Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion – Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra

Det är en stilla förmiddag när jag möter Magnus Bengtsson över en kopp kaffe vid Åkeshofs Slott i Bromma. Platsen är lika stämningsfull som klassisk – en perfekt miljö för att prata om historien bakom en av världens mest ikoniska sportbilar.

Åkeshofs Slott är dessutom destinationen för det kommande Classic & Dream Cars-eventet den 14 september, som Magnus arrangerar tillsammans med rallystjärnan och partnern Annie Seel. Snart kommer slottsgården att fyllas av unika bilar, passionerade entusiaster och drömmar på fyra hjul. Men idag är det en specifik bil som står i fokus – en Mercedes-Benz 350 SL från 1971, en av de allra första i den legendariska R107-serien.


En förstaårsmodell med unik historik

Magnus berättar med värme om bilen, som har en historia som få andra. Det är en förstaårsmodell, byggd samma år som R107-serien såg dagens ljus. Under huven sitter en 3,5-liters V8 (M116.982)200 hästkrafter och 286 Nm vridmoment, kopplad till en 3-stegs automatlåda – ett eftertraktat tillval på sin tid.

Magnus tar oss även på en rundvisning och visar även Rolls-Royce Silver Spirit Mark 1 ifrån 1985 i Mintcondition som har en självklar roll på kommande eventet ” Classic & Dream Cars ” där man får njuta av en härlig historia bakom varje bil som Magnus kan berätta i minsta detalj!

www.motorextra.se/vintagefeber-med-peder-en-resa-i-lyx-och-tradition-med-rolls-royce-silver-spirit-mark-1-ifran-1985-i-mintcondition/

Bilen levererar klassiska prestanda med 0–100 km/h på cirka 9 sekunder och en toppfart på 210 km/h – imponerande för en cabriolet från början av 70-talet.

”Senaste ägaren har haft den i 30 år och bara kört 2000 mil under den tiden,” säger Magnus medan han rör om i sin kaffe.
”Totalt har den haft sju ägare, inklusive bilfirmor. Den har alltid stått i varmgarage och aldrig varit vinterkörd. Det är en bil som verkligen har blivit älskad och vårdad.”

Med en total mätarställning på 14 490 mil sedan 1971 är detta ett exemplar som får samlare och entusiaster att höja på ögonbrynen.


Lyxbilen för samhällets toppskikt

När Mercedes 350 SL lanserades i Sverige kostade den omkring 80 000 kronor – fyra gånger mer än en Volvo 140, som då låg på runt 20 000 kronor.

Det gjorde den till ett fordon för den absoluta eliten: kungligheter, framgångsrika företagare och kändisar. Den blev snabbt en statussymbol, både i Sverige och internationellt.

”Det här var bilen man drömde om,” säger Magnus och ler.
”Och än idag väcker den samma känslor. Det är något speciellt med en klassisk SL – den har elegans, kraft och en närvaro som få moderna bilar kan matcha.”


R107 – Mercedes som definierade en era

R107-serien är en av Mercedes-Benz mest ikoniska modeller. Den tillverkades i 18 år, från 1971 till 1989, vilket gör den till en av de längst producerade modellerna i märkets historia. Totalt byggdes 237 287 exemplar, och den blev en favorit på både europeiska och amerikanska marknader.

Modellen var också tekniskt banbrytande. Den introducerade en säkerhetskaross med deformationszoner, utvecklad parallellt med S-klassen, och var en av de första cabrioleterna att erbjuda hög krocksäkerhet.

”De här bilarna är gjorda för att hålla,” förklarar Magnus.
”Det är inte ovanligt att se en R107 som gått en miljon kilometer. De byggdes för att köras – och älskas.”


Ett oväntat slut: Bilen säljs till Frankrike

Under vårt samtal får jag veta att denna Mercedes redan har funnit en ny ägare. En samlare från Frankrike såg potentialen och slog till.

