Ferrari kämpar i motvind under 24 Hours of Daytona – Sjätteplats för DragonSpeed och dramatik för AF Corse

Daytona, 26 januari 2025 – Efter att ha firat en historisk seger i 2024 års upplaga av 24 Hours of Daytona, gick Ferrari in i den 63:e upplagan av det ikoniska racet med höga förväntningar. Men årets tävling visade sig bli en utmanande prövning för ”Prancing Horse”. Trots en imponerande insats från både förare och team blev det ingen topp tre-placering för Ferrari i den första omgången av IMSA SportsCar Championship 2025. Bästa resultatet uppnåddes av DragonSpeed-teamets Ferrari 296 GT3, nummer 81, som slutade på sjätte plats i GTD Pro-klassen.

Tufft lopp för DragonSpeed Ferrari i GTD Pro

I GTD Pro-klassen ställde DragonSpeed upp med sin Ferrari 296 GT3, nummer 81, körd av de tre officiella Ferrari-förarna Davide Rigon, Miguel Molina och Thomas Neubauer, tillsammans med Albert Costa. Trots starkt arbete från teamet låg bilen aldrig riktigt i slagläge för att konkurrera om de högsta placeringarna under loppet. Ett par incidenter bromsade deras framfart – bland annat en avåkning när franske Neubauer körde med kalla däck efter ett depåstopp strax före den tionde timmen. Denna avåkning krävde ett besök i depån för att byta dörr på bilen, vilket kostade dyrbar tid.

Som om det inte var nog blev Miguel Molina påkörd av en annan bil på söndagsmorgonen, vilket innebar ytterligare ett bakslag. Den andra föraren straffades visserligen med en Drive Through-penalty, men skadan var redan skedd och teamet förlorade ytterligare 20 sekunder. Trots dessa hinder lyckades Molina i loppets slutfas återhämta en position efter att bilarna omgrupperats under den 15:e helbanans gulflagg, vilket resulterade i en hedrande sjätteplats. Vid målgång var avståndet till den ledande Ford GT, nummer 65, 28 sekunder.

AF Corse Ferrari tar en imponerande sjundeplats i GTD

GTD-klassen bjöd på ett något ljusare resultat för Ferrari. AF Corse, som tävlade med sin Ferrari 296 GT3 nummer 50, gjorde ett starkt intryck. Denna bil kördes av fabriksföraren Arthur Leclerc, som gjorde sin debut i 24 Hours of Daytona, tillsammans med teamkamraterna Custodio Toledo, Riccardo Agostini och Conrad Laursen. Kvartetten imponerade stort genom hela loppet, och Agostini körde bilen över mållinjen på en sjundeplats, endast åtta sekunder från den vinnande Chevrolet nummer 13.

Missöden för övriga Ferrari-team

Tyvärr gick det inte lika bra för flera andra Ferrari-bilar under tävlingen. Triarsi Competizione, som tävlade med två bilar, drabbades av tekniska problem och kollisioner. Ferrari 296 GT3 nummer 021, med fabriksföraren James Calado bakom ratten, tvingades in i depån efter att ha skadat höger framfjädring vid en kollision med en annan bil. Trots teamets bästa försök att återhämta sig, slutade besättningen på en 11:e plats.

Den andra bilen från Triarsi Competizione, nummer 023, körd av Alessio Rovera och hans team, fick tekniska problem efter 569 varv och tvingades pensionera bilen.

Även Inception Racing Ferrari nummer 70 drabbades av problem efter att ha lett tävlingen vid 12-timmarsstrecket. Skador på stödet till höger framfjädring efter 392 varv tvingade dem att avbryta racet.

AF Corse nummer 21, som länge låg bland de fem bästa, tvingades också dra sig ur loppet efter en kollision som inträffade fem timmar före mål, när italienske föraren Alessandro Pier Guidi satt bakom ratten. Teamet hade fram till dess haft goda chanser till en topplacering.

Cetilar Racing Ferrari nummer 47, med förare som Antonio Fuoco, Roberto och Nicola Lacorte, och Lorenzo Patrese, drabbades av tekniska problem under natten och tvingades också pensionera bilen.

En besvikelse för Ferrari, men ett bevis på deras kämpaglöd

Den 63:e upplagan av 24 Hours of Daytona blev en utmanande och till stor del olycklig tävling för Ferrari. Trots hinder och motgångar visade teamen uthållighet och kämparanda. Med en sjätteplats i GTD Pro och en sjundeplats i GTD finns det ändå ljuspunkter att bygga vidare på för den kommande säsongen.

