STEC – Fler skulle börja med racing!

Fler och fler förare skaffar sportbilar eller supersportbilar som de ofta benämns.

Fordon som klarar att köra upp till 3 gånger så fort som maxhastigheten på Svenska motorvägar. Porsche, Ferrari, Lamborghini men även Svenska Köningsegg ingår i den snabba fordonsgruppen.

Men är förarna utvecklade att hantera sina bilar i 200-300+ Kilometer i timmen? Nej det klart man inte får köra 200 km/h. Men dessa bilar är så snabba att de klarar att köra Svenska max 120 på ettans växel. Så det klart att det ibland missas och hastigheten kliver ibland förbi den lagstadgade.

STEC arbetar som motorsportutvecklare och skulle önska att 2024 blir ett år då många fler börjar köra racing. Detta för att lära känna din bil. Du har sjukvård på plats om det är en seriös arrangör. Banorna i Sverige är byggda med säkerhetstänk. Det är rejäla avåkningszoner. Det finns inga elstolpar, trottoarkanter och framför allt det finns inga medborgare som kan bli påkörda.

Varje gång vi läser om trafikolyckor, ofta unga förare som tappar kontrollen över sitt fordon och skadar sig själv eller andra tänker vi.. Varför började du inte köra racing min vän? Det finns banor från Skåne till Skellefteå. Ring dem och fråga när nästa ”Trackday” genomförs. Det finns bilsportklubbar närmare 350 stycken som alla är duktiga på att ta hand om dig och vägleda dig som förare att bli en duktig förare. 

Jag (ordförande) gillar själv fart inget snack om den saken. Som 18 åring tillhörde jag de snabbaste bilbuden i Stockholms innerstad och såg varje leverans som en race emot klockan. Varje rödljus som en inbjudan till tävling. Jag ogillar när jag ser filmer inspelade där det utmanas att vara snabbaste förare på Essingeleden eller Stockholm-Uppsala under 8 minuter. När jag var 18 år hade min bästa kompis ”Julle” redan kört ihjäl sig. Julle älskade att gasa och industriområden på nätterna var vår arena. Jag, Staffan, Stefan, Rogge m.fl. arbetade på  Vega Transport i Sundbyberg. Ingvar Lindgren ägaren hade själv kört mycket racing på klassiska banan Skarpnäck. Då tog man samma bil man hade som bruksbil på veckorna och körde racing på helgerna. Många av de stora namnen var med som . Jan Bellander, Erling Carlsson, Richard Cederlund, Bröderna Casby listan kan bli lång. Jag vill uppmana alla gasglada killar och tjejer att 2024 bli racingförare. Oavsett om du äger en s.k. ”Supersportbil” eller en normalbil så kom till racingbanan och skaffa dig praktisk träning på just din bil. Känn hur den uppträder när du provocerar den i kurvorna. Understyr den mycket eller kanske rent av överstyr? Träna på att panikbromsa med undanmanöver med anti sladd anti broms anti snart allting. Du kommer in i ett glatt gäng med likasinnade. Det arrangeras träffar över hela Sverige där den sociala samvaron är påtagligt bra. Vi är gasglada som lägger våra pengar på våra fordon. Jag vill med denna insändare bjuda in alla ”blyfötter” till att få utlopp på anpassade banor istället för allmänna trafiken. Jag kan garantera du växer bakom ratten och får med det ett säkerhetstänk. Du blir betydligt lugnare i vardagstrafiken för du vet att nästa lördag då ska jag gasa. På med handskarna hjälmen och välkommen till banorna 2024.

Vill du börja tävla inom racingen så finns det flera alternativ som det enklaste www.enkelbilsport.se som körs över stora delar av landet. Till racingen med STEC som är förträfflig genom att man kan vara flera förare på samma bil.  Du erhåller racinglicens och det finns flera klasser beroende på hur dyra eller motorstarka bilar du önskar köra med. (Balance of performence) vilket är väldigt viktigt att det finns olika steg på racing trappan. STEC har också mycket utbildning för både nya och mer erfarna förare samt Trackday och Time-Attack för dig som vill köra med din gatbil på banan. 