”Jag ska vara ärlig,” säger Magnus med en lätt suck.
”Det känns alltid lite tråkigt när en bil som denna lämnar Sverige. Jag lägger mycket energi på mina nätverk och sociala kanaler för att hitta rätt köpare. Helst ser jag att sådana här pärlor stannar här hemma – så att jag får se dem på träffar och visningar, och kanske till och med köpa tillbaka dem om fem år och sälja dem vidare.”

Han berättar att marknaden för klassiska bilar i Sverige är betydligt trögare än i länder som Frankrike, Tyskland, Finland och Holland, där intresset för klassiker är starkare och köparna fler.

”Nu börjar jobbet med exporthandlingarna och logistiken,” säger Magnus.
”Det är en hel del pappersarbete, men jag är trygg med att den får ett bra hem där den kommer uppskattas och köras.”


En perfekt plats för klassiska bilar

När vi sitter kvar vid Åkeshofs Slott är det lätt att föreställa sig hur platsen snart kommer fyllas med glänsande karosser och passionerade bilägare under Classic & Dream Cars.

”Vi vill skapa en mötesplats för entusiaster,” berättar Magnus entusiastiskt.
”Tillsammans med Annie Seel arrangerar vi en dag där klassiska bilar, sportbilar och drömbilar får den miljö de förtjänar. Åkeshofs Slott är en perfekt kuliss – historiskt, vackert och lättillgängligt.”

Eventet den 14 september blir en hyllning till bilkulturen, och kanske, kanske får vi i framtiden se denna Mercedes 350 SL återvända för att återigen glänsa på svensk mark.


En legend på väg mot nya äventyr

När jag lämnar Magnus och slottet går jag ett sista varv runt bilen, som väntar på transport mot Frankrike. Det är något poetiskt över tanken att den nu ska börja ett nytt kapitel på franska vägar – från en samlarägares varmgarage i Sverige till ett liv i ett annat land.

”Man säger aldrig riktigt farväl till en sådan här bil,” säger Magnus med ett leende när vi skiljs åt.
”Man säger bara: på återseende.”


Faktaruta: Mercedes-Benz 350 SL (R107)

  • Lansering: April 1971
  • Motor: 3,5-liters V8 (M116.982)
  • Effekt: 200 hk (DIN)
  • Vridmoment: 286 Nm
  • Växellåda: 3-stegs automat (tillval)
  • 0–100 km/h: ca 9 sek
  • Toppfart: ca 210 km/h
  • Produktionsår R107: 1971–1989
  • Totalt producerade: 237 287 exemplar

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
McLaren F1 GTR Har Återvänt – Möt Den Gröna S1 LM

McLaren F1 GTR Har Återvänt – Möt Den Gröna S1 LM

Nej, du har inte fallit ner i ett maskhål i rumtiden. Det är fortfarande 2025, och 30 år efter Gordon Murrays legendariska Le Mans-seger med F1 GTR har vi nu fått något som både hyllar och moderniserar det ikoniska mästerverket: S1 LM – Green Edition. Byggd av Gordon Murray Automotive (GMA) för en mycket speciell kund, är denna S1 LM en väglaglig F1 GTR-hyllning med en unik färgsättning som understryker bilens exklusivitet och racingarv. Den gröna lacken är inte bara visuellt slående – den är en blinkning till de klassiska racingfärgerna som prydde McLaren F1 GTR under 90-talet, nu kombinerad…
Gordon Murray Automotive Le Mans GTR – En Hyllning Till  De Avlånga Supersportbilarna

Gordon Murray Automotive Le Mans GTR – En Hyllning Till De Avlånga Supersportbilarna

Under Monterey Car Week 2025 visade Gordon Murray Special Vehicles (GMSV) världen en superbil som väcker minnen från Le Mans guldålder: Le Mans GTR. Denna moderna skapelse är en hyllning till de legendariska långsvansprototyperna från 1970-, 80- och 90-talen – bilar som Matra-Simca MS660, Porsche 917 och Alfa Romeo Tipo 33/3. Med endast 24 exemplar planerade – en för varje timme av det ikoniska 24-timmarsloppet i Le Mans – har alla redan blivit sålda, och de första leveranserna väntas 2026. Detta gör Le Mans GTR till en av de mest exklusiva superbilarna på marknaden. Design och aerodynamik – en hyllning…
Gordon Murray Automotive S1 LM – En Modern Hyllning till F1 GTR

