Hennessey SUPER VENOM® Mustang – 850 Hästkrafter av Ren Amerikansk Brutalitet

Att fira en 34-årig historia av prestanda och ingenjörskonst kräver något alldeles extra. För Hennessey Performance, Texas-baserade mästare inom extrema gatulagliga maskiner, innebär det en Mustang som tänjer gränserna för vad en muskelbil kan vara. Möt Hennessey SUPER VENOM® Mustang – en 850 hästkrafter stark best, skapad för att utklassa både superbilar och konkurrenter på bana och gata.


VENOM® – Ett Namn med Vikt i Prestandavärlden

Hennessey använder endast sitt ikoniska Venom®-namn på de mest extrema bilar de bygger. Tidigare har vi sett det pryda allt från den legendariska Venom GT till den rekordbrytande Venom F5, och nu är det dags för Mustang att bära manteln.

Den nya SUPER VENOM® Mustang är en hyllning till Hennesseys grundande år 1991, och därför är produktionen strikt begränsad till endast 91 exemplar. Detta gör den till en av de mest exklusiva Mustangerna som någonsin byggts, samtidigt som den levererar en prestandanivå som kan få superbilar att darra.


850 HK och 650 lb-ft – Ren V8-magi

Under huven på SUPER VENOM® Mustang döljer sig en 5,0-liters Coyote V8, men det här är inte vilken Mustang GT som helst. Hennessey har pressat ut 850 hästkrafter och 650 lb-ft i vridmoment genom en rad högprestandakomponenter:

  • Högflödeskompressor för massivt laddtryck
  • Uppgraderade bränsleinsprutare och bränslepump
  • Högpresterande luftintag och motorstyrning

Resultatet? 0-60 mph på bara 3,2 sekunder – en brutal acceleration som utklassar den redan potenta Ford Mustang Dark Horse (3,7 sekunder). Och på kvartsmilen går den från 12 sekunder vid 118,4 mph till en sensationell 10,9 sekunder vid 133 mph.


VenomAero – Aerodynamik som Förändrar Spelplanen

Prestanda handlar inte bara om rå kraft, utan också om att tämja den. För att säkerställa att SUPER VENOM® Mustang kan hantera sin monstruösa effekt har Hennessey utvecklat ett helt VenomAero-kitt i kolfiber, som inte bara förbättrar aerodynamiken utan även optimerar kylningen och stabiliteten vid höga farter.

Kitet inkluderar:

  • Aggressiv frontsplitter för bättre marktryck
  • Funktionell motorhuvsventil som effektivt leder bort värme
  • Sidokjolar och framskärmsventiler för bättre luftflöde
  • Integrerad ducktail på bakluckan
  • Hög fastmonterad racingvinge som maximerar grepp på banan

Enligt Brian Jones, Hennessey VP of Engineering, ger dessa aerodynamiska justeringar bättre grepp och hantering både på landsväg och bana.


Exklusiv Design – En Hyllning till Hennesseys Arv

SUPER VENOM® Mustang handlar inte bara om prestanda – den är också en visuell triumf. För att fira Hennesseys grundande har bilen fått en unik ’91 Icon Livery’, tillgänglig i tre färger: svart, silver och röd.

Utöver den aggressiva exteriören får bilen också:

  • 20-tums lättviktsfälgar för optimalt väggrepp
  • Hennessey- och SUPER VENOM®-loggor för en exklusiv touch
  • Hennessey-signaturen ghostad i bakvingen

Interiört har designteamet lagt lika stor vikt vid detaljerna. Bespoke Hennessey-läder och Alcantara i blått eller svart ger en lyxig men race-inspirerad känsla, medan personliga serienummer på mittkonsolen gör varje bil unik.


Tillgänglighet och Pris – Lyxig Brutalitet med Garanti

För de lyckliga som kan få tag på ett exemplar erbjuds SUPER VENOM® Mustang genom auktoriserade Ford-återförsäljare eller direkt från Hennessey. Prislappen? $163 950 för SUPER VENOM® Dark Horse och $149 950 för SUPER VENOM® GT.

Men det är inte bara en extrem bil – den kommer också med en full Ford-fabriksgaranti plus Hennesseys 3-års / 36 000-mils begränsade garanti. Det är prestanda med trygghet, en sällsynt kombination i den här klassen.


