Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Solen gnistrade i vattenytan när årets Tjörn e-Power Run gick av stapeln – en tävling som på kort tid blivit en självklar motpol till det klassiska Tjörn Runt. Men här var det inte segel som spändes i vinden, utan batterier som laddats till brädden. Elbåtarna som ställde upp visade inte bara upp teknikens framsteg, utan även en ny sorts sjömanskap: räckvidd, ruttstrategi och energihantering var minst lika avgörande som vind och väder.

Och vinnaren? En båt som redan börjat skriva in sig i elbåtshistorien: Strana 23 “Elsie”, förd av Arne Lindström.


Starten under Tjörnbron

Klockan 08:30 gav sig de laddade ekipagen iväg från startområdet strax norr om Tjörnbron. Samtliga båtar startade med fulla batterier – med ett undantag: Elsie gick ut redan på 90 procent. Ändå skulle det visa sig att det inte blev någon nackdel, snarare tvärtom.

Inför deltagarna låg en resa på drygt 35 sjömil – beroende på vald rutt. Till skillnad från segelbåtarna i Tjörn Runt kunde elbåtarna nyttja de smalare passagerna, kryssa under låga broar och ta sig fram genom grundare vatten. Här var det inte bara en fråga om att köra fortast – utan att köra smartast.


Strana 23 Elsie – vinnarbåten som satte tonen

Först i mål, vid Stenungsöbron intill Stenungsbaden, kom Arne Lindström med Strana 23 “Elsie”.
Klockan visade 13:52, efter 5 timmar och 22 minuter till sjöss. Det gav en snittfart på 6,5 knop – trots flera lågfartsområden med max 5 knop.

Tekniken bakom framgången: en 20 kW el-pod från SeaDrive, kopplad till ett 30 kWh batteri. Kombinationen ger båten en topphastighet på 13 knop, men Lindström valde att balansera kraft och räckvidd för att optimera hela varvet runt ön.

Och det mest imponerande? När Elsie gick i mål återstod hela 60 procent batteri. Att segla runt Tjörn med över halva energireserven kvar – trots att starten skedde på 90 procent – är en kraftfull demonstration av Stranas unika räckvidd.


En Strana-duell om silverplatsen

På andra plats, drygt en timme senare vid 15:02, kom Strana 23 “Elisa” med skeppare Gordon Strömfelt. Denna båt var bestyckad med en 7,5 kW el-pod från SeaDrive och ett 20 kWh batteri – en konfiguration med betydligt lägre effekt men ändå imponerande prestanda. Med en maxhastighet på 8 knop höll Elisa ihop hela varvet och snittade 5,3 knop över målgången.


Marex 24 – den klassiska veteranen i eldräkt

På tredje plats gled Marex 24 “Grimaldi” över mållinjen. Skepparen Peter Weisheit hade konverterat den klassiska norska kabinbåten till eldrift, med en 10 kW elmotor från WaterWorld och ett 28 kWh batteri. Toppfarten låg på 6,5 knop, och den 6 timmar och 49 minuter långa resan gav en medelfart på 5,1 knop. Ett bevis på att även äldre konstruktioner kan få nytt liv med modern teknik.


Strana – mästare på räckvidd två år i rad

Det var inte första gången Strana seglade hem ett prestigefullt resultat i Tjörn e-Power Run. Redan förra året vann varvet i kategorin “Bäst räckvidd”, och årets resultat med Elsie cementerar bilden: Strana-båtarna levererar inte bara fart och stabilitet – de definierar helt enkelt en ny standard för elbåtars uthållighet.


Elbåtarna tar plats i skärgårdskulturen

Årets upplaga blev en ren solskenshistoria – bokstavligt talat. Strålande väder och måttliga vindar gjorde tävlingen till en njutbar resa för såväl besättning som åskådare.

Visst var startfältet något mindre än fjolårets, då även Xshore deltog, men Tjörn e-Power Run har på kort tid etablerat sig som ett nytt, årligen återkommande inslag i den anrika seglarveckan.

Om Tjörn Runt visar styrkan i vinden, så visar Tjörn e-Power Run framtidens framdrivning till sjöss. Och när laddkablarna kopplades in vid Stenungsbaden efter målgång var det uppenbart: elbåtarna har inte bara kommit för att stanna – de har kommit för att vinna.

www.stranaboats.com/

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
"Från 3D-print till 400 km/h – Czinger 21C V Max Liquid Silver Tar Över Rampljuset"

"Från 3D-print till 400 km/h – Czinger 21C V Max Liquid Silver Tar Över Rampljuset"

