Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo – Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Poissy, Frankrike – oktober 2025

Historien upprepar sig, men den gör det elektrifierat.
När Citroën den 20 oktober i Poissy avtäcker sin helt nya Formel E-bil – en skinande, trikolorprydd ensitsare redo för ABB FIA Formula E World Championship – markerar det inte bara en comeback till motorsporten. Det är en pånyttfödelse av Citroëns racing-själ.


”Vi återvänder till vårt hjärtas hemvist – tävlingsbanan.”

Med orden från Citroëns vd Xavier Chardon vibrerade luften av stolthet:

“Motorsporten har format Citroëns historia och legend i över 60 år. Den är det bultande hjärtat av vår passion. Att nu ansluta oss till ett 100 % elektriskt mästerskap betyder att vi förenar arv och framtid – teknik, ansvar och känsla.”

Citroën går in i Formel E med en tydlig vision: att förena elektrisk innovation med fransk elegans, att visa att hållbar prestanda kan vara lika poetisk som rå.


Kraften bakom framtiden: 350 kW, 1,86 sekunder – och 600 kW energiåtervinning

Under den grafiskt målade karossen – där rött, vitt och blått smälter samman som en rullande hyllning till Frankrike – döljer sig GEN3 Evo-chassit, utvecklat tillsammans med Spark Racing Technology och förfinat i Stellantis Motorsport-centret i Satory.

Den nya Citroën-ensitsaren är lättare, snabbare och effektivare än något tidigare Formel E-bygge:

  • Vikt: 859 kg inklusive förare
  • Effekt: upp till 350 kW (≈ 470 hk)
  • 0–100 km/h: 1,86 sekunder
  • Toppfart: cirka 320 km/h
  • Batteri: 47 kWh med termisk stabilitet och omedelbar effekt

Två elmotorer arbetar i symbios: den bakre för framdrivning och den främre för energiåtervinning. Vid aktivering av Attack Mode väcks fyrhjulsdriften till liv – ett elektriskt vrål av precision. Systemet kan återvinna upp till 600 kW vid inbromsning, vilket gör att nästan hälften av den energi som förbrukas under ett lopp återanvänds.

Detta är inte bara en racerbil. Det är ett laboratorium på hjul, där varje varv genererar data som direkt återförs till Citroëns framtida elbilar – förbättrad batterihantering, inverteeffektivitet och energiregenerering.


Formgiven som en blixt – målad som en flagga

Citroëns designstudio i Vélizy har skapat en livery som bokstavligen accelererar i färg. Från den flammande röda nosen som symboliserar märkets racingarv, till de vita linjerna som löper längs karossen i form av Citroëns klassiska chevronmönster, övergår kulören i en elektrisk blå ton – en grafisk tolkning av fart, precision och nationell stolthet.

Tre färger. Tre löften: passion, teknologi och stolthet.


Ett team byggt för seger – och framtid

Citroën ställer upp med en drömuppställning av förare.

🇫🇷 Jean-Éric Vergne, 35 år, dubbel Formel E-världsmästare, med bakgrund i Formel 1 och FIA WEC, återvänder till fransk mark i dubbel bemärkelse.

“Att representera mitt land och Citroën i Formel E är en ära. Jag tror fullt ut på det här projektet – vi siktar på pallplatser redan första säsongen.”

🇳🇿 Nick Cassidy, 31 år, en av seriens mest konsekvent starka förare, vinnare av 11 lopp och 25 pallplatser, ansluter med ett mål: att etablera Citroën som en mästarkandidat.

“Det här är en dröm – ett ikoniskt märke med en tydlig vision. Vi har verktygen, vi har energin. Nu ska vi skriva historia.”

Teamet leds av Cyril Blais, en av Formel E:s mest erfarna tekniska ledare, tidigare Team Principal för Maserati. Hans fokus: kollektiv intelligens, simuleringsteknik och energioptimering.


Citroën återförenas med sin racing-själ

För Citroën handlar detta inte bara om en ny serie. Det är ett återvändande till det DNA som byggde märket. Från ZX Rallye Raid och fyra Dakar-segrar, till nio raka WRC-titlar med Sébastien Loeb, till dominansen i WTCC med José María López – varenda gång Citroën har klivit in i ett mästerskap har de lämnat med troféer.

Nu tar man det arvet in i en ny era – tyst, elektrisk och global.

Och för första gången på över femtio år återser världen en Citroën-ensitsare – en blinkning till MEP-projekten på 1960-talet, där unga förare tränades i små, lätta Citroën-drivna formelbilar. Den nya Formel E-bilen blir dess spirituella efterföljare, men med 470 hästkrafter och noll utsläpp.


Mer än racing – ett manifest för framtiden

Formel E är inte längre bara ett mästerskap. Det är en plattform för innovation och ansvar. Serien är netto-koldioxidneutral, använder 35 % återvunnet material i däcken, och återvinner samtliga batterier.

För Citroën blir detta den perfekta scenen för att visa sin hållbara vision om mobilitet, redan förkroppsligad i modeller som Ami och ë-C3 – små, tillgängliga elbilar för den urbana generation som Formel E attraherar.

