🏁 Vintagefeber Med Peder: Den Ofödda Legenden – Alfa Romeo Scarabeo 1966

Text: Peder Blohm Bokenhielm |


En dröm i aluminium – född för att förĂ€ndra, men aldrig given chansen

Det finns bilar som skrivs in i historien för sina segrar. Andra, för sina misslyckanden.
Och sĂ„ finns det de som aldrig ens fick chansen att visa vad de gick för – men Ă€ndĂ„ lyckas etsa sig fast i sjĂ€len hos varje sann entusiast.

En sĂ„dan bil Ă€r Alfa Romeo Scarabeo frĂ„n 1966 – en dröm formad i aluminium, ett ingenjörsexperiment som förblev mer idĂ© Ă€n verklighet, men som Ă€ndĂ„ har kommit att symbolisera nĂ„got större: den ofödda legenden.


Milano, 1966 – Drömmens födelse

Tiden var rÀtt. Alfa Romeo dansade pÄ teknikens framkant. Under huven pÄ varenda Giulia bultade ett hjÀrta som slog i takt med racingbanorna i Monza och Targa Florio.
Ingenjörerna Orazio Satta Puliga och Giuseppe Busso – tvĂ„ av Alfas mest lysande hjĂ€rnor – ville mer. De drömde om att skapa en bil som skulle smĂ€lta samman allt de lĂ€rt sig av det pĂ„gĂ„ende Tipo 33-projektet: ett mittmotor-koncept, extrem viktbesparing och balans som hos en renodlad racer – men i formatet av en kompakt GT.

Det blev Scarabeo – uppkallad efter den egyptiska skarabĂ©n, symbolen för Ă„terfödelse och förvandling. Och just det var tanken – en ny vĂ€g för Alfa.


Radikal teknik och elegant vansinne

Scarabeo byggdes hos OSI – Officine Stampaggi Industriali i Turin, under ledning av formgivaren Sergio Sartorelli. Resultatet var nĂ„got som sĂ„g ut att komma frĂ„n en annan planet.

Chassit, ett H-format rörverk i stĂ„l, hĂ€mtade inspiration direkt frĂ„n Tipo 33. I sidobalkarna lĂ„g brĂ€nsletankarna för optimal viktfördelning – ett ingenjörstrick som dĂ„ ansĂ„gs galet djĂ€rvt. Motorn – en 1,6-liters fyrcylindrig GTA-enhet pĂ„ 115 hĂ€stkrafter – satt tvĂ€rstĂ€lld bakom föraren, ihopkopplad med vĂ€xellĂ„dan till en kompakt kraftmodul.

Bilen vĂ€gde blott 700 kilo. 0–100 km/h tog omkring sju sekunder, och toppfarten nĂ„dde 200 km/h – sensationellt för mitten av 60-talet.

Men det var inte siffrorna som gjorde Scarabeo unik. Det var kÀnslan.
Förarpositionen var lĂ„g, nĂ€stan liggande, som i ett jetplan. PĂ„ den första prototypen fanns ingen dörr – hela taket, inklusive vindruta och sidorutor, fĂ€lldes upp i ett enda stycke, som en stridsflygar-cockpit.

Den andra prototypen fick konventionella dörrar – men sjĂ€len var densamma: rĂ„, vild, kompromisslös.


Drömmen som försvann i skuggorna

1966 visades Scarabeo upp pĂ„ Paris Motor Show. Reaktionerna var förbluffade – Alfa hade skapat nĂ„got som sĂ„g lika mycket framtid som racingdröm ut.
Planerna fanns dÀr: en liten serie, kanske ett fÄtal bilar för gata och bana.

Men verkligheten kom ikapp. Under tiden vĂ€xte Autodelta fram som Alfas nya racingarm, och resurserna styrdes om till Tipo 33 och Giulia Sprint GTA – bilar som faktiskt kunde tĂ€vla och sĂ€ljas.

Scarabeo förblev en parentes. Tre exemplar byggdes – tvĂ„ coupĂ©er och ett chassi som aldrig fĂ€rdigstĂ€lldes. Sedan försvann projektet in i arkiven, nĂ€stan i tysthet.


