Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Söndagen den 11 maj bjöd på strålande solsken, svallande bilentusiasm och en sällsynt känsla av något verkligt unikt. Det var premiär för Classic & Dream Cars, signerat Bengtsson Bil Premium Selection, på anrika Åkeshofs Slott i västra Stockholm – och facit blev en formidabel succé.

“Mer än 10 av 10 om man skulle sätta betyg”, konstaterade en av gästerna. Och det var svårt att säga emot.

Motorextra var på plats och fick ett exklusivt samtal med hjärnorna bakom detta magnifika evenemang – Magnus Bengtsson, bilbranschens nestor med 37 års erfarenhet som VD, Sverigechef och försäljningsdirektör inom flera ledande bilmärken, och Annie Seel, legendarisk rallyprinsessa, eldsjäl och en central kraft i Bengtsson Bil Premium Selection.


Ett Tvåmannateam med Stordåd i Sikte

Vi möts i den lummiga slottsparken, där doften av nyvaxade motorjuveler hänger i luften och glittrar ikapp med champagnen i gästers glas. Det är svårt att greppa att ett så välslipat evenemang faktiskt är skapat av ett team på… ja, två personer.

“Ja, när man är van vid marknadsavdelningar med 50 miljoner i budget så känns det ju annorlunda att stå här och veta att det är jag och Annie som gjort allt – från att trycka programblad till att boka DJ”, skrattar Magnus och sveper med blicken över den perfekta mixen av klassiker, drömbilar och nyfikna besökare.


Från Blankt Papper till Slottspark med Själ

Idén hade funnits länge. Men det var först två månader före premiären som Magnus och Annie bestämde sig: nu gör vi det.

“Vi ville skapa något som inte liknar de vanliga bilträffarna, inget ont om dem, men de tenderar att följa samma mönster. Det här skulle vara något mer – något där miljön spelar med. För en bil på en asfaltsparkering är en bil. Men en bil på gräset, i en slottspark – det är ett konstverk.”

Och konstverk fanns det gott om. Från eleganta Jaguarer och kromblänkande amerikanska ikoner till publikfavoriten – en charmig Renault 4L, som i folkets omröstning slog ut en Mercedes AMG GTR.

“En drömbil ligger i betraktarens ögon. Det handlar inte om prislappen, utan om känslan den väcker”, säger Annie.


Med Passion för Detaljer – och Publiken i Fokus

Vad som verkligen särskilde Classic & Dream Cars från mängden var uppmärksamheten på detaljer. Alla utställare och gäster välkomnades personligen och fick presentpåsar med karta, program och röstkort! Vinnaren av publikens pris belönades med en övernattning för två inklusive trerättersmiddag – ett riktigt lyxigt pris då entrén var helt fri!

“Vi ville att varje deltagare skulle känna sig sedd, hyllad och underhållen. Därför hade vi trubadur, DJ och ett tempo i programmet som lyfte både människor och maskiner – utan långrandiga tal”, berättar Annie.

Särskilt uppskattat var konceptet “Five Minutes of Fame”, där utställare fick ta scenen och berätta sin bilhistoria. En kombination av bilkultur, storytelling och slottsromantik – en sällsynt kombo i bilvärlden.


Starka Samarbeten och Tacksamhet i Centrum

Ett evenemang av detta slag kräver engagemang – och samverkan. Magnus är noga med att tacka dem som gjort showen möjlig.

“Utan bilägare, gäster, samarbetspartners och utställare, ingen show. Därför vill vi särskilt lyfta: Ernryd Cars, Hedin Automotive Sverige, Kaiser Classic, Neo Classic, Walléns Design – samt trubaduren Andreas Möller, DJ:n Göran Sandström och våra vänner i Svenska Lottakåren.”

Magnus fortsätter med att hylla de motorklubbar som gör avgörande insatser för att bevara det rullande kulturarvet:

  • Motorhistoriska Sällskapet
  • Automobilhistoriska Klubben
  • Mercedes-Benz Klubben
  • Motorhistoriska Riksförbundet

Och en särskild eloge till fotografen Renata Rosén, som fångade ögonblicken med precision.


Annie – Den Ovärderliga Racing-Princessan

Slutligen lyfter Magnus fram sin partner in crime – Annie Seel.

“Hon är bäst. Hon har slitit, planerat, kontaktat, genomfört – och alltid med ett leende. Det här eventet hade aldrig blivit av utan henne. Punkt.”


Classic & Dream Cars – En Ny Tradition är Född

Med premiären avklarad, succén säkrad och bilentusiaster lyriska, står det klart: Classic & Dream Cars är här för att stanna.

“Där tidlösa klassiker möter personliga drömbilar i exklusiv miljö.”
Det är inte bara en slogan – det är en upplevelse.

Och för dig som missade det?

