Hästkrafter, Havsvindar och Racingpremiär med STEC – Gotland Motorfestival 2025 blev en Fullträff!

Gotland Ring, 3 maj 2025 – Den gotländska kalkstenen vibrerade under dundret från högvarviga motorer när Gotland Motorfestival åter slog upp grindarna för en fartfylld säsongspremiär. Och vilken inledning det blev. Med sol från klarblå himmel och en salig blandning av bilar, team och entusiaster blev festivalen inte bara en hyllning till motorpassion – den blev också arenan för en historisk premiär: den första deltävlingen i årets STEC 1000 Kilometer.

Gotland Ring, känt som en av världens mest natursköna racingbanor, levererade precis vad besökarna hoppats på – och lite till. Belägen mitt i den gotländska tallskogen med utsikt över Östersjön, erbjöd banan en spektakulär kuliss för såväl hård racing som familjevänliga aktiviteter.


STEC 1000 KM – Uthållighetens konst på svensk mark

Huvudnumret för dagen var utan tvekan premiären av Scandinavian Touring Endurance Championship 1000 Kilometer. Startfältet bjöd på ett imponerande spann av tävlingsbilar – från vässade BMW M3:or till radikala långloppsspecialare, samlade under samma paraply i ett rejält test av strategi, teknik och uthållighet.

Starten gick strax efter kl. 10.00, och därefter följde ett åtta timmar långt drama där varje team pressade sina gränser till det yttersta. Gotland Rings tekniska karaktär – med sina kurviga partier och snabba svep – visade sig snabbt separera de välförberedda från de chansande. Depåstrategier, förarbyten och däckval spelade avgörande roller, och dramatiken var konstant när teamens pålitlighet och samarbete sattes på prov.

När målgången äntligen nåddes stod Team Auto Concept Racing som segrare, efter att ha genomfört 1000 kilometer med kirurgisk precision och ett taktiskt mästerverk som imponerade både på konkurrenter och publik.

Hästkrafter, havsvindar och racingpremiär – Gotland Motorfestival 2025 blev en fullträff

Gotland Ring, 3 maj 2025 – Den gotländska kalkstenen vibrerade under dundret från högvarviga motorer när Gotland Motorfestival åter slog upp grindarna för en fartfylld säsongspremiär. Och vilken inledning det blev. Med sol från klarblå himmel och en salig blandning av bilar, team och entusiaster blev festivalen inte bara en hyllning till motorpassion – den blev också arenan för en historisk premiär: den första deltävlingen i årets STEC 1000 Kilometer.

Gotland Ring, känt som en av världens mest natursköna racingbanor, levererade precis vad besökarna hoppats på – och lite till. Belägen mitt i den gotländska tallskogen med utsikt över Östersjön, erbjöd banan en spektakulär kuliss för såväl hård racing som familjevänliga aktiviteter.


STEC 1000 KM – Uthållighetens konst på svensk mark

Huvudnumret för dagen var utan tvekan premiären av Scandinavian Touring Endurance Championship 1000 Kilometer. Startfältet bjöd på ett imponerande spann av tävlingsbilar – från vässade BMW M3:or till radikala långloppsspecialare, samlade under samma paraply i ett rejält test av strategi, teknik och uthållighet.

Starten gick strax efter kl. 10.00, och därefter följde ett åtta timmar långt drama där varje team pressade sina gränser till det yttersta. Gotland Rings tekniska karaktär – med sina kurviga partier och snabba svep – visade sig snabbt separera de välförberedda från de chansande. Depåstrategier, förarbyten och däckval spelade avgörande roller, och dramatiken var konstant när teamens pålitlighet och samarbete sattes på prov.

När målgången äntligen nåddes stod Team Auto Concept Racing som segrare, efter att ha genomfört 1000 kilometer med kirurgisk precision och ett taktiskt mästerverk som imponerade både på konkurrenter och publik.


En motorfestival för hela familjen

Men Gotland Motorfestival handlade om mer än bara racing. I depån mötte man passionerade bilbyggare, entusiaster med klassiker och en publik med lika delar barnfamiljer och motorsportsnördar. Besökarna kunde testa elbilar, klämma på sportbilsikoner från Ferrari och Porsche, och uppleva stuntuppvisningar som lockade stora jubel.