Ett “what-if” som vĂ€grar dö

NÀr man idag stÄr framför Scarabeo, inne i det svala ljuset pÄ Museo Storico Alfa Romeo i Arese, kÀnns det som att tiden stannar.
Karossen, fortfarande med OSI:s rena linjer, bĂ€r nĂ„got spöklikt över sig – som om bilen vĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon Ă€ntligen ska vrida om nyckeln och slĂ€ppa loss allt det dĂ€r som aldrig fick hĂ€nda.

“Scarabeo Ă€r inte en bil som berĂ€ttar. Den frĂ„gar,”
sÀger en museiguide tyst.
“Den frĂ„gar: Vad hade hĂ€nt om den fĂ„tt tĂ€vla? Vad hade hĂ€nt om Alfa hade vĂ„gat?”

Och just det Àr poÀngen. Scarabeo lever vidare inte för att den vann nÄgot, utan för att den kunde ha gjort det.


KĂ€ndisar, filmer – och myten om den försvunna tredje bilen

Till skillnad frÄn de flesta ikoniska Alfor har Scarabeo ingen glittrig Àgarlista. Inga kungligheter, inga filmstjÀrnor.
Men myterna – de lever.

Ett av exemplaren sÀgs ha hamnat i privat Àgo i Kanada under 1980-talet, och dÀrifrÄn dykt upp i hemliga samlarkretsar. En annan historia talar om ett chassi som byggdes om till barchetta-form och testades av en ung ingenjör pÄ Autodelta innan projektet skrotades.

Scarabeo har sĂ€llan synts pĂ„ film – men den har haft sina ögonblick. En kort framtrĂ€dande roll i “Alfa Romeo – The Story of a Legend” (italiensk dokumentĂ€r frĂ„n 1988) gav den ett nytt ljus bland Alfisti. Och i Museo Alfa Romeos temautstĂ€llning “Beige – the color of balance” fick den Ă„terigen strĂ„lkastarljus 2023.


Varför just denna bil Àr en verklig unicorn

Att kalla Scarabeo en “unicorn” bland klassiska bilar Ă€r ingen överdrift.
Det handlar inte bara om att den Ă€r sĂ€llsynt – utan om vad den symboliserar.

  • Den förebĂ„dade mittmotor-eran för Alfa Romeo lĂ„ngt innan 4C eller 33 Stradale sĂ„g dagens ljus.
  • Den utmanade designkonventionerna med sin canopy-cockpit och sin nĂ€stan futuristiska siluett.
  • Den byggdes i hemlighet, i ett litet hörn av OSI:s verkstad, av ingenjörer som trodde mer pĂ„ drömmen Ă€n pĂ„ kalkylen.
  • Och – kanske viktigast – den förblev ofullbordad.

Det Àr nÄgot nÀstan poetiskt i det. För i bilvÀrlden, liksom i livet, Àr det ofta de ofullstÀndiga berÀttelserna som fascinerar mest.


En röst frĂ„n dĂ„tiden – och en pĂ„minnelse till framtiden

Scarabeo stÀller samma frÄga idag som den gjorde 1966:
Hur lÄngt kan man gÄ för att förverkliga en dröm innan verkligheten sÀtter stopp?

För Alfa Romeo var svaret: “inte tillrĂ€ckligt lĂ„ngt den gĂ„ngen.”
Men för oss vintageÀlskare, som stÄr dÀr med hÀnderna mot glaset vid museets monter, Àr Scarabeo mer Àn en bil. Den Àr ett eko av mod, vision och passion.


Peder summerar:

“Scarabeo Ă€r en pĂ„minnelse om varför vi Ă€lskar bilar – inte för vad de gör, utan för vad de fĂ„r oss att drömma om.
Den Àr en tidskapsel av ren, oförfalskad ingenjörspassion.
Och kanske, om man lyssnar riktigt noga, hör man fortfarande Busso och Satta Puliga viska:
‘Vi var sĂ„ nĂ€ra.’”