Med den oöverträffade tävlingsviljan som Ferrari alltid uppvisar, ser märket framåt mot de kommande tävlingarna i IMSA SportsCar Championship. De erfarenheter som dragits från årets Daytona-lopp kommer tveklöst att göra teamen ännu starkare och bättre förberedda för att möta framtida utmaningar.

www.ferarri.com

www.daytonainternationalspeedway.com

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
McLaren F1 GTR Har Återvänt – Möt Den Gröna S1 LM

McLaren F1 GTR Har Återvänt – Möt Den Gröna S1 LM

Nej, du har inte fallit ner i ett maskhål i rumtiden. Det är fortfarande 2025, och 30 år efter Gordon Murrays legendariska Le Mans-seger med F1 GTR har vi nu fått något som både hyllar och moderniserar det ikoniska mästerverket: S1 LM – Green Edition. Byggd av Gordon Murray Automotive (GMA) för en mycket speciell kund, är denna S1 LM en väglaglig F1 GTR-hyllning med en unik färgsättning som understryker bilens exklusivitet och racingarv. Den gröna lacken är inte bara visuellt slående – den är en blinkning till de klassiska racingfärgerna som prydde McLaren F1 GTR under 90-talet, nu kombinerad…
Gordon Murray Automotive Le Mans GTR – En Hyllning Till  De Avlånga Supersportbilarna

Gordon Murray Automotive Le Mans GTR – En Hyllning Till De Avlånga Supersportbilarna

Under Monterey Car Week 2025 visade Gordon Murray Special Vehicles (GMSV) världen en superbil som väcker minnen från Le Mans guldålder: Le Mans GTR. Denna moderna skapelse är en hyllning till de legendariska långsvansprototyperna från 1970-, 80- och 90-talen – bilar som Matra-Simca MS660, Porsche 917 och Alfa Romeo Tipo 33/3. Med endast 24 exemplar planerade – en för varje timme av det ikoniska 24-timmarsloppet i Le Mans – har alla redan blivit sålda, och de första leveranserna väntas 2026. Detta gör Le Mans GTR till en av de mest exklusiva superbilarna på marknaden. Design och aerodynamik – en hyllning…
Gordon Murray Automotive S1 LM – En Modern Hyllning till F1 GTR

Gordon Murray Automotive S1 LM – En Modern Hyllning till F1 GTR

I bilvärlden finns det vissa ikoner som aldrig bleknar. McLaren F1 GTR, som triumferade på Le Mans 1995, är en av dem. Nu återuppväcker Gordon Murray Automotive (GMA) denna legend med S1 LM, en väglegal superbil som förenar motorsportens historia med banbrytande ingenjörskonst och designfilosofi. Resultatet är en bil som alla som älskar McLaren F1 kan beundra och njuta av i en helt ny form. En direkt koppling till F1 GTR S1 LM är mer än inspiration – den är en modern tolkning av McLaren F1 GTR:s essens. Den bygger på T.50S-chassit, utvecklat av Murray själv, och är utrustad med…
Curvistan Bangkok Firar Första Året Med En Porsche-Ikonen Porsche 956 LH

Curvistan Bangkok Firar Första Året Med En Porsche-Ikonen Porsche 956 LH

Bangkok, september 2025 – när motorsportens historia möter kreativ kultur I hjärtat av Thong Lo, ett av Bangkoks mest pulserande kvarter, fylls galleriet och kreativa hubben Curvistan Bangkok av motorsportens magi. För att fira sitt första jubileum öppnar Curvistan en ny specialutställning, Raceborn, där Porsche 956 LH står i centrum – en bil som har sin plats i motorsportens historia, men som nu för första gången visas i Thailand. Bilen är på exklusivt lån från Porsche Museum i Stuttgart och bar startnummer ett när den kördes till seger av Jacky Ickx och Derek Bell vid 24 Hours of Le Mans…
Porsche 911 Turbo S – Den Ultimata Allround-Sportbilen

Porsche 911 Turbo S – Den Ultimata Allround-Sportbilen

IAA Mobility 2025, München – när prestanda möter lyx och intelligens På IAA Mobility 2025 i München stod en ikon återigen i rampljuset: Porsche 911 Turbo S, toppmodellen i 911-serien. Men denna gång är det mer än en evolution – det är en revolution i prestanda, teknik och körglädje. Med T-Hybrid-teknologi och en ny, innovativ twin-turbo drivlina tar Porsche sin mest kraftfulla produktions-911 hittills till en nivå som tidigare bara kunde drömmas om. “911 Turbo S är den mest kompletta och mångsidiga formen av att köra en Porsche 911. Den kombinerar komfort, individuell karaktär och otrolig prestanda – från daglig…
Audi Concept C – Starten På En Ny Radikal Era

Audi Concept C – Starten På En Ny Radikal Era

Milano/Ingolstadt, februari 2025 – en designfilosofi som ska förändra Audi för alltid Det är en kylig morgon i Milano, men inne i den ljusa hallen där Audi just avslöjat Concept C vibrerar luften av förväntan. Framför scenen står Massimo Frascella, Audis Chief Creative Officer, med blicken stadigt riktad mot bilen som symboliserar hans vision. Han talar inte bara om en ny modell – han presenterar ett nytt tankesätt. En radikal omstart för ett av världens mest ikoniska bilmärken. Audi kallar det “The Radical Next”, ett koncept som sträcker sig långt bortom formgivning och in i själva hjärtat av varumärket. ”Vår…
Hyundai Concept THREE – En Ny Era För Kompakta Elbilar

