar en kö som sträcker sig långt bortom den vanliga laddstationen. På sociala medier uttryckte flera lokalbor sin irritation över att elbilsförare ibland inte respekterar stationen som ett offentligt utrymme – och klagade även på att elbilister uträttar sina naturbehov i närheten.
Men varför uppstod dessa långa köer just nu? För de flesta elbilsägare är långresor inget stort problem, tack vare de tätt belägna laddstationerna. I vanliga fall kan man ofta ladda i lugn och ro, ta en kopp kaffe eller gå på toaletten, och sedan fortsätta sin resa. Men under storhelger som julhelgen kan trafiken på vissa stationer bli en helt annan. Det är då laddstationerna inte räcker till för alla som behöver påfyllning inför hemresan, och många upplever trängsel.
– ”I vanliga fall är det väldigt lite kö, men under helgen blir det en extrem trafiktopp. Alla vill åka hem före snöovädret, och då blir det trångt”, förklarar en användare.
Tidigare var Teslas laddstationer exklusiva för Teslas bilar, vilket innebar att det sällan blev trängsel. Men sedan Tesla öppnat upp sina Superchargers för andra elbilar har situationen förändrats. Många Teslaägare har blivit upprörda över att andra bilmärken tar upp laddplatser, vilket försvårar deras egna laddningar.
– ”Det var mycket bättre innan, när endast Teslas bilar hade tillgång till stationerna. Då fanns det alltid lediga platser, nu får man ofta vänta”, klagar en annan Teslaägare.
Trots kritiken är det få som vill se en lösning som innebär att dessa stationer stängs för andra märken. De flesta elbilsägare påpekar att problemen endast inträffar under ett fåtal extremt intensiva perioder, och att det under resten av året är mycket lugnt vid laddstationerna.
– ”Ja, det blir trångt en till tre gånger om året, men resten av året är det inga problem. Andas och njut av livet!” skriver en annan användare på sociala medier.
Bensin-, diesel- eller laddhybrid – en annan verklighet på vägen
För många bilister innebär köerna vid laddstationerna en stor påminnelse om varför traditionella bensin- och dieselbilar fortfarande är det självklara valet för så många. Det som för elbilsägare kan vara en stressig väntan på laddning, är för de flesta andra inte ens ett bekymmer. En bensin- eller dieselbil kräver ingen väntan vid tankstationer, och hela processen tar ofta inte mer än fem minuter. För den som kör långdistans är det också en självklar fördel att kunna tanka var som helst, när som helst – utan att behöva oroa sig för att hitta en ledig station.
– ”Jag behöver inte stå i kö för att tanka. Jag har alltid tillgång till en tankstation när jag behöver det, och jag slipper tänka på var jag ska ladda eller om det finns plats”, säger en förare av dieselbil.
Även laddhybrider, som kombinerar både eldrift och förbränningsmotor, erbjuder en stor fördel. För dessa bilar räcker det ofta att köra på el under de flesta vardagliga resor, men om långresan kräver en bensinpåfyllning är det aldrig något problem att snabbt hitta en tankstation. Det är för många ett lockande alternativ som erbjuder den bästa av två världar: elbilens miljövänlighet för korta turer och bensinbilens bekvämlighet för längre sträckor.
– ”Jag har både bensin- och eldrift, så jag behöver aldrig oroa mig för att hitta en laddstation när jag ska åka långt. Det är den bästa lösningen för mig”, säger en förare av laddhybrid.
Visst, elbilarna erbjuder fördelar på många sätt, särskilt när det gäller minskade utsläpp och lägre driftkostnader. Men för de som inte vill vara beroende av att alltid planera sin resa runt laddstationer eller stå i kö under storhelger, kan bensin- och dieselbilar fortfarande vara det självklara valet. Och för dem som vill ha flexibiliteten att både köra på el och bensin är laddhybriden en bra kompromiss.
Trots att elbilens framtid ser ljus ut, är det klart att infrastrukturen fortfarande inte är på plats för att helt ersätta bensin- och dieselbilarna i alla situationer. Under helger som den gångna veckan, när alla vill åka samtidigt, påminns vi om att ibland är det de gamla lösningarna som ger störst frihet på vägen.