FAKTA – ALFA ROMEO SCARABEO (1966)

SpecifikationUppgift
Motor4-cyl 1.6 L GTA DOHC
Effekt115 hk vid 6 000 rpm
Viktca 700 kg
VÀxellÄda5-vÀxlad manuell, bakmonterad
LayoutMittmotor, bakhjulsdrift
0–100 km/hca 7 sek
Toppfart200 km/h
Byggda exemplar3 (2 coupéer, 1 ofullstÀndig barchetta)
DesignerSergio Sartorelli (OSI, Turin)
IngenjörerOrazio Satta Puliga & Giuseppe Busso
Nuvarande platsMuseo Storico Alfa Romeo, Arese (Italien)

đŸ•°ïž Vintagefeber med Peder


En resa genom bilhistorien dĂ€r drömmar, teknik och passion möts – och dĂ€r varje bil bĂ€r pĂ„ en historia vĂ€rd att berĂ€ttas.

Skriven av Motorentusiasten – Peder Blohm Bokenhielm ifrĂ„n BrĂ€nsleupproret!

www.bransleupproret.org

www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia PĂ„ Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia PĂ„ Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Laguna Seca Ă€r en bana som inte ger bort nĂ„gonting gratis. Den slukar sjĂ€lvförtroende i Corkscrew, krĂ€ver laserprecision i Rainey Curve och avslöjar genast om en bil inte Ă€r byggd för kompromisslös fart. Men den 4 november 2025 fick den ikoniska racerbanan bevittna nĂ„got som redan nu gĂ„r rakt in i hyperbilshistorien: Koenigsegg Sadair’s Spear satte nytt varvrekord för homologerade produktionsbilar. Och det skedde under förutsĂ€ttningar som egentligen borde ha gjort det omöjligt. Den dagen gĂ€llde en stenhĂ„rd ljudgrĂ€ns pĂ„ 90 dB. För att ens fĂ„ köra var Sadair’s Spear tvungen att bĂ€ra ett extra ljuddĂ€mpande system – en tung,…
Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen IfrĂ„n Lemans

Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen IfrĂ„n Lemans

I Ă„r firar Ferrari inte bara sin tredje raka seger pĂ„ 24-timmars Le Mans med 499P, utan ocksĂ„ sitt historiska arv genom lanseringen av F76 – hyperbilen som existerar enbart i den digitala vĂ€rlden. Detta Ă€r inte en bil du kan parkera i garaget; det Ă€r en NFT-baserad digital skapelse som förenar Ferraris racingtradition med framtidens design och teknik. Namnet F76 hyllar Ferraris första Le Mans-seger 1949, nĂ€r Luigi Chinetti och Lord Selsdon tog hem vinsten i en 166 MM barchetta med kaross frĂ„n Touring. Nu, 76 Ă„r senare, tar Ferrari samma anda in i den virtuella eran. En ny…
Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

NĂ€r du trycker gasen i botten pĂ„ Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster hĂ€nder nĂ„got nĂ€stan magiskt. 0–100 km/h pĂ„ 3,8 sekunder – och plötsligt kĂ€nns vĂ€rlden bĂ„de för liten och full av möjligheter. Vinden river genom hĂ„ret, hjĂ€rtat slĂ„r snabbare, och varje vĂ€xel i den smidiga 5-vĂ€xlade automatlĂ„dan med flĂ€ppar förstĂ€rker kĂ€nslan av ren, ostoppbar kraft. SLR McLaren Ă€r resultatet av ett banbrytande samarbete mellan Mercedes-Benz och McLaren. MĂ„let var att skapa en roadster som kombinerar raceteknik med vardaglig lyx, och som stĂ„r kvar som en ikon i supersportbilens historia. Tekniska underverk under huven Motor: 5,4-liters supercharged V8 Effekt: 626 hk…
Lexus LS Concept – Framtidens Lyx PĂ„ Sex Hjul