18 lopp i 12 länder. 250 miljoner tittare. En ny publik av unga, uppkopplade entusiaster.
Citroën har hittat sin nya scen – mitt i stadens hjärta, där teknologin möter människan.


Ett nytt kapitel i Citroëns 100-åriga berättelse

När den röda nosen blixtrar till under strålkastarljuset i Poissy och bilen glider ut ur depån – tyst, men med 600 kW av återvunnen kraft – känns det som att historien sluts i en cirkel.

Från öknen i Dakar till asfaltens elektriska framtid: Citroën är tillbaka. Och den franska trikoloren brinner nu med litiumjonens ljus.

Citroën Formula E – där passionen för tävling möter framtidens tystnad.

www.citroenracing.com

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Koenigsegg Sadair’s Spear Skriver Historia På Laguna Seca – Trots Ljudkrav & Extra Vikt

Laguna Seca är en bana som inte ger bort någonting gratis. Den slukar självförtroende i Corkscrew, kräver laserprecision i Rainey Curve och avslöjar genast om en bil inte är byggd för kompromisslös fart. Men den 4 november 2025 fick den ikoniska racerbanan bevittna något som redan nu går rakt in i hyperbilshistorien: Koenigsegg Sadair’s Spear satte nytt varvrekord för homologerade produktionsbilar. Och det skedde under förutsättningar som egentligen borde ha gjort det omöjligt. Den dagen gällde en stenhård ljudgräns på 90 dB. För att ens få köra var Sadair’s Spear tvungen att bära ett extra ljuddämpande system – en tung,…
Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

Ferrari F76 – Första Digitala Hyperbilen Som Firar Ikonen Ifrån Lemans

I år firar Ferrari inte bara sin tredje raka seger på 24-timmars Le Mans med 499P, utan också sitt historiska arv genom lanseringen av F76 – hyperbilen som existerar enbart i den digitala världen. Detta är inte en bil du kan parkera i garaget; det är en NFT-baserad digital skapelse som förenar Ferraris racingtradition med framtidens design och teknik. Namnet F76 hyllar Ferraris första Le Mans-seger 1949, när Luigi Chinetti och Lord Selsdon tog hem vinsten i en 166 MM barchetta med kaross från Touring. Nu, 76 år senare, tar Ferrari samma anda in i den virtuella eran. En ny…
Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

Vintagefeber Med Peder: Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster – Ikoniska Resultatet Av Mercedes-Benz I Samarbete med Mclaren

När du trycker gasen i botten på Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster händer något nästan magiskt. 0–100 km/h på 3,8 sekunder – och plötsligt känns världen både för liten och full av möjligheter. Vinden river genom håret, hjärtat slår snabbare, och varje växel i den smidiga 5-växlade automatlådan med fläppar förstärker känslan av ren, ostoppbar kraft. SLR McLaren är resultatet av ett banbrytande samarbete mellan Mercedes-Benz och McLaren. Målet var att skapa en roadster som kombinerar raceteknik med vardaglig lyx, och som står kvar som en ikon i supersportbilens historia. Tekniska underverk under huven Motor: 5,4-liters supercharged V8 Effekt: 626 hk…
Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

Lexus LS Concept – Framtidens Lyx På Sex Hjul

På Japan Mobility Show 2025 visade Lexus upp något som fullständigt förändrar bilden av lyxbilar. Med LS Concept tar märket ett djärvt steg bortom traditionell sedan-design och introducerar en sexhjulig, chaufförstyrd rullande fristad – ett utrymme där lyx, komfort och frihet smälter samman på ett sätt som aldrig tidigare skådats. “Det här är inte bara en bil,” säger Simon Humphries, Chief Branding Officer på Toyota Motor Corporation.“Det är ett utrymme som bjuder in dig att upptäcka ditt eget rum – en portal till ett större lyxliv.” Från flaggskeppssedan till Luxury Space LS Concept bryter med den klassiska definitionen av LS.…
Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

Delage D12 – En Av De Mest Spekaktulära V12:orna

När tystnaden lagt sig över hyperbilsvärlden, där eldrivna maskiner och digitala instrument dominerar samtalet, kom en chockvåg från Frankrike. Ett namn som länge vilat i historieböckerna väcktes till liv – Delage. Och med återkomsten kom en skapelse så kompromisslös att hela industrin tvingades stanna upp och lyssna. Den heter Delage D12, och den låter som ingen annan. Ett inferno av mekanik, hybridteknik och Formel 1-genetik – född ur samma galenskap som en gång skapade världens första Grand Prix-mästare. En legend återföds – med 1 100 hästkrafter och total kontroll När Delage grundades 1905 var det med en enkel idé: att…
Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Ferrari 488 Pista Spider – En Ferarri Som Ingen Annan

Det finns Ferraris – och så finns det Ferraris som ingen annan har. Bilar där ägaren, genom Ferraris egen Atelier-personalisering, skapat något så unikt att den blir mer än en bil – den blir ett självporträtt i kolfiber och färg. Den här Ferrari 488 Pista Spider är just det. Ett rullande bevis på hur skräddarsydda specifikationer har förändrat spelplanen för samlare världen över. Ett mästerverk av kontraster Vid första anblick är den omisskännligt Ferrari – klädd i Rosso Corsa, märkets mest ikoniska röda nyans. Men där slutar likheterna med det förväntade. Genom Blu Scozia-racinglivery, förlängd över karossen, och matta blå…
MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

