Lexus LFA – Den Japanska Superbilen Som Imponerar Världen Över


När Lexus presenterade LFA för världen var det som att någon viskade i ett rum där alla skrek. Superbilsscenen i slutet av 2000-talet dominerades av europeiska giganter som Ferrari, Lamborghini och Porsche – märken med decennier av racingblod i ådrorna. Då kliver ett japanskt lyxbilsmärke, känt för komfort och pålitlighet, in med något som inte liknade någonting annat.

Lexus LFA var inte bara en bil. Den var ett manifest, ett kärleksbrev till ingenjörskonsten och ett avsked till det analoga bilbyggandet. Den tillverkades bara i 500 exemplar mellan 2010 och 2012, men dess avtryck på bilvärlden är lika bestående som dess ljud – ett V10-skrik så rent att det beskrivits som en Formel 1-aria för vägen.


Ett projekt fött ur besatthet

Bakom LFA stod Haruhiko Tanahashi, en ingenjör som mer än någon annan förkroppsligade japansk perfektionism. Projektet började redan 2000 och skulle ta nästan ett decennium att färdigställa – inte för att man inte kunde, utan för att man vägrade kompromissa.

Från början var tanken att bygga ett sportigt flaggskepp i aluminium. Men halvvägs in i utvecklingen skrotades allt. Lexus började om – med kolfiber som bas. Allt för att spara vikt och ge chassit en styvhet värdig en bil som skulle röra sig med kirurgisk precision vid 300 km/h.


Motorn – ett mekaniskt mästerverk

LFA:s hjärta är en 4,8-liters V10, utvecklad i samarbete med Yamaha. Den producerar 560 hästkrafter och varvar till 9 000 rpm – men det verkliga geniet ligger i hur snabbt den gör det. Faktum är att analoga varvräknare inte hann med. Lexus var tvungna att använda en digital display för att kunna visa varvtalsresan i realtid.

Motorn är så kompakt att den väger mindre än en motsvarande V8, och ljudet… ja, ljudet. Yamaha, som även bygger musikinstrument, finjusterade avgassystemet så att LFA låter som en symfoniorkester vid full attack – aggressiv, exakt och otroligt vacker.


Designen – funktion möter futurism

LFA är inte provocerande i sin form, men varje linje har ett syfte. Den är låg, bred och tekniskt aerodynamisk utan att bli överdesignad. Den formgivna aggressiviteten kombineras med japansk återhållsamhet. Kolfiberchassit är exponerat där det spelar roll, och bakvingen reser sig automatiskt vid högre hastigheter.

Inuti är det samma filosofi: förarcentrerat, funktionellt och lyxigt utan att bli pråligt. Instrumentpanelen är digital, men med en analog själ. Ljudsystemet? Ett specialutvecklat 12-högtalarsystem från Mark Levinson – för de tillfällen när du inte vill lyssna på motorn, vilket är sällan.


Prestanda – meningsfull, inte meningslös

LFA når 0–100 km/h på 3,7 sekunder och en toppfart på över 325 km/h. Men siffror var aldrig poängen. Det är upplevelsen som särskiljer den. Balansen, styrresponsen, bromsarnas precision. Den kallas ofta för en ”samuraj i smoking” – elegant men dödligt kapabel.

Jämfört med samtidens superbilar kändes LFA mer levande, mer mänsklig. Den är inte skapad för att slå rekord på Nürburgring (även om den kunde), utan för att ge en känsla av samhörighet mellan förare och maskin.


Ett svanesång i kolfiber

Produktionen av LFA avslutades 2012, men den sista bilen såldes först 2015 – vilket säger mycket om hur långt före sin tid bilen var. I dag är den en ikon, och priserna på begagnade exemplar har stigit långt över det ursprungliga nypriset på cirka 3 miljoner kronor.

Det talas fortfarande om LFA i reverens. Jeremy Clarkson kallade den för ”den bästa bilen jag någonsin kört”. Chris Harris kallade den ”överjordisk”. För många är den den sista riktiga superbilen innan hybridisering och automatisering tog över.