Boka in den 14 september. Då återvänder Classic & Dream Cars till Åkeshofs Slott.


Följ Bengtsson Bil Premium Selection på www.bengtssonbil.se för mer information.

Fotokredit – Light Photo Renata Rosén

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

Under tre gnistrande sommardagar i slutet av juni förvandlades Norrvikens Trädgårdar till en nordisk motoroas. The Aurora 2025 – Skandinaviens främsta bil- och livsstilsevenemang – slog åter upp portarna i Båstad med ett program som överträffade alla förväntningar. Med ikoniska BMW Art Cars, hyperbilar från Koenigsegg och ett Concours som fick samlare från hela världen att andas tungt, blev det klart: The Aurora är här för att stanna – och dominera. BMW:s rullande konstverk firade 50 år Huvudpartnern BMW Group satte tonen med fyra av sina mest legendariska Art Cars. Från Alexander Calders färgsprakande 3.0 CSL till Andy Warhols expressiva…
Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

När Mercedes-AMG lyfter på täcket för sitt senaste koncept – AMG GT XX – är det inte bara ännu en sportbil som ser dagens ljus. Det är ett manifest. En blick in i framtiden där rå kraft, banbrytande teknik och emotionell design smälter samman i ett kraftpaket som vågar tänja på gränserna. Revolution på fyra hjul Konceptnamnet GT XX antyder något radikalt. Här handlar det inte om en traditionell evolution av AMG GT-serien, utan snarare om en total omdefiniering av vad en prestandabil från Affalterbach kan vara. AMG GT XX är byggd kring ett revolutionerande hybridkoncept där en högvarvig förbränningsmotor…
Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Motorsportvärlden står inför en spännande nystart i Norden. Med premiär den 13 september 2025 på ikoniska Gotland Ring introduceras ett helt nytt tävlingsformat: Nordic Racing Championship (NRC) – en banbrytande kombination av Endurance och Time Attack samma dag, på samma bana. Och detta är inte bara ett nytt evenemang. Det är ett nytänkande initiativ som kan förändra framtiden för nordisk banracing. Två discipliner – ett format Endurance och Time Attack har länge existerat parallellt, med olika publik, regelverk och upplägg. NRC suddar nu ut dessa gränser genom att kombinera uthållighetsloppets strategi med tidjaktsformatets intensitet – allt inom ett och samma…
Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Det började med en häst.1976 red Jesko von Koenigsegg sitt sista kapplöpningslopp – på en häst vid namn Sadair’s Spear. Nästan fem decennier senare återuppstår det namnet, denna gång inte på en galoppbana, utan som ett högljutt ekande spjut genom bilvärldens mest krävande kurvor. Möt Koenigsegg Sadair’s Spear – en banfokuserad, gatlegal hypermaskin som på nytt förflyttar gränserna för prestanda, ingenjörskonst och design. Med endast 30 exemplar, samtliga sålda innan modellen ens visats offentligt, är detta en av de mest eftertraktade Koenigsegg-modellerna någonsin. Och kanske den mest extrema. Ett namn med nerv För Christian von Koenigsegg är bilar mer än…
Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Hösten år 2000. Paris Auto Show. Bland världens största tillverkare och mest hajpade nyheter står en okänd uppstickare från Sverige – med kolfiberkaross, extrema prestandasiffror och ett namn som knappt någon kan uttala: Koenigsegg CC8S. Det var här, i ljuset från bilvärldens mest prestigefyllda scen, som en vision tog fysisk form. Ett resultat av åtta års kompromisslöst utvecklingsarbete, fött ur Christian von Koenigseggs orubbliga idé om att bygga den ultimata supersportbilen – från grunden, på svensk mark. Och vilken entré det blev. CC8S, Koenigseggs allra första produktionsmodell, var mer än bara ett imponerande tekniskt mästerverk. Den blev en våg av…
Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

I Koenigseggs värld är varje bil en ingenjörskonst i världsklass – men också ett djupt personligt uttryck. Ett bevis på detta är det perfekta paret som nu rullar ut från Ängelholm: två Jeskos, lika i själ men unika i karaktär. Båda bilarna, en Jesko Attack och en Jesko Absolut, bär samma skimrande, specialbeställda metallicgröna lack – framtagen specifikt för den här exklusiva duon. Men där slutar likheterna. Med minutiöst valda detaljer, emblem och skräddarsydda specifikationer har Koenigsegg – i nära samarbete med ägaren – förvandlat drömmen om tvillingbilar till ett rullande konstverk i två akter. Den första, Jesko Attack, levererades…
Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