I en värld där hyperbilar domineras av precision, prestation och progressiv teknik, står Czinger 21C V-Max Liquid Silver som ett glänsande monument över vad ingenjörskonst och futuristisk design kan förena. Denna version, smeknamnet antyder rätt och slätt – smälter samman hyperbilens form med flygplansestetik i ett flytande, silverfärgat skal. En silhuett formad för hastighet Czinger 21C V-Max skiljer sig från sin ”high-downforce”-kusin genom en smalare, strömlinjeformad profil där traditionella vingar, kanards och frontsplitter är bortplockade eller omformade. Istället framförs aerodynamiken genom en förlängd ”longtail”-bakparti, släta karossytor och dolda fläktelement — allt för att minimera luftmotstånd och maximera slutlig toppfart. Militärdesign…
California Gold Rush – Czinger 21C Omskriver Reglerna för Hyperbilar

California Gold Rush – Czinger 21C Omskriver Reglerna för Hyperbilar

Fem banrekord. Fem dagar. Tusen miles. Ett uppdrag som låter lika galet som omöjligt – men som nu är verklighet. I dokumentärfilmen California Gold Rush, som har premiär den 18 augusti 2025, får vi följa Czinger Vehicles på en resa som är lika mycket en hyllning till Kaliforniens bilkultur som ett bevis på vad framtidens hyperbilar kan klara av. Från Redwood-dalar till Mojaves öken Resan startade i norra Kalifornien. Därifrån tog sig Czinger 21C – tillsammans med ett team av åtta ingenjörer och företagets chefsingenjör Ewan Baldry – genom landskap som växlar mellan kustens vidder, branta canyonvägar och ökenhetta. Längs…
Lamborghini Fenomeno – Lamborghini´s Mest Kraftfulla Bil Någonsin

Lamborghini Fenomeno – Lamborghini´s Mest Kraftfulla Bil Någonsin

Monterey, Kalifornien / Sant’Agata Bolognese, Italien – 15 augusti 2025. Under den glittrande himlen över Monterey Car Week presenterades något som nästan trotsar verkligheten. Lamborghini Fenomeno – en skapelse som inte bara är en bil, utan ett manifest. Ett manifest över design, kraft, historia och framtid. En ”few-off” i endast 29 exemplar, döpt efter den legendariska tjuren Fenomeno från Morelia, och byggd för att skriva in sig bland de mest mytomspunna kapitlen i Lamborghinis historia. Det är en bil som bär på två budskap samtidigt: en hyllning till det förflutna och ett djärvt avstamp in i framtiden. Fenomeno markerar 20…
Ford GT Mk IV – Vildare Än Garaget Kan Tämja

Ford GT Mk IV – Vildare Än Garaget Kan Tämja

Det finns samlarbilar som är till för att beundras på avstånd, putsas och vaktas som heliga reliker. Och så finns det Ford GT Mk IV – en bil så brutal i sitt väsen att den nästan föraktar stillastående. Den är skapad för att jaga horisonter, riva asfalt och utmana fysikens gränser. Att låsa in den i ett garage vore som att kedja fast ett rovdjur. Arvet från Le Mans Namnet GT Mk IV väcker minnen från 1967, då Fords ursprungliga GT40 Mk IV tog hem en legendarisk seger i Le Mans 24 timmar. Den nya generationen bär samma DNA –…
Cadillac Elevated Velocity Får Måsvingar – Eldriven V-Series För Framtiden

Cadillac Elevated Velocity Får Måsvingar – Eldriven V-Series För Framtiden

När Cadillac presenterar nya konceptbilar är det aldrig bara en designövning – det är en vision av framtiden. På The Quail, A Motorsports Gathering i Carmel, Kalifornien, den 15 augusti 2025, lyfter märket skynket av något helt nytt: Cadillac Elevated Velocity1. Ett namn lika laddat som bilen själv – ett eldrivet, högpresterande crossover-koncept som förenar märkets anrika V-Series-arv med en futuristisk tolkning av lyx, prestanda och gränslös frihet. Det är en bil som lika självklart tar plats på motorvägens svarta asfalt som på öknens röda sanddyner. En bil som förkroppsligar Cadillac V-Series essens, men samtidigt pekar rakt in i framtidens…
Zenvo Skapar Världens Starkaste Produktions-V12 Föds i Danmark

Zenvo Skapar Världens Starkaste Produktions-V12 Föds i Danmark

I den lilla danska byn Præstø, långt från bilindustrins traditionella centrum, skriver Zenvo Automotive ett nytt kapitel i hyperbilshistorien. Deras kommande flaggskepp, Zenvo Aurora, ska inte bara bli en hyperbil bland andra – den ska bli ett tekniskt manifest. I hjärtat av projektet finner vi ’Mjölnir’, världens mest kraftfulla produktions-V12, skapad i nära samarbete med ingenjörerna på MAHLE Powertrain. Med 1 250 hästkrafter, en rödmarkering på 9 800 varv per minut och integration med ett toppmodernt hybridsystem är Mjölnir en motor som både blickar bakåt mot bilvärldens gyllene era och framåt mot en elektrifierad framtid. En global hyperbil – utan…
Hennessey Venom F5 LF – En 1-av-1 Manuell Hyperbil med 2 031 Hästkrafter