Gordon Murray Automotive S1 LM – En Modern Hyllning till F1 GTR

I bilvärlden finns det vissa ikoner som aldrig bleknar. McLaren F1 GTR, som triumferade på Le Mans 1995, är en av dem. Nu återuppväcker Gordon Murray Automotive (GMA) denna legend med S1 LM, en väglegal superbil som förenar motorsportens historia med banbrytande ingenjörskonst och designfilosofi. Resultatet är en bil som alla som älskar McLaren F1 kan beundra och njuta av i en helt ny form. En direkt koppling till F1 GTR S1 LM är mer än inspiration – den är en modern tolkning av McLaren F1 GTR:s essens. Den bygger på T.50S-chassit, utvecklat av Murray själv, och är utrustad med…
Curvistan Bangkok Firar Första Året Med En Porsche-Ikonen Porsche 956 LH

Curvistan Bangkok Firar Första Året Med En Porsche-Ikonen Porsche 956 LH

Bangkok, september 2025 – när motorsportens historia möter kreativ kultur I hjärtat av Thong Lo, ett av Bangkoks mest pulserande kvarter, fylls galleriet och kreativa hubben Curvistan Bangkok av motorsportens magi. För att fira sitt första jubileum öppnar Curvistan en ny specialutställning, Raceborn, där Porsche 956 LH står i centrum – en bil som har sin plats i motorsportens historia, men som nu för första gången visas i Thailand. Bilen är på exklusivt lån från Porsche Museum i Stuttgart och bar startnummer ett när den kördes till seger av Jacky Ickx och Derek Bell vid 24 Hours of Le Mans…
Porsche 911 Turbo S – Den Ultimata Allround-Sportbilen

Porsche 911 Turbo S – Den Ultimata Allround-Sportbilen

IAA Mobility 2025, München – när prestanda möter lyx och intelligens På IAA Mobility 2025 i München stod en ikon återigen i rampljuset: Porsche 911 Turbo S, toppmodellen i 911-serien. Men denna gång är det mer än en evolution – det är en revolution i prestanda, teknik och körglädje. Med T-Hybrid-teknologi och en ny, innovativ twin-turbo drivlina tar Porsche sin mest kraftfulla produktions-911 hittills till en nivå som tidigare bara kunde drömmas om. “911 Turbo S är den mest kompletta och mångsidiga formen av att köra en Porsche 911. Den kombinerar komfort, individuell karaktär och otrolig prestanda – från daglig…
Audi Concept C – Starten På En Ny Radikal Era

Audi Concept C – Starten På En Ny Radikal Era

Milano/Ingolstadt, februari 2025 – en designfilosofi som ska förändra Audi för alltid Det är en kylig morgon i Milano, men inne i den ljusa hallen där Audi just avslöjat Concept C vibrerar luften av förväntan. Framför scenen står Massimo Frascella, Audis Chief Creative Officer, med blicken stadigt riktad mot bilen som symboliserar hans vision. Han talar inte bara om en ny modell – han presenterar ett nytt tankesätt. En radikal omstart för ett av världens mest ikoniska bilmärken. Audi kallar det “The Radical Next”, ett koncept som sträcker sig långt bortom formgivning och in i själva hjärtat av varumärket. ”Vår…
Hyundai Concept THREE – En Ny Era För Kompakta Elbilar

Hyundai Concept THREE – En Ny Era För Kompakta Elbilar

IAA Mobility 2025, München – framtiden får en ny form Under den pulserande mässgolvet i München, där världens bilentusiaster, ingenjörer och designers samlats för IAA Mobility 2025, drog ett namn till sig allas blickar – Hyundai Concept THREE. Med detta koncept tar Hyundai nästa steg i utvecklingen av sitt framgångsrika IONIQ-program och presenterar sin första kompakta elbilsstudie, som kombinerar banbrytande teknik med en djärv designfilosofi. Design som talar framtidens språk Vid första anblick är det tydligt att Concept THREE inte är en vanlig kompaktbil. Karossen präglas av rena, aerodynamiska linjer där varje detalj fyller en funktion – från de distinkta…
Ferrari 849 Testarossa – En Legend Återföds

