Ducati Monster – Ett Odjur med Sofistikerad Vildhet…

Det är en tidig höstmorgon i Bologna. Solens strålar bryter genom det svaga diset, och i horisonten tornar Apenninernas böljande kullar upp sig som en perfekt lekplats för en ny spelare på två hjul – Ducati Monster. En motorcykel som inte bara bär namnet av en legend utan också har potential att omdefiniera vad det innebär att vara ett “monster” på vägarna.

Monster-serien har varit Ducatis ryggrad sedan 1993, en symbol för naken kraft och kompromisslös design. Nu, med den senaste generationen, har Ducati lyckats med en delikat balansgång: att hedra sin historia samtidigt som de bryter ny mark.


Design: Naket och Nytänkande

Vid första anblick är nya Ducati Monster omisskännlig. De klassiska linjerna som definierar en naken motorcykel finns kvar, men med en modern twist. Aluminiumramen, som är inspirerad av Panigale-serien, gör hojen både lättare och mer kompakt. Det är en motorcykel som har skalats ner till sin essens – ren körglädje.

Tankens konturer bär samma aggressiva form som sina föregångare, men med en modern elegans. De slimmade LED-strålkastarna ger ett skoningslöst uttryck, och det är nästan som om hojen stirrar på dig och säger: ”Sätt dig upp, om du vågar.”


Prestanda: Kraft i Förenklad Form

Men en motorcykel handlar inte bara om hur den ser ut – den måste leverera på vägen. Monster drivs av en 937-kubiks Testastretta-motor som genererar 111 hästkrafter. Det låter kanske inte som monsterkraft jämfört med superbikes, men det är här Monster glänser. Ducati har lagt tonvikten på att skapa en motorcykel som är lättkörd, både för nybörjare och för erfarna förare som vill ha något kvickt och responsivt.

En av de största förbättringarna är vikten – med bara 166 kg torrvikt är denna Monster hela 18 kg lättare än sin föregångare. Tillsammans med en ny slipperkoppling och tre körlägen (Sport, Urban, Touring) erbjuder hojen en körupplevelse som är smidig men aldrig tam.


På Vägen: Förförelse i Varje Kurva

Jag fick själv möjligheten att ta med Monster ut på en testkörning längs kurviga vägar i Ducatis bakgård. Det är när man pressar maskinen genom böjarna som dess sanna karaktär lyser igenom. Den nya ramen gör hojen otroligt stabil, och fjädringen – trots att den är enkel – levererar en förvånansvärt lyxig känsla.

Varje gång jag vrider på gasen hör jag det distinkta vrålet från motorn, som känns som en direkt koppling mellan maskin och människa. Och bromsarna – från Brembo, såklart – är sylvassa, vilket ger mig det självförtroende jag behöver när jag flyger genom Bolognas kuperade landskap.


Teknik: Framtiden Är Här

Ducati Monster är inte bara muskel och design. Den är också fylld med teknik som gör körupplevelsen ännu mer imponerande. Ett 4,3-tums TFT-instrument visar allt från körlägen till navigation. Ducati Quick Shift-systemet, som låter dig växla upp och ner utan koppling, känns som svart magi i praktiken.

Dessutom har Ducati inte sparat på säkerheten. Traction control, wheelie control och kurv-ABS är alla standard, vilket gör Monster lika trygg som den är vild.


Ett Monster för Alla?

Det är klart att Ducati Monster inte är för alla. Hardcore-entusiaster kanske saknar den tidigare modellens stålrörsram, och för touringfantaster kanske tankens 14 liters kapacitet är ett minus. Men det är inte det Monster handlar om.

Nya Ducati Monster är en kärleksförklaring till dem som söker enkel, ren körglädje. Den är tillräckligt vänlig för att välkomna nybörjare, men samtidigt tillräckligt kraftfull och raffinerad för att tillfredsställa veteraner.


