
Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra
Det är en stilla förmiddag när jag möter Magnus Bengtsson över en kopp kaffe vid Åkeshofs Slott i Bromma. Platsen är lika stämningsfull som klassisk – en perfekt miljö för att prata om historien bakom en av världens mest ikoniska sportbilar.
Åkeshofs Slott är dessutom destinationen för det kommande Classic & Dream Cars-eventet den 14 september, som Magnus arrangerar tillsammans med rallystjärnan och partnern Annie Seel. Snart kommer slottsgården att fyllas av unika bilar, passionerade entusiaster och drömmar på fyra hjul. Men idag är det en specifik bil som står i fokus – en Mercedes-Benz 350 SL från 1971, en av de allra första i den legendariska R107-serien.
En förstaårsmodell med unik historik
Magnus berättar med värme om bilen, som har en historia som få andra. Det är en förstaårsmodell, byggd samma år som R107-serien såg dagens ljus. Under huven sitter en 3,5-liters V8 (M116.982) på 200 hästkrafter och 286 Nm vridmoment, kopplad till en 3-stegs automatlåda – ett eftertraktat tillval på sin tid.

Magnus tar oss även på en rundvisning och visar även Rolls-Royce Silver Spirit Mark 1 ifrån 1985 i Mintcondition som har en självklar roll på kommande eventet ” Classic & Dream Cars ” där man får njuta av en härlig historia bakom varje bil som Magnus kan berätta i minsta detalj!
Bilen levererar klassiska prestanda med 0–100 km/h på cirka 9 sekunder och en toppfart på 210 km/h – imponerande för en cabriolet från början av 70-talet.
”Senaste ägaren har haft den i 30 år och bara kört 2000 mil under den tiden,” säger Magnus medan han rör om i sin kaffe.
”Totalt har den haft sju ägare, inklusive bilfirmor. Den har alltid stått i varmgarage och aldrig varit vinterkörd. Det är en bil som verkligen har blivit älskad och vårdad.”
Med en total mätarställning på 14 490 mil sedan 1971 är detta ett exemplar som får samlare och entusiaster att höja på ögonbrynen.

Lyxbilen för samhällets toppskikt
När Mercedes 350 SL lanserades i Sverige kostade den omkring 80 000 kronor – fyra gånger mer än en Volvo 140, som då låg på runt 20 000 kronor.
Det gjorde den till ett fordon för den absoluta eliten: kungligheter, framgångsrika företagare och kändisar. Den blev snabbt en statussymbol, både i Sverige och internationellt.
”Det här var bilen man drömde om,” säger Magnus och ler.
”Och än idag väcker den samma känslor. Det är något speciellt med en klassisk SL – den har elegans, kraft och en närvaro som få moderna bilar kan matcha.”

R107 – Mercedes som definierade en era
R107-serien är en av Mercedes-Benz mest ikoniska modeller. Den tillverkades i 18 år, från 1971 till 1989, vilket gör den till en av de längst producerade modellerna i märkets historia. Totalt byggdes 237 287 exemplar, och den blev en favorit på både europeiska och amerikanska marknader.
Modellen var också tekniskt banbrytande. Den introducerade en säkerhetskaross med deformationszoner, utvecklad parallellt med S-klassen, och var en av de första cabrioleterna att erbjuda hög krocksäkerhet.
”De här bilarna är gjorda för att hålla,” förklarar Magnus.
”Det är inte ovanligt att se en R107 som gått en miljon kilometer. De byggdes för att köras – och älskas.”
Ett oväntat slut: Bilen säljs till Frankrike
Under vårt samtal får jag veta att denna Mercedes redan har funnit en ny ägare. En samlare från Frankrike såg potentialen och slog till.
”Jag ska vara ärlig,” säger Magnus med en lätt suck.
”Det känns alltid lite tråkigt när en bil som denna lämnar Sverige. Jag lägger mycket energi på mina nätverk och sociala kanaler för att hitta rätt köpare. Helst ser jag att sådana här pärlor stannar här hemma – så att jag får se dem på träffar och visningar, och kanske till och med köpa tillbaka dem om fem år och sälja dem vidare.”
Han berättar att marknaden för klassiska bilar i Sverige är betydligt trögare än i länder som Frankrike, Tyskland, Finland och Holland, där intresset för klassiker är starkare och köparna fler.
”Nu börjar jobbet med exporthandlingarna och logistiken,” säger Magnus.
”Det är en hel del pappersarbete, men jag är trygg med att den får ett bra hem där den kommer uppskattas och köras.”

En perfekt plats för klassiska bilar
När vi sitter kvar vid Åkeshofs Slott är det lätt att föreställa sig hur platsen snart kommer fyllas med glänsande karosser och passionerade bilägare under Classic & Dream Cars.
”Vi vill skapa en mötesplats för entusiaster,” berättar Magnus entusiastiskt.
”Tillsammans med Annie Seel arrangerar vi en dag där klassiska bilar, sportbilar och drömbilar får den miljö de förtjänar. Åkeshofs Slott är en perfekt kuliss – historiskt, vackert och lättillgängligt.”
Eventet den 14 september blir en hyllning till bilkulturen, och kanske, kanske får vi i framtiden se denna Mercedes 350 SL återvända för att återigen glänsa på svensk mark.

En legend på väg mot nya äventyr
När jag lämnar Magnus och slottet går jag ett sista varv runt bilen, som väntar på transport mot Frankrike. Det är något poetiskt över tanken att den nu ska börja ett nytt kapitel på franska vägar – från en samlarägares varmgarage i Sverige till ett liv i ett annat land.
”Man säger aldrig riktigt farväl till en sådan här bil,” säger Magnus med ett leende när vi skiljs åt.
”Man säger bara: på återseende.”

Faktaruta: Mercedes-Benz 350 SL (R107)
- Lansering: April 1971
- Motor: 3,5-liters V8 (M116.982)
- Effekt: 200 hk (DIN)
- Vridmoment: 286 Nm
- Växellåda: 3-stegs automat (tillval)
- 0–100 km/h: ca 9 sek
- Toppfart: ca 210 km/h
- Produktionsår R107: 1971–1989
- Totalt producerade: 237 287 exemplar

www.facebook.com/bengtssonbil.se/