Ferrari 849 Testarossa – En Legend Återföds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra När Ferrari släpper en ny modell är det alltid en världsnyhet. Men när de väljer att återuppliva ett av sina mest ikoniska namn – Testarossa – blir det en historisk milstolpe. Den nya Ferrari 849 Testarossa är mer än en bil. Det är ett konstverk, ett tekniskt mästerverk och ett tydligt statement: Ferrari tänker inte bara bevara sitt arv, de tänker utveckla det och ta det in i framtiden. En Historisk Symbol Med Moderna Muskler Namnet Testarossa har en särskild plats i Ferraris historia. Det betyder ”rött huvud”, en hyllning till de rödmålade topplocken på Ferraris…
Ferrari 849 Testarossa Spider – En Ny Ikon Föds

Ferrari 849 Testarossa Spider – En Ny Ikon Föds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra När Ferrari presenterar en ny modell är det alltid en global händelse. Men när de lanserar något som bär namnet Testarossa, ett av de mest legendariska namnen i märkets historia, blir det mer än bara en ny bil – det blir en manifestation av Ferraris själ. Med Ferrari 849 Testarossa Spider tar märket sina mest avancerade tekniska innovationer, inspirerade av både klassiska sportprototyper från 70-talet och modern Formel 1-teknologi, och paketerar dem i en öppen superbil som tänjer på gränserna för vad en roadster kan vara. En ny Testarossa – med historien i ryggen Namnet Testarossa…
Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In i Framtiden – Longbow Roadster Är Här!

Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In i Framtiden – Longbow Roadster Är Här!

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra Det finns ögonblick i bilvärlden som markerar starten på något nytt – där tradition och innovation möts i perfekt harmoni. Ett sådant ögonblick är nu här. Med den helt nya Longbow Roadster återupplivas essensen av brittiska sportbilar, men med ett modernt och kompromisslöst tillvägagångssätt. I centrum för detta spännande projekt står Jenny Keisu, en svensk entreprenör med en passion för bilar och teknik. Som medgrundare till Longbow Cars är hon med och bygger ett varumärke som redan innan lanseringen väckt stort internationellt intresse. ”Vi vill skapa en bil som inte bara hyllar det förflutna utan också…
Svenska Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In I Framtiden – Longbow Speedster Föds

Svenska Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In I Framtiden – Longbow Speedster Föds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra På de brittiska landsvägarna där historien om ikoniska sportbilar skrivits om och om igen, föds nu ett nytt kapitel. Longbow, en helt ny aktör på den internationella bilscenen, tar sikte på att förena klassisk brittisk sportbilsdesign med modern prestanda och en exklusiv känsla. Bakom projektet finns bland andra svenska Jenny Keisu, som med sin entreprenörsanda och passion för bilar är med och bygger ett varumärke som redan väcker uppmärksamhet världen över. Och i centrum står Longbow Speedster – en bil skapad för entusiaster, samlare och alla som älskar körglädje i sin mest avskalade och råa form.…
Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion - Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion - Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra Det är en stilla förmiddag när jag möter Magnus Bengtsson över en kopp kaffe vid Åkeshofs Slott i Bromma. Platsen är lika stämningsfull som klassisk – en perfekt miljö för att prata om historien bakom en av världens mest ikoniska sportbilar. Åkeshofs Slott är dessutom destinationen för det kommande Classic & Dream Cars-eventet den 14 september, som Magnus arrangerar tillsammans med rallystjärnan och partnern Annie Seel. Snart kommer slottsgården att fyllas av unika bilar, passionerade entusiaster och drömmar på fyra hjul. Men idag är det en specifik bil som står i fokus – en Mercedes-Benz 350…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card