När jag lämnar Ducati-fabriken och ser den röda silhuetten i backspegeln kan jag inte låta bli att le. Det här är inte bara en motorcykel – det är en förklaring om att ibland är det enkla det mest sofistikerade. Nya Ducati Monster är, utan tvekan, en värdig arvtagare till sitt namn.

Och ja, det är fortfarande ett monster. Bara ett som du faktiskt kan tämja.

www.ducati.com/se/sv/bikes/monster

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Motorextra & Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang & Extrema Nissan 370Z Nismo - Tar Över Vårgårda Motorfestival och Göteborg Motorfestival!

Motorextra & Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang & Extrema Nissan 370Z Nismo - Tar Över Vårgårda Motorfestival och Göteborg Motorfestival!

När Vårgårda Motorfestival och Göteborg Motorfestival öppnar portarna i höst är det med en monter som redan skrivs in i svensk motorkulturhistoria. Motorextra står värd – tillsammans med ingen mindre än Bugra Canbas, byggaren bakom några av Sveriges mest spektakulära och omtalade bilprojekt. I centrum för uppmärksamheten står två maskiner som tänjer på gränserna för vad som är möjligt: Sveriges mest påkostade Mustang och en Nissan 370Z Nismo som förvandlats till ett rullande ingenjörsmanifest. Mustangen – en ikon på steroider Bugra Canbas har med sitt Mustang-bygge satt en ny ribba för svensk bilkultur. Varje detalj i bilen är resultatet av…
RM Sotheby´s Spektakulära Auktion Någonsin - Tailored for Speed – 42 Supersportbilar, En Samling För Evigheten

RM Sotheby´s Spektakulära Auktion Någonsin - Tailored for Speed – 42 Supersportbilar, En Samling För Evigheten

Den 11 oktober 2025 kommer Zürich att bli centrum för bilvärldens blickar. På det anrika Dolder Grand Hotel arrangerar RM Sotheby’s en auktion som redan beskrivs som en av de mest spektakulära i Europas historia. Namnet säger allt: Tailored for Speed Collection. En samling på 42 bilar, alla från en och samma ägare, men tillsammans utgör de något större – en tidskapsel av fart, design och ren passion. Hjärtat: Ferrari som aldrig mötts tidigare Samlingens kronjuvel är något världen aldrig tidigare sett: hela Ferraris Corse Clienti XX-program i privat regi. Tre bilar som normalt endast rullar på Ferraris egna evenemang,…
Rekordet Som Trotsar Klockan – Porsche 919 Hybrid Evo Skrev Historia Vid Nürburgring

Rekordet Som Trotsar Klockan – Porsche 919 Hybrid Evo Skrev Historia Vid Nürburgring

Dimman låg fortfarande tät över Eifelbergen när en bil, född ur Le Mans och befriad från reglernas bojor, laddade upp inför sitt livs varv. Den 29 juni 2018 skulle Porsche 919 Hybrid Evo skriva in sig i motorsportens eviga historia. Vid ratten satt Timo Bernhard – flerfaldig mästare, Nordschleife-kännare, och en förare som förstod att han snart skulle kliva in i en ny dimension av fart. 5:19.55 – ett ögonblick för evigheten 20,832 kilometer. 73 kurvor. Den mest mytomspunna asfaltslingan i världen. På 5 minuter och 19,55 sekunder slukade Bernhard Nürburgring Nordschleife – med en genomsnittshastighet på 233,8 km/h. På…
Venom F5 Stealth Series – Hyperbilen Som Förvandlats Till Konstverk På Hjul

Venom F5 Stealth Series – Hyperbilen Som Förvandlats Till Konstverk På Hjul

Monterey Car Week. Kalifornisk sol, salt bris från Stilla havet – och bland tusenmiljoners dollar av samlade superbilar stod något som fick även de mest blasé samlarna att stanna upp. Under Hennesseys tält på The Quail avtäcktes en hyperbil som inte bara handlar om fart, utan om en nästan besatt hängivenhet till hantverk, detaljer och personlig individualisering. Namnet? Venom F5 Stealth Series. Tre exemplar – redan slutsålda Endast tre bilar kommer någonsin att byggas. Tre stycken – av totalt 99 Venom F5 som Hennessey planerar att producera. Prislappen? Över 3 miljoner dollar styck. Trots det var de slutsålda innan någon…
Nissan GT-R – Världens Snabbaste Drift i 304,96 km/h!