Hennessey Venom F5 LF – En 1-av-1 Manuell Hyperbil med 2 031 Hästkrafter

Monterey Car Week 2025 blev scenen för något som redan skrivs in i bilhistorien: Hennessey Venom F5 Revolution LF, en unik kundbeställd hyperbil som inte bara är den mest kraftfulla, dyraste och mest avancerade Hennessey någonsin – utan också den mest analoga. Med sexväxlad manuell låda, 2 031 hästkrafter och ett helt nyutvecklat kolfiberschassi har Hennessey för första gången tagit sitt amerikanska hyperbilskoncept in i ett nytt, mer personligt universum. En ny era: Maverick-divisionen LF-modellen är den första som skapats inom Hennesseys nyetablerade division Maverick, en specialavdelning där ett fåtal utvalda kunder får möjlighet att skräddarsy sina egna hyperbilar. Här…
Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Solen gnistrade i vattenytan när årets Tjörn e-Power Run gick av stapeln – en tävling som på kort tid blivit en självklar motpol till det klassiska Tjörn Runt. Men här var det inte segel som spändes i vinden, utan batterier som laddats till brädden. Elbåtarna som ställde upp visade inte bara upp teknikens framsteg, utan även en ny sorts sjömanskap: räckvidd, ruttstrategi och energihantering var minst lika avgörande som vind och väder. Och vinnaren? En båt som redan börjat skriva in sig i elbåtshistorien: Strana 23 “Elsie”, förd av Arne Lindström. Starten under Tjörnbron Klockan 08:30 gav sig de laddade…
Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

I drygt en månad har elbilsgiganten Rimac haft världsrekordet för den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h – ett rekord som man i Koenigseggs högkvarter i Ängelholm troligen betraktade som en välkommen utmaning snarare än ett nederlag. Den 7 augusti 2025, på Örebro flygfält, slog Koenigsegg tillbaka. Med fabriksföraren Markus Lundh bakom ratten, flög Jesko Absolut från stillastående till 400 km/h och ner till stillastående igen på blott 25,21 sekunder. Ett nytt världsrekord, bekräftat av Racelogic, och mer än 2,5 sekunder snabbare än Koenigseggs egen tidigare tid från 2024 – och snabbare än allt Rimac hunnit med under sina rekordveckor. En duell…
Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Om Alfa Romeo SZ är känd som “Il Mostro”, monstret, så är RZ dess mer skandalösa tvilling – samma chockerande formspråk, men nu med taket av och en kaxig blick mot solen. Där coupén var aggressiv och kompromisslös, är roadstern både mer utmanande och mer förförisk. Det är en bil som inte ber om ursäkt för någonting – och som än idag delar Alfa-entusiasterna i två läger. Det gula exemplaret som idag står på Museo Storico Alfa Romeo i Arese är en av blott 278 byggda mellan 1992 och 1994. Att jämföra med SZ-coupéns 1 036 producerade exemplar gör den…
De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

1960-talets motorsport var en tid av orädd innovation, internationella samarbeten och vågade ingenjörsexperiment. Mitt i detta kreativa kaos föddes De Tomaso Sport 5000 Spyder – en av epokens mest gåtfulla och kortlivade sportprototyper. Bakom bilen stod den argentinskfödde entreprenören Alejandro de Tomaso, en man vars ambition ofta överträffade hans resurser, och vars visioner lockade till sig några av motorsportens mest lysande namn. Carroll Shelby, då redan en racinglegend, och Pete Brock, känd för sin känsla för aerodynamisk formgivning, bidrog båda till projektets utformning. En teknisk symbios mellan Amerika och Italien Sport 5000 Spyder delade sitt ryggradschassi och den bärande motorlayouten…
GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

I en tid då hyperbilar blivit tysta, digitala och kliniskt perfekta, kommer en nykomling från Storbritannien och skriker rakt ut: ”Inte på min vakt!”. Garagisti & Co har presenterat sin första skapelse – GP1 – och det är inte bara ännu en superbil. Det är en tidskapsel, ett manifest och ett kärleksbrev till den gyllene eran av analoga superbilar. Under den skulpterade karossen döljer sig ett hjärta som väcker gåshud: en helt ny, naturligt aspirerad 6,6-liters V12, utvecklad från grunden av italienska Italtecnica. Ja, du läste rätt – en ny italiensk V12 år 2025. Effekten? 789 hästkrafter och 700 Nm…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)