Hennessey SUPER VENOM® Mustang – En Legend i Blivande

Att skapa en Mustang värdig Venom®-namnet är ingen liten uppgift, men Hennessey har lyckats – med besked. Med 850 hästkrafter, skräddarsydd aerodynamik och en exklusiv upplaga på bara 91 bilar, är SUPER VENOM® Mustang en unik muskelbil som pressar gränserna för vad en Mustang kan vara.

Den är en hyllning till Hennesseys arv, en utmanare till superbilar och en framtida ikon. Och framför allt – den är byggd för att köras hårt.

www.hennesseyperformance.com/news/hennessey-creates-850-hp-super-venom-mustang-celebrating-the-companys-founding-in-1991/

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Solen gnistrade i vattenytan när årets Tjörn e-Power Run gick av stapeln – en tävling som på kort tid blivit en självklar motpol till det klassiska Tjörn Runt. Men här var det inte segel som spändes i vinden, utan batterier som laddats till brädden. Elbåtarna som ställde upp visade inte bara upp teknikens framsteg, utan även en ny sorts sjömanskap: räckvidd, ruttstrategi och energihantering var minst lika avgörande som vind och väder. Och vinnaren? En båt som redan börjat skriva in sig i elbåtshistorien: Strana 23 “Elsie”, förd av Arne Lindström. Starten under Tjörnbron Klockan 08:30 gav sig de laddade…
Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

I drygt en månad har elbilsgiganten Rimac haft världsrekordet för den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h – ett rekord som man i Koenigseggs högkvarter i Ängelholm troligen betraktade som en välkommen utmaning snarare än ett nederlag. Den 7 augusti 2025, på Örebro flygfält, slog Koenigsegg tillbaka. Med fabriksföraren Markus Lundh bakom ratten, flög Jesko Absolut från stillastående till 400 km/h och ner till stillastående igen på blott 25,21 sekunder. Ett nytt världsrekord, bekräftat av Racelogic, och mer än 2,5 sekunder snabbare än Koenigseggs egen tidigare tid från 2024 – och snabbare än allt Rimac hunnit med under sina rekordveckor. En duell…
Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Om Alfa Romeo SZ är känd som “Il Mostro”, monstret, så är RZ dess mer skandalösa tvilling – samma chockerande formspråk, men nu med taket av och en kaxig blick mot solen. Där coupén var aggressiv och kompromisslös, är roadstern både mer utmanande och mer förförisk. Det är en bil som inte ber om ursäkt för någonting – och som än idag delar Alfa-entusiasterna i två läger. Det gula exemplaret som idag står på Museo Storico Alfa Romeo i Arese är en av blott 278 byggda mellan 1992 och 1994. Att jämföra med SZ-coupéns 1 036 producerade exemplar gör den…
De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

1960-talets motorsport var en tid av orädd innovation, internationella samarbeten och vågade ingenjörsexperiment. Mitt i detta kreativa kaos föddes De Tomaso Sport 5000 Spyder – en av epokens mest gåtfulla och kortlivade sportprototyper. Bakom bilen stod den argentinskfödde entreprenören Alejandro de Tomaso, en man vars ambition ofta överträffade hans resurser, och vars visioner lockade till sig några av motorsportens mest lysande namn. Carroll Shelby, då redan en racinglegend, och Pete Brock, känd för sin känsla för aerodynamisk formgivning, bidrog båda till projektets utformning. En teknisk symbios mellan Amerika och Italien Sport 5000 Spyder delade sitt ryggradschassi och den bärande motorlayouten…
GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

I en tid då hyperbilar blivit tysta, digitala och kliniskt perfekta, kommer en nykomling från Storbritannien och skriker rakt ut: ”Inte på min vakt!”. Garagisti & Co har presenterat sin första skapelse – GP1 – och det är inte bara ännu en superbil. Det är en tidskapsel, ett manifest och ett kärleksbrev till den gyllene eran av analoga superbilar. Under den skulpterade karossen döljer sig ett hjärta som väcker gåshud: en helt ny, naturligt aspirerad 6,6-liters V12, utvecklad från grunden av italienska Italtecnica. Ja, du läste rätt – en ny italiensk V12 år 2025. Effekten? 789 hästkrafter och 700 Nm…
3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