Nissan GT-R – Världens Snabbaste Drift i 304,96 km/h!

Den heta luften dallrade över asfalten på Fujairah International Airport i Förenade Arabemiraten. Där, på den tre kilometer långa startbanan, skulle en legend skrivas in i historieböckerna. En bil som redan burit smeknamnet Godzilla skulle tänja gränserna för fysikens lagar – och bevisa att ingen annan superbil dansar så brutalt och precist på sidledes kraft som Nissan GT-R. En drift i 304,96 km/h Den 7 april 2016 stod den japanske driftmästaren Masato Kawabata redo i en specialpreparerad Nissan GT-R MY16. Framför honom låg ett enda mål: att slå Guinness världsrekord för den snabbaste driften någonsin. Med ett hjulspinn som dånade…
Maserati MCPURA – Essensen Av Prestanda Gjorde Debut På Goodwood Festival Of Speed

Maserati MCPURA – Essensen Av Prestanda Gjorde Debut På Goodwood Festival Of Speed

| Goodwood Festival of Speed är platsen där myter föds och framtidens ikoner tar sin första suck. Sommaren 2025 blev det Maseratis tur att skriva ett nytt kapitel i den italienska sportbilshistorien. Inför publikens jubel i South Downs National Park avtäcktes MCPURA – en supersportbil som bär Tridentens själ i sin renaste form: ren energi, ren elegans, ren prestanda. | Från MC20 till MCPURA – evolutionen av en legend När Maserati 2020 lanserade MC20 markerade det en återfödelse för märket – en ny era definierad av teknologiskt mod och designmässig skärpa. MCPURA är arvtagaren, men också förstärkningen, förfiningen och förhöjningen…
Giamaro Krafla – Ett Mästerverk Med 1670 Hästar

Giamaro Krafla – Ett Mästerverk Med 1670 Hästar

När ett nytt bilmärke träder in på den extrema hyperbilsscenen är det sällan med blygsamma anspråk. Men Giamaro Automobili gör allt annat än att smyga. Med sin första skapelse, Krafla, vill de inte bara väcka uppmärksamhet – de vill släppa lös en naturkraft. Namnet är hämtat från Islands mest aktiva vulkansystem, och det är ingen slump. Likt en vulkan är Krafla ett våldsamt utbrott av rå kraft, intensiv passion och kompromisslös ingenjörskonst. Ett hjärta som ingen annan I centrum pulserar en motor som är allt annat än konventionell: en helt nyutvecklad 6,988 cc V12 med 120° hot-V och fyra turboaggregat.…
YANGWANG U9 Track Edition Spränger Gränserna & Tar Rekordet Ifrån Rimac Nevera R – Nytt Världsrekord För Elbilar: 472,41 km/h

YANGWANG U9 Track Edition Spränger Gränserna & Tar Rekordet Ifrån Rimac Nevera R – Nytt Världsrekord För Elbilar: 472,41 km/h

Papenburg, Tyskland – 8 augusti 2025 En ny kung har krönts på snabbhetens tron. På den legendariska testbanan ATP Automotive Testing Papenburg i norra Tyskland skrev YANGWANG, BYD:s premiumsub-brand, historia. Deras senaste vapen – U9 Track Edition – har slagit världen med häpnad genom att sätta ett nytt globalt toppfartsrekord för elbilar: 472,41 km/h. Med detta pulveriseras den tidigare gränsen för vad vi trodde var möjligt för en elektrisk superbil. U9 Track Edition är inte bara snabb – den är en teknologisk revolution som visar att elbilar nu spelar i samma liga som världens mest extrema hyperbilar. Banbrytande teknik under…
RGNT Motorcycles Gör Elektrisk Entré på Göteborg Motorfestival Med Modellerna Turbo & Racing