När Praga – en anrik tjeckisk tillverkare med över 115 års ingenjörsarv – bestämmer sig för att bygga sin första hyperbil för både väg och bana, då vet man att något extraordinärt är på gång. Resultatet? Bohema. En racerfödd skepnad med vägregistrering. En extremt lätt, makalöst vass och kompromisslös maskin – skapad för dem som andas racing. Vikten av lätthet – 982 kg ren förförelse Med en totalvikt på blott 982 kilo och en effekt på 700 hästkrafter blir kraft-vikt-förhållandet hisnande 1,40 kg/hk – bättre än det flesta Le Mans-prototyper och betydligt lättare än konkurrenterna i hyperbilsklassen. Men Bohema handlar…
Från Le Mans till Alperna – Porsche Firar 77 År av Gemenskap på FAT Mankei

Från Le Mans till Alperna – Porsche Firar 77 År av Gemenskap på FAT Mankei

Grossglockner, Österrike – 20–21 juni 2025:I hjärtat av Alperna, på en av Europas mest legendariska alpina vägar, möttes bilkultur och historia i en unik hyllning till allt som Porsche står för. Under två magiska dagar förvandlades FAT Mankei till en levande tidskapsel – där banbrytande teknik, ikoniska modeller och passionerade entusiaster möttes under klarblå himmel. Sedan invigningen i maj 2023 har FAT Mankei blivit ett av Europas heligaste pilgrimsmål för motorälskare. Nu, två år senare, firade grundaren Ferdinand Porsche – sonson till Ferry Porsche och arvtagare till ett av bilvärldens mest respekterade namn – ett nytt kapitel: Porsche-communityns öppning av…
Full Gass Og Folkefest: Våler Motorshow Har Premiere Siste Helgen i August

Full Gass Og Folkefest: Våler Motorshow Har Premiere Siste Helgen i August

Sett et stort kryss i kalenderen – for siste helgen i august våkner Vålerbanen til live med lukten av svidd gummi, brølende motorer og et publikumsvennlig program som garantert vil få hjertet til å slå raskere hos enhver motorentusiast. Nå er det klart for premieren på Våler Motorshow – en ny, rå motorfest som kombinerer motorsport, motorkultur og action for hele familien. Dette er ikke bare et vanlig bil- og MC-treff – det er en motorfestival med alt du kan ønske deg. Fra intense konkurranser til messeområde, fra banekjøring for publikum til e-sport – Våler Motorshow blir en helg full…
BMW M3 CS Touring – Kraftpaketet med Plats för Hela Familjen

BMW M3 CS Touring – Kraftpaketet med Plats för Hela Familjen

Välkommen till en ny dimension av prestanda, nytta och kompromisslös körglädje. BMW har släppt lös sin kanske mest mångsidiga M-bil någonsin – den första M3 CS Touring i historien. Den är rå, den är exakt, och den är byggd för att sudda ut gränsen mellan vardagsbil och banmaskin. 550 hästkrafter. Fyra dörrar. Full lastkapacitet. Inga ursäkter. Under motorhuven vilar ett tekniskt mästerverk – en 3,0-liters rak sexa med dubbelturbo och motorsport-DNA. Med en effekt på 550 hk och 650 Nm i vridmoment katapulteras du från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder. Och om du har tillräckligt med mod –…
Lotus Emira 2026: Brittisk Precision, Dubbel Personlighet – V6 SE och Turbo i Ny Tappning

Lotus Emira 2026: Brittisk Precision, Dubbel Personlighet – V6 SE och Turbo i Ny Tappning

Lotus går in i 2026 med en uppdaterad Emira-lineup som kombinerar klassiskt förarengagemang med modern teknik och komfort. Två nya versioner, Emira V6 SE och Emira Turbo, tar plats i rampljuset – handbyggda i Hethel och fintrimmade för en generation som vill ha mer än bara prestanda. Ett arv i förvandling Emira har redan cementerat sin plats som en av de mest attraktiva mittmotorbilarna i premiumsegmentet – en perfekt bro mellan Lotus klassiska förardynamik och märkets framtid. I modellåret 2026 lyfter Lotus ribban ytterligare med två nya versioner: Emira V6 SE, en mer fokuserad och förfinad sexcylindrig dröm för entusiaster,…
Zagatos Mästervärk: AGTZ Twin Tail som Fångade Christian Von Koenigseggs Hjärta!

Zagatos Mästervärk: AGTZ Twin Tail som Fångade Christian Von Koenigseggs Hjärta!

I en värld där Christian von Koenigsegg själv skapar några av planetens mest avancerade och exklusiva hyperbilar, krävs det något alldeles extraordinärt för att väcka hans privata begär. Något som inte bara briljerar med teknik – utan med själ. Nu har en ny juvel parkerats i hans privata garage i Ängelholm: AGTZ Twin Tail – Commission No. 2. En hyllning till historien. Ett konstverk i rörelse. Och en av endast 19 exemplar i världen. En bil för bilbyggarens bilbyggare Att Christian von Koenigsegg väljer att köpa en bil från en annan tillverkare är i sig en nyhet. Men AGTZ Twin…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)