Ett särskilt dragplåster var elbilsarenan där både Polestar, Tesla och svenska Chargeamp visade upp framtidens laddlösningar. Festivalen lyckades därmed kombinera klassisk motorsport med ett tydligt framtidsfokus – ett smart grepp som fångade den breda publikens intresse.


Gotland Ring – mer än en bana, ett manifest

Det vore tjänstefel att inte nämna själva platsens roll. Gotland Ring är inte bara en racerbana – det är en vision om hållbar motorsport. Med förnybar energi, ekobyggnationer och satsningar på elektrifiering har grundaren Alec Arho Havrén skapat ett banprojekt som sticker ut globalt.

Detta gör festivalen på Gotland till mer än en motordag – det är en hybrid av racing, teknik och miljötänk, något som lockar både purister och nyfikna framtidsspanare.


Sammanfattning – En ny vårklassiker är född

Gotland Motorfestival 2025 blev ett smakprov på hur motorsport kan se ut när passion, innovation och publikupplevelse möts. Premiären av STEC 1000 KM satte ribban högt för resten av serien, och Gotland Ring befäste återigen sin position som en av Skandinaviens mest fascinerande arenor för racing.

Vi lämnar ön med adrenalinet fortfarande susande i öronen – och en längtan till nästa kapitel i STEC-sagan.


En motorfestival för hela familjen

Men Gotland Motorfestival handlade om mer än bara racing. I depån mötte man passionerade bilbyggare, entusiaster med klassiker och en publik med lika delar barnfamiljer och motorsportsnördar. Besökarna kunde testa elbilar, klämma på sportbilsikoner från Ferrari och Porsche, och uppleva stuntuppvisningar som lockade stora jubel.

Ett särskilt dragplåster var elbilsarenan där både Polestar, Tesla och svenska Chargeamp visade upp framtidens laddlösningar. Festivalen lyckades därmed kombinera klassisk motorsport med ett tydligt framtidsfokus – ett smart grepp som fångade den breda publikens intresse.


Gotland Ring – mer än en bana, ett manifest

Det vore tjänstefel att inte nämna själva platsens roll. Gotland Ring är inte bara en racerbana – det är en vision om hållbar motorsport. Med förnybar energi, ekobyggnationer och satsningar på elektrifiering har grundaren Alec Arho Havrén skapat ett banprojekt som sticker ut globalt.

Detta gör festivalen på Gotland till mer än en motordag – det är en hybrid av racing, teknik och miljötänk, något som lockar både purister och nyfikna framtidsspanare.

Gotland Motorfestival – Körs Varje År i samarbete med Motorkultur! – Spana in Höjdpunkter ifrån 2024!


Sammanfattning – En ny vårklassiker är född

Gotland Motorfestival 2025 blev ett smakprov på hur motorsport kan se ut när passion, innovation och publikupplevelse möts. Premiären av STEC 1000 KM satte ribban högt för resten av serien, och Gotland Ring befäste återigen sin position som en av Skandinaviens mest fascinerande arenor för racing.

Vi lämnar ön med adrenalinet fortfarande susande i öronen – och en längtan till nästa kapitel i STEC-sagan.

www.stec.se

www.motorfestivaler.se

www.motorkultur.nu

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
35-Årsjubileum För Ett Tidlöst Mästerverk – Mazda MX-5 Roadster Är Tillbaka

35-Årsjubileum För Ett Tidlöst Mästerverk – Mazda MX-5 Roadster Är Tillbaka

När det kommer till sportiga, körglada och ikoniska roadsters är Mazda MX-5 en sann legend. I år firar denna klassiker hela 35 år, och än idag står den starkare än någonsin – en perfekt balans mellan arv och innovation. Med sina rötter i en tidlös designfilosofi, prisbelönta former och en osviklig känsla för ren körglädje, fortsätter MX-5 att locka förare som vill uppleva den ultimata friheten bakom ratten. Ikonisk design som fångar blicken Mazda MX-5 är mer än bara en bil – det är en designikon. Den senaste generationen förfinar arvet med en modern tolkning av roadstern, där den prisbelönta…
Bertone Nuccio – Ett Sista Mästerverk Från Italiens Formgivargigant

