
Text & intervju: Edvard Emanuelsson, Motorextra i samarbete med Magnus Bengtsson & Bengtsson Bil Premium Selection
En tidlös kraft bland eldrivna nyheter
I en tid då eldrivna prestandamodeller dominerar rubrikerna står en annan sorts kraft redo att påminna oss om vad äkta AMG-magi egentligen handlar om. Hos Bengtsson Bil Premium Selection i Stockholm finns nämligen ett stycke tysk ingenjörskonst som många i bilsamlarkretsar anser vara en framtida klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG från den första generationen C208 Coupé.

Jag träffar Magnus Bengtsson, grundare av Bengtsson Bil Premium Selection och med lång erfarenhet inom bilbranschen, för att prata om vad som gör just denna modell så speciell.
“En bil som föddes på racingbanan”
Magnus möter upp mig med bilen. Där står den – låg, bred och självsäker – med dovt motorljud så man förstår att det är mycket motor.

– Det här är en bil som föddes på racingbanan, säger Magnus med ett leende.
Redan innan kunden ens kunde köpa den eller ännu mindre att den skulle gå att köpa användes CLK 55 AMG som Formel 1-safety car under säsongerna 1997 och 1998.
Det säger mycket om vad AMG ville visa världen.
Först år 2000, två år senare, kom kundversionen – byggd direkt vidare på samma DNA: prestanda, hållbarhet och ett härligt motorljud som fortfarande får hjärtan att slå snabbare.
I samband med år 2000 gjordes det man i bilsammanhang kallar en facelift. Man kunde växla automatlådan manuellt, fick funktioner som styrdes från ratten, parkeringssensorer fram och bak, blinkers i backspeglarna – ett signum som senare spreds till många andra modeller – och flera andra detaljer.
Den handbyggda hjärtmaskinen
Under huven vilar AMGs handbyggda M113 V8, en 5,4-liters motor som levererar 347 hästkrafter och hela 520 Nm till bakhjulen. Bilen är urstark, och många menar att just denna motor – utan turbo eller kompressor, bara ren cylindervolym – är en av de riktiga AMG-klassikerna.
– AMG-motorerna började då precis som idag att byggas för hand, en motor – en tekniker, förklarar Magnus.
Och resultatet känns. Du får den där direkta, råa kraften som finns där hela tiden, men samtidigt med en karaktär som är elegant.

Med en 0–100-tid på runt 4,9 sekunder och en toppfart elektroniskt begränsad till 250 km/h var den snabbare än det mesta på vägen vid millennieskiftet – och än idag imponerande i siffror.
– Man ska veta att detta inte är en liten sportbil, säger Magnus.
Det är en brutal autobahn-kryssare som utan elektronisk fartspärr sträcker ut betydligt mer än 250 km/h.
Exklusivitet och framtida potential
Mellan 2000 och 2002 byggdes endast 3 381 exemplar av CLK 55 AMG Coupé – bara 1,4 % av hela produktionen.
Av dessa har bara ett fåtal hittat till Sverige. Många har dessutom gått tillbaka till Tyskland, då svenska exemplar ofta setts som billiga och välbevarade tack vare våra vägar och klimat.

– Det gör den här modellen ovanligt intressant, både som entusiastbil, samlarobjekt och investering, säger Magnus.
Många CLK-modeller producerades – över 233 000 totalt – men 55 AMG står i en klass för sig. Den kombinerar brutal kraft med tidlös design.
Dessutom har modellen ännu inte nått sin stjärnstatus – när många CLK-bilar skrotas bort av rostproblem blir bara de fina exemplaren kvar.

Nypriset i Sverige år 2000 låg på omkring 775 000 kronor – en ansenlig summa på den tiden, men enligt Magnus är värdet idag snarare symboliskt.
– Du köper inte bara en bil, du köper en bit AMG-historia. Du köper en blivande klassiker.
Det är den typen av bil som väcker respekt, oavsett om du står på ett bilmuseum eller vid rödljuset.

“Köp din dröm – njut av investeringen”
Hos Bengtsson Bil Premium Selection handlar allt om att hitta de där exemplaren som har “det lilla extra”. Och den här CLK 55 AMG är just en sådan.
Hör det här – de senaste 15 åren har en äldre kvinna ägt bilen och kört den som sin vanliga bil till och från jobbet. En gammal AMG brukar i nästan 100 % av fallen ha en helt annan historia och flera ägarbyten under så lång tid. Men inte den här.
– Den är på väg in i den kategori vi kallar moderna klassiker – “youngtimers”, berättar Magnus.
Bilen har rätt specifikation, rätt skick och rätt historia. Och framför allt – rätt känsla.

Omsorg och detaljarbete
Innan den nu går ut till försäljning har bilen genomgått en omfattande behandling för att nästa kund ska få njuta vidare av denna blivande klassiker.
Inredningen – en specialbeställd Designo-kombination i blått och svart läder – har rengjorts, smörjts, behandlats och färgats om till originalskick.
AC-systemet har fått nya komponenter och fyllts på med kylmedel.
Elstolarna, som stått orörda i 15 år, har fått nya motorer och reläer.
Den stora V8:an har fått ny olja – hela 10,5 liter – och service.
Dessutom har högtalare och spruckna galler bytts ut, och bilen har genomgått en noggrann rekond och polering efter att ha stått stilla.
Det enda som kvarstår är en 10 år gammal spricka i nedkant av frontspoilern – något som Magnus medvetet låter nästa ägare själv avgöra om man vill reparera eller byta ut.

Snart till salu
Den kraftfulla coupén kommer nu från mitten av oktober 2025 att finnas till salu via Bengtsson Bil Premium Selection i Stockholm.
För entusiaster som vill äga ett stycke AMG-historia kan det mycket väl vara sista chansen att hitta en fin CLK 55 AMG för omkring 150 000 kronor, innan priserna börjar stiga.
📍 Bengtsson Bil Premium Selection
🌐 www.bengtssonbil.se
📸 Instagram: @bengtssonbil_premiumselection
💫 Köp din dröm – njut av investeringen.
www.facebook.com/bengtssonbil.se/
