
Om Alfa Romeo SZ är känd som “Il Mostro”, monstret, så är RZ dess mer skandalösa tvilling – samma chockerande formspråk, men nu med taket av och en kaxig blick mot solen. Där coupén var aggressiv och kompromisslös, är roadstern både mer utmanande och mer förförisk. Det är en bil som inte ber om ursäkt för någonting – och som än idag delar Alfa-entusiasterna i två läger.

Det gula exemplaret som idag står på Museo Storico Alfa Romeo i Arese är en av blott 278 byggda mellan 1992 och 1994. Att jämföra med SZ-coupéns 1 036 producerade exemplar gör den till en betydligt sällsyntare syn.

En födelse signerad Alfa och Zagato
Liksom SZ utvecklades RZ av Alfa Romeo och byggdes av Zagato, baserad på den bakhjulsdrivna Alfa 75 Group A/IMSA-plattformen. Under motorhuven pulserar samma själ som hos coupén: den legendariska 3,0-liters Busso V6 på 210 hästkrafter, känd för sitt sammetslena ljud och sitt explosiva varvregister.

Men med taket borta och solen i nacken blir körupplevelsen ännu mer intensiv – vinden sveper in i kupén, avgastonen blir mer närvarande, och karaktären känns som om någon vridit upp volymratten ytterligare ett steg.

Formen som utmanade världen
Karossen är en blandning av glasfiber och formsprutade kompositpaneler i en speciell metakrylharts. Det höll vikten nere – men inte nog: förstärkningarna som krävdes för att ersätta takets bärande funktion gjorde att RZ vägde 120 kg mer än SZ, totalt 1 380 kg.

I sann spider-tradition finns bara plats för två personer och knappt något bagageutrymme. Bakom sittbrunnen vilar två stiliserade “humps” som täcker det fällbara tygtaket – en tydlig blinkning till Zagatos ikoniska dubbelbubbel-tak.

Till skillnad från SZ, som enbart erbjöds i rött, kunde RZ beställas i rött, svart, silver eller den solgula kulören på museets bil – en färg som gör att dess kantiga linjer ser ut att nästan vibrera i sommarljuset.

En tid då Alfa Romeo vågade sticka ut
I början av 1990-talet var många biltillverkare försiktiga, på jakt efter bredare kundgrupper och mjukare linjer.

Men Alfa Romeo gick åt andra hållet – rakt mot solen, bokstavligt talat.

RZ var ett designstatement och ett körmanifest i samma bil, kompromisslöst formgiven för dem som hellre väcker känslor än jagar mainstream.

Ett leende från ett annat årtionde
Att stå framför den gula RZ på museet i Arese är som att möta en gammal vän som aldrig bytte stil, aldrig tonade ner sin personlighet. Den är lika oförsonligt dramatisk idag som den var för trettio år sedan – kanske ännu mer, i en tid när bilar blivit slätstrukna och digitala.

Och när solen träffar dess lack, humpsen bakom stolarna skiner, och Busso V6:an väntar på att väckas till liv… då förstår man varför RZ inte behöver något smeknamn. Den är helt enkelt RZ – och det räcker.