Bertone Nuccio – Ett Sista Mästerverk Från Italiens Formgivargigant

Det var en hyllning. Ett testamente. Ett crescendo innan ridån föll. Året var 2012. Den legendariska italienska designstudion Bertone fyllde 100 år – och istället för att blicka bakåt valde de att kasta sin sista vision rakt in i framtiden. Resultatet? Bertone Nuccio. En one-off superbil som sammanfattade ett sekel av stil, innovation och kompromisslös formkänsla. Men det blev också ett avsked. Designad för evigheten Nuccio är inte bara ett namn – det är ett arv. Döpt efter Nuccio Bertone, sonen till företagets grundare och den man som förde huset Bertone till världsberömmelse, representerar bilen mer än bara teknik. Den…
Tesla Model 3 Performance – Elbilen Som Utmanar Supersportbilar

Tesla Model 3 Performance – Elbilen Som Utmanar Supersportbilar

Snabbare. Skarpare. Smartare.Med lanseringen av Tesla Model 3 Performance 2024 har Elon Musk och hans ingenjörer höjt ribban för vad en sportig elbil i mellanklassen kan vara. Under skalet på den stilrena sedanen döljer sig prestanda som utmanar betydligt dyrare sportbilar – samtidigt som den bjuder på tyst komfort, hög tekniknivå och en elektrifierad vision för framtidens bilism. Highland – men med racinghjärta Med 2024 års uppdatering – internt kallad ”Project Highland” – fick hela Model 3-serien ett lyft med ny aerodynamik, bättre komfort, förbättrad ljudisolering och moderniserad interiör. Men det var först våren 2024 som Performance-versionen återvände till scenen…
Reportage: 60 år av nystart – Audis Efterkrigscomeback Förändrade Allt

Reportage: 60 år av nystart – Audis Efterkrigscomeback Förändrade Allt

Ingolstadt, 1965. Det är sensommar i det uppbyggda men fortfarande ärrade efterkrigstyskland. På Audis fabrik i Ingolstadt rullar en bil ut genom portarna – och med den startar en ny era. Det är den 13 augusti, och för första gången sedan andra världskriget bär en nyproducerad bil åter namnet ”Audi”. Internt kallas den F 103. Utåt benämns den bara: Audi. 60 år senare markerar detta ögonblick inte bara återkomsten av ett klassiskt namn, utan födelsen av det moderna Audi vi känner i dag. Ett företag i kris – och på tröskeln till förnyelse I mitten av 1960-talet är Auto Union…
Hennessey H850 Mustang Dark Horse - Muskelbilen Med 850 Hästar Som Gör 0-100 km / h på 3,4 Sekunder!

Hennessey H850 Mustang Dark Horse - Muskelbilen Med 850 Hästar Som Gör 0-100 km / h på 3,4 Sekunder!

Muskelbilens evolution – när råstyrka möter förfining 850 hk. 650 lb-ft. 0–100 km/h på drygt 3 sekunder. Det här är inte en vanlig Mustang. Det är Hennessey Performance svar på hur långt man kan tänja gränserna för amerikansk ingenjörskonst utan att kompromissa med själ och karaktär. Bakom denna explosiva version står den välrenommerade amerikanska tunern Hennessey – med bas i Sealy, Texas – vars filosofi sedan 1991 har varit att göra snabba bilar ännu snabbare. Nu är det dags för nya Mustang Dark Horse att få sitt livs uppgradering. Prestanda i toppklass SpecifikationHennessey H850 Mustang Dark HorseMotor5.0L V8 Gen-4 Coyote,…
En Lamborghini Countach Som Ingen Annan – Kunglig, Grön och Oförglömlig

En Lamborghini Countach Som Ingen Annan – Kunglig, Grön och Oförglömlig

Det finns Lamborghini Countach – och så finns det den här Countachen. En bil så unik i sitt uttryck, så ovanlig i sin specifikation, att den omdefinierar vad en klassisk superbil kan vara. Detta är en 1981 Lamborghini Countach LP400 S Series III, färdigställd i en sällsynt och slående kulör: Verde Chiaro Metallizzato. En nyans som får karossens vassa linjer att lysa som smaragd i solen. Invändigt möts man av en Verde och Khaki-läderinteriör, en udda men fulländad kombination – nästan som om 80-talets brutalism mött italiensk haute couture. En bil med kunglig aura Den här Countachen är inte bara…
HF är tillbaka: Lancia Ypsilon HF Racing Tänder Gnistan För Nästa Generations Rallyhjältar