Lexus LFA – Fakta i korthet:

  • Motor: 4.8-liters V10, naturligt aspirerad
  • Effekt: 560 hk vid 8 700 rpm
  • Vridmoment: 480 Nm vid 6 800 rpm
  • Växellåda: 6-stegad automatiserad manuell (ASG)
  • Chassi: Kolfiberförstärkt plast (CFRP) monocoque
  • 0–100 km/h: 3,7 sekunder
  • Toppfart: 325+ km/h
  • Produktion: 500 exemplar (2010–2012)
  • Byggplats: Motomachi-fabriken, Japan

Ett eko från framtiden

I dag talas det om en möjlig LFA-efterträdare – en elektrifierad supersportbil från Lexus med kodnamn “LFR”. Men oavsett vad som kommer härnäst så kommer LFA alltid stå som symbolen för vad som händer när man låter passion styra ingenjörskonsten.

Det är en bil byggd för de få, men älskad av alla som fortfarande tror att körglädje inte går att mäta i kilowatt.

https://mag.lexus.co.uk/introducing-the-lexus-lfa/


Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: Djävulen Med Tolv Cylindrar

🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: Djävulen Med Tolv Cylindrar

🔥 En ny era börjar i helvetets hetta När 80-talet gick mot sitt slut och världen förberedde sig för ett nytt decennium, stod Lamborghini inför en avgörande fråga:Hur överträffar man en ikon som Countach? Svaret kom 1990 – i form av en demon på hjul.Namnet: Diablo.Spanska för ”djävul”. Ett namn lika djärvt som bilen själv. Den blev den första Lamborghini någonsin med fyrhjulsdrift, ett steg mot modern tid utan att förlora märkets galenskap. Under motorhuven brummade det legendariska V12-monstret, förstorad till 5,7 liter och senare 6,0 liter i sina mest extrema versioner. Effekten?Upp till 600 hästkrafter i gatversionen och hela…
Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

🏁 Ett arv av triumf Det är svårt att tala om Ferrari utan att nämna Daytona.Året var 1967 – platsen, Daytona International Speedway. Där skrev Ferrari motorsporthistoria när de röda bilarna sopade banan med en legendarisk 1–2–3-seger i 24-timmarsloppet, en symbol för märket i dess absoluta zenit. Nästan sex decennier senare återvänder Ferrari till den epoken – inte för att blicka bakåt, utan för att förvandla historien till nutida konst.Resultatet är Ferrari Daytona SP3, den tredje modellen i den exklusiva Icona-serien, som följer Monza SP1 och SP2.En bil skapad inte för massproduktion, utan för själens acceleration. 🔥 Den renaste V12:an…
Aston Martin DB12 S – 700 Hästar Ren Brittisk Körglädje

Aston Martin DB12 S – 700 Hästar Ren Brittisk Körglädje

💫 En ny ikon föds i Gaydon Den 8 oktober 2025 i Gaydon, hjärtat av Aston Martins ingenjörskonst, presenterades något alldeles särskilt – DB12 S, den nya kronjuvelen i märkets legendariska DB-blodlinje.Efter succén med DB12 – bilen som markerade en ny era för begreppet Super Tourer – tar Aston Martin nu allt ett steg längre. Mer kraft. Mer precision. Mer själ. DB12 S är inte bara ännu en sportbil. Det är kulmen på 70 års evolution, från den klassiska DB3S på 1950-talet till dagens teknologiskt förfinade mästerverk. 🏎️ 700 hästkrafter – brittisk elegans med brutal kraft Under den skulpterade motorhuven…
Bugatti Chiron Super Sport – Hjärtat Av V16 Med Toppfart På 440 Kilometer I Timmen

Bugatti Chiron Super Sport – Hjärtat Av V16 Med Toppfart På 440 Kilometer I Timmen