RGNT Motorcycles Gör Elektrisk Entré på Göteborg Motorfestival Med Modellerna Turbo & Racing

Göteborg – 7 september 2025. När motorvärlden samlas på Göteborg Motorfestival vid Stora Holms trafikövningsplats blir det inte bara en fest för ögat och örat – utan också ett avstamp in i framtiden. RGNT Motorcycles kliver in med två av sina mest uppmärksammade maskiner: RGNT Turbo och RGNT Racing, samtidigt som de lanserar något som kan förändra svensk motorsport för alltid. Festivalbesökarna får inte bara se dessa eldrivna ikoner – de får provköra dem på plats och uppleva hur elektrisk kraft kan kännas både brutalt och sofistikerat. RGNT Turbo – elektrisk kraft i sin renaste form Byggd för fart, precision…
Bugra Canbas & Motorextra Taggar För Motorfest – Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang Vid Vårgårda Motorfestival & Göteborg Motorfestival!

Bugra Canbas & Motorextra Taggar För Motorfest – Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang Vid Vårgårda Motorfestival & Göteborg Motorfestival!

När passion möter precision – då föds något som får hela bilvärlden att stanna upp. Den 6 september på Vårgårda Motorfestival och den 7 september på Göteborg Motorfestival är det dags för ett av årets mest omtalade inslag: Bugra Canbas, mannen bakom succén med restaurangen Kalimera i Torslanda, kliver upp på scen tillsammans med Motorextra – och med sig har han Sveriges mest påkostade Mustang. Det här är ingen vanlig bil. Det är ett konstverk på hjul, byggt med blod, svett och tårar – och en löpande investering som fortsätter sin resa med nya ansiktslyft & modifieringar hela tiden. Resultatet?…
Maserati på Monterey Car Week 2025 – Tradition, Innovation & Ett Rekord Som Skrev Historia

Maserati på Monterey Car Week 2025 – Tradition, Innovation & Ett Rekord Som Skrev Historia

Monterey, Kalifornien – Augusti 2025. Under den mest exklusiva bilveckan i världen gjorde Maserati något mer än att bara synas – de dominerade. Med en tradition som sträcker sig över hundra år och en framtid som andas innovation, blev Monterey Car Week en scen där det italienska Tridentmärket både hyllade sitt arv och visade sin djärva vision framåt. MCPURA – En ny ikon föds i Kalifornien Fredagen den 15 augusti markerade ett ögonblick som många entusiaster väntat på: Nordamerikapremiären av Maserati MCPURA på The Quail, A Motorsports Gathering. Den nya super sportbilen presenterades i sin Cielo-konfiguration, en öppen variant som…
Alfa Romeo 33 Stradale – En Italiensk Ikon Återfödd På Monterey Car Week

Alfa Romeo 33 Stradale – En Italiensk Ikon Återfödd På Monterey Car Week

Monterey Car Week 2025 blev scenen för något helt extraordinärt. Bland hyperbilar, klassiska skönheter och världspremiärer stal en bil uppmärksamheten – Alfa Romeo 33 Stradale. En legend från 1967 återuppstånden i modern tappning, begränsad till endast 33 exemplar världen över. Och när täckelset föll över denna handbyggda skapelse på amerikansk mark för första gången, var det som om tiden stod stilla. Det var mer än en premiär. Det var en återfödelse. En hyllning till den italienska ingenjörskonstens själ, där historia och framtid smälter samman i en bil som snarare är ett konstverk än ett transportmedel. Från Tipo 33 till en…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)