HF är tillbaka: Lancia Ypsilon HF Racing Tänder Gnistan För Nästa Generations Rallyhjältar

Det finns ögonblick då allt stämmer. När händerna greppar ratten med självklarhet. När pulsen matchar motorns rytm. När vägen framför inte är ett hinder, utan ett kall. Just där – i det ögonblicket – föds Ypsilon HF Racing. Det är inte bara en bil. Det är en port till en värld där mod, teknik och passion samspelar i varje kurva. Med Ypsilon HF Racing tar Lancia sitt mest ikoniska arv och riktar det mot framtiden, med en glöd som bara kan komma från ett märke som återvänt till tävling med en mening. Från legender till lärande Efter att ha gjort…
Skönhet i Rörelse: När Alfa Romeo B.A.T. Blev Konsthistoria

Skönhet i Rörelse: När Alfa Romeo B.A.T. Blev Konsthistoria

En kväll i oktober 2020 skedde något som för alltid skrev in sig i såväl konst- som bilhistoria. På Sotheby’s Contemporary Art Evening Auction bjöds tre av bilvärldens mest spektakulära skapelser ut som en enhet – Alfa Romeo B.A.T. 5, 7 och 9d. Tillsammans klubbades de för smått otroliga 14 840 000 dollar, och blev därmed kvällens dyraste objekt. Men detta var mer än bara en försäljning. Det var en hyllning till när form, funktion och fantasi möts i sin mest drömlika gestalt. Tre bilar, ett konstverk B.A.T., eller Berlina Aerodinamica Tecnica, är inte bara tre futuristiska konceptbilar – de…
Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

En GT-ikon föds vid Medelhavets rand Text: Motorextra Redaktion • Foto: Ferrari S.p.A. Låt oss börja med en tanke: Tänk dig att Medelhavets mjuka kvällsbris blandas med ett rått muller av 640 hästkrafter. Tänk dig solen som går ner över Amalfikustens branta klippor – och en bil som inte bara kör längs vägen, utan snarare dirigerar landskapet, som en maestro i italiensk fulländning. Det här är inte bara en bil. Det är Ferrari Amalfi. En ny era har börjat. Och den börjar i ett lackskimmer som heter Verde Costiera. Designen: Skulpterad av vinden och drömmar Ferrari Amalfi är som ett…
MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

Spa-Francorchamps, 26 juni 2025. Den tunna morgondimman har knappt lättat över Ardennernas kuperade landskap innan ett dån av förväntan sveper över Spa-banan. Det är inte bara ännu en upplaga av legendariska CrowdStrike 24 Hours of Spa – det är ett jubileum, ett återtåg, ett manifest. Maserati är tillbaka, och de gör det med en best i släptåg: MCXtrema. Det är precis 20 år sedan Maserati MC12 tog sin första historiska seger i 24-timmarsloppet på Spa, i händerna på Michael Bartels, Timo Scheider och Eric van de Poele, i ett regnigt och oförutsägbart race som skulle bli början på en ny…
Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Goodwood, England – 10–13 juli 2025. När kullarna i West Sussex förvandlas till världens mest exklusiva racerbana under Goodwood Festival of Speed, är det som att tiden stannar – och samtidigt rusar fram i 300 km/h. I denna symfoni av motorer, design och passion spelar Pagani Automobili i år på samtliga strängar. Med fyra hyperbilar – alla ett konstverk i sig – förvandlas både Supercar Paddock och märkets egen monter till platser där drömmar får vingar. Och motorljud. Huayra R Evo Roadster – en best med öppet hjärta När Huayra R Evo Roadster dundrar uppför Goodwoods berömda backe, är det…
BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

Framtiden är inte längre något vi väntar på. Den är här – och den rullar tyst förbi i form av BMW CE 04. Det är tidig morgon i staden. Trafiken har redan börjat tätna, men mellan köerna svävar något fram – ljudlöst, futuristiskt och självsäkert. Det är BMW CE 04, och den är inte som något annat du tidigare har sett på två hjul. Inte en traditionell scooter. Inte en MC. Inte en kompromiss. Det är en helt ny form av mobilitet – skräddarsydd för den urbana pionjären. En eldriven statement piece CE 04 är inte bara ett transportmedel, den…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)