Lexus LS Concept – Framtidens Lyx PĂ„ Sex Hjul

PĂ„ Japan Mobility Show 2025 visade Lexus upp nĂ„got som fullstĂ€ndigt förĂ€ndrar bilden av lyxbilar. Med LS Concept tar mĂ€rket ett djĂ€rvt steg bortom traditionell sedan-design och introducerar en sexhjulig, chaufförstyrd rullande fristad – ett utrymme dĂ€r lyx, komfort och frihet smĂ€lter samman pĂ„ ett sĂ€tt som aldrig tidigare skĂ„dats. “Det hĂ€r Ă€r inte bara en bil,” sĂ€ger Simon Humphries, Chief Branding Officer pĂ„ Toyota Motor Corporation.“Det Ă€r ett utrymme som bjuder in dig att upptĂ€cka ditt eget rum – en portal till ett större lyxliv.” FrĂ„n flaggskeppssedan till Luxury Space LS Concept bryter med den klassiska definitionen av LS.…
Delage D12 – En Av De Mest SpekaktulĂ€ra V12:orna

Delage D12 – En Av De Mest SpekaktulĂ€ra V12:orna

NĂ€r tystnaden lagt sig över hyperbilsvĂ€rlden, dĂ€r eldrivna maskiner och digitala instrument dominerar samtalet, kom en chockvĂ„g frĂ„n Frankrike. Ett namn som lĂ€nge vilat i historieböckerna vĂ€cktes till liv – Delage. Och med Ă„terkomsten kom en skapelse sĂ„ kompromisslös att hela industrin tvingades stanna upp och lyssna. Den heter Delage D12, och den lĂ„ter som ingen annan. Ett inferno av mekanik, hybridteknik och Formel 1-genetik – född ur samma galenskap som en gĂ„ng skapade vĂ€rldens första Grand Prix-mĂ€stare. En legend Ă„terföds – med 1 100 hĂ€stkrafter och total kontroll NĂ€r Delage grundades 1905 var det med en enkel idĂ©: att…
Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Det finns Ferraris – och sĂ„ finns det Ferraris som ingen annan har. Bilar dĂ€r Ă€garen, genom Ferraris egen Atelier-personalisering, skapat nĂ„got sĂ„ unikt att den blir mer Ă€n en bil – den blir ett sjĂ€lvportrĂ€tt i kolfiber och fĂ€rg. Den hĂ€r Ferrari 488 Pista Spider Ă€r just det. Ett rullande bevis pĂ„ hur skrĂ€ddarsydda specifikationer har förĂ€ndrat spelplanen för samlare vĂ€rlden över. Ett mĂ€sterverk av kontraster Vid första anblick Ă€r den omisskĂ€nnligt Ferrari – klĂ€dd i Rosso Corsa, mĂ€rkets mest ikoniska röda nyans. Men dĂ€r slutar likheterna med det förvĂ€ntade. Genom Blu Scozia-racinglivery, förlĂ€ngd över karossen, och matta blĂ„…
MINI Superleggera Vision – NĂ€r Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

MINI Superleggera Vision – NĂ€r Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

I en vĂ€rld dĂ€r bilindustrin stĂ€ndigt blickar mot framtiden, finns det ibland ögonblick dĂ„ tradition och innovation möts i en nĂ€stan poetisk symbios. Ett sĂ„dant ögonblick intrĂ€ffade 2014, nĂ€r Touring Superleggera – den italienska karosskonstnĂ€ren med rötter frĂ„n 1926 – förenade krafter med brittiska MINI för att skapa nĂ„got helt unikt: MINI Superleggeraℱ Vision. Det blev en bil som föddes ur passion snarare Ă€n produktion, dĂ€r designen fick tala fritt. Resultatet? Ett verk som inte bara vann “Grand Prix du Plus Beau Concept Car de l’AnnĂ©e” vid Festival Automobile International 2015, utan Ă€ven Design Award in Class L “Concepts &…
Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Under det sena 1990-talet, nĂ€r Ferrari Ă€nnu lĂ€t sina bilar andas fritt utan turbo eller hybridhjĂ€lp, föddes en ny grand tourer med ett uppdrag: att Ă„terföra mĂ€rket till de klassiska frontmonterade V12:ornas elegans. Resultatet blev Ferrari 550 Maranello – en bil som pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt symboliserade en Ă„tergĂ„ng till Ferraris rötter. Det hĂ€r exemplaret, lackerat i den ikoniska och uppseendevĂ€ckande Giallo Modena, Ă€r mer Ă€n bara en sportbil. Det Ă€r en modern klassiker – ett konstverk i rörelse, dĂ€r design, teknik och passion möts i perfekt harmoni. Under den lĂ„nga motorhuven vilar ett mĂ€sterverk: en 5,5-liters V12 utan överladdning, som…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Intervju: Magnus Bengtsson om nya Mercedes-AMG G63 – lyx, kraft och karaktĂ€r i perfekt harmoni Text & foto: Edvard Emanuelsson, Motorextra ”HallĂ„ dĂ€r –Ropar vi till Bengtsson pĂ„ hĂ„ll nĂ€r vi ser honom över en fika. Det med glimten i ögat frĂ„n hans populĂ€ra filmer pĂ„ sociala nĂ€ten som alltid med högsta energi börjar med ”HallĂ„ dĂ€r ” Bengtsson skrattar och sĂ€ger , ja nĂ€r jag trĂ€ffar folk i olika samman hang och tar i hand och sĂ€ger hej sĂ„ svarar dom, nej nej du mĂ„ste sĂ€ga hallĂ„ dĂ€r” haha. Blivit ett begrepp frĂ„n nĂ„tt som bara Ă€r pĂ„ skoj.…
High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – DĂ€r Varje Bil FĂ„r KĂ€rleken Den FörtjĂ€nar!