Välkommen till racingbanorna 2024!

 www.stec.se  

För kontakt:

stec@stec.se 

fritidscenter-1080x1080-A

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Mercedes Benz 230 Safari bland Klassikerna – En Mercedes-Benz du aldrig sett på Ica-parkeringen!

Mercedes Benz 230 Safari bland Klassikerna – En Mercedes-Benz du aldrig sett på Ica-parkeringen!

Motorextra möter Bengtsson Bil Premium Selection – för en exklusiv titt på något så ovanligt att det nästan inte borde finnas. I ett hav av moderna leasingbilar, laddhybrider och elektrifierade SUV:ar står ett fordon som får bilentusiaster att tappa hakan. Vi befinner oss hos Bengtsson Bil Premium Selection, där en silvergrå skönhet från en annan tid har landat i hallen – Mercedes-Benz 230 Safari från 1967. En kombiversion du troligen aldrig hört talas om – och kanske aldrig kommer att se igen. Vi möter Jonas Bengtsson, ägare till Bengtsson Bil Premium Selection, som med glöd i rösten berättar om ett…
Hästkrafter, Havsvindar och Racingpremiär med STEC – Gotland Motorfestival 2025 blev en Fullträff!

Hästkrafter, Havsvindar och Racingpremiär med STEC – Gotland Motorfestival 2025 blev en Fullträff!

Gotland Ring, 3 maj 2025 – Den gotländska kalkstenen vibrerade under dundret från högvarviga motorer när Gotland Motorfestival åter slog upp grindarna för en fartfylld säsongspremiär. Och vilken inledning det blev. Med sol från klarblå himmel och en salig blandning av bilar, team och entusiaster blev festivalen inte bara en hyllning till motorpassion – den blev också arenan för en historisk premiär: den första deltävlingen i årets STEC 1000 Kilometer. Gotland Ring, känt som en av världens mest natursköna racingbanor, levererade precis vad besökarna hoppats på – och lite till. Belägen mitt i den gotländska tallskogen med utsikt över Östersjön,…
EXORCIST®: Hennesseys brutala farväl till Camaro-eran

EXORCIST®: Hennesseys brutala farväl till Camaro-eran

Sealy, Texas – När Chevrolet tackar för sig med Camaro ZL1, svarar Hennessey Performance med en sista djävulskt kraftfull hyllning – THE EXORCIST® Final Edition. Resultatet? Ett 1000-hästars monster som får andra muskelbilar att be om nåd. I ett avsked lika brutalt som det är vackert, levererar Texas-baserade Hennessey Performance sitt mest kompromisslösa paket hittills. THE EXORCIST® Final Edition är mer än en uppgradering – det är ett testamente till den amerikanska muskelbilens själ, född i bensin och eld. När Chevrolet avslutar sin ikoniska Camaro-resa efter 57 år, skickar Hennessey ut den i ett moln av rök, adrenalin och 1000…
Rimac Nevera Trailblazers Tour – När Nio Elhyperbilar Förändrade Kroatiens Vägar för Alltid

Rimac Nevera Trailblazers Tour – När Nio Elhyperbilar Förändrade Kroatiens Vägar för Alltid

Zagreb, Kroatien – April 2025Det var inte bara ett bilmöte. Det var en historisk milstolpe. När nio Rimac Nevera – världens snabbast accelererande eldrivna produktionsbilar – rullade ut från Zagreb och påbörjade den första Trailblazers Tour, föddes en ny tradition. En hyllning till framtidens hyperbilar, men också till Kroatiens själ och tekniska innovation. Ett ögonblick som fångade världens blickar Bakom kulisserna på Rimac Campus, bolagets futuristiska huvudkontor utanför Zagreb, inleddes denna unika fyradagarsresa. Här fick ägarna – en exklusiv skara pionjärer från hela världen – en inblick i de minutiösa hantverksprocesserna, teknologin och passionen som byggt Nevera från vision till…
“Lamborghini Polo Storico – Ett decennium av Passion, Precision och Bevarande”