Hyundai Concept THREE – En Ny Era För Kompakta Elbilar

IAA Mobility 2025, München – framtiden får en ny form Under den pulserande mässgolvet i München, där världens bilentusiaster, ingenjörer och designers samlats för IAA Mobility 2025, drog ett namn till sig allas blickar – Hyundai Concept THREE. Med detta koncept tar Hyundai nästa steg i utvecklingen av sitt framgångsrika IONIQ-program och presenterar sin första kompakta elbilsstudie, som kombinerar banbrytande teknik med en djärv designfilosofi. Design som talar framtidens språk Vid första anblick är det tydligt att Concept THREE inte är en vanlig kompaktbil. Karossen präglas av rena, aerodynamiska linjer där varje detalj fyller en funktion – från de distinkta…
Ferrari 849 Testarossa – En Legend Återföds

Ferrari 849 Testarossa – En Legend Återföds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra När Ferrari släpper en ny modell är det alltid en världsnyhet. Men när de väljer att återuppliva ett av sina mest ikoniska namn – Testarossa – blir det en historisk milstolpe. Den nya Ferrari 849 Testarossa är mer än en bil. Det är ett konstverk, ett tekniskt mästerverk och ett tydligt statement: Ferrari tänker inte bara bevara sitt arv, de tänker utveckla det och ta det in i framtiden. En Historisk Symbol Med Moderna Muskler Namnet Testarossa har en särskild plats i Ferraris historia. Det betyder ”rött huvud”, en hyllning till de rödmålade topplocken på Ferraris…
Ferrari 849 Testarossa Spider – En Ny Ikon Föds

Ferrari 849 Testarossa Spider – En Ny Ikon Föds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra När Ferrari presenterar en ny modell är det alltid en global händelse. Men när de lanserar något som bär namnet Testarossa, ett av de mest legendariska namnen i märkets historia, blir det mer än bara en ny bil – det blir en manifestation av Ferraris själ. Med Ferrari 849 Testarossa Spider tar märket sina mest avancerade tekniska innovationer, inspirerade av både klassiska sportprototyper från 70-talet och modern Formel 1-teknologi, och paketerar dem i en öppen superbil som tänjer på gränserna för vad en roadster kan vara. En ny Testarossa – med historien i ryggen Namnet Testarossa…
Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In i Framtiden – Longbow Roadster Är Här!

Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In i Framtiden – Longbow Roadster Är Här!

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra Det finns ögonblick i bilvärlden som markerar starten på något nytt – där tradition och innovation möts i perfekt harmoni. Ett sådant ögonblick är nu här. Med den helt nya Longbow Roadster återupplivas essensen av brittiska sportbilar, men med ett modernt och kompromisslöst tillvägagångssätt. I centrum för detta spännande projekt står Jenny Keisu, en svensk entreprenör med en passion för bilar och teknik. Som medgrundare till Longbow Cars är hon med och bygger ett varumärke som redan innan lanseringen väckt stort internationellt intresse. ”Vi vill skapa en bil som inte bara hyllar det förflutna utan också…
Svenska Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In I Framtiden – Longbow Speedster Föds

Svenska Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In I Framtiden – Longbow Speedster Föds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra På de brittiska landsvägarna där historien om ikoniska sportbilar skrivits om och om igen, föds nu ett nytt kapitel. Longbow, en helt ny aktör på den internationella bilscenen, tar sikte på att förena klassisk brittisk sportbilsdesign med modern prestanda och en exklusiv känsla. Bakom projektet finns bland andra svenska Jenny Keisu, som med sin entreprenörsanda och passion för bilar är med och bygger ett varumärke som redan väcker uppmärksamhet världen över. Och i centrum står Longbow Speedster – en bil skapad för entusiaster, samlare och alla som älskar körglädje i sin mest avskalade och råa form.…
Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion - Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion - Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra Det är en stilla förmiddag när jag möter Magnus Bengtsson över en kopp kaffe vid Åkeshofs Slott i Bromma. Platsen är lika stämningsfull som klassisk – en perfekt miljö för att prata om historien bakom en av världens mest ikoniska sportbilar. Åkeshofs Slott är dessutom destinationen för det kommande Classic & Dream Cars-eventet den 14 september, som Magnus arrangerar tillsammans med rallystjärnan och partnern Annie Seel. Snart kommer slottsgården att fyllas av unika bilar, passionerade entusiaster och drömmar på fyra hjul. Men idag är det en specifik bil som står i fokus – en Mercedes-Benz 350…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card