High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – DĂ€r Varje Bil FĂ„r KĂ€rleken Den FörtjĂ€nar!

FrĂ„n garage till lokal… Det Ă€r en lugn eftermiddag pĂ„ Backa Bergögata 2F i Göteborg.I den nyöppnade, skinande lokalen hos Mr Detailing Sverige stĂ„r en klassisk Mercedes SL 320 Cabriolet frĂ„n 1997 – en bil med sjĂ€l, historia och elegans.Och just hĂ€r fĂ„r den ett nytt liv! Motorextra har hĂ€lsat pĂ„ för att följa arbetet i realtid – ett arbete som inte handlar om att bara putsa, utan om att restaurera lacken i bĂ€sta skick.Ägaren till denna Mercedes har valt det nĂ€rmaste man kan komma ett ”all inclusive”-paket för lacken – dĂ€r varje stenskott, tvĂ€ttrepa och minsta skönhetsfel fĂ„r sin…
Vision EQ Silver Arrow – NĂ€r Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Vision EQ Silver Arrow – NĂ€r Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Carmel, Kalifornien – augusti 2025 Det finns ögonblick i bilhistorien nĂ€r dĂ„tid, nutid och framtid smĂ€lter samman – nĂ€r tekniken inte bara talar om vart vi Ă€r pĂ„ vĂ€g, utan pĂ„minner oss om var allt började. Ett sĂ„dant ögonblick intrĂ€ffade nĂ€r Mercedes-Benz rullade ut Vision EQ Silver Arrow, ett elektriskt mĂ€sterverk som hyllar mĂ€rkets mest legendariska skapelse: W 125 Silver Arrow, Grand Prix-dominanten frĂ„n 1937. Den nya Vision EQ Silver Arrow Ă€r mer Ă€n en konceptbil – den Ă€r en tidsmaskin i rörelse, ett elektrifierat epos som förenar 1930-talets fartdrömmar med 2030-talets teknik. Ett epos i aluminium och ljus Karossen,…
Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 HÀstkrafter Av Elektrisk Kraft

Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 HÀstkrafter Av Elektrisk Kraft

Poissy, Frankrike – oktober 2025 Historien upprepar sig, men den gör det elektrifierat.NĂ€r CitroĂ«n den 20 oktober i Poissy avtĂ€cker sin helt nya Formel E-bil – en skinande, trikolorprydd ensitsare redo för ABB FIA Formula E World Championship – markerar det inte bara en comeback till motorsporten. Det Ă€r en pĂ„nyttfödelse av CitroĂ«ns racing-sjĂ€l. ”Vi Ă„tervĂ€nder till vĂ„rt hjĂ€rtas hemvist – tĂ€vlingsbanan.” Med orden frĂ„n CitroĂ«ns vd Xavier Chardon vibrerade luften av stolthet: “Motorsporten har format CitroĂ«ns historia och legend i över 60 Ă„r. Den Ă€r det bultande hjĂ€rtat av vĂ„r passion. Att nu ansluta oss till ett 100 %…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card