“Lamborghini Polo Storico – Ett decennium av Passion, Precision och Bevarande”

I en värld där hyperbilar jagar framtiden med eldrivna visioner och aerodynamiska kompromisslösheter, finns en plats i Sant’Agata Bolognese där tiden stannar – eller snarare, bevaras med kirurgisk noggrannhet. Den heter Lamborghini Polo Storico, och 2025 firar denna avdelning sitt tioårsjubileum som hjärtat i Lamborghinis historiska själ. 📜 När historia blir till nutid – och framtid Polo Storico grundades 16 april 2015 med ett enda syfte: att värna, restaurera och certifiera Lamborghinis historiska modeller. Från den legendariska 350 GT till de sista versionerna av Diablo, har avdelningen inte bara återställt fordon – utan också fört tillbaka deras själ. På dessa…
''Shadow Six Typhoon: Havets Härskare som Förenar Motorsporten & Havet"

''Shadow Six Typhoon: Havets Härskare som Förenar Motorsporten & Havet"

De flesta tänker på racerbilar, superbåtar eller jetskis när motorsport nämns i samband med vatten. Men 2025 förändras spelplanen för alltid. Den kallas Typhoon – och det är världens första Aquatic Utility Vehicle (AUV), signerad Shadow Six Racing. Ett nytt kapitel har börjat för fartentusiaster med smak för det extrema. 🌊 Född för vågorna, byggd för överlägsenhet Det är svårt att ignorera första intrycket. Typhoon ser ut som ett stridsflygplan som rymt från ett hangarfartyg och landat i surfzonen. Men skönheten är bara halva berättelsen. Under den aggressiva, futuristiska designen döljer sig två Yamaha GP1800 SCHO R-motorer – superladdade fyror…
"Racet som skriver historia: Maserati firar 100 år av Racing vid Monaco E-Prix"

"Racet som skriver historia: Maserati firar 100 år av Racing vid Monaco E-Prix"

Monaco, 5 maj 2025 – I det glittrande ljuset från Rivieran, bland ekon från svunna F1-legender och doften av bränt gummi mot het asfalt, inledde Maserati sin resa mot ett historiskt jubileum. Under helgen den 3–4 maj, mitt i dramatiken kring ABB FIA Formula E:s första dubbeltävling i Monaco, tog det italienska märket det första steget mot att fira 100 år på tävlingsbanan. Det blev en storslagen hyllning – inte bara till märket själv, utan till motorsportens själ. 🏁 Från Targa Florio till Formula E – en sekelgammal legend rullar vidare Det hela började 1926. Alfieri Maserati korsade mållinjen som…
Mclaren W1 "W1 Winter Testing – Det yttersta testet för McLarens nästa ikon"

Mclaren W1 "W1 Winter Testing – Det yttersta testet för McLarens nästa ikon"

ARCTIC CIRCLE – När temperaturen sjunker långt under noll och snön förvandlar landskapet till ett vitt, glittrande ingenmansland, är det bara de mest kompromisslösa maskinerna som har något där att göra. Och det är just här – i det ogästvänliga, frusna norr – som McLaren valde att möta sitt senaste teknologiska mästerverk med verkligheten. Välkommen till vintertesterna för McLaren W1 – den snabbast accelererande, snabbast banracingkapabla, gatlagliga McLaren som någonsin byggts. Men hastighet räcker inte. Inte för McLaren. Med 1275 hästkrafter i ryggen räcker det inte att dominera under ideala förhållanden. W1 är inte bara efterföljaren till F1 och P1™…
"Kraften finns i detaljerna – en Hyllning till Bugattis Servicepartners"

"Kraften finns i detaljerna – en Hyllning till Bugattis Servicepartners"

