
Lotus går in i 2026 med en uppdaterad Emira-lineup som kombinerar klassiskt förarengagemang med modern teknik och komfort. Två nya versioner, Emira V6 SE och Emira Turbo, tar plats i rampljuset – handbyggda i Hethel och fintrimmade för en generation som vill ha mer än bara prestanda.

Ett arv i förvandling
Emira har redan cementerat sin plats som en av de mest attraktiva mittmotorbilarna i premiumsegmentet – en perfekt bro mellan Lotus klassiska förardynamik och märkets framtid. I modellåret 2026 lyfter Lotus ribban ytterligare med två nya versioner: Emira V6 SE, en mer fokuserad och förfinad sexcylindrig dröm för entusiaster, och Emira Turbo, en tillgängligare men lika engagerande inkörsport till modellprogrammet.

Emira V6 SE – Passion på sex cylindrar
Emira V6 SE är ett direkt statement från Lotus till puristerna: här är rå körupplevelse, vässad med modern teknik. Hjärtat i bilen är en 3,5-liters V6 med kompressor som producerar 400 hästkrafter och driver bakhjulen via en sexväxlad manuell låda med slungdiff – eller en valbar automat. Accelerationen 0–100 km/h går på 4,3 sekunder, och toppfarten anges till 290 km/h.

Men det är inte bara fart som gör SE-versionen speciell. Ny kompressionsfäste i växellådan ger ännu mer exakta växellägen, medan optimerad dämparkalibrering och förbättrad hjulvinkelsinställning gör bilen både skarpare och bekvämare på vägen. Två olika chassilägen – Tour och Sport – låter föraren växla mellan komfort och skärpa.

Visuellt särskiljs SE-versionen med Zinc Grey-lackering, 20-tums smidda fälgar, röda bromsok, förlängda Black Pack-detaljer och ett interiört tema i alcantara och metallpedaler. Bilen är dessutom personligt anpassningsbar med 15 exteriörfärger, sju interiörteman, samt flera val för bromsok och fälgdesign. Priset börjar från £96.500 i Storbritannien och €117.500 i Tyskland.

Emira Turbo – Tillgänglig sportbil med AMG-DNA
För den som vill kliva in i Emira-världen med en lägre prislapp, är Emira Turbo ett lockande alternativ. Under huven sitter en tvåliter, fyrcylindrig motor med twin-scroll turbo och 360 hästkrafter, utvecklad i samarbete med AMG. Kraften levereras via en 8-växlad dubbelkopplingslåda (DCT) och ger 0–100 km/h på 4,4 sekunder.

Med Tour- och Sport-lägen, dubbel triangellänkning och elektrohydraulisk styrning levererar även denna version Lotus-klassisk vägkänsla. Trots sitt mer civiliserade pris erbjuder Emira Turbo imponerande standardutrustning: 12-vägs elstolar med minne, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, samt säkerhetsfunktioner som AEB, trötthetsvarnare, skyltigenkänning och dödavinkelvarning.

Priset börjar på £79.500 i Storbritannien och €97.500 i Tyskland.
Racing Line – För den som vill sticka ut

Lotus lanserar även det nya tillvalspaketet Racing Line, tillgängligt för både V6 SE och Turbo SE. Paketet innehåller dekalstripe i gult, rött eller silver, matchade backspeglar, färgade bromsok, glanssvarta fälgar och en unik badge i interiören med kontrastsömmar. Resultatet? En Emira som ser lika snabb ut som den känns.

Teknisk evolution – hela serien uppdateras
Med introduktionen av V6 SE och Turbo uppdateras hela Emira-serien tekniskt:
- Optimerat kylsystem med omdirigerade kylvätskelinjer – bättre flöde och lägre vikt.
- Nytt termostatläge (nu 75 °C) förbättrar värme och prestanda i tuffare miljöer.
- Förfinad luftkonditionering ger bättre klimatstabilitet vid höga temperaturer.
- Rekalibrerad DCT-växellåda ger snabbare och smidigare växlingar.

Även säkerheten höjs. Förutom standardfunktioner erbjuds Extended Co-Driver Pack, med bl.a. adaptiv farthållare, dörröppningsvarning, bakre korsningstrafikvarnare och helljusassistent.
Handbyggd framtidstro i Hethel
Alla Emira-modeller fortsätter att byggas för hand på Lotus historiska fabrik i Hethel, där märkets sportbilsarv vårdas sedan 1966. Emira är kulmen på detta arv, men också ett tydligt steg mot framtiden – där passion, prestanda och personlighet vävs samman i brittisk perfektion.

Fakta: Emira V6 SE – Tekniska specifikationer
- Motor: 3,5 L V6 med kompressor
- Effekt: 400 hk / 298 kW
- Växellåda: 6-växlad manuell eller automat
- Toppfart: 290 km/h
- 0–100 km/h: 4,3 sek
- Bromsar: AP Racing, 370 mm fram / 350 mm bak

Fakta: Emira Turbo – Tekniska specifikationer
- Motor: 2,0 L turboladdad radfyra (från AMG)
- Effekt: 360 hk / 269 kW (Turbo SE: 400 hk)
- Växellåda: 8-växlad dubbelkoppling
- Toppfart: 275 km/h (Turbo SE: 291 km/h)
- 0–100 km/h: 4,4 sek (Turbo SE: 4,0 sek)