🏁 När världen höll andan vid 300 mph När Bugatti tillkännagav sitt mål att bryta 300 mph-barriären, var det många som höjde på ögonbrynen. Det lät nästan omöjligt – ett steg in i en hastighetsdimension reserverad för visioner snarare än verklighet. Men Bugatti är inte som andra biltillverkare.Ur denna kompromisslösa ambition föddes ett rullande mästerverk: Chiron Super Sport. Den här specifika bilen, en 2023 års Chiron Super Sport, tillhör en exklusiv skara på endast 80 exemplar i hela världen. Den representerar den mest aerodynamiskt fulländade versionen av Chiron, skapad med ett enda syfte – att förena extrem fart med absolut…
⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 Hästar

⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 Hästar

670 hästkrafter, 0–100 km/h på 3,3 sekunder och ett vrål som får marken att skaka – Dodge Charger Daytona har gjort det otänkbara. Den första helt eldrivna muskelbilen har inte bara bevarat själen från Detroit, utan förfinat den. Nu belönas den med 2025 års “Wards 10 Best Engines & Propulsion Systems Award” – en symbol för hur eldriven prestanda möter ren, amerikansk attityd. Det är en kylig morgon i Auburn Hills, Michigan, men inifrån testbanan hörs något som låter bekant – ett djupt, elektrifierat muller. Det är inte ett V8-vrål, men det har samma själ.Dodge Charger Daytona Scat Pack står…
“Världens Snabbaste Fyrdörrars Elbil: Xiaomi SU7 Ultra, Utmanar Andra Supersportbilar Med 1548 Hästkrafter!

“Världens Snabbaste Fyrdörrars Elbil: Xiaomi SU7 Ultra, Utmanar Andra Supersportbilar Med 1548 Hästkrafter!

1,548 hästkrafter. 0–100 km/h på 1,98 sekunder. Toppfart 350 km/h. Xiaomi SU7 Ultra är inte bara ett fordon – det är en kraftdemonstration. En deklaration att framtidens superbilar inte längre enbart föds i Maranello, Woking eller Stuttgart, utan också i Peking. Den 27 februari 2025 förändrades spelplanen för världens prestandabilar.På ett pressmöte i Peking presenterade Xiaomi – mest känd för smartphones och smarta hem – den färdiga produktionsversionen av sin SU7 Ultra, märkets nya flaggskepp och det snabbaste serieproducerade fyrdörrarsfordonet på planeten. Startpriset: 529 900 RMB, motsvarande cirka 760 000 svenska kronor.Prestandan: på nivåer som får Bugatti, Rimac och Tesla…
Lamborghini Genom Toscanas hjärta – En Resa Med Fart, Smak Och Historia

Lamborghini Genom Toscanas hjärta – En Resa Med Fart, Smak Och Historia

Från Sienas medeltida torg till Chiantis böljande vingårdar. Under fyra dagar rullade några av världens mest eftertraktade superbilar genom Toscanas landskap – i en hyllning till italiensk kultur, hantverk och körglädje. Välkommen till Esperienza Giro Toscana 2025. De gyllene kullarna i Toscana badar i morgonljus. En V12-motor vrålar till, dess eko studsar mellan cypresserna som vaktar vägarna mot Siena. En efter en väcks de – en symfoni av Revuelto, Temerario och Urus SE – bilar som representerar toppen av Lamborghinis moderna era. Men detta är ingen vanlig körning. Det är Esperienza Giro Toscana 2025, ett exklusivt evenemang där Lamborghini bjuder…
States of Endurance – McLarens Resa Genom Amerika Som Firar 30 År Av Le Mans Segern

States of Endurance – McLarens Resa Genom Amerika Som Firar 30 År Av Le Mans Segern

Tre superbilar. Åtta delstater. Nästan 400 mil asfalt. En resa som hyllar den obändiga viljan att aldrig ge upp – trettio år efter McLarens oförglömliga triumf på Le Mans 1995. Från havsdimman vid Monterey till solglittret i Miami Beach drev tre McLaren-superbilar genom hjärtat av Amerika. “States of Endurance” – en roadtrip lika mycket själslig som mekanisk – blev McLarens sätt att hedra tre decennier av segrar, svett och stålsatt racing-DNA. Bakom ratten satt McLarens egna racerförare Paul Rees, Jack Barlow och Oliver Webb, som under 3 867 miles förde arvet från Le Mans ut på öppen väg. Deras följeslagare:…
Motorextra Nominerad Till ”Årets Media” På Greenlight Galan 2025 – En Hyllning Till Svensk Bilkultur I Sin Mest Glamorösa Form