MOLSHEIM – I en värld där bilar ofta reduceras till hästkrafter, prestandasiffror och accelerationstider, har Bugatti länge gått sin egen väg. Under ledorden “If comparable, it is no longer Bugatti”, formulerade av grundaren Ettore Bugatti själv, har märket aldrig kompromissat. Inte med design. Inte med teknik. Och definitivt inte med kundupplevelsen. Det är denna filosofi – att det perfekta sitter i detaljerna – som nu firas genom Bugattis hyllning till sina mest framstående servicepartners världen över. Sedan lanseringen av Bugatti Service Excellence Program år 2021 har märket valt att officiellt lyfta fram sina servicecenter, inte som vanliga verkstäder, utan som…
Pagani i Warszawa – En Katedral för Hyperbilskonst i Europas Nya Luxushjärta

Pagani i Warszawa – En Katedral för Hyperbilskonst i Europas Nya Luxushjärta

Warszawa, 30 april 2025 – På Wirazowa-gatan i hjärtat av den polska huvudstaden öppnas portarna till ett nytt tempel för teknisk perfektion och design utan kompromisser. Pagani Automobili, symbolen för extrem italiensk ingenjörskonst och konstnärlig passion, inviger sin första showroom i Polen – ett utrymme som förenar hyperbilar med högkonst och skapar en destination lika exklusiv som bilarna själv. Det är inte bara en ny återförsäljare – det är en manifestation av ett drömrike där Zonda, Huayra och den nyfödda Utopia står som heliga ikoner. Under det privata evenemanget för invigningen samlas investerare, samlare och entusiaster för att fira mer…
Vintagefeber med Peder: Reportage Nr 6 ur Porträtt-Serien – En Historisk Resa Genom Automobilens Framfart – Soichiro Honda – Mekanikens Mästarvisionär som Förändrade Världen på Två och Fyra Hjul

Vintagefeber med Peder: Reportage Nr 6 ur Porträtt-Serien – En Historisk Resa Genom Automobilens Framfart – Soichiro Honda – Mekanikens Mästarvisionär som Förändrade Världen på Två och Fyra Hjul

I en liten cykelverkstad i Hamamatsu, Japan, föddes något större än bara ett livslångt intresse för kugghjul och kedjor. Där växte en pojke upp med smutsiga fingrar, en outtröttlig nyfikenhet och ett sinne som skulle komma att förändra den globala fordonsindustrin i grunden. Den pojken hette Soichiro Honda – och hans namn skulle snart bli synonymt med tillförlitlighet, teknisk precision och gränslös innovation. Från cykelverkstad till industripionjär Född den 17 november 1906, visade Soichiro redan som barn ett ovanligt öga för mekanik. Med sin fars cykelverkstad som laboratorium slipade han inte bara på kuggar utan även på sina drömmar. Han…
Stjärnan bakom Restaurang Kalimera i Torslanda, Bugra Canbas ställer ut Sveriges mest Påkostade Mustang vid Göteborg Motorfestival 11 Maj!

Stjärnan bakom Restaurang Kalimera i Torslanda, Bugra Canbas ställer ut Sveriges mest Påkostade Mustang vid Göteborg Motorfestival 11 Maj!

Med Bugras rötter från Turkiet & hans fru från Grekland skapar de tillsammans den perfekta passionen för det grekiska köket! 🔥 Torslanda möter Detroit Grilldoft blandas med doften av bränt gummi när Bugra Canbas – den passionerade restaurangägaren bakom succén Kalimera – växlar från tzatziki till turboladdat. 🗓️ Den 11 maj tar han med sig en av Sveriges mest påkostade Ford Mustangertill Göteborg Motorfestival – tillsammans med motorkulturens egen scen: Motorextra. 🍽️ En Grekisk Oas I vanliga fall förknippar man Bugra Canbas med något helt annat än V8-muller. Den solkyssta restaurangen Kalimera i Torslanda är en grekisk fristad – en…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)