På Kinas asfalterade racingbanor har en ny titan vaknat. BYD:s exklusiva prestandamärke Yangwang har lyft på täcket för sin mest extrema skapelse hittills – U9 Track Edition. Det är en eldriven best som inte bara utmanar världens snabbaste hyperbilar, utan riskerar att skriva om spelreglerna helt. Chassit är snarlikt föregångaren Byd Yangwang U9 Det som skiljer Track Edition är inte chassigeometrin i sig, utan optimeringar för bankörning: Mer aggressiv aerodynamik (fast kolfibervinge, större diffuser, möjlighet till förstärkt splitter) som påverkar bilens balans vid höga hastigheter Bredare, mer greppvänliga däck på både fram- och bakaxel Fastare fjädringsinställning och troligen anpassade stötdämpare…
Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Flera hundratals Saab:ar tillsammans med Saab-klubben och Saabentusiaster firade Saabkulturen i Saabs högkvarter – Saabs Ikoniska Gamla Testbana – T Engineering Track! Ett hav av Saabar – alla modeller, alla generationer i olika färger Runt hela området stod bilarna uppradade som ett levande museum. Här kunde man se eleganta Sedaner, klassiska Sonett, sportiga Cabrioleter och praktiska SportCombis – en komplett representation av Saabs mångsidighet. Färgerna varierade från sobert svart och silver till livfullt rött, blått och gult, och varje bil hade sin egen berättelse. För många var det just detta – att få se Saabs hela historia samlad på samma…
Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

När motorfantaster samlas i Trollhättan den 9 augusti, Vårgårda den 6 september och Göteborg den 7 september, kommer en bil att stjäla mer än bara uppmärksamhet – den kommer dominera samtalet. Bugra Canbas, entreprenören och bilälskaren bakom vad som med rätta kan kallas Sveriges mest påkostade Mustang, gör entré. Och han gör det med en bil som inte bara är extrem – den är en kärleksförklaring till passion, precision och ren galenskap. Men detta är inte bara en historia om en bil. Det är en berättelse om drömmar, dedikation och ett liv som rör sig i både höga hästkrafter och…
Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

När motorfestivalerna rullar in över Västsverige i augusti och september är Goldsteins Garage AB redo att leverera prestanda, stil och ljud i världsklass. Du hittar oss på Trollhättan Motorfestival den 9 augusti, Vårgårda Motorfestival den 6 september och Göteborg Motorfestival den 7 september – tre dagar fyllda med hästkrafter, passion och glödhet verkstadsenergi. Som fullserviceverkstad erbjuder vi motoroptimering, bilvård, billjud, reparationer och däckservice – allt för att maximera både körglädje och bilens skick. 🚀 Exklusivt festivalerbjudande – optimera din bil & kör gratis på bana! Under dessa tre festivaler får alla som köper motoroptimering hos oss fri bankörning på plats!…
Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Den 9 augusti i Trollhättan, 6 september i Vårgårda och 7 september i Göteborg – Vässla ställer upp med något som inte bara är en ny moped, utan ett nytt sätt att tänka kring mobilitet. Med sig har de epa-1, den elektriska mopeden som fötts ur ett oväntat samarbete med designikonerna Teenage Engineering. Det är en produkt som inte bara rör sig framåt på gatan – utan förändrar hela synen på vad en moped kan vara. Och i sommar får festivalbesökarna chansen att se den på nära håll. 🚀 Ett oväntat möte blev startskottetSamarbetet mellan Vässla och Teenage Engineering började…
Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Den 9 augusti slår Trollhättan Motorfestival upp portarna till ännu en oförglömlig dag för alla som lever och andas bilkultur – och i år med ett extra hjärtslag för Saab-älskare. För mitt bland utställningsbilar, bankörning och bilentusiaster står en ikon redo att återigen skriva historia: Nevs är på plats – med Emily GT, och med en exklusiv chans för publiken att ta del av en unik bit av svensk bilhistoria. ⚡ Emily GT – elektrisk arvtagare och framtidens GT-bil Efter fjolårets enorma succé där Nevs försäljning av unika Saabdelar orsakade meterlånga köer, tar man i år steget ännu längre –…
En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

I Molsheim, där Bugattis själ formades för över ett sekel sedan, har ett nytt kapitel inletts. Ett kapitel där historien, konsten och teknologin sammanvävs till något aldrig tidigare skådat – Programme Solitaire. Och dess första skapelse? Brouillard – en enastående coupé som inte bara bär ett namn, utan ett arv. Ett namn som förkroppsligar grundaren Ettore Bugattis största passion: hans häst. Från hästens linjer till hyperbilens form Brouillard var namnet på Ettore Bugattis älskade hingst – ett majestätiskt fullblod med en päls vit som första snön, täckt av disiga nyanser likt morgonens dimma. En häst så intelligent att den kunde…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)