MINI Superleggera Vision – När Brittisk Charm Möter Italiensk Elegans

I en värld där bilindustrin ständigt blickar mot framtiden, finns det ibland ögonblick då tradition och innovation möts i en nästan poetisk symbios. Ett sådant ögonblick inträffade 2014, när Touring Superleggera – den italienska karosskonstnären med rötter från 1926 – förenade krafter med brittiska MINI för att skapa något helt unikt: MINI Superleggera™ Vision. Det blev en bil som föddes ur passion snarare än produktion, där designen fick tala fritt. Resultatet? Ett verk som inte bara vann “Grand Prix du Plus Beau Concept Car de l’Année” vid Festival Automobile International 2015, utan även Design Award in Class L “Concepts &…
Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Ferrari 550 Maranello – Den Tidlösa V12:ans Återkomst

Under det sena 1990-talet, när Ferrari ännu lät sina bilar andas fritt utan turbo eller hybridhjälp, föddes en ny grand tourer med ett uppdrag: att återföra märket till de klassiska frontmonterade V12:ornas elegans. Resultatet blev Ferrari 550 Maranello – en bil som på många sätt symboliserade en återgång till Ferraris rötter. Det här exemplaret, lackerat i den ikoniska och uppseendeväckande Giallo Modena, är mer än bara en sportbil. Det är en modern klassiker – ett konstverk i rörelse, där design, teknik och passion möts i perfekt harmoni. Under den långa motorhuven vilar ett mästerverk: en 5,5-liters V12 utan överladdning, som…
Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Exklusiv Intervju Med Bengtsson Bil Premium Selection: Magnus Bengtsson Om Otroliga Lyx-Suven Mercedes-AMG G63!

Intervju: Magnus Bengtsson om nya Mercedes-AMG G63 – lyx, kraft och karaktär i perfekt harmoni Text & foto: Edvard Emanuelsson, Motorextra ”Hallå där –Ropar vi till Bengtsson på håll när vi ser honom över en fika. Det med glimten i ögat från hans populära filmer på sociala näten som alltid med högsta energi börjar med ”Hallå där ” Bengtsson skrattar och säger , ja när jag träffar folk i olika samman hang och tar i hand och säger hej så svarar dom, nej nej du måste säga hallå där” haha. Blivit ett begrepp från nått som bara är på skoj.…
High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

High End Detailing Med Mr Detailing Sverige – Där Varje Bil Får Kärleken Den Förtjänar!

Från garage till lokal… Det är en lugn eftermiddag på Backa Bergögata 2F i Göteborg.I den nyöppnade, skinande lokalen hos Mr Detailing Sverige står en klassisk Mercedes SL 320 Cabriolet från 1997 – en bil med själ, historia och elegans.Och just här får den ett nytt liv! Motorextra har hälsat på för att följa arbetet i realtid – ett arbete som inte handlar om att bara putsa, utan om att restaurera lacken i bästa skick.Ägaren till denna Mercedes har valt det närmaste man kan komma ett ”all inclusive”-paket för lacken – där varje stenskott, tvättrepa och minsta skönhetsfel får sin…
Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Vision EQ Silver Arrow – När Historien Möter Framtiden I Full Hastighet

Carmel, Kalifornien – augusti 2025 Det finns ögonblick i bilhistorien när dåtid, nutid och framtid smälter samman – när tekniken inte bara talar om vart vi är på väg, utan påminner oss om var allt började. Ett sådant ögonblick inträffade när Mercedes-Benz rullade ut Vision EQ Silver Arrow, ett elektriskt mästerverk som hyllar märkets mest legendariska skapelse: W 125 Silver Arrow, Grand Prix-dominanten från 1937. Den nya Vision EQ Silver Arrow är mer än en konceptbil – den är en tidsmaskin i rörelse, ett elektrifierat epos som förenar 1930-talets fartdrömmar med 2030-talets teknik. Ett epos i aluminium och ljus Karossen,…
Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Citroën Debuterar I Formel E Med Franska Stoltheten Citroën Formula E Gen3 Evo - Med 470 Hästkrafter Av Elektrisk Kraft

Poissy, Frankrike – oktober 2025 Historien upprepar sig, men den gör det elektrifierat.När Citroën den 20 oktober i Poissy avtäcker sin helt nya Formel E-bil – en skinande, trikolorprydd ensitsare redo för ABB FIA Formula E World Championship – markerar det inte bara en comeback till motorsporten. Det är en pånyttfödelse av Citroëns racing-själ. ”Vi återvänder till vårt hjärtas hemvist – tävlingsbanan.” Med orden från Citroëns vd Xavier Chardon vibrerade luften av stolthet: “Motorsporten har format Citroëns historia och legend i över 60 år. Den är det bultande hjärtat av vår passion. Att nu ansluta oss till ett 100 %…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card