Motorextra Nominerad Till ”Årets Media” På Greenlight Galan 2025 – En Hyllning Till Svensk Bilkultur I Sin Mest Glamorösa Form

Den 15 november glittrar den svenska motorvärldens mest prestigefyllda evenemang – Greenlight Galan 2025. Den årliga festen, arrangerad av Greenlight Magazine, samlar landets mest passionerade bilbyggare, kreatörer, fotografer och företag för att hylla årets prestationer inom bilkulturen. I år står Motorextra (www.motorextra.se) stolt bland de fyra nominerade till den ärofyllda titeln ”Årets Media” – en utmärkelse som speglar drivkraft, passion och journalistisk kvalitet i den svenska motorbranschen. ”Det är en otrolig ära att få bli nominerade till Årets Media. Greenlight Magazine har i många år varit Sveriges motorentusiasters guldgruva – en institution inom bilkulturen – och att få stå sida…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection - En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection - En Kommande Klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG!

Text & intervju: Edvard Emanuelsson, Motorextra i samarbete med Magnus Bengtsson & Bengtsson Bil Premium Selection En tidlös kraft bland eldrivna nyheter I en tid då eldrivna prestandamodeller dominerar rubrikerna står en annan sorts kraft redo att påminna oss om vad äkta AMG-magi egentligen handlar om. Hos Bengtsson Bil Premium Selection i Stockholm finns nämligen ett stycke tysk ingenjörskonst som många i bilsamlarkretsar anser vara en framtida klassiker – Mercedes-Benz CLK 55 AMG från den första generationen C208 Coupé. Jag träffar Magnus Bengtsson, grundare av Bengtsson Bil Premium Selection och med lång erfarenhet inom bilbranschen, för att prata om vad…
Lamborghini Tar Havet Med Storm – Världspremiär För Tecnomar 101FT

Lamborghini Tar Havet Med Storm – Världspremiär För Tecnomar 101FT

Monaco Yacht Show, 23 september 2025. Solen speglar sig i Medelhavets klara vatten när blickarna riktas mot en ny ikon. Vid sidan av de mest prestigefyllda superyachterna i världen kliver Automobili Lamborghini och The Italian Sea Group fram och avslöjar sitt senaste mästerverk: Tecnomar for Lamborghini 101FT. Det är inte bara en yacht. Det är Lamborghini-DNA förvandlat till en nautisk upplevelse – en hyperbåt som tar Sant’Agata Bolognese ut på havet. Från land till hav – italiensk excellens i ny form Samarbetet mellan de två företagen började 2020 med Tecnomar for Lamborghini 63, en hyllning till året då Lamborghini grundades.…
Ferrari Amalfi – Nya Tidlösa Flaggskeppet Glider Längs Kusten Som Bär Dess Namn

Ferrari Amalfi – Nya Tidlösa Flaggskeppet Glider Längs Kusten Som Bär Dess Namn

Amalfikusten, Italien. Solen sänker sig över Tyrrenska havet. Ljusets sista gyllene strålar speglas i det kristallblå vattnet, medan klipporna kastar långa skuggor över de smala serpentinvägarna. Här, där naturens skönhet möter mänsklig ingenjörskonst, gör Ferraris nya flaggskepp sin debut: Ferrari Amalfi. Med sin silkeslena silhuett och sitt karakteristiska rosso-lack skimrande mot det glittrande havet, känns bilen nästan som en naturlig del av landskapet. Att se en Amalfi slingra sig genom kustens böljande kurvor är som att bevittna en dans – lätt, elegant och samtidigt laddad med kraft. Ren körglädje Föraren behöver inte mer än några ögonblick för att förstå vad…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card